Généalogie Meeldijk » Gerrit Jan van WENDEL (1896-1973)

Données personnelles Gerrit Jan van WENDEL 


Famille de Gerrit Jan van WENDEL

Il est marié avec Christina van der WERKEN.

Ils se sont mariés le 1 avril 1920 à Blankenham, il avait 23 ans.Source 2


Enfant(s):

  1. Johanna van WENDEL  1920-1972 
  2. Willem van WENDEL  1925-1996
  3. (Ne pas publique)
  4. (Ne pas publique)


Notes par Gerrit Jan van WENDEL

NATI Nederlands
Volgens Bevolkingsregister Blokzijl geboren op 18-05-1896 en van beroep machinist.
Wordt op 22-11-1917 uitgeschreven in Blokzijl en vertrekt naar Ambt Doetinchem.
.
Volgens het bevolkingsregister Doetinchem wordt hij op 23-11-1917 vanuit Blokzijl ingeschreven en op 3-10-1918 uitgeschreven en vertrekt naar Genderingen, hij is dan machinist. Op 5-10-1918 wordt hij ingeschreven in Ambt Doetinchem (als machinist) en hij vertrekt vanuit hier op 20-01-1919 naar Blokzijl.
.
Volgens het bevolkingsregister Blokzijl wordt hij op 30-01-1919 ingeschreven in Blokzijl vanuit Genderingen en is dan machinist en vertrekt op 1 april 1919 naar Steenwijk (vertrekt hierna waarschijnlijk vanuit Steenwijk naar Genderingen);
Wordt op 30 januari 1920 vanuit Genderingen weer ingescheven in Blokzijl (en gaat dan waarschijlijk werken aan het stoomgemaal Stroink en trouwt op 1 april 1920).
Woont op 3-09-1920 aan de Zeedijk III nr. 257 te Blokzijl, hij vanuit Blokzijl en Christina vanuit Blankenham.
Vertrekken op 5-11-1920 naar Ambt Vollenhove (een maand hierna wordt op 10 december 1920 Johanna geboren in het huis aan de weg van Twee Nijenhuizen).
Op 29-10-1929 worden ze ingeschreven in Rotterdam.
--
Bij vertrek uit Ambt Vollenhove zijn volgens het Bevolkingsregister Gerrit Jan, Christina, Johanna en Willem Nederlands Hervormd. Gerrit Jan is dan stoker aan het watergemaal Ettenlandsche Kolk. De woonplaatsaanduiding is dan Baarlo C20. Ze vetrekken op 29-10-1929 naar Rotterdam.
--
Geboren aan het Slingerpad wijk IV nr. 315 te Blokzijl.
Machinist bij de Spoorwegen, o.a. traject Steenwijk - Zwolle en Zwolle - Dieren.
Bij zijn huwelijk op 1-04-1920 is hij stoker en wonende te Blokzijl en binnen de laatste zes maanden te Steenwijk.
Hierna werkzaam van ca. 5-11-1920 tot 29-10-1929 als technicus (stoker) aan het stoomgemaal F.A. Stroink te Vollenhoven. Woonde daar ook in één van de huisjes bij het Stoomgemaal; adres gemaal: Weg van Twee Nijenhuizen 18 te Vollenhove (in een briefkaart van 7 april 1924 schreef zijn vader Hendrik van Wendel: Ettelandschekolk - stoomgemaal).
.
Het gemaal A.F. Stroïnk is in 1919 gesticht naar ontwerp van Van Hasselt & De Koning en werd genoemd naar de toenmalige dijkgraaf van het Waterschap Vollenhove. Het adres is Vollenhoofsedijk 18 8356 VT Blokzijl/Vollenhoven. Het bemalinggebied is Boezem De Wieden. Het gemaal is gelegen aan het Ettenlandsch kanaal en loost via het Vollenhovermeer, het Vollenhoverkanaal, het Zwarte Meer en het Ketelmeer op het Ijsselmeer. Van het complex maken een inlaatsluis, een vrijstaande werkloods en een zestal dienstwoningen deel uit.
.
Hierna wordt hij winkelier van een (VIVO) levensmiddelen winkel aan de Lombokstraat te Rotterdam. Heeft de winkel op 29 oktober 1929 (vestiging in Rotterdam in de Lombokstraat 11a; later op 16 september 1938 omgenummerd naar Lombokstraat 11B) van zijn vader overgenomen. Woonhuis en winkel aan de Lombokstraat 11a te Rotterdam (Katendrecht). Woonde later na pensionering aan de Homerusstraat 516 te Rotterdam. Begraven te Blokzijl, algemene begraafplaats grafnummer 384.
Het echtpaar heeft vier kinderen gehad t.w. Johanna, Wim, Christina en Margje.
--
Bij de foto van het bezoek van koningin Wilhelmina en prins Hendrik aan het gemaal A.F. Stroink aan de dijk tussen Vollenhove en Blokzijl in mei 1921, Dijkgraaf A.F. Stroink neemt zijn hoed af en maakt een kleine buiging, is op de achtergrond het huisje te zien waar Johanna in 1920 is geboren.
--
Stoomtram Zwolle-Blokzijl
