Stamboom Voet-Evers » Antoon Johan Voet (1912-1992)

Persoonlijke gegevens Antoon Johan Voet 

  • Hij is geboren op 11 maart 1912 in Amsterdam, NH.
    [Amsterdam 1912 no. 2892]
    Geboorte: tijd 14:30
    Bij de geboorteaangifte van Antoon waren de volgende getuigen aanwezig: Jan van Soest (±1884-na 1912), Everardus Theodorus Lobrij (1887-1979) en Hendrik Arnold (Hein) Voet (1891-1948) [vader].
    Tijdstip: 14:30
  • Registratie van geboorte op 14 maart 1912.Bron 1
  • Beroepen:
    • van 8 augustus 1927 tot 2 maart 1929 Leerling machine bankwerker (J.A. Blom Machinefabriek, 3e Wittenburgerdwarsstraat 2-4, Amsterdam).
      Blom Amsterdam produceerde en reviseerde voor vele sectoren van de industrie, machinefabrieken, reparatiebedrijven e.d.
    • van 27 april 1929 tot 27 maart 1932 5e Werktuigkundige (Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Batavia-Centrum, Nederlandsch Indië).
      Een zeer belangrijke organisatie in de handelseconomie van Indië was de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Operatoneel gevestigd in Batavia. De KPM verzorgde de scheepvaartverbindingen tussen de verschillende eilanden (opgericht 4 september 1888 te Amsterdam, gefuseerd op 1 januari 1967 met de Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen (KJCPL).
      Van 1935 - 1936 voer Antoon veel tussen de havens van Singapore, Batavia (Jakarta) en Sydney.
    • van 18 maart 1935 tot 3 oktober 1936 Technisch Handlanger (Bataafsche Petroleum Maatschappij, Laboratorium, Overhoeks 1, Amsterdam): Nu (ex-) Shell laboratorium.
      De Bataafsche Petroleum Maatschappij bouwde in 1913 een klein laboratorium op het zuidelijk deel van de Buiksloterham. Deze maatschappij, die later de basis vormde voor Royal Dutch Shell, breidde steeds verder uit: in 1938 werden het ENTOS-terrein gekocht, samen met een deel van de Tolhuistuin, het IJ-paviljoen en de jachthaven. Nadat het Buiksloterkanaal was gegraven, ontstond het kenmerkende Shelleiland met de opvallende Toren Overhoeks. In de laatste jaren wordt een deel van deze vroegere bedrijfsterreinen van Shell ontwikkeld tot de nieuwbouwwijk Overhoeks. Shell blijft gevestigd in het gebied, maar heeft de bedrijfsactiviteiten veel compacter opgezet.
    • van 5 augustus 1936 tot 18 augustus 1937 Stoker (Electriciteitsfabriek IJsselcentrale Zwolle, Weteringkade, Zwolle): gesloopt in 1981.
      De N.V. Electriciteitsfabriek IJsselcentrale werd in 1911 opgericht. In 1915 nam het bedrijf zijn centrale aan de Weteringkade in Zwolle in gebruik. Tot 1931 werden de gebouwen en uitbreidingen ontworpen door de Zwolse gemeentearchitect L. Krook. De panden zijn ontworpen in een moderne, rationalistische architectuur, die Krook voor industriële doeleinden geschikt achtte. De centrale werd gesloopt in 1981.
    • van 1 september 1937 tot 30 april 1940 Technisch Voorcalculator (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
      Philips was een enorm kenniscentrum op het gebied van elektronenbuizen en was onder andere uitvinder van de pentode. Kortegolfcommunicatieapparatuur als de BX925 en de 8R0 501 waren jarenlang standaardfaciliteiten aan boord van koopvaardij- en marineschepen en natuurlijk ook bij diverse walinstallaties van de overheid (Scheveningen Radio, land-luchtmacht en marine).
    • van 1 mei 1940 tot 27 februari 1941 Voorcalculator Buizen en Lampen (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
    • van 1 maart 1941 tot 30 juni 1942 Spiraalmaker (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
    • van 1 april 1942 tot 31 maart 1946 Technisch Voorcalculator (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
      Philips was een enorm kenniscentrum op het gebied van elektronenbuizen en was onder andere uitvinder van de pentode. Kortegolfcommunicatieapparatuur als de BX925 en de 8R0 501 waren jarenlang standaardfaciliteiten aan boord van koopvaardij- en marineschepen en natuurlijk ook bij diverse walinstallaties van de overheid (Scheveningen Radio, land-luchtmacht en marine).
    • van rond juli 1942 tot rond juli 1945 Machinist grote scheepvaart (4e officier scheepvaart).
      Vaarplichtbesluit, Londen, 1942 (met ingesloten een 'belangrijke mededeling voor officieren en scheepsgezellen') en 1945

