Genealogie Meeldijk » Gerrit Jan van WENDEL (1896-1973)

Persoonlijke gegevens Gerrit Jan van WENDEL 


Gezin van Gerrit Jan van WENDEL

Hij is getrouwd met Christina van der WERKEN.

Zij zijn getrouwd op 1 april 1920 te Blankenham, hij was toen 23 jaar oud.Bron 2


Kind(eren):

  1. Johanna van WENDEL  1920-1972 
  2. Willem van WENDEL  1925-1996
  3. (Niet openbaar)
  4. (Niet openbaar)


Notities over Gerrit Jan van WENDEL

NATI Nederlands
Volgens Bevolkingsregister Blokzijl geboren op 18-05-1896 en van beroep machinist.
Wordt op 22-11-1917 uitgeschreven in Blokzijl en vertrekt naar Ambt Doetinchem.
.
Volgens het bevolkingsregister Doetinchem wordt hij op 23-11-1917 vanuit Blokzijl ingeschreven en op 3-10-1918 uitgeschreven en vertrekt naar Genderingen, hij is dan machinist. Op 5-10-1918 wordt hij ingeschreven in Ambt Doetinchem (als machinist) en hij vertrekt vanuit hier op 20-01-1919 naar Blokzijl.
.
Volgens het bevolkingsregister Blokzijl wordt hij op 30-01-1919 ingeschreven in Blokzijl vanuit Genderingen en is dan machinist en vertrekt op 1 april 1919 naar Steenwijk (vertrekt hierna waarschijnlijk vanuit Steenwijk naar Genderingen);
Wordt op 30 januari 1920 vanuit Genderingen weer ingescheven in Blokzijl (en gaat dan waarschijlijk werken aan het stoomgemaal Stroink en trouwt op 1 april 1920).
Woont op 3-09-1920 aan de Zeedijk III nr. 257 te Blokzijl, hij vanuit Blokzijl en Christina vanuit Blankenham.
Vertrekken op 5-11-1920 naar Ambt Vollenhove (een maand hierna wordt op 10 december 1920 Johanna geboren in het huis aan de weg van Twee Nijenhuizen).
Op 29-10-1929 worden ze ingeschreven in Rotterdam.
--
Bij vertrek uit Ambt Vollenhove zijn volgens het Bevolkingsregister Gerrit Jan, Christina, Johanna en Willem Nederlands Hervormd. Gerrit Jan is dan stoker aan het watergemaal Ettenlandsche Kolk. De woonplaatsaanduiding is dan Baarlo C20. Ze vetrekken op 29-10-1929 naar Rotterdam.
--
Geboren aan het Slingerpad wijk IV nr. 315 te Blokzijl.
Machinist bij de Spoorwegen, o.a. traject Steenwijk - Zwolle en Zwolle - Dieren.
Bij zijn huwelijk op 1-04-1920 is hij stoker en wonende te Blokzijl en binnen de laatste zes maanden te Steenwijk.
Hierna werkzaam van ca. 5-11-1920 tot 29-10-1929 als technicus (stoker) aan het stoomgemaal F.A. Stroink te Vollenhoven. Woonde daar ook in één van de huisjes bij het Stoomgemaal; adres gemaal: Weg van Twee Nijenhuizen 18 te Vollenhove (in een briefkaart van 7 april 1924 schreef zijn vader Hendrik van Wendel: Ettelandschekolk - stoomgemaal).
.
Het gemaal A.F. Stroïnk is in 1919 gesticht naar ontwerp van Van Hasselt & De Koning en werd genoemd naar de toenmalige dijkgraaf van het Waterschap Vollenhove. Het adres is Vollenhoofsedijk 18 8356 VT Blokzijl/Vollenhoven. Het bemalinggebied is Boezem De Wieden. Het gemaal is gelegen aan het Ettenlandsch kanaal en loost via het Vollenhovermeer, het Vollenhoverkanaal, het Zwarte Meer en het Ketelmeer op het Ijsselmeer. Van het complex maken een inlaatsluis, een vrijstaande werkloods en een zestal dienstwoningen deel uit.