Verbonden met het achterland
.
Historie
Eeuwenlang was de belangrijkste manier om Blokzijl te bereiken de route over het water. Er bestond weliswaar een smalle weg over de Zuiderzeedijken, maar vervoer van personen en goederen hierlangs vond nauwelijks plaats. Vanaf 1839 was op beperkte schaal transport per diligence en paard-en-wagen van en naar Zwolle mogelijk, maar het meeste vervoer ging over zee. Hierin kwam verandering met de komst van de stoomtram. Het spoorwegnet werd alleen tussen grotere steden aangelegd, maar de tram werd een populaire verbinding naar kleinere plaatsen. Personen- en goederenvervoer van en naar Blokzijl was in de periode 1914-1934 per stoomtram mogelijk. De tram was lichter van constructie dan de trein, maar ook goedkoper in aanleg. Dankzij deze nieuwe gemechaniseerde vorm van openbaar vervoer kreeg Blokzijl een minder geïsoleerde positie.
.
Initiatieven vanaf 1881
Elders in Nederland waren al trajecten waar de stoomtram met succes personen en goederen vervoerde. Initiatiefnemers uit Vollenhove, Blokzijl en Zwartsluis deden vanaf 1881 pogingen om ook in hun omgeving zo'n modern vervoermiddel aan het rijden te krijgen. Vooral de dijkgraaf van het waterschap Vollenhove, dhr. G. baron Sloet van Marxveld, spande zich in om de verbinding tot stand te brengen. Verschillende mogelijkheden werden onderzocht. Kon een tramlijn vanaf Zwolle, via Hasselt en Zwartsluis, eventueel via St. Jansklooster naar Vollenhove tot het eindpunt Blokzijl voeren, of misschien zelfs doorlopen naar Lemmer of Stavoren? In 1893 werd het plan ingekrompen tot de verbinding Zwolle-Blokzijl. Pas in 1898 waren de financiële en technische details uitgewerkt. Over een afstand van 35 kilometer moesten stations worden gebouwd en meerdere bruggen aangelegd. Oorspronkelijk werd geschat dat de totale investering zo'n f 530.000,? zou bedragen, later bleek zelfs meer dan f 300.000,? extra nodig. Subsidies werden toegezegd door Rijk en provincie, maar ook aanliggende gemeenten moesten bijdragen in de investeringen.
.
Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl
De in 1904 opgerichte Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl kreeg met allerlei problemen te kampen. Er waren moeilijkheden over het te volgen tracé in Zwolle. De vertrekplaats in Zwolle werd uiteindelijk een speciaal station aan de Veerallee, waar later een halteplaats kwam van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Na verschillende pogingen werd pas in 1913 een exploitant gevonden. Het werd de NCS, de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij, een maatschappij die later zou opgaan in de Nederlandse Spoorwegen. De NCS had de spoorlijn Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen aangelegd, opende daarna enkele lokaalspoorlijnen in de provincie Utrecht en exploiteerde ook elders in Nederland een paar tramlijnen. De lijn Zwolle-Blokzijl nam een bijzondere plaats in, want het was in Nederland de enige smalspoorlijn (breedte 1067 mm) die door een spoorwegmaatschappij werd geëxploiteerd.
.
In functie van 1914-1934
In 1912 werd begonnen met de aanleg en in januari 1914 vond de eerste proefrit plaats. Er bleken nog vele moeilijkheden te overwinnen. De tramlijn was nog niet helemaal klaar, de kruising met de weg op de dijk voor Hasselt was onoverzichtelijk en in Zwartsluis bleken gebouwen te verzakken. Verder bleek het spoor onvoldoende verlicht en sloten de rails bij sommige bruggen niet goed op elkaar aan. Op sommige trajecten werd de maximum-snelheid al bij voorbaat ingeperkt. De dienstregeling was al wel klaar en voorzag in vijf ritten per dag van Zwolle naar Blokzijl en weer terug. Vanuit Blokzijl reed op vrijdag nog een extra tram naar de veemarkt in Zwolle. Het traject Zwolle-Zwartsluis werd geopend op 11 maart 1914, op 26 maart was de hele lijn tot Blokzijl in bedrijf. De reis Blokzijl-Zwolle vergde in het begin ruim 2 uur. Later, toen de maximum-snelheid verhoogd kon worden van 20 naar 35 km per uur, werd het 1 uur en 3 kwartier. Een retourtje koste f 1,05. Een deel van het gezaagde hout van Houtzagerij Loos werd per stoomtram afgevoerd, maar personenvervoer was de hoofdzaak. Vanaf Blokzijl konden passagiers verder per boot naar Steenwijk doorreizen. Om hun reis over de weg te kunnen vervolgen zouden ze nog tot 1950 moeten wachten.
