Family tree Voet-Evers » Antoon Johan Voet (1912-1992)

Personal data Antoon Johan Voet 

  • He was born on March 11, 1912 in Amsterdam, NH.
    [Amsterdam 1912 no. 2892]
    Geboorte: tijd 14:30
    Bij de geboorteaangifte van Antoon waren de volgende getuigen aanwezig: Jan van Soest (±1884-na 1912), Everardus Theodorus Lobrij (1887-1979) en Hendrik Arnold (Hein) Voet (1891-1948) [vader].
    Tijdstip: 14:30
  • Birth registration on March 14, 1912.Source 1
  • Occupations:
    • from August 8, 1927 till March 2, 1929 Leerling machine bankwerker (J.A. Blom Machinefabriek, 3e Wittenburgerdwarsstraat 2-4, Amsterdam).
      Blom Amsterdam produceerde en reviseerde voor vele sectoren van de industrie, machinefabrieken, reparatiebedrijven e.d.
    • from April 27, 1929 till March 27, 1932 5e Werktuigkundige (Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Batavia-Centrum, Nederlandsch Indië).
      Een zeer belangrijke organisatie in de handelseconomie van Indië was de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Operatoneel gevestigd in Batavia. De KPM verzorgde de scheepvaartverbindingen tussen de verschillende eilanden (opgericht 4 september 1888 te Amsterdam, gefuseerd op 1 januari 1967 met de Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen (KJCPL).
      Van 1935 - 1936 voer Antoon veel tussen de havens van Singapore, Batavia (Jakarta) en Sydney.
    • from March 18, 1935 till October 3, 1936 Technisch Handlanger (Bataafsche Petroleum Maatschappij, Laboratorium, Overhoeks 1, Amsterdam): Nu (ex-) Shell laboratorium.
      De Bataafsche Petroleum Maatschappij bouwde in 1913 een klein laboratorium op het zuidelijk deel van de Buiksloterham. Deze maatschappij, die later de basis vormde voor Royal Dutch Shell, breidde steeds verder uit: in 1938 werden het ENTOS-terrein gekocht, samen met een deel van de Tolhuistuin, het IJ-paviljoen en de jachthaven. Nadat het Buiksloterkanaal was gegraven, ontstond het kenmerkende Shelleiland met de opvallende Toren Overhoeks. In de laatste jaren wordt een deel van deze vroegere bedrijfsterreinen van Shell ontwikkeld tot de nieuwbouwwijk Overhoeks. Shell blijft gevestigd in het gebied, maar heeft de bedrijfsactiviteiten veel compacter opgezet.
    • from August 5, 1936 till August 18, 1937 Stoker (Electriciteitsfabriek IJsselcentrale Zwolle, Weteringkade, Zwolle): gesloopt in 1981.
      De N.V. Electriciteitsfabriek IJsselcentrale werd in 1911 opgericht. In 1915 nam het bedrijf zijn centrale aan de Weteringkade in Zwolle in gebruik. Tot 1931 werden de gebouwen en uitbreidingen ontworpen door de Zwolse gemeentearchitect L. Krook. De panden zijn ontworpen in een moderne, rationalistische architectuur, die Krook voor industriële doeleinden geschikt achtte. De centrale werd gesloopt in 1981.
    • from September 1, 1937 till April 30, 1940 Technisch Voorcalculator (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
      Philips was een enorm kenniscentrum op het gebied van elektronenbuizen en was onder andere uitvinder van de pentode. Kortegolfcommunicatieapparatuur als de BX925 en de 8R0 501 waren jarenlang standaardfaciliteiten aan boord van koopvaardij- en marineschepen en natuurlijk ook bij diverse walinstallaties van de overheid (Scheveningen Radio, land-luchtmacht en marine).
    • from May 1, 1940 till February 27, 1941 Voorcalculator Buizen en Lampen (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
    • from March 1, 1941 till June 30, 1942 Spiraalmaker (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
    • from April 1, 1942 till March 31, 1946 Technisch Voorcalculator (Philips Gloeilampenfabriek, Kastanjelaan/Glaslaan, Eindhoven): gesloopt in ca. 1982.
      Philips was een enorm kenniscentrum op het gebied van elektronenbuizen en was onder andere uitvinder van de pentode. Kortegolfcommunicatieapparatuur als de BX925 en de 8R0 501 waren jarenlang standaardfaciliteiten aan boord van koopvaardij- en marineschepen en natuurlijk ook bij diverse walinstallaties van de overheid (Scheveningen Radio, land-luchtmacht en marine).
    • from around July 1942 till around July 1945 Machinist grote scheepvaart (4e officier scheepvaart).
      Vaarplichtbesluit, Londen, 1942 (met ingesloten een 'belangrijke mededeling voor officieren en scheepsgezellen') en 1945