.
Hierna wordt hij winkelier van een (VIVO) levensmiddelen winkel aan de Lombokstraat te Rotterdam. Heeft de winkel op 29 oktober 1929 (vestiging in Rotterdam in de Lombokstraat 11a; later op 16 september 1938 omgenummerd naar Lombokstraat 11B) van zijn vader overgenomen. Woonhuis en winkel aan de Lombokstraat 11a te Rotterdam (Katendrecht). Woonde later na pensionering aan de Homerusstraat 516 te Rotterdam. Begraven te Blokzijl, algemene begraafplaats grafnummer 384.
Het echtpaar heeft vier kinderen gehad t.w. Johanna, Wim, Christina en Margje.
--
Bij de foto van het bezoek van koningin Wilhelmina en prins Hendrik aan het gemaal A.F. Stroink aan de dijk tussen Vollenhove en Blokzijl in mei 1921, Dijkgraaf A.F. Stroink neemt zijn hoed af en maakt een kleine buiging, is op de achtergrond het huisje te zien waar Johanna in 1920 is geboren.
--
Stoomtram Zwolle-Blokzijl
Verbonden met het achterland
.
Historie
Eeuwenlang was de belangrijkste manier om Blokzijl te bereiken de route over het water. Er bestond weliswaar een smalle weg over de Zuiderzeedijken, maar vervoer van personen en goederen hierlangs vond nauwelijks plaats. Vanaf 1839 was op beperkte schaal transport per diligence en paard-en-wagen van en naar Zwolle mogelijk, maar het meeste vervoer ging over zee. Hierin kwam verandering met de komst van de stoomtram. Het spoorwegnet werd alleen tussen grotere steden aangelegd, maar de tram werd een populaire verbinding naar kleinere plaatsen. Personen- en goederenvervoer van en naar Blokzijl was in de periode 1914-1934 per stoomtram mogelijk. De tram was lichter van constructie dan de trein, maar ook goedkoper in aanleg. Dankzij deze nieuwe gemechaniseerde vorm van openbaar vervoer kreeg Blokzijl een minder geïsoleerde positie.
.
Initiatieven vanaf 1881
Elders in Nederland waren al trajecten waar de stoomtram met succes personen en goederen vervoerde. Initiatiefnemers uit Vollenhove, Blokzijl en Zwartsluis deden vanaf 1881 pogingen om ook in hun omgeving zo'n modern vervoermiddel aan het rijden te krijgen. Vooral de dijkgraaf van het waterschap Vollenhove, dhr. G. baron Sloet van Marxveld, spande zich in om de verbinding tot stand te brengen. Verschillende mogelijkheden werden onderzocht. Kon een tramlijn vanaf Zwolle, via Hasselt en Zwartsluis, eventueel via St. Jansklooster naar Vollenhove tot het eindpunt Blokzijl voeren, of misschien zelfs doorlopen naar Lemmer of Stavoren? In 1893 werd het plan ingekrompen tot de verbinding Zwolle-Blokzijl. Pas in 1898 waren de financiële en technische details uitgewerkt. Over een afstand van 35 kilometer moesten stations worden gebouwd en meerdere bruggen aangelegd. Oorspronkelijk werd geschat dat de totale investering zo'n f 530.000,? zou bedragen, later bleek zelfs meer dan f 300.000,? extra nodig. Subsidies werden toegezegd door Rijk en provincie, maar ook aanliggende gemeenten moesten bijdragen in de investeringen.