      Netherlands Shipping & Trading Company (NSTC), 34 Bishopsgate, Londen EC3, Engeland (oprichtingsdatum: 1 juli 1940; opheffingsdatum: 1955)
    • van 1944 tot 1945 Engelandvaarder.Bron 2
      Antoon heeft gedurende 1944 tot 1945 met vier verschillende boten op en neer naar Engeland gevaren: Engelandvaarder.
      De boten waren:
      1) ss Hoogland (stoom, vrachtschip, Scheepvaart en Steenkolen Maatschappij, derde machinist, 19-01-1945 - 26-01-1945: Londen, 27-01- 1925- 04-02-1945: Royal Londen, salaris: 136)
      2) ms Boskoop (motor, vrachtschip, Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij, vierde machinist, 05-02-1945 - 22-02-1945: Londen)
      3) ss Stad Arnhem (stoom, vrachtschip, Arnhemsche Maatschappij, vierde / derde machinist, 24-02-1945 - 21-12-1945, salaris: 127)
      4) s.s.Katwijk (Erhardt en Dekkers, derde machinist, 22-12-1944 - 27-02-1945, salaris: 141)
    • van 1 april 1946 tot 30 april 1947 Chef Technische Dienst (Aardappelmeelfabriek De Twee Provinciën, Krommedijk/Onstwedderweg, Onstwedde (Stadskanaal)): gesloopt in 1968.
      Dit bedrijf ontstond in 1968 door een fusie van de aardappelmeelfabrieken "De Toekomst" en "De Twee Provinciën" en was gevestigd aan de Nieuw Compagnie 23 te Hoogezand-Sappemeer (voortzetting De Toekomst) en de Fabriekstraat 22 te Stadskanaal (voortzetting De Twee Provincien).
      In 1971 werd het bedrijf overgenomen door de Avebe.
      In 1984 werd het gebouw te Stadskanaal gesloopt.
    • van 1 mei 1947 tot 31 juli 1948 Chef Technische Dienst (J. Brouwers Lakenfabriek, Korte Schijfstraat 2, Tilburg): gesloopt in 1985.
      J. Brouwers Lakenfabrieken N.V. werd opgericht in 1828 als J. Brouwers de Beer & Cie. In 1836 vestigde het zich aan de Korte Schijfstraat. In 1848 werkten er 53 volwassenen en 20 kinderen, alsmede 22 thuiswevers. In 1850 kwam de eerste stoommachine. Het bedrijf bouwde enkele fraaie hoogbouwcomplexen en werd regelmatig uitgebreid. In 1958 werd het bedrijf overgenomen door J.A.A. Kerstens aan de Langestraat. Er werkten toen 231 mensen. Onder de naam J.A.A. Kerstens werd verder gegaan aan de Korte Schijfstraat. In 1965 stopte de productie en in 1985 werden de gebouwen gesloopt
    • van 1 augustus 1948 tot 27 oktober 1950 2de Machinist (Sf. Pandjie, Situbondo, Oost Java, Indonesië).
      Situbondo (oude spelling: Sitoebondo) is een regentschap (kabupaten) en een stad aan de noordkust van Oost-Java, ongeveer 30 kilometer ten noordoosten van Bondowoso en 5 km ten westen van Panji.
      In de kabupaten Situbondo zijn o.a. suikerriet- en tabaksplantages. In de jaren 50 tot '70 van de twintigste eeuw was de suikerindustrie in Asembagus, Panji, Olean, Wringin Anom, Demas, en Prajekan een belangrijke economische activiteit. In de jaren 80 en 90 verschoof het economisch zwaartepunt naar de visserij, met name die op garnalen.
    • van 1 november 1950 tot rond 1952 Chef Technische Dienst (Coöperatieve Beetwortel en Suikerfabriek, Weverseinde, Puttershoek): gesloten in 2004.
      Rond 1870 werd het gebied rond de ZuidHollandse eilanden steeds meer in gebruik genomen voor de teelt van suikerbieten.
      Dat had in 1912 de stichting van de suikerraffinaderij te Puttershoek tot gevolg om zo de bieten tot suiker te verwerken.
      Het bedrijf is tijdens de productieperiode jarenlang de best gemoderniseerde fabriek van Nederland geweest. Inmiddels is de fabriek verlaten, want eind 2004 werd de productie wegens harde concurrentie gestopt.
    • van rond 1952 tot 30 augustus 1954 Chef Technische Dienst (Boele's Scheepswerven en Machinefabriek, Ringdijk, Bolnes): gesloopt in 1986.
      Zoals zoveel Nederlandse scheepswerven raakten Boele en Pot in de jaren zeventig in moeilijkheden. Een fusie tussen die twee kon niet verhinderen dat in 1986 ook deze ene scheepswerf de poorten moest sluiten, waarmee de laatste 600 banen in de scheepsbouw verloren gingen. De vrijgekomen terreinen van de scheepswerven zijn sindsdien volgebouwd met prestigieuze woningen, waaronder een 'potlood'toren, met uitzicht op de rivier.
    • van 1 september 1954 tot 27 februari 1975 Chef Technische Dienst (Amstel Brouwerij, Mauritskade 14-21, Amsterdam): gesloopt in ca. 1980.