.
1934: Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl opgeheven
De voorgeschiedenis tot de oprichting bleek uiteindelijk langer te hebben geduurd dan de periode die de stoomtram daadwerkelijk in functie was. De exploitatie was niet elk jaar rendabel en vooral in de crisisjaren liep het vervoer sterk terug, mede door de jarenlange staking bij houtzagerij Loos. De techniek had intussen niet stilgestaan. Ondanks de smalle wegen bleek personen- en vrachtvervoer met bussen en vrachtauto's goedkoper en sneller. De Spoorweg-Maatschappij riep een busdienst in het leven, De Noordwesthoek. Op 31 augustus 1934 reed de laatste tram tussen Blokzijl en Zwolle; de volgende dag nam de busmaatschappij het personenvervoer over.
--
Waarschijnlijk heeft Gerrit Jan ook als machinist op het traject Zwolle - Dieren gereden.
.
Spoorlijn Apeldoorn - Hattem.
Tegelijkertijd met de spoorlijn Apeldoorn - Dieren legt de Koninklijke Nederlandse Locaalspoorweg-Maatschappij in de jaren '80 van de negentiede eeuw de spoorlijn Apeldoorn - Hattem aan. Behalve op het Apeldoornse station sluit de spoorlijn in Apeldoorn ook aan op de Loolijn, de spoorwegverbinding tussen de Oosterspoorweg en paleis Het Loo. De spoorlijn wordt in de loop van 1887 in delen geopend. Net als bij de andere lijnen van de KNLS gaat de exploitatie naar de HSM. In 1950 staakt NS het reizigersvervoer op de verbinding. Ruim twintig jaar later volgt ook het goederenvervoer en wordt de spoorlijn opgebroken.
.
De spoorlijn Apeldoorn - Hattem wordt in 1887 in gebruik genomen. In juli dat jaar is de verbinding tussen het Apeldoornse station en het station bij Het Loo gereed. In september volgt het traject naar Epe. In november wordt tenslotte het baanvak Epe - Hattem geopend. In Hattem eindigt de spoorlijn nabij het station van de NCS aan de Centraalspoorweg. In juni 1888 wordt de spoorlijn verlengd tot het voorplein van het station. Een jaar later is de verbinding met de NCS-lijn gereed en gaan tussen Apeldoorn en Zwolle rechtstreekse treinen rijden. De spoorlijn krijgt al snel de bijnaam Baronnenlijn.
.
Tussen 1910 en 1913 legt de KNLS als zijtak van Baronnenlijn een spoorlijn van Hattem naar Kampen aan. De spoorlijn wordt in oktober 1913 in gebruik genomen en na ruim twintig jaar alweer gesloten.
.
In oktober 1950 staakt NS het reizigersvervoer tussen Apeldoorn en Hattemerbroek. Het baanvak tussen Heerde en Wapenveld wordt bovendien ook voor het goederenvervoer gesloten. Tot 31 augustus 1970 vindt echter nog incidenteel vervoer op de verbinding plaats. Die dag wordt ook het baanvak Wapenveld - Hattem gesloten. Twee jaar later wordt ook het goederenvervoer op de resterende trajecten Apeldoorn - Heerde en Hattem - Hattemerbroek opgeheven. Ondanks dat er bij de plannen van NS rondom 'Spoor naar '75' stemmen opgaan om de verbinding opnieuw voor het reizigersvervoer in gebruik te nemen, wordt de spoorlijn in de eerste jaren na de sluiting geheel opgebroken.
.
Vrijwel het gehele trace van de voormalige spoorlijn is in gebruik als verhard fietspad. Verder zijn er weinig restanten terug te vinden.
.
Dienstregeling
De treindienst tussen Apeldoorn en Zwolle gaat voorzichtig van start. De eerste jaren rijden dagelijks zo'n vijf treinen tussen beide plaatsen. De meeste treinen rijden tevens van en naar Dieren. Enkele jaren later is de frequentie verdubbelt. Het aantal doorgaande treinen van en naar Dieren daalt tot zo'n twee per dag. Na de invoering van de motortractie op het baanvak in 1924 rijden de treinen nog niet regelmatig, maar wel vrijwel elk uur.