.
Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl
De in 1904 opgerichte Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl kreeg met allerlei problemen te kampen. Er waren moeilijkheden over het te volgen tracé in Zwolle. De vertrekplaats in Zwolle werd uiteindelijk een speciaal station aan de Veerallee, waar later een halteplaats kwam van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Na verschillende pogingen werd pas in 1913 een exploitant gevonden. Het werd de NCS, de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij, een maatschappij die later zou opgaan in de Nederlandse Spoorwegen. De NCS had de spoorlijn Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen aangelegd, opende daarna enkele lokaalspoorlijnen in de provincie Utrecht en exploiteerde ook elders in Nederland een paar tramlijnen. De lijn Zwolle-Blokzijl nam een bijzondere plaats in, want het was in Nederland de enige smalspoorlijn (breedte 1067 mm) die door een spoorwegmaatschappij werd geëxploiteerd.
.
In functie van 1914-1934
In 1912 werd begonnen met de aanleg en in januari 1914 vond de eerste proefrit plaats. Er bleken nog vele moeilijkheden te overwinnen. De tramlijn was nog niet helemaal klaar, de kruising met de weg op de dijk voor Hasselt was onoverzichtelijk en in Zwartsluis bleken gebouwen te verzakken. Verder bleek het spoor onvoldoende verlicht en sloten de rails bij sommige bruggen niet goed op elkaar aan. Op sommige trajecten werd de maximum-snelheid al bij voorbaat ingeperkt. De dienstregeling was al wel klaar en voorzag in vijf ritten per dag van Zwolle naar Blokzijl en weer terug. Vanuit Blokzijl reed op vrijdag nog een extra tram naar de veemarkt in Zwolle. Het traject Zwolle-Zwartsluis werd geopend op 11 maart 1914, op 26 maart was de hele lijn tot Blokzijl in bedrijf. De reis Blokzijl-Zwolle vergde in het begin ruim 2 uur. Later, toen de maximum-snelheid verhoogd kon worden van 20 naar 35 km per uur, werd het 1 uur en 3 kwartier. Een retourtje koste f 1,05. Een deel van het gezaagde hout van Houtzagerij Loos werd per stoomtram afgevoerd, maar personenvervoer was de hoofdzaak. Vanaf Blokzijl konden passagiers verder per boot naar Steenwijk doorreizen. Om hun reis over de weg te kunnen vervolgen zouden ze nog tot 1950 moeten wachten.
.
1934: Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl opgeheven
De voorgeschiedenis tot de oprichting bleek uiteindelijk langer te hebben geduurd dan de periode die de stoomtram daadwerkelijk in functie was. De exploitatie was niet elk jaar rendabel en vooral in de crisisjaren liep het vervoer sterk terug, mede door de jarenlange staking bij houtzagerij Loos. De techniek had intussen niet stilgestaan. Ondanks de smalle wegen bleek personen- en vrachtvervoer met bussen en vrachtauto's goedkoper en sneller. De Spoorweg-Maatschappij riep een busdienst in het leven, De Noordwesthoek. Op 31 augustus 1934 reed de laatste tram tussen Blokzijl en Zwolle; de volgende dag nam de busmaatschappij het personenvervoer over.
