Genealogy Van Weerdenburg/Van Waardenburg » Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl (1882-1928)

Personal data Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl 


Household of Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl

He is married to Grada Theodora van Ingen.

Permission for the marriage has been obtained in Rotterdam on April 27, 1911.Source 3

They got married on May 18, 1911 at Rotterdam, he was 28 years old.Source 4


Notes about Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl

Er waren al drie kinderen van Willem de Bijl en Trui Smits overleden, toen zich in oktober 1882 de geboorte van een vierde kind aankondigde. Willem voer met het schip juist op de Belgische Maas en zo werd Toon als Antoine Jean Joseph in het geboortenregister van Seilles (tussen Namur en Huy) ingeschreven. Toon was sterker dan zijn voorgangers en overleefde de eerste kritieke jaren.
De zoon van een schipper werd meestal... schipper. Zo ook Toon, die aan het begin van deze eeuw in Antwerpen zijn domicilie had. In 1906 verwierf hij het Schifferpatent van Mannheim tot de zee. (1) Hij begon op de Ideaal II, een nieuw sleepschip van ongeveer 1700 ton, dat hij zelf nieuw van de werf in Hogezand haalde. Op dit schip voer hij in loondienst bij ene Girmscheid. (2) De ‘Rijnvaartberichten’ in Het Nieuws van den Dag en in het Algemeen Handelsblad van augustus 1907 tot april 1908 laten zien dat hij in deze periode ook tussen Rotterdam en Duitsland voer. (3)
In dienst van de Vereinigte Spediteuren te Duisburg-Ruhrort voer Toon de volgende drie jaren op de Rosalie, een schip dat de kop van een klipper had en waarmee hij onder meer speelgoed en serviesgoed vervoerde. (4)
Vervolgens heeft hij in 1912/1913 gevaren als zetschipper op de 1276 ton grote Carpe Diem van Hermann Kleinpoppen te Duisburg-Ruhrort. (5)
Toon zou ook gevaren hebben op de Neline van Vianda te Den Haag, (6) maar dat is vermoedelijk onjuist.
In Rotterdam kwam hij wel in het café van Jan van Ingen aan de Prins Hendrikkade 57b op het Noordereiland te Rotterdam. Daar heeft hij Grada, de knappe dochter van de caféhouder, ontmoet. In 1911 trouwden zij met elkaar. (7) Voor het huwelijk had Toon zijn schip in Frankfurt laten liggen en was hij persoonlijk naar de Maasstad gereisd.
Eén van de getuigen van het huwelijk tussen Toon en Grada was Jan Terschlüsen. Toon’s zoon Jo vertelde ooit dat Jan Terschlüsen een scheepsbevrachter was die ‘kantoor’ hield in het café van de Van Ingens. Toon nam niet alleen vrachten van hem aan; ondanks het leeftijdsverschil van twintig jaar waren zij ook met elkaar bevriend en kwamen zij bij elkaar over de vloer. Inderdaad was er een schipper Johann Heinrich Terschlüsen, geboren te Vijnen in Duitsland in 1863. (8) In 1911 richtte hij te Rotterdam een naamloze vennootschap op, Maatschappij “Rijnschip Robert”. (9) Ook was er inderdaad een connectie tussen scheepsbevrachter Terschlüsen en café-houder Van Ingen: volgens de adressenboeken van Rotterdam woonde er in 1914 een kantoorbediende en van 1915 tot en met 1918 een scheepsbevrachter B. Terschlüsen op de Prins Hendrikkade 57a. Ze waren buren! Die B staat waarschijnlijk voor Bernhard, (10) die mogelijk een zoon van Jan was. In 1913 werd hij genaturaliseerd tot Nederlander. (11)
In de jaren 1913-1915 voeren Toon en Grada op een schip van Jan Terschlüsen, de Deodata, van 676 ton. (12) De stuurkuip op deze schuit was open, maar Toon bouwde er eigenhandig een hut overheen. Hij kreeg veel voor elkaar, “al moest daarbij wel eens flink gevloekt worden” als het tegenzat, merkte Grada’s jongere zus Mien van Ingen op in de jaren 1980. De vijftienjarige broer van Grada, Frits van Ingen, werkte aan boord als knecht. Hij vertelde ooit dat zijn vader hem graag aan de wal gezien had, terwijl hijzelf liever wilde varen. Hij had al bij een horlogemaker en bij een smid gewerkt, maar zou het bij de laatste hebben verbruid toen hij - na op een fout te zijn gewezen - zijn baas geïrriteerd opzij duwde, zodat die tegen een heet stuk ijzer viel. Frits had zijn zin gekregen: hij kon bij zijn zwager en zus aan boord, maar die kregen van vader Van Ingen de opdracht Frits hard te laten werken. Een kwartje in de week verdiende hij en als ze in Duitsland waren een halve Mark, omgerekend ongeveer 30 cent. Het roest uitsteken van het ruitjespatroon op het loopdek leverde extra geld op: voor elke duizend roestvrij gemaakte ruitjes een dubbeltje. En roest gebikt wèrd er op de Deodata; het schip verkeerde in zo’n slechte staat, dat er gaten in het ijzer vielen.