Avez-vous des renseignements supplémentaires, des corrections ou des questions concernant Gerrit Jan van WENDEL?
L'auteur de cette publication aimerait avoir de vos nouvelles!


Barre chronologique Gerrit Jan van WENDEL

  Cette fonctionnalité n'est disponible que pour les navigateurs qui supportent Javascript.
Cliquez sur le nom pour plus d'information. Symboles utilisés: grootouders grand-parents   ouders parents   broers-zussen frères/soeurs   kinderen enfants

Image(s) Illustration(s) Gerrit Jan van WENDEL

Ancêtres (et descendants) de Gerrit Jan van WENDEL


Avec la recherche rapide, vous pouvez effectuer une recherche par nom, prénom suivi d'un nom de famille. Vous tapez quelques lettres (au moins 3) et une liste de noms personnels dans cette publication apparaîtra immédiatement. Plus de caractères saisis, plus précis seront les résultats. Cliquez sur le nom d'une personne pour accéder à la page de cette personne.

  • On ne fait pas de différence entre majuscules et minuscules.
  • Si vous n'êtes pas sûr du prénom ou de l'orthographe exacte, vous pouvez utiliser un astérisque (*). Exemple : "*ornelis de b*r" trouve à la fois "cornelis de boer" et "kornelis de buur".
  • Il est impossible d'introduire des caractères autres que ceux de l'alphabet (ni signes diacritiques tels que ö ou é).