--
Waarschijnlijk heeft Gerrit Jan ook als machinist op het traject Zwolle - Dieren gereden.
.
Spoorlijn Apeldoorn - Hattem.
Tegelijkertijd met de spoorlijn Apeldoorn - Dieren legt de Koninklijke Nederlandse Locaalspoorweg-Maatschappij in de jaren '80 van de negentiede eeuw de spoorlijn Apeldoorn - Hattem aan. Behalve op het Apeldoornse station sluit de spoorlijn in Apeldoorn ook aan op de Loolijn, de spoorwegverbinding tussen de Oosterspoorweg en paleis Het Loo. De spoorlijn wordt in de loop van 1887 in delen geopend. Net als bij de andere lijnen van de KNLS gaat de exploitatie naar de HSM. In 1950 staakt NS het reizigersvervoer op de verbinding. Ruim twintig jaar later volgt ook het goederenvervoer en wordt de spoorlijn opgebroken.
.
De spoorlijn Apeldoorn - Hattem wordt in 1887 in gebruik genomen. In juli dat jaar is de verbinding tussen het Apeldoornse station en het station bij Het Loo gereed. In september volgt het traject naar Epe. In november wordt tenslotte het baanvak Epe - Hattem geopend. In Hattem eindigt de spoorlijn nabij het station van de NCS aan de Centraalspoorweg. In juni 1888 wordt de spoorlijn verlengd tot het voorplein van het station. Een jaar later is de verbinding met de NCS-lijn gereed en gaan tussen Apeldoorn en Zwolle rechtstreekse treinen rijden. De spoorlijn krijgt al snel de bijnaam Baronnenlijn.
.
Tussen 1910 en 1913 legt de KNLS als zijtak van Baronnenlijn een spoorlijn van Hattem naar Kampen aan. De spoorlijn wordt in oktober 1913 in gebruik genomen en na ruim twintig jaar alweer gesloten.
.
In oktober 1950 staakt NS het reizigersvervoer tussen Apeldoorn en Hattemerbroek. Het baanvak tussen Heerde en Wapenveld wordt bovendien ook voor het goederenvervoer gesloten. Tot 31 augustus 1970 vindt echter nog incidenteel vervoer op de verbinding plaats. Die dag wordt ook het baanvak Wapenveld - Hattem gesloten. Twee jaar later wordt ook het goederenvervoer op de resterende trajecten Apeldoorn - Heerde en Hattem - Hattemerbroek opgeheven. Ondanks dat er bij de plannen van NS rondom 'Spoor naar '75' stemmen opgaan om de verbinding opnieuw voor het reizigersvervoer in gebruik te nemen, wordt de spoorlijn in de eerste jaren na de sluiting geheel opgebroken.
.
Vrijwel het gehele trace van de voormalige spoorlijn is in gebruik als verhard fietspad. Verder zijn er weinig restanten terug te vinden.
.
Dienstregeling
De treindienst tussen Apeldoorn en Zwolle gaat voorzichtig van start. De eerste jaren rijden dagelijks zo'n vijf treinen tussen beide plaatsen. De meeste treinen rijden tevens van en naar Dieren. Enkele jaren later is de frequentie verdubbelt. Het aantal doorgaande treinen van en naar Dieren daalt tot zo'n twee per dag. Na de invoering van de motortractie op het baanvak in 1924 rijden de treinen nog niet regelmatig, maar wel vrijwel elk uur.