      Voor de Amstel brouwerij was het een bijzonder jaar. De Amsterdamse concurrent Heineken lijfde Amstel in. De brouwerij aan de Mauritskade werd gesloopt. Alleen het hoofdkantoor uit 1930, nu onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam, is blijven staan. Het beeldhouwwerk op de gevel is van Gerarda Rueter.
      In 1980 werd de brouwerij aan de Stadhouderskade gesloten en werd de productie in Nederland in zowel Zoeterwoude (pils) als 's-Hertogenbosch (speciale bieren, bijvoorbeeld bokbier) voortgezet.
    • op 1 maart 1977 Gepensioneerd.
    • op 4 oktober 1979 Winnaar van de Europese Manpower Oscar.
      De Manpower Oscar is door een bedrijfsjury toegekend aan de Heer A.J. Voet voor zijn/haar kwaliteiten, zoals doelmatigheid, aanpassingsvermogen en initiatief.
      Antoon Voet was daar - tijdelijk - Chef Technische Dienst. De Uniper-centrale Den Haag is een stoom- en gascentrale/warmte-krachtcentrale van Uniper (tot 2016 E.ON) gevestigd in Den Haag. De monumentale gevel van het gebouw is meer dan 100 jaar oud. Op 1 februari 1906 werd de elektrische centrale van Den Haag in gebruik gesteld en is daarmee de oudste, nog in gebruik zijnde centrale in Nederland.
    • rond februari 1982 De trotse restaurateur van een Heineken stoommachine.
      Antoon Voet, de trotse restaurateur van een Heineken stoommachine, geleverd door Machinebau-Gesellschaft No. 832 Karlruhe 1897. De stoomachine staat te pronken in het hoofdkantoor van Heineken Nederland, Burgemeester Smeetsweg 1, 2382 PH Zoeterwoude.
  • Opleidingen:
    • van rond 1921 tot rond 1925 Ambachtsschool, Westerstraat 187, 1015 MA, Amsterdam.
      De ambachtsschool was vanaf 1865 de naam voor een groep scholen voor dagonderwijs, waar werd opgeleid voor ambacht en nijverheid. Dit schooltype was erg populair bij diegenen die voorheen na de lagere school nagenoeg geen mogelijkheid haddenom naar school te gaan. Samen met de verlenging van de leerplicht heeft de ambachtsschool een enorme invloed gehad op de emancipatie van de arbeider en het scholingsniveau in Nederland.
      Bij de invoering van de Mammoetwet, die in werking trad op 1 augustus 1968, is de naam ambachtsschool gewijzigd in Lagere Technische School (lts), een veelal vierjarige opleiding. Sinds 1999 maakt deze soort van onderwijs deel uit van het vmbo, metname de beroepsgerichte leerwegen.
    • van rond 1925 tot 27 april 1929 Maritiem Instituut De Ruyter, Boulevard Bankert 156, 4382 AC Vlissingen.
      Maritiem Instituut de Ruyter (MIR) bestaat sinds 1903 als de Hogere Zeevaartschool (Vlissingen) - de Ruyterschool - die gevestigd was aan Boulevard Bankert te Vlissingen. De naam, De Ruyterschool, werd formeel geschonken door het Nationale Comité ter herdenking van de geboorte dag van Michiel de Ruyter. In 1978 werd de naam van de school gewijzigd in Maritiem Instituut de Ruyter.
    • van 27 april 1929 tot 27 maart 1932 5e Werktuigkundige (Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Batavia-Centrum, Nederlandsch Indië).
      Scheepswerktuigkundige is een technisch officier aan boord van schepen, verantwoordelijk voor het functioneren van de machinekamer en alle technische installaties.
      Het is dus iemand die zorgt voor de voortstuwing, het kunnen manoeuvreren, de opwekking van elektriciteit, verwarming, airconditioning, drinkwaterproductie, kortom alles op technisch gebied.
      Van 1935 - 1932 voer Antoon veel tussen de havens van Singapore, Batavia (Jakarta) en Sydney.
    • op 4 juni 1937 PBNA (Polytechnisch Bureau Nederland Arnhem)-diploma Machine Constructeur.
      Koninklijke PBNA verzorgde van 1912 tot en met 2003 voor enkele miljoenen cursisten (technisch) schriftelijk onderwijs. ‘PBNA’ staat voor Polytechnisch Bureau Nederland Arnhem. Het instituut gaf sinds 1928 ook het bekende Polytechnisch Zakboekje uit. PBNA betekende zeker tot de jaren zeventig van de twintigste eeuw voor veel werkende technici een vorm van tweedekansonderwijs.
      Het schriftelijk onderwijs is een vorm van afstandsonderwijs. Zowel de cursisten als de docenten bevinden zich buiten het gebouw van het instituut. Het instituut zendt de cursist schriftelijke lessen waarin huiswerkopdrachten zijn opgenomen. De cursist maakt de opdrachten en stuurt deze terug naar het instituut, dat het doorstuurt naar een docent. De docent beoordeelt de opdracht die via het instituut weer wordt teruggezonden naar de cursist. De cursus wordt afgesloten met een examen dat vaak op een aantal plaatsen in het land wordt afgenomen.