In augustus was er in een groot deel van Europa strijd uitgebroken. Op 1 augustus 1914 voer de Deodata net langs Lobith naar Amsterdam, toen Duitsland aan Rusland de oorlog verklaarde. Het strijdgewoel maakte het varen op Duitsland een stuk moeilijker en Toon en Grada merkten zoals andere schippers dat er voedselgebrek bij de oosterburen ontstond. Bovendien had Grada angst voor het varen gekregen: door bij lage waterstanden de rivierbodem te raken zou het krakkemikkige schip schade kunnen oplopen. Uiteindelijk heeft Toon de Deodata verkocht.
Toon en Grada gingen te Rotterdam aan de wal wonen. Op het Oostplein namen zij in de lente van 1917 een café over. Zij slaagden er echter niet in de vermeend slechte reputatie van het établissement op te vijzelen. In het Adressenboek van Rotterdam staat in 1918 A.J.J. de Bijl als koffiehuishouder aan Oostplein 2 vermeld, (13) maar in drie volgende jaren wordt een ander genoemd. Aan de Nieuwe Binnenweg zou Grada ook nog een snoepwinkeltje hebben gehad.
Na afloop van de oorlog kocht Toon een ijzeren sleepschip, de Willem van 548 ton. Er zijn vermeldingen van doorvaarten langs Lobith en Hansweert tussen 1919 en 1926. (14)
Van het geld dat zijn vader nagelaten had gaf moeder haar zoons ieder 15.000 gulden om te kunnen investeren. Toon liet voor ƒ 65.000 bij de scheepswerf van Schram in Slikkerveer een nieuw stalen schip bouwen, dat Willem Johan genoemd werd. Naast ‘vaders versterf’ legde Toon een even groot bedrag, overgehouden na de verkoop van de Willem. Bij de Rotterdamsche Hypotheekbank leende hij 20.000 gulden en van de bouwer, de scheepswerf van Schram te Bolnes, leende hij nog eens 15.000 gulden. In 1926 werd het stalen sleepschip Willem Johan in de vaart genomen, 79,95 m lang en 9,49 breed; het had een inhoud van 1389,4 ton. (15) In een tijdsbestek van enkele jaren is Toon in staat geweest met een flink groter schip te varen.
De eigenaar van het schip zou officieel de naamloze vennootschap Rijnschip Anton te Rotterdam zijn. Het archief van het kantoor van de betreffende notaris, A.F. van Walsem, is verloren is gegaan, vermoedelijk bij het bombardement van Rotterdam in mei 1940. De Nederlandsche Staatscourant bood ook geen nadere informatie over de n.v., maar er is nog altijd een concept-akte uit 1919 in het Centraal Archief Vennootschappen. Hieruit blijkt dat de twee comparanten waren Anton Kuijpers, walkapitein te Rotterdam, en Pieter Schram, scheepsbouwmeester te Bolnes; de laatste was zeven jaar later de bouwer van de Willem Johan! De naamloze vennootschap werd destijds opgericht om een bestaand rijnschip in eigendom te hebben en te exploiteren, maar het is mogelijk dat in 1926 Toon de Bijl de plaats van kapitein Kuijpers ingenomen heeft. (16)
Een jaar later viel Toon te Antwerpen in het ruim, waarbij hij enkele vingers brak. Na de operatie bleek het vel aan de binnenkant van de beschadigde vingers zó strak te staan, dat de afzonderlijke kootjes niet meer onderscheiden konden worden.
Na aankomst uit België in Rotterdam begin oktober 1928 moest de Willem Johan drie dagen en drie nachten in de haven van Rotterdam bij een kraan opzij erts laden voor Ruhrort. Toon was voortdurend bezig het schip te verhalen en op de laatste avond was hij zo uitgeput geraakt, dat hij op de luiken in slaap viel en niet eerder dan de volgende ochtend weer wakker werd. Aangezien het zacht najaarsweer was, had Toon niet veel kleding aangetrokken. Op reis naar Ruhrort moest even boven Rotterdam een sleepboot van Piet Smit een zieke Toon van boord halen. Hij had een longontsteking opgelopen. Na een ziekbed van negen dagen thuis bij zijn moeder in de Oeverstraat overleed hij op 45-jarige leeftijd. (17)
Zo goed en zo kwaad als het ging bleef Grada op het schip varen. Aanvankelijk werd de matroos, Gerrit Bokslag, tot schipper bevorderd. (18) Die had daar zo’n zware dobber aan, dat Nol Peulen - een oomzegger van Grada’s zwager Hubert Peulen - ingehuurd werd om het karwei te klaren. (19)
Grada heeft een tijdlang haar jongere zuster Mien aan boord gehad, die te Emmerich de strenge winter van 1929 meemaakte. Aan het begin van de jaren ‘30 heeft ook haar schoonmoeder ongeveer een jaar meegevaren, tot deze kostgangster niet meer kon worden onderhouden.