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot Gerrit Jan van WENDEL?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk Gerrit Jan van WENDEL

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Afbeelding(en) Gerrit Jan van WENDEL

Voorouders (en nakomelingen) van Gerrit Jan van WENDEL


Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

  • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
  • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
  • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).

Verwantschap Gerrit Jan van WENDEL

Bronnen

  1. Aktenummer 22 Blokzijl, Historisch Centrum Overijssel.
  2. Akte burgerlijke stand aktenummer 3 Blankenham

Historische gebeurtenissen

  • De temperatuur op 18 mei 1896 lag rond de 12,1 °C. De luchtdruk bedroeg 77 cm kwik. De relatieve luchtvochtigheid was 97%. Bron: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Regentes Emma (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1898 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 9 mei 1894 tot 27 juli 1897 was er in Nederland het kabinet Roëll met als eerste minister Jonkheer mr. J. Roëll (oud-liberaal).
  • In het jaar 1896: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 5,1 miljoen inwoners.
    • 23 januari » Wilhelm Röntgen maakt voor het eerst een foto via elektromagnetische stralingen van de hand van Albert von Kölliker.
    • 29 januari » Emile Grubbe past voor het eerst röntgenstraling toe bij de behandeling van borstkanker.
    • 1 februari » Première van de opera La bohème van Giacomo Puccini in Turijn, onder leiding van Arturo Toscanini.
    • 2 juni » De in Engeland werkende Italiaanse ingenieur Guglielmo Marconi ontvangt patent voor zijn uitvinding van de draadloze telegrafie.
    • 27 augustus » Engels-Zanzibarese Oorlog, kortste oorlog uit de geschiedenis, Zanzibar capituleerde na 38 minuten.
    • 3 december » Herman Hollerith richt de Tabulating Machine Company op, een voorloper van IBM.
  • De temperatuur op 1 april 1920 lag tussen 3,6 °C en 11,8 °C en was gemiddeld 7,7 °C. Er was 3,1 mm neerslag. Er was 1,2 uur zonneschijn (9%). De gemiddelde windsnelheid was 3 Bft (matige wind) en kwam overheersend uit het zuid-zuid-oosten. Bron: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 9 september 1918 tot 18 september 1922 was er in Nederland het kabinet Ruys de Beerenbrouck I met als eerste minister Jonkheer mr. Ch.J.M. Ruys de Beerenbrouck (RKSP).
  • In het jaar 1920: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 6,8 miljoen inwoners.
    • 23 januari » Nederland weigert keizer Wilhelm II uit te leveren.
    • 4 februari » Duitsland ontruimt het Hultschiner landje
    • 26 juli » Frankrijk trekt de hoofdstad van Syrië binnen om Feisal te verdrijven.
    • 24 augustus » De Amerikaanse zwemmer Duke Kahanamoku scherpt in Antwerpen zijn eigen wereldrecord op de 100 meter vrije slag aan tot 1.00,4. Het oude record - 1 seconde trager - stond sinds 9 augustus 1918 op zijn naam.
    • 26 augustus » Het 19e amendement op de Amerikaanse grondwet wordt van kracht en geeft vrouwen stemrecht.
    • 11 december » De staat neemt de spoorwegmaatschappijen Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen over.
  • De temperatuur op 11 maart 1973 lag tussen 1,2 °C en 9,3 °C en was gemiddeld 4,6 °C. Er was 0.3 mm neerslag gedurende 0.4 uur. Er was 3,6 uur zonneschijn (31%). Het was zwaar bewolkt. De gemiddelde windsnelheid was 2 Bft (zwakke wind) en kwam overheersend uit het noord-noord-westen. Bron: KNMI
  • Koningin Juliana (Huis van Oranje-Nassau) was van 4 september 1948 tot 30 april 1980 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van donderdag 20 juli 1972 tot vrijdag 11 mei 1973 was er in Nederland het kabinet Biesheuvel II met als eerste minister Mr. B.W. Biesheuvel (ARP).
  • Van vrijdag 11 mei 1973 tot maandag 19 december 1977 was er in Nederland het kabinet Den Uyl met als eerste minister Drs. J.M. den Uyl (PvdA).
  • In het jaar 1973: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 13,4 miljoen inwoners.
    • 13 februari » Oprichting van de Ecuadoriaanse voetbalclub Club Deportivo Clan Juvenil.
    • 16 februari » De Nederlandse schaatser Jan Roelof Kruithof vestigt het werelduurrecord op de schaats in Assen: in één uur tijd schaatst hij 35.246,82 m.
    • 26 februari » Oprichting van de Chileense voetbalclub Club Provincial Curicó Unido.
    • 22 mei » Uitvinding van het ethernet-netwerk door Robert Metcalfe.
    • 27 juni » President Juan María Bordaberry van Uruguay ontbindt het parlement.
    • 29 juli » De Britse autocoureur Roger Williamson komt op tragische wijze om het leven bij de Grand Prix Formule 1 van Nederland op het circuit van Zandvoort.


Dezelfde geboorte/sterftedag

Bron: Wikipedia

Bron: Wikipedia


Over de familienaam Van WENDEL


De publicatie Genealogie Meeldijk is opgesteld door .neem contact op
Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
J. Meeldijk, "Genealogie Meeldijk", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/genealogie-meeldijk/I55250.php : benaderd 9 mei 2024), "Gerrit Jan van WENDEL (1896-1973)".