    • op 1 juni 1943 Practijk-examen Boekhouden (Nederlandse Associatie voor Practijkexamens).
      De Coöperatie Nederlandse Associatie voor Examinering U.A. is een onafhankelijke exameninstituut. De op 18 september 1941 opgerichte coöperatie organiseert examens op de volgende gebieden: Financieel, Administratief, Juridisch, Loonadministratie, Management, Personeel & Organisatie, Secretarieel & Talen, Sales en Ondernemerschap. Qua inhoud is het Praktijkdiploma Boekhouden te vergelijken met het keuzevak handelswetenschappen en recht havo oude stijl of het keuzevak economie II vwo oude stijl (beide voor 1998).
  • Feiten:
    • van rond 1925 tot 1929 Bron vermelding.Bron 3
      Bevolkinksregister Burgerlijke Stand en Bevolking Gemeente Vlissingen, 1810-1994, Vlissingen, archieftoegang 7434, inventarisnummer 612, 1921-1938, Gezinskaarten Vlissingen: burgers, krijgsmacht en gestichten 1921-1938 kaart 3851-4125
    • van rond 1929 tot rond 1938 Bron vermelding.Bron 4
      Index Bevolkingsregister Eindhoven 1929-1938, Eindhoven, archieftoegang 10491, inventarisnummer 7357, 1929, folio 42410
    • van 2 september 1932 tot 1 juli 1936 Militaire Dienst.
      Inlijving: grote vaart Nederlandsch Indië (zeemacht; oefening 9-2-1933))
    • in het jaar 1936 Militaire Dienst.Bron 5
  • Geloof: tot 31 mei 1940 Hervormd.
  • Woonachtig:
    • op 11 maart 1912: Amsterdam, NH, Nederland: GEBOREN.
    • van 11 maart 1912 tot voor 31 oktober 1914: Nieuwe Oostenburgerdwarsstraat 9
      1018 MA Amsterdam, NH, Nederland.
      Op Oostenburg waren woningen aanwezig, zoals de 19e-eeuwse woningblokken langs de Oostenburgervoorstraat, de Nieuwe Oostenburgerstraat en de Oostenburgerdwarsstraat.
    • van 31 oktober 1914 tot 8 september 1922: Julianastraat 126
      6707 DJ Wageningen, GE, Nederland.
      In 1914 koopt de VWB aan de Lawickse Allee een tweetal percelen om daar 80 á 90 woningen te bouwen. In november van dat jaar vindt de aanbesteding plaats voor de bouw van 83 woningen. Nog voor de oplevering zijn er al 18 woningen verhuurd. Deze 83 woningen komen in de Julianastraat, die daarmee de eerste straat van Het Rooie Dorp is.
    • op 11 november 1916: Wageningen, GE, Nederland: BROER GEBOREN Hendrik Arnold (Henk) Voet.
    • van 15 oktober 1924 tot 22 februari 1925: Kerkstraat 235
      1017 GK Amsterdam, NH, Nederland.
      De Nieuwe Kunstschool was een Nederlandse instelling voor kunstonderwijs, van 1934 tot 1941 gevestigd in de Kerkstraat 235 in Amsterdam en opgericht door Jan Havermans, Paul Citroen en Charles Roelofsz. In 1934 trok de aanvankelijk primief ingerichte school enige vakbekwame leraren aan. In de korte tijd van haar bestaan kon de school de concurrentie goed aan met het toch nogal conservatieve Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (nu de Rietveld Academie). Het moet een prachtschool zijn geweest, met naast de traditionele vakken (Havermans gaf tekenles) ook lessen in typografie, onder meer. En mode stond op het rooster, de eerste modeopleiding in Nederland. In 1941 moest de school sluiten, maar hij is ongetwijfeld een inspiratiebron geweest voor de naoorlogse vernieuwing, met mooie zaken als vrije expressie.
    • van 23 maart 1925 tot 17 april 1925: Haarlemmer Houttuinen 111
      1013 GM Amsterdam, NH, Nederland.
      Sinds het begin van de aanleg van de Grachtengordel werden vanaf 1613 ten noorden van de Haarlemmerdijk terreinen aangewezen voor houtopslag, zogenaamde houttuinen.
    • van 17 april 1925 tot 28 april 1926: Kerkstraat 235
      1017 GK Amsterdam, NH, Nederland.
    • van 29 april 1926 tot 11 mei 1926: Wilhelminastraat 134
      1054 WR Amsterdam, NH, Nederland.
      Wilhelmina was het enige kind van koning Willem III der Nederlanden en koningin Emma. Van 1890 tot haar achttiende verjaardag in 1898 was haar moeder regentes. Tijdens de Tweede Wereldoorlog week zij uit naar Engeland. Wegens gezondheidsproblemen van Wilhelmina was kroonprinses Juliana, in 1947 en 1948, voor in totaal 157 dagen regentes. Wilhelmina deed officieel in haar 58ste regeringsjaar afstand van haar koningschap; feitelijk regeerde zij iets korter dan 50 jaar. Desondanks is zijmet afstand het langstzittende Nederlandse staatshoofd ooit.