Tijdens de economische depressie van die jaren was er steeds minder te vervoeren, waardoor veel schepen leeg langs de kant lagen. Ook Grada had niet veel inkomsten, maar wel schulden. Altijd was zo veel mogelijk aan de betalingsverplichtingen voldaan, ten koste van de gezinsuitgaven. In 1937 werd de toestand moeilijk: Schram was in geldnood geraakt en moest van de bank zijn vordering op Grada, die hij tot dan toe zo veel mogelijk ontzien had, maar opeisen. Als zij niet binnen veertien dagen ƒ 2.000 op tafel legde, zou zij het schip kwijtraken. De schoonvader van haar zoon Wim, August Balck, probeerde her en der geld los te praten, maar dat mislukte. De Willem Johan moest in 1937 worden verkocht aan het scheepvaartbedrijf Damco (dat het schip omdoopte tot Damco 41).
Berooid ging Grada in Rotterdam aan de wal wonen; met steun van Schram voor de aanschaf van meubels betrok zij een huurhuis op de Admiraliteitskade 92b. Kamers werden onderverhuurd om wat te verdienen. Een belangrijk deel van het gezinsinkomen kwam van zoon Jo, die vanaf 1938 als stuurman op sleepboten voer.
Grada had een zwakke lichamelijke gezondheid: ze leed aan hoofdpijnen en had last van opspelingen van haar gal. Op een zondag was Grada te Dordrecht bij haar zuster Rika van Ingen en zwager Anton Kersten aan boord op bezoek geweest. Op weg naar huis werd zij in de trein onwel. Zij moest overgeven en omstanders dachten daarom dat zij dronken was. In Rotterdam aangekomen werd zij naar het politiebureau op het Haagse Veer gebracht. Hier ontdekte een agent dat Grada ziek was en men bracht haar naar het (voormalige) Joods ziekenhuis aan de Schietbaanlaan. Zij had een hersenbloeding gekregen en was in coma geraakt. Uit haar papieren had men inmiddels kunnen opmaken dat Grada een zuster op de Oostzeedijk had: Cor de Koning-van Ingen. Nadat deze gealarmeerd was, bleef zij de nacht bij Grada waken, maar die overleed kort daarop zonder nog bij bewustzijn te zijn gekomen. (20)
In een krant had het bericht gestaan dat er in Rotterdam een dronken vrouw uit de trein gehaald was, met vermelding van Grada’s initialen. Zwager Dingeman de Koning maakte zich hierover zeer kwaad: was zij niet altijd een keurige vrouw geweest? Hij eiste rectificatie van het bericht en wilde dat de redactie haar verontschuldigingen zou aanbieden, hetgeen inderdaad gebeurde. Haar zoons Wim en Jo hebben nog een poging ondernomen om tegen de Nederlandsche Spoorwegen een klacht in te dienen in verband met de beoordelingsfout die gemaakt was en de slechte behandeling die hun moeder gekregen had. De ingeschakelde advocaat was evenwel van mening dat de NS toch aan het langste eind zouden trekken, waarna de broers er het er maar bij hebben gelaten.
Grada moet al een tijdlang hebben vermoed dat zij snel zou kunnen overlijden. Waarschijnlijk in 1946 of 1947 heeft zij een ongedateerde ‘afscheidsbrief’ aan haar zoons geschreven. Ze begon met: “Mijn laatste wensen zijn dat je braaf en eerlijk blijf[t] en dat je ook, wat je tegen komt in het leven, tracht sterk te blijven en je kroon boven je hoofd te houden[. M]ijn eenigste verlangen is altijd geweest dat ik mij niet behoef te schamen voor mijn kinderen”.
Grada maande haar zoons hun “H. Geloof ook in eere” te houden. Zij was immers een vrome vrouw en zal in de vele tegenspoed steun in het geloof gezocht hebben: “blijf elkander trouw als u ook moeilijkheden tegen komt in het leve[n] dat is wel eens zwaar. Wees sterk en zie daar over heen te komen en blijf elkander trouw broeders”. Grada zei dit niet zomaar. De verstandhouding tussen de twee was niet zo goed, want Wim vond dat Jo als jongere broer voorgetrokken werd en Jo verweet Wim dat die te weinig voor zijn moeder zorgde.
Zij schreef dat ze het altijd goed met haar zoons gemeend had en dat ze haar best voor hen gedaan had. “[D]aar ik nu de laatste tijd zo machteloos voor alles sta en zeer veel verdriet daarover heb dat ik buiten alles wat ik doe en met zeer hard werken nog aan dat geld wat ik heb getracht te bewaren aan zou moeten komen kinderen het is niet mooi maar de nood zou er mij toe dwingen (...)”.
Grada dankte Jo “dat hij zo goed voor mij is geweest en zo goed voor mij heeft gezorg[d. I]k zal in de hemel bidden dat het je daar voor in je leven goed mag gaan en dat je een goede vrouw mag krijgen (...)”. Zij had “nog zo veel zorg” voor hem, omdat hij “zijn bestemming” nog niet gevonden had en zij hoopte dat Wim hem zou bijstaan. Ook voor haar oudste zoon, voor diens vrouw Mien, de ziek geweest was, en voor hun kinderen wenste zij “alles van het beste”.
Ze nam afscheid als “innigste lieve Moeder die u heeft liefgehad” en als een soort naschrift over de toekomstige nalatenschap schreef ze: “(...) het huishouden en het geld doe dat niet voor even veel weg[. D]ag lieve kinderen”.