      Netherlands Shipping & Trading Company (NSTC), 34 Bishopsgate, Londen EC3, Engeland (oprichtingsdatum: 1 juli 1940; opheffingsdatum: 1955)
    • from 1944 till 1945 Engelandvaarder.Source 2
      Antoon heeft gedurende 1944 tot 1945 met vier verschillende boten op en neer naar Engeland gevaren: Engelandvaarder.
      De boten waren:
      1) ss Hoogland (stoom, vrachtschip, Scheepvaart en Steenkolen Maatschappij, derde machinist, 19-01-1945 - 26-01-1945: Londen, 27-01- 1925- 04-02-1945: Royal Londen, salaris: 136)
      2) ms Boskoop (motor, vrachtschip, Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij, vierde machinist, 05-02-1945 - 22-02-1945: Londen)
      3) ss Stad Arnhem (stoom, vrachtschip, Arnhemsche Maatschappij, vierde / derde machinist, 24-02-1945 - 21-12-1945, salaris: 127)
      4) s.s.Katwijk (Erhardt en Dekkers, derde machinist, 22-12-1944 - 27-02-1945, salaris: 141)
    • from April 1, 1946 till April 30, 1947 Chef Technische Dienst (Aardappelmeelfabriek De Twee Provinciën, Krommedijk/Onstwedderweg, Onstwedde (Stadskanaal)): gesloopt in 1968.
      Dit bedrijf ontstond in 1968 door een fusie van de aardappelmeelfabrieken "De Toekomst" en "De Twee Provinciën" en was gevestigd aan de Nieuw Compagnie 23 te Hoogezand-Sappemeer (voortzetting De Toekomst) en de Fabriekstraat 22 te Stadskanaal (voortzetting De Twee Provincien).
      In 1971 werd het bedrijf overgenomen door de Avebe.
      In 1984 werd het gebouw te Stadskanaal gesloopt.
    • from May 1, 1947 till July 31, 1948 Chef Technische Dienst (J. Brouwers Lakenfabriek, Korte Schijfstraat 2, Tilburg): gesloopt in 1985.
      J. Brouwers Lakenfabrieken N.V. werd opgericht in 1828 als J. Brouwers de Beer & Cie. In 1836 vestigde het zich aan de Korte Schijfstraat. In 1848 werkten er 53 volwassenen en 20 kinderen, alsmede 22 thuiswevers. In 1850 kwam de eerste stoommachine. Het bedrijf bouwde enkele fraaie hoogbouwcomplexen en werd regelmatig uitgebreid. In 1958 werd het bedrijf overgenomen door J.A.A. Kerstens aan de Langestraat. Er werkten toen 231 mensen. Onder de naam J.A.A. Kerstens werd verder gegaan aan de Korte Schijfstraat. In 1965 stopte de productie en in 1985 werden de gebouwen gesloopt
    • from August 1, 1948 till October 27, 1950 2de Machinist (Sf. Pandjie, Situbondo, Oost Java, Indonesië).
      Situbondo (oude spelling: Sitoebondo) is een regentschap (kabupaten) en een stad aan de noordkust van Oost-Java, ongeveer 30 kilometer ten noordoosten van Bondowoso en 5 km ten westen van Panji.
      In de kabupaten Situbondo zijn o.a. suikerriet- en tabaksplantages. In de jaren 50 tot '70 van de twintigste eeuw was de suikerindustrie in Asembagus, Panji, Olean, Wringin Anom, Demas, en Prajekan een belangrijke economische activiteit. In de jaren 80 en 90 verschoof het economisch zwaartepunt naar de visserij, met name die op garnalen.
    • from November 1, 1950 till around 1952 Chef Technische Dienst (Coöperatieve Beetwortel en Suikerfabriek, Weverseinde, Puttershoek): gesloten in 2004.
      Rond 1870 werd het gebied rond de ZuidHollandse eilanden steeds meer in gebruik genomen voor de teelt van suikerbieten.
      Dat had in 1912 de stichting van de suikerraffinaderij te Puttershoek tot gevolg om zo de bieten tot suiker te verwerken.
      Het bedrijf is tijdens de productieperiode jarenlang de best gemoderniseerde fabriek van Nederland geweest. Inmiddels is de fabriek verlaten, want eind 2004 werd de productie wegens harde concurrentie gestopt.
    • from around 1952 till August 30, 1954 Chef Technische Dienst (Boele's Scheepswerven en Machinefabriek, Ringdijk, Bolnes): gesloopt in 1986.
      Zoals zoveel Nederlandse scheepswerven raakten Boele en Pot in de jaren zeventig in moeilijkheden. Een fusie tussen die twee kon niet verhinderen dat in 1986 ook deze ene scheepswerf de poorten moest sluiten, waarmee de laatste 600 banen in de scheepsbouw verloren gingen. De vrijgekomen terreinen van de scheepswerven zijn sindsdien volgebouwd met prestigieuze woningen, waaronder een 'potlood'toren, met uitzicht op de rivier.
    • from September 1, 1954 till February 27, 1975 Chef Technische Dienst (Amstel Brouwerij, Mauritskade 14-21, Amsterdam): gesloopt in ca. 1980.