    • van 11 mei 1926 tot 20 december 1927: Bloemstraat 129
      1016 KZ Amsterdam, NH, Nederland.
      Door drie dwarsstraten werd de Bloemstraat in enigszins regelmatige bouwblokken verdeeld. Die straten kwamen zelden overeen met de bestaande dwarspaden, zodat er veel clusters huisjes en werkplaatsen midden in de bouwblokken terecht kwamen. Door de betrekkelijk grote welvaart onder zijdereders verdwenen deze in de loop van de zeventiende eeuw naar ‘betere’ grachten, Bloem-, Rozen- en Lauriergracht. Hun plaatsen in de Bloemstraat en zijstraten werden ingenomen door bijvoorbeeld laken- en linnenwevers en suikerbakkers.
    • van 18 juni 1929 tot 3 juli 1934: Walstraat 35
      4381 ED Vlissingen, ZL, Nederland.
      Inwonend. Halverwege de 15de eeuw was er behoefte aan havenuitbreiding in Vlissingen en is de haven gegraven die nu bekendstaat als de Vissershaven. In 1477 werden de stadsrechten uitgebreid. Door de toenemende welvaart ontstond een concurrentiepositie met Sluis en, mede door de Hoekse en Kabeljauwse twisten staken de Sluizenaren in 1485 de Westerschelde over en plunderden Vlissingen. Dit was voor Philips van Bourgondië, die Heer van Vlissingen was, aanleiding de stad in 1489 te versterken met de eerste omwalling. Het patroon is nog herkenbaar aan de Walstraat en aan zeezijde resteert de Gevangentoren nog uit deze tijd.
    • van 22 mei 1934 tot 30 september 1936: Nederlands Oost-Indië.
      Van 1935 - 1936 voer Antoon veel tussen de havens van Singapore, Batavia (Jakarta) en Sydney.
    • van 5 oktober 1936 tot 18 augustus 1937: Lindestraat 78A
      8012 VT Zwolle, OV, Nederland.
      Inwonend.
    • van 8 september 1937 tot 18 mei 1938: Amalia van Anhaltstraat 34
      5616 BH Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend. Henriëtte Amalia Maria van Anhalt-Dessau (Kleef, 16 augustus 1666 – Slot Oranienstein, 18 april 1726) was een dochter van Johan George II van Anhalt-Dessau en Henriëtte Catharina van Nassau en daarmee een kleindochter van Frederik Hendrik van Oranje en Amalia van Solms. Ze trouwde in 1683 met haar neef Hendrik Casimir II van Nassau-Dietz. Toen haar man in 1696 overleed, werd ze regentes voor haar zoon, Johan Willem Friso. In 1710 richtte Henriëtte Amalia de Orde van het Vertrouwen op.
    • van 19 mei 1938 tot rond 1939: Lakerstraat 3
      5613 EN Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman. In de jaren 1920 vond de grote uitbreiding in het gebied van Klein Tongelre rond de Tongelresestraat, de oude verbinding van Tongelre met Eindhoven en Stratum, die de functie van winkelstraat kreeg. Ten noorden van deze straat werd het Villapark gebouwd met villa's voor zelfstandige ondernemers en hoger personeel van Philips. Ten zuiden van de Tongelresestraat werd de arbeiderswijk Lakerlopen gebouwd. Daarvoor werd het beekje de Laak, dat vanuit Geldrop naar de Dommel liep en de grens vormde met de gemeente Stratum, omgelegd langs het Eindhovens Kanaal, de nieuwe grens met Stratum. Behalve de naam Lakerlopen herinneren de Villa 'De Laak' en de benaming Lakerstraat nog aan dit beekje.
    • van rond 1939 tot rond 1 juni 1940: Lijmbeekstraat 141
      5612 NB Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman. Lijmbeekstraat, de naam van de buurt is afkomstig van de Limbeek of Windgraaf. Dit beekje vormde vroeger de grens tussen Woensel en Strijp.
    • op 31 mei 1940: Stratumsedijk 20
      5611ND Eindhoven, NB, Nederland: HUWELIJK Antoon Johan Voet X Catharina Wilhelmina (Toos) van Beurden.
      Het Eindhovense stadhuis aan de Rechtestraat voldeed niet meer en in 1929 werd besloten om de stadhuisfunctie te verplaatsen naar een grote villa in Stratum, die bekend stond als Sancta Ursula. Dit was echter een tijdelijke oplossing voor de huisvesting van het nieuwe stadsbestuur.
      De villa was in 1869 gebouwd en was een tijd lang in het bezit van Bernard Sinkel (1853-1890), familie van de eigenaar van de Amsterdamse ?"winkel van Sinkel? en compagnon in de luciferfabriek Vissers, Langemeijer & Co. De zusters Ursulinen hadden er tussen 1920 en 1928 gewoond en verzorgden er huishoudonderwijs.