1Rheinschiffs-Register van het Rheinschiffs-Register Verband (Frankfurt am Main 1906), patent voor
Anton Jan Josef de Bijl te Antwerpen, van Mannheim naar de zee, d.d. 17-02-1906.
2De Ideaal II zou gebouwd zijn bij E.J. Smit & Zn te Hogezand; zie Schuttevaer, jrg. 19,19-10-13 (jg-
nr-p?).
3Doorvaarten langs Lobith staan vermeld in: Algemeen Handelsblad, 30-08-1907, 09-09-1907, 30-09-
1907; Het Nieuws van den Dag 02-10-1907, 15-11-1907, 20-11-1907, 29-11-1907, 17-12-1907,
21-12-1907, 14-02-1908, 21-02-1908, 23-04-1908.
4Doorvaarten langs Lobith in: Het Nieuws van den Dag 29-05-1909, 27-10-1909, 29-11-1909, 11-03-
1910, 12-08-1910, 01-02-1911, 26-07-1911, 04-04-1912, 23-04-1912, 28-05-1912; Algemeen
Handelsblad 14-02-1910, 19-07-1910; Rotterdamsch Nieuwsblad 30-05-1911.
5Rheinschiffs-Register 1910: Carpe Diem, schipper Johann Kempken (Toon’s voorganger), eigenaar
Hermann Kleinpoppen te Ruhrort; 77,23 x 10,12 m; 1276,1 ton.
Het Nieuws van den Dag, 11-10-1912, 30-12-1912, 04-06-1913, 30-06-1913; Rotterdamsch
Nieuwsblad, 02-04-1913.
6Rheinschiffs-Register 1914, 1926 [nr. 7141]); geen vermeldingen in de Rijnvaartberichten uit de
bovengenoemde en andere kranten teruggevonden, wel van een Neline van een schipper met een
andere naam.
7HR Rotterdam, 18-05-1911, E79/1073.
8Johann Heinrich Terschlüsen, schipper, geboren op 22-04-1863 te Vijnen, Duitsland, gehuwd op
05-05-1891 te Millingen met Anna Maria van Ophuizen, geboren op 04-08-1861 te Millingen; HR
Millingen 1891, 7. Jan overleed in 1934 te Zeist en Anna Maria vijf jaar later; OR Zeist 1934,
aktenr. 234 en OR Zeist 1939, aktenr. 19.
9De directeur was ‘J.H. Terschlüsen te Rotterdam’; Het Nieuws van den Dag, 01-11-1911.
10Geertruida Cramer, oud 48 jaren, overleed te Rotterdam op 16-07-1932 als echtgenote van
Bernhard Terschlusen, zonder Umlaut; OR Rotterdam 1932, aktenr. 2933.
11Staatscourant no. 148 (Het Nieuws van den Dag 27-06-1913); Staatsblad no. 245 (Rotterdamsch
Nieuwsblad 28-06-1913 - volgens deze bron was Terschlüsen geboren te Vijnen en werkzaam als
kantoorbediende te Rotterdam).
12Rheinschiffs-Register van het Rheinschiffs-Register Verband (Frankfurt am Main 1914), patent voor
A. de Bijl, schipper; eigenaar J.H. Terschlüsen te Rotterdam; klasse A1 voor de gehele Rijn (bij een
diepgang van 2,23 m); patent verleend te Rotterdam, 11-04-1913; 53,31 x 8,00 m; 676,4 ton;
gebouwd te Bolnes, 1882; van ijzer; ongezoold; waarde 24.000 Mark.
Doorvaarten langs Lobith in: Het Nieuws van den Dag 10-11-1913, 03-08-1914, 31-10-1914, 17-11-
1914, 30-11-1914; Rotterdamsch Nieuwsblad 20-12-1913, 20-04-1915, 10-06-1915, 20-08-1915;
Nieuwe Rotterdamsche Courant 20-12-1913, 09-02-1914, 02-08-1914, 03-07-1915, 03-12-1915.
Zie verder De Schuttevaer, jrg. 27 (1915), 27-41-13 (jg-nr-p?)
13Adressenboek Rotterdam 1918, p. 2383; zijn opvolger is J.J. Brouwer (1919-1921).
14Rheinschiffs-Register 1926, nr. 10544; doorvaarten langs Hansweert in: Nieuwe Rotterdamsche