      Voor de Amstel brouwerij was het een bijzonder jaar. De Amsterdamse concurrent Heineken lijfde Amstel in. De brouwerij aan de Mauritskade werd gesloopt. Alleen het hoofdkantoor uit 1930, nu onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam, is blijven staan. Het beeldhouwwerk op de gevel is van Gerarda Rueter.
      In 1980 werd de brouwerij aan de Stadhouderskade gesloten en werd de productie in Nederland in zowel Zoeterwoude (pils) als 's-Hertogenbosch (speciale bieren, bijvoorbeeld bokbier) voortgezet.
    • on March 1, 1977 Gepensioneerd.
    • on October 4, 1979 Winnaar van de Europese Manpower Oscar.
      De Manpower Oscar is door een bedrijfsjury toegekend aan de Heer A.J. Voet voor zijn/haar kwaliteiten, zoals doelmatigheid, aanpassingsvermogen en initiatief.
      Antoon Voet was daar - tijdelijk - Chef Technische Dienst. De Uniper-centrale Den Haag is een stoom- en gascentrale/warmte-krachtcentrale van Uniper (tot 2016 E.ON) gevestigd in Den Haag. De monumentale gevel van het gebouw is meer dan 100 jaar oud. Op 1 februari 1906 werd de elektrische centrale van Den Haag in gebruik gesteld en is daarmee de oudste, nog in gebruik zijnde centrale in Nederland.
    • about February 1982 De trotse restaurateur van een Heineken stoommachine.
      Antoon Voet, de trotse restaurateur van een Heineken stoommachine, geleverd door Machinebau-Gesellschaft No. 832 Karlruhe 1897. De stoomachine staat te pronken in het hoofdkantoor van Heineken Nederland, Burgemeester Smeetsweg 1, 2382 PH Zoeterwoude.
  • Education:
    • from around 1921 till around 1925 Ambachtsschool, Westerstraat 187, 1015 MA, Amsterdam.
      De ambachtsschool was vanaf 1865 de naam voor een groep scholen voor dagonderwijs, waar werd opgeleid voor ambacht en nijverheid. Dit schooltype was erg populair bij diegenen die voorheen na de lagere school nagenoeg geen mogelijkheid haddenom naar school te gaan. Samen met de verlenging van de leerplicht heeft de ambachtsschool een enorme invloed gehad op de emancipatie van de arbeider en het scholingsniveau in Nederland.
      Bij de invoering van de Mammoetwet, die in werking trad op 1 augustus 1968, is de naam ambachtsschool gewijzigd in Lagere Technische School (lts), een veelal vierjarige opleiding. Sinds 1999 maakt deze soort van onderwijs deel uit van het vmbo, metname de beroepsgerichte leerwegen.
    • from around 1925 till April 27, 1929 Maritiem Instituut De Ruyter, Boulevard Bankert 156, 4382 AC Vlissingen.
      Maritiem Instituut de Ruyter (MIR) bestaat sinds 1903 als de Hogere Zeevaartschool (Vlissingen) - de Ruyterschool - die gevestigd was aan Boulevard Bankert te Vlissingen. De naam, De Ruyterschool, werd formeel geschonken door het Nationale Comité ter herdenking van de geboorte dag van Michiel de Ruyter. In 1978 werd de naam van de school gewijzigd in Maritiem Instituut de Ruyter.
    • from April 27, 1929 till March 27, 1932 5e Werktuigkundige (Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Batavia-Centrum, Nederlandsch Indië).
      Scheepswerktuigkundige is een technisch officier aan boord van schepen, verantwoordelijk voor het functioneren van de machinekamer en alle technische installaties.
      Het is dus iemand die zorgt voor de voortstuwing, het kunnen manoeuvreren, de opwekking van elektriciteit, verwarming, airconditioning, drinkwaterproductie, kortom alles op technisch gebied.
      Van 1935 - 1932 voer Antoon veel tussen de havens van Singapore, Batavia (Jakarta) en Sydney.
    • on June 4, 1937 PBNA (Polytechnisch Bureau Nederland Arnhem)-diploma Machine Constructeur.
      Koninklijke PBNA verzorgde van 1912 tot en met 2003 voor enkele miljoenen cursisten (technisch) schriftelijk onderwijs. ‘PBNA’ staat voor Polytechnisch Bureau Nederland Arnhem. Het instituut gaf sinds 1928 ook het bekende Polytechnisch Zakboekje uit. PBNA betekende zeker tot de jaren zeventig van de twintigste eeuw voor veel werkende technici een vorm van tweedekansonderwijs.
      Het schriftelijk onderwijs is een vorm van afstandsonderwijs. Zowel de cursisten als de docenten bevinden zich buiten het gebouw van het instituut. Het instituut zendt de cursist schriftelijke lessen waarin huiswerkopdrachten zijn opgenomen. De cursist maakt de opdrachten en stuurt deze terug naar het instituut, dat het doorstuurt naar een docent. De docent beoordeelt de opdracht die via het instituut weer wordt teruggezonden naar de cursist. De cursus wordt afgesloten met een examen dat vaak op een aantal plaatsen in het land wordt afgenomen.