      Ze bouwden achter hun villa een houten kapel (in 1957 door brand verwoest), een cadeau van pensionaat Eikenburg. De kapel achter de villa werd in 1929 ingericht als raadszaal, de villa zelf is tot 1952 als stadhuis in gebruik geweest.
    • van rond 1 juni 1940 tot 31 maart 1946: Nieuwendijk 153
      5632 JP Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman; sinds ca. 1966 Generaal Dibbetslaan 153. (Nieuwe Dijk (Nieuwen Dijk, 1860)). In 1857 werd een nieuwe weg aangelegd in de richting van de Oude Achtse Kerkdijk. De Jacob van Campenweg maakte daar deel van uit. Op de topografische kaarten van 1904 en 1906 wordt die weg Nieuwe Dijk genoemd. In 1871 wordt ook de straat die later Vredeoord heet als Nieuwe Dijk aangeduid en in 1918 werd zo de nieuwe weg genoemd die ongeveer over het tracé van de oude Blekerweg (1611) van Woensel via Tongelre naar Zesgehuchten. Voor deze laatste werd de naam in 1920 deels gehandhaafd. In 1963 kreeg een deel daarvan de naam Generaal Dibbetslaan, terwijl een ander deel in 1964 Verschaffeltstraat werd genoemd.
    • op 8 oktober 1940: Eindhoven, NB, Nederland: ZOON GEBOREN Hendrik Willem (Henk) Voet.
    • op 23 februari 1945: Eindhoven, NB, Nederland: DOCHTER GEBOREN Jeannette Hijnrietta Antonia (Jettie) Voet.
    • van 1 april 1946 tot 30 april 1948: Twee Prov. C. 47, Stadskanaal, Onstwedde, GR, Nederland.
      In 1971 werd het bedrijf overgenomen door de Avebe. In 1984 werd het gebouw te Stadskanaal gesloopt.
    • op 30 juni 1946: Stadskanaal, Onstwedde, GR, Nederland: ZOON GEBOREN Wilhelmus Antoon Johan (Wim) Voet.
    • van 30 april 1948 tot rond 1949: Nieuwendijk 153
      5623 JP Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman; sinds ca. 1966 Generaal Dibbetslaan 153.
    • op 8 augustus 1948: Eindhoven, NB, Nederland: DOCHTER GEBOREN Engelina Maria Antoinette (Ineke) Voet.
    • op 15 oktober 1948: Eindhoven, NB, Nederland: VADER OVERLEDEN Hendrik Arnold (Hein) Voet.
    • van 15 januari 1950 tot 28 oktober 1950: Situbonbo, Oost-Java, Nederlandsch Oost-Indië/Indonesië, Indonesië.
      Zie ook Catharina Wilhelmina (Toos) Voet- van Beurden. Situbondo (oude spelling: Sitoebondo) is een regentschap (kabupaten) en een stad aan de noordkust van Oost-Java, ongeveer 30 kilometer ten noordoosten van Bondowoso en 5 km ten westen van Panji. In de kabupaten Situbondo zijn o.a. suikerriet- en tabaksplantages. In de jaren 50 tot '70 van de twintigste eeuw was de suikerindustrie in Asembagus, Panji, Olean, Wringin Anom, Demas, en Prajekan een belangrijke economische activiteit. In de jaren 80 en 90 verschoof het economisch zwaartepunt naar de visserij, met name die op garnalen.
    • van 1 november 1950 tot rond 1952: Weverseinde, Puttershoek, Hoeksche-Waard, ZH, Nederland.
      Een belangrijke bron van inkomen van de Puttershoekers in de 17e en 18e eeuw was de vlasserij. Het vlas werd vanuit Zeeland aangevoerd en hier verder verwerkt. De naam van een van de straten, het Weverseinde, verwijst naar het feit dat daar linnenweverijen gevestigd waren. Wat later vond men werk in het afsnijden van biezen en riet en de verwerking daarvan, in de hoepelmakerijen en op drie scheepswerven. De watersnoodramp van 1953 heeft een grote impact gehad op het aanzien van het dorp. Praktisch het hele Weverseinde is afgebroken om een hoge dijk te realiseren. Alleen de 16e eeuwse haven en het stukje oude dorpskern rond de Arent van Lierstraat / Kerkstoep zijn bewaard gebleven.
    • rond 1952: Willem Buytewechstraat, Rotterdam, ZH, Nederland.
      Inwonend bij schoonvader Wilhelmus (Willem) van Beurden en schoonmoeder Maria Engelina Antonetta (Janet) van Beurden-van Gilst (zie ook Catharina Wilhelmina (Toos) Voet-van Beurden). Willem Pieterszoon Buytewech (Rotterdam, 1591/1592 - 23 september 1624) was een Nederlandse kunstschilder, tekenaar en etser. Hij geldt als de “uitvinder” van de Nederlandse genrestukken. Hij was een zoon van de schoenmaker en kaarsenmaker Pieter Jacobszoon. Zijn leertijd bracht hij door in Haarlem, waar hij in 1612 bij het Sint Lucasgilde ingeschreven werd. Kort tevoren, in 1610, was ook Frans Hals gildelid geworden, die met zijn werk duidelijk een sterke invloed op Willem Buytewech had. Talrijke getekende kopieën naar werken van Frans Hals bewijzen dat duidelijk. Na zijn huwelijk op 10 november 1613 met Aeltje van Amerongen keerde Willem Buytewech terug naar Rotterdam. De banden met Haarlem bleven echter bestaan. Hij ligt bij zijn vader begraven in de Grote of Sint-Laurenskerk (Rotterdam).De zerk overleefde het bombardement van 1940, en is in een der kapellen te zien.