Courant 02-01-1920; doorvaarten langs Lobith in: NRC 17-03-1920, 16-07-1920, 25-01-1921,
24-05-1921, 16-11-1921, 03-06-1922, 08-03-1924, 05-04-1924, 26-05-1924, 28-07-1924,
09-02-1925, 02-02-1925, 17-03-1925, 05-05-1925, 16-06-1925, 09-07-1925, 05-09-1925;
Voorwaarts 05-10-1921, 29-11-1921, 06-12-1924, 23-12-1924.
15Rheinschiffs-Register 1926, nr. 12197; als naam van de schipper van de Willem Johan werd W. de
Bijl opgegeven, de eigenaar was N.V. Rijnschip Anton te Rotterdam).
Voor de doorvaarten van de Willem Johan, zie: NRC, 17-05-1926, 22-06-1926, 10-07-1926, 19-08-
1926, 10-09-1928, 28-09-1926, 14-10-1926, 09-11-1926, 30-11-1926, 05-12-1926, 15-12-1926,
01-02-1927, 24-02-1927, 14-06-1927, 04-07-1927, 19-07-1927, 24-09-1927, 11-10-1927,
16-01-1928, 27-02-1928, 03-04-1928, 12-05-1928, 25-07-1928, 07-08-1928, 05-10-1928.
16De NRC van 19-07-1919 vermeldt de namen J.C. Mooy en A.F. van Walsem te Rotterdam bij een
bericht dat op 20-05-1919 de N.V. Rijnschip Anton te Rotterdam opgericht is. Er is een
verwijzing naar de Nederlandsche Staatscourant nr. 147 van 03-07-1919, maar zijn de vennoten
niet vermeld, evenmin in de couranten met nummers 136-150.
Nationaal Archief, Centraal Archief Vennootschappen, NV-dossiers, dossier nummer 21236: N.V.
Rijnschip Anton. De concept-akte is opgemaakt op het notariskantoor van Arnold Frederik van
Walsem te Rotterdam.
Het maatschappelijke kapitaal bedroeg 12.000 gulden in 12 aandelen van 1.000 gulden., waarvan
Kuijpers er 11 had en Schram 1.
Het doel was het bezit en de exploitatie van het stalen sleepschip Anton, voorheen De Raaf,
gebouwd te Hardinxveld in 1903, groot circa 480 ton en met een waarde van ongeveer 23.000
gulden.
Op het omslagvel wordt verwezen naar een Koninklijk Besluit van 29-01-1919 (no. 49) en de
gegevens zouden te vinden zijn in dossier nummer 21228.
17OR Rotterdam 1928, aktenr 4386, f27v; de Geneeskundige verklaring van overlijden, 1928,
inventarisnummer 81, aktenummer 4386, vermeldt dat A.J.J. de Bijl op 45-jarige leeftijd op
zondag 21-10-1928 in de voormiddag om 9 uur is overleden in de Oeverstraat 22 [daar woonde
zijn moeder Trui Smits] overleden is aan “pneum. ronp.” (het tweede woord moeilijk leesbaar)
18Zie één doorvaart langs Lobith in NRC, 08-04-1929.
19In de tweede helft van 1929 zijn enkele passages langs Lobith en Hansweert van de Willem Johan
met Nol Peulen als kapitein vermeld - NRC 25-06-1929, 06-07-1929, 07-07-1929, 21-07-1929,
21-07-1929, 09-08-1929 07-11-1929, 24-12-1929; Voorwaarts: sociaal-democratisch dagblad
25-06-1929, 06-07-1929, 30-07-1929. Na dat jaar zijn er geen vermeldingen bekend.
20De Geneeskundige verklaring van overlijden, 1947, inventarisnummer 204, aktenummer 4584,
vermeldt dat Grada Theodora van Ingen op de leeftijd van 57 jaar op maandag 24-11-1947
voormiddags om 2 uur aan de Schietbaanlaan 42 bezweken is aan “haemorrhagia cerebri”.