    • on June 1, 1943 Practijk-examen Boekhouden (Nederlandse Associatie voor Practijkexamens).
      De Coöperatie Nederlandse Associatie voor Examinering U.A. is een onafhankelijke exameninstituut. De op 18 september 1941 opgerichte coöperatie organiseert examens op de volgende gebieden: Financieel, Administratief, Juridisch, Loonadministratie, Management, Personeel & Organisatie, Secretarieel & Talen, Sales en Ondernemerschap. Qua inhoud is het Praktijkdiploma Boekhouden te vergelijken met het keuzevak handelswetenschappen en recht havo oude stijl of het keuzevak economie II vwo oude stijl (beide voor 1998).
  • Facts:
    • from around 1925 till 1929 Bron vermelding.Source 3
      Bevolkinksregister Burgerlijke Stand en Bevolking Gemeente Vlissingen, 1810-1994, Vlissingen, archieftoegang 7434, inventarisnummer 612, 1921-1938, Gezinskaarten Vlissingen: burgers, krijgsmacht en gestichten 1921-1938 kaart 3851-4125
    • from around 1929 till around 1938 Bron vermelding.Source 4
      Index Bevolkingsregister Eindhoven 1929-1938, Eindhoven, archieftoegang 10491, inventarisnummer 7357, 1929, folio 42410
    • from September 2, 1932 till July 1, 1936 Militaire Dienst.
      Inlijving: grote vaart Nederlandsch Indië (zeemacht; oefening 9-2-1933))
    • in the year 1936 Militaire Dienst.Source 5
  • Religion: until May 31, 1940 Hervormd.
  • Resident:
    • on March 11, 1912: Amsterdam, NH, Nederland: GEBOREN.
    • from March 11, 1912 till before October 31, 1914: Nieuwe Oostenburgerdwarsstraat 9
      1018 MA Amsterdam, NH, Nederland.
      Op Oostenburg waren woningen aanwezig, zoals de 19e-eeuwse woningblokken langs de Oostenburgervoorstraat, de Nieuwe Oostenburgerstraat en de Oostenburgerdwarsstraat.
    • from October 31, 1914 till September 8, 1922: Julianastraat 126
      6707 DJ Wageningen, GE, Nederland.
      In 1914 koopt de VWB aan de Lawickse Allee een tweetal percelen om daar 80 á 90 woningen te bouwen. In november van dat jaar vindt de aanbesteding plaats voor de bouw van 83 woningen. Nog voor de oplevering zijn er al 18 woningen verhuurd. Deze 83 woningen komen in de Julianastraat, die daarmee de eerste straat van Het Rooie Dorp is.
    • on November 11, 1916: Wageningen, GE, Nederland: BROER GEBOREN Hendrik Arnold (Henk) Voet.
    • from October 15, 1924 till February 22, 1925: Kerkstraat 235
      1017 GK Amsterdam, NH, Nederland.
      De Nieuwe Kunstschool was een Nederlandse instelling voor kunstonderwijs, van 1934 tot 1941 gevestigd in de Kerkstraat 235 in Amsterdam en opgericht door Jan Havermans, Paul Citroen en Charles Roelofsz. In 1934 trok de aanvankelijk primief ingerichte school enige vakbekwame leraren aan. In de korte tijd van haar bestaan kon de school de concurrentie goed aan met het toch nogal conservatieve Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (nu de Rietveld Academie). Het moet een prachtschool zijn geweest, met naast de traditionele vakken (Havermans gaf tekenles) ook lessen in typografie, onder meer. En mode stond op het rooster, de eerste modeopleiding in Nederland. In 1941 moest de school sluiten, maar hij is ongetwijfeld een inspiratiebron geweest voor de naoorlogse vernieuwing, met mooie zaken als vrije expressie.
    • from March 23, 1925 till April 17, 1925: Haarlemmer Houttuinen 111
      1013 GM Amsterdam, NH, Nederland.
      Sinds het begin van de aanleg van de Grachtengordel werden vanaf 1613 ten noorden van de Haarlemmerdijk terreinen aangewezen voor houtopslag, zogenaamde houttuinen.
    • from April 17, 1925 till April 28, 1926: Kerkstraat 235
      1017 GK Amsterdam, NH, Nederland.
    • from April 29, 1926 till May 11, 1926: Wilhelminastraat 134
      1054 WR Amsterdam, NH, Nederland.
      Wilhelmina was het enige kind van koning Willem III der Nederlanden en koningin Emma. Van 1890 tot haar achttiende verjaardag in 1898 was haar moeder regentes. Tijdens de Tweede Wereldoorlog week zij uit naar Engeland. Wegens gezondheidsproblemen van Wilhelmina was kroonprinses Juliana, in 1947 en 1948, voor in totaal 157 dagen regentes. Wilhelmina deed officieel in haar 58ste regeringsjaar afstand van haar koningschap; feitelijk regeerde zij iets korter dan 50 jaar. Desondanks is zijmet afstand het langstzittende Nederlandse staatshoofd ooit.