    • van rond 1952 tot 31 oktober 1954: Gerrit Maritzstraat 14
      2987 XV Bolnes, Ridderkerk, ZH, Nederland.
      Gesloopt in 2007/2008, daarna vervangen door de Nelson Madelalaan. Gert (Gerrit) Maritz (1798 – 23 September 1838) was een belangrijke Voortrekkerpionier en -leider. In het nieuwbouwproject Prima Bolnes vindt maandag 15 februari 2010 om 15.30 uur de onthulling van het straatnaambord 'Nelson Mandelastraat' plaats. Dat gebeurt in aanwezigheid van de bewoners van deze nieuwe straat. Bij de ontwikkeling van dit nieuwproject van woningcoropratie Woonvisie heeft de toenmalige directeur Janvan Hulsteijn aan de gemeente gevraagd om een straat in het project te vernoemen naar Nelson Mandela. Het college heeft de suggestie van de heer Van Hulsteijn overgenomen en de naam Gerrit Maritzstraat gewijzigd in Nelson Mandelastraat. Het straatnaambord zal door de heer Van Hulsteijn samen met wethouder M. den Boef worden onthuld. Het nieuwbouwproject is gerealiseerd in het gebied tussen de Pretoriusstraat, Retiefstraat, De la Reijstraat en Generaal Smutsstraat. De straatnamen in de omgeving passen binnen het thema Zuid-Afrika. In het gebied zijn geen nieuwe straten aangelegd. Om de naam Nelson Mandela te kunnen gebruiken moest een bestaande straatnaam verdwijnen. Alle bestaande panden aan de Gerrit Maritzstraat zijn gesloopt, waardoor deze straatnaam het meest in aanmerking kwam om te worden gewijzigd in Nelson Mandelastraat.
    • van 1 november 1954 tot rond 1972: Mauritskade 18'
      1091 GC Amsterdam, NH, Nederland.
      De Amstel Brouwerij aan de Mauritskade 14-21 werd gesloopt in ca. 1980. De Mauritskade loopt evenwijdig aan de Amsterdamse Singelgracht tussen de Amstel tot aan de Zeeburgerdijk in Amsterdam-Oost. De straat maakt deel uit van een reeks van drie kades: de Mauritskade, de Stadhouderskade en de Nassaukade die aansluitend op de S100 de buitenring langs de oever van de Singelgracht vormen. De Mauritskade is in 1880 genoemd naar Maurits van Oranje (1567-1625), Stadhouder van Holland en Zeeland. De kade werd voordien aangeduid met Buitensingel. De belangrijkste straten die door de Mauritskade worden gekruist zijn: Wibautstraat, 's-Gravesandestraat, Linnaeusstraat, Dapperstraat en Pontanusstraat. Aan de rotonde bij de kruising met de Linnaeusstraat ligt het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Vroeger bevonden zich ook het Weesperpoortstation en de Amstelbrouwerij langs de Mauritskade. Tussen het Alexanderplein en de Linnaeusstraat rijdt tramlijn 9 sinds 1903. Lijn 14 is er in 1982 bijgekomen. Tussen Linnaeusstraat en Zeeburgerdijk reed in 1901 de tweede elektrische tramlijn van Amsterdam. Dat was lijn 6 naar de Veelaan. Later kwamen hier andere tramlijnen. Sinds 1940 was dat lijn 10. Ook de lijnen 6 en 7 hebben sinds de jaren tachtig hier gereden. Sinds lijn 10 in 2004 via de Sarphatistraat naar de Czaar Peterstraat en het Oostelijk Havengebied is gaan rijden, heeft lijn 14 deze route overgenomen.
    • op 15 mei 1960: Amsterdam, NH, Nederland: BROER OVERLEDEN Hendrik Arnold (Henk) Voet.
    • van rond 1972 tot 10 maart 1992: Stadhoudersring 368
      2713 GM Zoetermeer, ZH, Nederland.
    • op 7 maart 1986: Utrecht, UT, Nederland: MOEDER OVERLEDEN Hijnrietta Egbertina (Jet) Bosman.
    • op 10 maart 1992: Stadhoudersring 368
      2713 GM Zoetermeer, ZH, Nederland: OVERLEDEN.
  • Hij is overleden op 10 maart 1992 in Zoetermeer, ZH, hij was toen 79 jaar oud.
    Overlijden: 23:50
    Tijdstip: 23:50
  • Registratie van overlijden op 11 maart 1992.
  • Hij is gecremeerd op 14 maart 1992 in Rijswijk, ZH.Bron 6
  • Een kind van Hendrik Arnold Voet en Hijnrietta Egbertina Bosman
  • Deze gegevens zijn voor het laatst bijgewerkt op 29 augustus 2023.