Parenté Gerrit Jan van WENDEL

Les sources

  1. Aktenummer 22 Blokzijl, Historisch Centrum Overijssel.
  2. Akte burgerlijke stand aktenummer 3 Blankenham

Événements historiques

  • La température le 18 mai 1896 était d'environ 12,1 °C. La pression atmosphérique était de 77 cm de mercure. Le taux d'humidité relative était de 97%. Source: KNMI
  • Du 9 mai 1894 au 27 juillet 1897 il y avait aux Pays-Bas le cabinet Roëll avec comme premier ministre Jonkheer mr. J. Roëll (oud-liberaal).
  • En l'an 1896: Source: Wikipedia
    • La population des Pays-Bas était d'environ 5,1 millions d'habitants.
    • 4 janvier » l'Utah devient le 45 État américain.
    • 24 février » Henri Becquerel découvre que la radioactivité a des conséquences.
    • 25 mars » ouverture des premiers Jeux olympiques modernes. À l'initiative du baron français Pierre de Coubertin, les premiers Jeux olympiques sont organisés à Athènes en mémoire de la tradition antique. 14 pays y sont représentés pour un total de 285 athlètes.
    • 6 avril » ouverture des premiers Jeux olympiques modernes.
    • 9 juillet » discours de la Croix d'or par William Jennings Bryan lors de la convention présidentielle démocrate.
    • 27 août » bombardement de Zanzibar. Considéré comme la «guerre la plus courte», il entraîne la soumission de Zanzibar aux décisions de la Couronne britannique.
  • La température au 1 avril 1920 était entre 3,6 et 11,8 °C et était d'une moyenne de 7,7 °C. Il y avait 3,1 mm de précipitation. Il y avait 1,2 heures de soleil (9%). La force moyenne du vent était de 3 Bft (vent modéré) et venait principalement du sud-sud-est. Source: KNMI
  • Du 9 septembre 1918 au 18 septembre 1922 il y avait aux Pays-Bas le cabinet Ruys de Beerenbrouck I avec comme premier ministre Jonkheer mr. Ch.J.M. Ruys de Beerenbrouck (RKSP).
  • En l'an 1920: Source: Wikipedia
    • La population des Pays-Bas était d'environ 6,8 millions d'habitants.
    • 10 janvier » |promulgation du traité de Versailles.
    • 17 janvier » |démission du ministère de Clemenceau.
    • 17 mars » à Berlin, la tentative de putsch contre la République de Wolfgang Kapp, dit le putsch de Kapp, se termine ce jour par un échec.
    • 16 septembre » attentat de Wall Street, 38 morts et 200 blessés. Le principal suspect, Mario Buda, parvint à rejoindre l'Italie sans être inquiété.
    • 28 novembre » création de la Fédération interalliée des anciens combattants (FIDAC) à Paris, la première organisation internationale des vétérans.
    • 2 décembre » signature du traité d'Alexandropol entre l'Arménie et la Turquie.
  • La température au 11 mars 1973 était entre 1,2 et 9,3 °C et était d'une moyenne de 4,6 °C. Il y avait une précipitation de 0.3 mm pendant 0.4 heure(s). Il y avait 3,6 heures de soleil (31%). Il faisait très nuageux. La force moyenne du vent était de 2 Bft (vent faible) et venait principalement du nord-nord-ouest. Source: KNMI
  • Du jeudi, juillet 20, 1972 au vendredi, mai 11, 1973 il y avait aux Pays-Bas le cabinet Biesheuvel II avec comme premier ministre Mr. B.W. Biesheuvel (ARP).
  • Du vendredi, mai 11, 1973 au lundi, décembre 19, 1977 il y avait aux Pays-Bas le cabinet Den Uyl avec comme premier ministre Drs. J.M. den Uyl (PvdA).
  • En l'an 1973: Source: Wikipedia
    • La population des Pays-Bas était d'environ 13,4 millions d'habitants.
    • 16 janvier » le gynécologue belge Willy Peers est arrêté sur dénonciation anonyme pour avoir procédé à l'avortement d'une femme de 27 ans (début de l'affaire Peers).
    • 9 février » établissement des relations diplomatiques entre la France et la RDA.
    • 20 juin » massacre d'Ezeiza, commis par les snipers de la Triple A.
    • 25 octobre » un cessez-le-feu demandé par l'ONU met fin à la guerre du Kippour.
    • 25 novembre » Geórgios Papadópoulos est renversé par l'armée.
    • 29 décembre » le président philippin Ferdinand Marcos arrive au terme de son mandat électif, mais reste au pouvoir et gouverne par décrets.


Même jour de naissance/décès

Source: Wikipedia

Source: Wikipedia


Sur le nom de famille Van WENDEL


La publication Généalogie Meeldijk a été préparée par .contacter l'auteur
Lors de la copie des données de cet arbre généalogique, veuillez inclure une référence à l'origine:
J. Meeldijk, "Généalogie Meeldijk", base de données, Généalogie Online (https://www.genealogieonline.nl/genealogie-meeldijk/I55250.php : consultée 29 avril 2024), "Gerrit Jan van WENDEL (1896-1973)".