    • from May 11, 1926 till December 20, 1927: Bloemstraat 129
      1016 KZ Amsterdam, NH, Nederland.
      Door drie dwarsstraten werd de Bloemstraat in enigszins regelmatige bouwblokken verdeeld. Die straten kwamen zelden overeen met de bestaande dwarspaden, zodat er veel clusters huisjes en werkplaatsen midden in de bouwblokken terecht kwamen. Door de betrekkelijk grote welvaart onder zijdereders verdwenen deze in de loop van de zeventiende eeuw naar ‘betere’ grachten, Bloem-, Rozen- en Lauriergracht. Hun plaatsen in de Bloemstraat en zijstraten werden ingenomen door bijvoorbeeld laken- en linnenwevers en suikerbakkers.
    • from June 18, 1929 till July 3, 1934: Walstraat 35
      4381 ED Vlissingen, ZL, Nederland.
      Inwonend. Halverwege de 15de eeuw was er behoefte aan havenuitbreiding in Vlissingen en is de haven gegraven die nu bekendstaat als de Vissershaven. In 1477 werden de stadsrechten uitgebreid. Door de toenemende welvaart ontstond een concurrentiepositie met Sluis en, mede door de Hoekse en Kabeljauwse twisten staken de Sluizenaren in 1485 de Westerschelde over en plunderden Vlissingen. Dit was voor Philips van Bourgondië, die Heer van Vlissingen was, aanleiding de stad in 1489 te versterken met de eerste omwalling. Het patroon is nog herkenbaar aan de Walstraat en aan zeezijde resteert de Gevangentoren nog uit deze tijd.
    • from May 22, 1934 till September 30, 1936: Nederlands Oost-Indië.
      Van 1935 - 1936 voer Antoon veel tussen de havens van Singapore, Batavia (Jakarta) en Sydney.
    • from October 5, 1936 till August 18, 1937: Lindestraat 78A
      8012 VT Zwolle, OV, Nederland.
      Inwonend.
    • from September 8, 1937 till May 18, 1938: Amalia van Anhaltstraat 34
      5616 BH Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend. Henriëtte Amalia Maria van Anhalt-Dessau (Kleef, 16 augustus 1666 – Slot Oranienstein, 18 april 1726) was een dochter van Johan George II van Anhalt-Dessau en Henriëtte Catharina van Nassau en daarmee een kleindochter van Frederik Hendrik van Oranje en Amalia van Solms. Ze trouwde in 1683 met haar neef Hendrik Casimir II van Nassau-Dietz. Toen haar man in 1696 overleed, werd ze regentes voor haar zoon, Johan Willem Friso. In 1710 richtte Henriëtte Amalia de Orde van het Vertrouwen op.
    • from May 19, 1938 till around 1939: Lakerstraat 3
      5613 EN Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman. In de jaren 1920 vond de grote uitbreiding in het gebied van Klein Tongelre rond de Tongelresestraat, de oude verbinding van Tongelre met Eindhoven en Stratum, die de functie van winkelstraat kreeg. Ten noorden van deze straat werd het Villapark gebouwd met villa's voor zelfstandige ondernemers en hoger personeel van Philips. Ten zuiden van de Tongelresestraat werd de arbeiderswijk Lakerlopen gebouwd. Daarvoor werd het beekje de Laak, dat vanuit Geldrop naar de Dommel liep en de grens vormde met de gemeente Stratum, omgelegd langs het Eindhovens Kanaal, de nieuwe grens met Stratum. Behalve de naam Lakerlopen herinneren de Villa 'De Laak' en de benaming Lakerstraat nog aan dit beekje.
    • from around 1939 till around June 1, 1940: Lijmbeekstraat 141
      5612 NB Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman. Lijmbeekstraat, de naam van de buurt is afkomstig van de Limbeek of Windgraaf. Dit beekje vormde vroeger de grens tussen Woensel en Strijp.
    • on May 31, 1940: Stratumsedijk 20
      5611ND Eindhoven, NB, Nederland: HUWELIJK Antoon Johan Voet X Catharina Wilhelmina (Toos) van Beurden.
      Het Eindhovense stadhuis aan de Rechtestraat voldeed niet meer en in 1929 werd besloten om de stadhuisfunctie te verplaatsen naar een grote villa in Stratum, die bekend stond als Sancta Ursula. Dit was echter een tijdelijke oplossing voor de huisvesting van het nieuwe stadsbestuur.
      De villa was in 1869 gebouwd en was een tijd lang in het bezit van Bernard Sinkel (1853-1890), familie van de eigenaar van de Amsterdamse ?"winkel van Sinkel? en compagnon in de luciferfabriek Vissers, Langemeijer & Co. De zusters Ursulinen hadden er tussen 1920 en 1928 gewoond en verzorgden er huishoudonderwijs.