Gezin van Antoon Johan Voet

Hij is getrouwd met Catharina Wilhelmina van Beurden.

Toestemming voor het huwelijk is 20 mei 1940 verkregen te Rotterdam, ZH / Eindhoven, NB.

Zij zijn getrouwd op 31 mei 1940 te Eindhoven, NB, hij was toen 28 jaar oud.Bron 7

[Eindhoven 1940 Aktenummer 401]

Bij het burgerlijk huwelijk van Antoon en Toos waren de volgende getuigen aanwezig: Hendrik Arnold (Hein) Voet (1891-1948) [vader bruidegom], Hijnrietta Egbertina (Jet) Bosman (1893-1986) [moeder bruidegom], Petronella Albertina Johanna Maria van Duurling-van Engelen (1916-na 1940) en Cornelis Gerardus (Cor) Schrameijer (1919-1997).

Op de aankondiging staat 10 mei als oorspronkelijke huwelijksdatum aangegeven, ten gevolge van de oorlog.

De ouders van Toos waren afwezig, ten gevolge van de oorlog.

Het Eindhovense stadhuis aan de Rechtestraat voldeed niet meer en in 1929 werd besloten om de stadhuisfunctie te verplaatsen naar een grote villa in Stratum, die bekend stond als Sancta Ursula. Dit was echter een tijdelijke oplossing voor de huisvesting van het nieuwe stadsbestuur.
De villa was in 1869 gebouwd en was een tijd lang in het bezit van Bernard Sinkel (1853-1890), familie van de eigenaar van de Amsterdamse ?"winkel van Sinkel"? en compagnon in de luciferfabriek Vissers, Langemeijer & Co. De zusters Ursulinen hadden er tussen 1920 en 1928 gewoond en verzorgden er huishoudonderwijs.
Ze bouwden achter hun villa een houten kapel (in 1957 door brand verwoest), een cadeau van pensionaat Eikenburg. De kapel achter de villa werd in 1929 ingericht als raadszaal, de villa zelf is tot 1952 als stadhuis in gebruik geweest.

Kind(eren):

  1. Hendrik Willem Voet  1940-2015


Notities over Antoon Johan Voet

Getuige bij:
18-03-1964 huwelijk Hendrik Willem (Henk) Voet (1940-2015) en Marjo Leeger (1941-2011) [vader bruidegom]
01-12-1972 huwelijk Wilhelmus Antoon Johan (Wim) Voet (geb. 1946) en Henriëtte Anne Marie Claire (Harriet) Evers (geb. 1949) [vader bruidegom] [bron: Nuenen, Gerwen en Nederwetten 1972 Aktenummer: 75]

Vanaf ca. juni 1929 was Antoon bevriend met Johannes Wilhelmus (Jan) van Beurden (Maritiem Instituut De Ruyter, Boulevard Bankert 156, 4382 AC Vlissingen). Catharina Wilhelmina (Toos) van Beurden zat, bij Antoon's eerste bezoek aan de familie Van Beurden in Rotterdam, verstopt "achter de bank"

Zeeuws Archief te Middelburg, Bevolkings­register
Burgerlijke Stand en Bevolking Gemeente Vlissingen, 1810-1994, Vlissingen, archieftoegang 7434, inventaris­num­mer 612, 1921-1938, Gezinskaarten Vlissingen: burgers, krijgsmacht en gestichten 1921-1938 kaart 3851-4125
Twee exemplaren Vaarplichtbesluit, Londen, 1942 (met ingesloten een 'belangrijke mededeling voor officieren en scheepsgezellen') en 1945

N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'. Ticket voor overtocht aan boord van de 'Johan van Oldenbarnevelt' van Surabaja (Tandjong Priok) (30 oktober 1950) naar Amsterdam (25 november 1950).

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot Antoon Johan Voet?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk Antoon Johan Voet

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Voorouders (en nakomelingen) van Antoon Johan Voet


    Toon totale kwartierstaat

    Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

    • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
    • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
    • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).



    Visualiseer een andere verwantschap

    Bronnen

    1. Amsterdam 1912 no. 2892
    2. https://databank.koopvaardijpersoneel40-45.nl/people/view?id=17876
    3. Zeeuws Archief te Middelburg
    4. Regionaal Historisch Centrum Eindhoven te Eindhoven
    5. Registratie in Militieregisters
    6. Crematorium Eikelenburg, Eikelenburglaan 7, 2286KA Rijswijk (ZH)
    7. Eindhoven 1940 Aktenummer 401

    Aanknopingspunten in andere publicaties

    Deze persoon komt ook voor in de publicatie:

    Over de familienaam Voet

    • Bekijk de informatie die Genealogie Online heeft over de familienaam Voet.
    • Bekijk de informatie die Open Archieven heeft over Voet.
    • Bekijk in het Wie (onder)zoekt wie? register wie de familienaam Voet (onder)zoekt.

    De publicatie Stamboom Voet-Evers is opgesteld door .neem contact op
    Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
    Wim Voet, "Stamboom Voet-Evers", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-voet-evers/I17361.php : benaderd 13 mei 2024), "Antoon Johan Voet (1912-1992)".