      Ze bouwden achter hun villa een houten kapel (in 1957 door brand verwoest), een cadeau van pensionaat Eikenburg. De kapel achter de villa werd in 1929 ingericht als raadszaal, de villa zelf is tot 1952 als stadhuis in gebruik geweest.
    • from around June 1, 1940 till March 31, 1946: Nieuwendijk 153
      5632 JP Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman; sinds ca. 1966 Generaal Dibbetslaan 153. (Nieuwe Dijk (Nieuwen Dijk, 1860)). In 1857 werd een nieuwe weg aangelegd in de richting van de Oude Achtse Kerkdijk. De Jacob van Campenweg maakte daar deel van uit. Op de topografische kaarten van 1904 en 1906 wordt die weg Nieuwe Dijk genoemd. In 1871 wordt ook de straat die later Vredeoord heet als Nieuwe Dijk aangeduid en in 1918 werd zo de nieuwe weg genoemd die ongeveer over het tracé van de oude Blekerweg (1611) van Woensel via Tongelre naar Zesgehuchten. Voor deze laatste werd de naam in 1920 deels gehandhaafd. In 1963 kreeg een deel daarvan de naam Generaal Dibbetslaan, terwijl een ander deel in 1964 Verschaffeltstraat werd genoemd.
    • on October 8, 1940: Eindhoven, NB, Nederland: ZOON GEBOREN Hendrik Willem (Henk) Voet.
    • on February 23, 1945: Eindhoven, NB, Nederland: DOCHTER GEBOREN Jeannette Hijnrietta Antonia (Jettie) Voet.
    • from April 1, 1946 till April 30, 1948: Twee Prov. C. 47, Stadskanaal, Onstwedde, GR, Nederland.
      In 1971 werd het bedrijf overgenomen door de Avebe. In 1984 werd het gebouw te Stadskanaal gesloopt.
    • on June 30, 1946: Stadskanaal, Onstwedde, GR, Nederland: ZOON GEBOREN Wilhelmus Antoon Johan (Wim) Voet.
    • from April 30, 1948 till around 1949: Nieuwendijk 153
      5623 JP Eindhoven, NB, Nederland.
      Inwonend bij vader Hendrik Arnold (Hein) Voet en moeder Hijnrietta Egbertina (Jet) Voet-Bosman; sinds ca. 1966 Generaal Dibbetslaan 153.
    • on August 8, 1948: Eindhoven, NB, Nederland: DOCHTER GEBOREN Engelina Maria Antoinette (Ineke) Voet.
    • on October 15, 1948: Eindhoven, NB, Nederland: VADER OVERLEDEN Hendrik Arnold (Hein) Voet.
    • from January 15, 1950 till October 28, 1950: Situbonbo, Oost-Java, Nederlandsch Oost-Indië/Indonesië, Indonesië.
      Zie ook Catharina Wilhelmina (Toos) Voet- van Beurden. Situbondo (oude spelling: Sitoebondo) is een regentschap (kabupaten) en een stad aan de noordkust van Oost-Java, ongeveer 30 kilometer ten noordoosten van Bondowoso en 5 km ten westen van Panji. In de kabupaten Situbondo zijn o.a. suikerriet- en tabaksplantages. In de jaren 50 tot '70 van de twintigste eeuw was de suikerindustrie in Asembagus, Panji, Olean, Wringin Anom, Demas, en Prajekan een belangrijke economische activiteit. In de jaren 80 en 90 verschoof het economisch zwaartepunt naar de visserij, met name die op garnalen.
    • from November 1, 1950 till around 1952: Weverseinde, Puttershoek, Hoeksche-Waard, ZH, Nederland.
      Een belangrijke bron van inkomen van de Puttershoekers in de 17e en 18e eeuw was de vlasserij. Het vlas werd vanuit Zeeland aangevoerd en hier verder verwerkt. De naam van een van de straten, het Weverseinde, verwijst naar het feit dat daar linnenweverijen gevestigd waren. Wat later vond men werk in het afsnijden van biezen en riet en de verwerking daarvan, in de hoepelmakerijen en op drie scheepswerven. De watersnoodramp van 1953 heeft een grote impact gehad op het aanzien van het dorp. Praktisch het hele Weverseinde is afgebroken om een hoge dijk te realiseren. Alleen de 16e eeuwse haven en het stukje oude dorpskern rond de Arent van Lierstraat / Kerkstoep zijn bewaard gebleven.
    • about 1952: Willem Buytewechstraat, Rotterdam, ZH, Nederland.
      Inwonend bij schoonvader Wilhelmus (Willem) van Beurden en schoonmoeder Maria Engelina Antonetta (Janet) van Beurden-van Gilst (zie ook Catharina Wilhelmina (Toos) Voet-van Beurden). Willem Pieterszoon Buytewech (Rotterdam, 1591/1592 - 23 september 1624) was een Nederlandse kunstschilder, tekenaar en etser. Hij geldt als de “uitvinder” van de Nederlandse genrestukken. Hij was een zoon van de schoenmaker en kaarsenmaker Pieter Jacobszoon. Zijn leertijd bracht hij door in Haarlem, waar hij in 1612 bij het Sint Lucasgilde ingeschreven werd. Kort tevoren, in 1610, was ook Frans Hals gildelid geworden, die met zijn werk duidelijk een sterke invloed op Willem Buytewech had. Talrijke getekende kopieën naar werken van Frans Hals bewijzen dat duidelijk. Na zijn huwelijk op 10 november 1613 met Aeltje van Amerongen keerde Willem Buytewech terug naar Rotterdam. De banden met Haarlem bleven echter bestaan. Hij ligt bij zijn vader begraven in de Grote of Sint-Laurenskerk (Rotterdam).De zerk overleefde het bombardement van 1940, en is in een der kapellen te zien.
    • from around 1952 till October 31, 1954: Gerrit Maritzstraat 14
      2987 XV Bolnes, Ridderkerk, ZH, Nederland.
      Gesloopt in 2007/2008, daarna vervangen door de Nelson Madelalaan. Gert (Gerrit) Maritz (1798 – 23 September 1838) was een belangrijke Voortrekkerpionier en -leider. In het nieuwbouwproject Prima Bolnes vindt maandag 15 februari 2010 om 15.30 uur de onthulling van het straatnaambord 'Nelson Mandelastraat' plaats. Dat gebeurt in aanwezigheid van de bewoners van deze nieuwe straat. Bij de ontwikkeling van dit nieuwproject van woningcoropratie Woonvisie heeft de toenmalige directeur Janvan Hulsteijn aan de gemeente gevraagd om een straat in het project te vernoemen naar Nelson Mandela. Het college heeft de suggestie van de heer Van Hulsteijn overgenomen en de naam Gerrit Maritzstraat gewijzigd in Nelson Mandelastraat. Het straatnaambord zal door de heer Van Hulsteijn samen met wethouder M. den Boef worden onthuld. Het nieuwbouwproject is gerealiseerd in het gebied tussen de Pretoriusstraat, Retiefstraat, De la Reijstraat en Generaal Smutsstraat. De straatnamen in de omgeving passen binnen het thema Zuid-Afrika. In het gebied zijn geen nieuwe straten aangelegd. Om de naam Nelson Mandela te kunnen gebruiken moest een bestaande straatnaam verdwijnen. Alle bestaande panden aan de Gerrit Maritzstraat zijn gesloopt, waardoor deze straatnaam het meest in aanmerking kwam om te worden gewijzigd in Nelson Mandelastraat.
    • from November 1, 1954 till around 1972: Mauritskade 18'
      1091 GC Amsterdam, NH, Nederland.
      De Amstel Brouwerij aan de Mauritskade 14-21 werd gesloopt in ca. 1980. De Mauritskade loopt evenwijdig aan de Amsterdamse Singelgracht tussen de Amstel tot aan de Zeeburgerdijk in Amsterdam-Oost. De straat maakt deel uit van een reeks van drie kades: de Mauritskade, de Stadhouderskade en de Nassaukade die aansluitend op de S100 de buitenring langs de oever van de Singelgracht vormen. De Mauritskade is in 1880 genoemd naar Maurits van Oranje (1567-1625), Stadhouder van Holland en Zeeland. De kade werd voordien aangeduid met Buitensingel. De belangrijkste straten die door de Mauritskade worden gekruist zijn: Wibautstraat, 's-Gravesandestraat, Linnaeusstraat, Dapperstraat en Pontanusstraat. Aan de rotonde bij de kruising met de Linnaeusstraat ligt het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Vroeger bevonden zich ook het Weesperpoortstation en de Amstelbrouwerij langs de Mauritskade. Tussen het Alexanderplein en de Linnaeusstraat rijdt tramlijn 9 sinds 1903. Lijn 14 is er in 1982 bijgekomen. Tussen Linnaeusstraat en Zeeburgerdijk reed in 1901 de tweede elektrische tramlijn van Amsterdam. Dat was lijn 6 naar de Veelaan. Later kwamen hier andere tramlijnen. Sinds 1940 was dat lijn 10. Ook de lijnen 6 en 7 hebben sinds de jaren tachtig hier gereden. Sinds lijn 10 in 2004 via de Sarphatistraat naar de Czaar Peterstraat en het Oostelijk Havengebied is gaan rijden, heeft lijn 14 deze route overgenomen.
    • on May 15, 1960: Amsterdam, NH, Nederland: BROER OVERLEDEN Hendrik Arnold (Henk) Voet.
    • from around 1972 till March 10, 1992: Stadhoudersring 368
      2713 GM Zoetermeer, ZH, Nederland.
    • on March 7, 1986: Utrecht, UT, Nederland: MOEDER OVERLEDEN Hijnrietta Egbertina (Jet) Bosman.
    • on March 10, 1992: Stadhoudersring 368
      2713 GM Zoetermeer, ZH, Nederland: OVERLEDEN.
  • He died on March 10, 1992 in Zoetermeer, ZH, he was 79 years old.
    Overlijden: 23:50
    Tijdstip: 23:50
  • Death registration on March 11, 1992.
  • He is cremated on March 14, 1992 in Rijswijk, ZH.Source 6
  • A child of Hendrik Arnold Voet and Hijnrietta Egbertina Bosman
  • This information was last updated on August 29, 2023.

Household of Antoon Johan Voet

He is married to Catharina Wilhelmina van Beurden.

Permission for the marriage has been obtained in Rotterdam, ZH / Eindhoven, NB on May 20, 1940.

They got married on May 31, 1940 at Eindhoven, NB, he was 28 years old.Source 7

[Eindhoven 1940 Aktenummer 401]

Bij het burgerlijk huwelijk van Antoon en Toos waren de volgende getuigen aanwezig: Hendrik Arnold (Hein) Voet (1891-1948) [vader bruidegom], Hijnrietta Egbertina (Jet) Bosman (1893-1986) [moeder bruidegom], Petronella Albertina Johanna Maria van Duurling-van Engelen (1916-na 1940) en Cornelis Gerardus (Cor) Schrameijer (1919-1997).

Op de aankondiging staat 10 mei als oorspronkelijke huwelijksdatum aangegeven, ten gevolge van de oorlog.

De ouders van Toos waren afwezig, ten gevolge van de oorlog.

Het Eindhovense stadhuis aan de Rechtestraat voldeed niet meer en in 1929 werd besloten om de stadhuisfunctie te verplaatsen naar een grote villa in Stratum, die bekend stond als Sancta Ursula. Dit was echter een tijdelijke oplossing voor de huisvesting van het nieuwe stadsbestuur.
De villa was in 1869 gebouwd en was een tijd lang in het bezit van Bernard Sinkel (1853-1890), familie van de eigenaar van de Amsterdamse ?"winkel van Sinkel"? en compagnon in de luciferfabriek Vissers, Langemeijer & Co. De zusters Ursulinen hadden er tussen 1920 en 1928 gewoond en verzorgden er huishoudonderwijs.
Ze bouwden achter hun villa een houten kapel (in 1957 door brand verwoest), een cadeau van pensionaat Eikenburg. De kapel achter de villa werd in 1929 ingericht als raadszaal, de villa zelf is tot 1952 als stadhuis in gebruik geweest.

Child(ren):

  1. Hendrik Willem Voet  1940-2015


Notes about Antoon Johan Voet

Getuige bij:
18-03-1964 huwelijk Hendrik Willem (Henk) Voet (1940-2015) en Marjo Leeger (1941-2011) [vader bruidegom]
01-12-1972 huwelijk Wilhelmus Antoon Johan (Wim) Voet (geb. 1946) en Henriëtte Anne Marie Claire (Harriet) Evers (geb. 1949) [vader bruidegom] [bron: Nuenen, Gerwen en Nederwetten 1972 Aktenummer: 75]

Vanaf ca. juni 1929 was Antoon bevriend met Johannes Wilhelmus (Jan) van Beurden (Maritiem Instituut De Ruyter, Boulevard Bankert 156, 4382 AC Vlissingen). Catharina Wilhelmina (Toos) van Beurden zat, bij Antoon's eerste bezoek aan de familie Van Beurden in Rotterdam, verstopt "achter de bank"

Zeeuws Archief te Middelburg, Bevolkings­register
Burgerlijke Stand en Bevolking Gemeente Vlissingen, 1810-1994, Vlissingen, archieftoegang 7434, inventaris­num­mer 612, 1921-1938, Gezinskaarten Vlissingen: burgers, krijgsmacht en gestichten 1921-1938 kaart 3851-4125
Twee exemplaren Vaarplichtbesluit, Londen, 1942 (met ingesloten een 'belangrijke mededeling voor officieren en scheepsgezellen') en 1945

N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'. Ticket voor overtocht aan boord van de 'Johan van Oldenbarnevelt' van Surabaja (Tandjong Priok) (30 oktober 1950) naar Amsterdam (25 november 1950).

Do you have supplementary information, corrections or questions with regards to Antoon Johan Voet?
The author of this publication would love to hear from you!


Timeline Antoon Johan Voet

  This functionality is only available in Javascript supporting browsers.
Click on the names for more info. Symbols used: grootouders grandparents   ouders parents   broers-zussen brothers/sisters   kinderen children

Ancestors (and descendant) of Antoon Johan Voet


    Show complete ancestor table

    With Quick Search you can search by name, first name followed by a last name. You type in a few letters (at least 3) and a list of personal names within this publication will immediately appear. The more characters you enter the more specific the results. Click on a person's name to go to that person's page.

    • You can enter text in lowercase or uppercase.
    • If you are not sure about the first name or exact spelling, you can use an asterisk (*). Example: "*ornelis de b*r" finds both "cornelis de boer" and "kornelis de buur".
    • It is not possible to enter charachters outside the standard alphabet (so no diacritic characters like ö and é).



    Visualize another relationship

    Sources

    1. Amsterdam 1912 no. 2892
    2. https://databank.koopvaardijpersoneel40-45.nl/people/view?id=17876
    3. Zeeuws Archief te Middelburg
    4. Regionaal Historisch Centrum Eindhoven te Eindhoven
    5. Registratie in Militieregisters
    6. Crematorium Eikelenburg, Eikelenburglaan 7, 2286KA Rijswijk (ZH)
    7. Eindhoven 1940 Aktenummer 401

    Matches in other publications

    This person also appears in the publication:

    About the surname Voet

    • View the information that Genealogie Online has about the surname Voet.
    • Check the information Open Archives has about Voet.
    • Check the Wie (onder)zoekt wie? register to see who is (re)searching Voet.

    The Family tree Voet-Evers publication was prepared by .contact the author
    When copying data from this family tree, please include a reference to the origin:
    Wim Voet, "Family tree Voet-Evers", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-voet-evers/I17361.php : accessed May 10, 2024), "Antoon Johan Voet (1912-1992)".