Do you have supplementary information, corrections or questions with regards to Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl?
The author of this publication would love to hear from you!


Timeline Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl

  This functionality is only available in Javascript supporting browsers.
Click on the names for more info. Symbols used: grootouders grandparents   ouders parents   broers-zussen brothers/sisters   kinderen children

Ancestors (and descendant) of Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl

Jan de Bijl
1800-1867
Jan Smits
1826-1864

Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl
1882-1928

1911

    Show complete ancestor table

    With Quick Search you can search by name, first name followed by a last name. You type in a few letters (at least 3) and a list of personal names within this publication will immediately appear. The more characters you enter the more specific the results. Click on a person's name to go to that person's page.

    • You can enter text in lowercase or uppercase.
    • If you are not sure about the first name or exact spelling, you can use an asterisk (*). Example: "*ornelis de b*r" finds both "cornelis de boer" and "kornelis de buur".
    • It is not possible to enter charachters outside the standard alphabet (so no diacritic characters like ö and é).

    Relationship Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl



    Visualize another relationship

    Sources

    1. GR Seilles 1882, 75
    2. OR Rt 1928 4386, f 27v
    3. NRC 28-04-1911; RN 29-04-1911; RN 20-05-1911
    4. HR Rt 1911 E 79v

    Historical events

    • The temperature on November 19, 1882 was about -0.6 °C. There was 2 mm of rain. The air pressure was 14 kgf/m2 and came mainly from the south-southwest. The airpressure was 75 cm mercury. The atmospheric humidity was 90%. Source: KNMI
    • Koning Willem III (Huis van Oranje-Nassau) was from 1849 till 1890 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
    • In The Netherlands , there was from August 20, 1879 to April 23, 1883 the cabinet Van Lijnden van Sandenburg, with Mr. C.Th. baron Van Lijnden van Sandenburg (conservatief-AR) as prime minister.
    • In the year 1882: Source: Wikipedia
      • The Netherlands had about 4.5 million citizens.
      • March 2 » Queen Victoria narrowly escapes an assassination attempt by Roderick McLean in Windsor.
      • March 29 » The Knights of Columbus is established.
      • June 30 » Charles J. Guiteau is hanged in Washington, D.C. for the assassination of U.S. President James Garfield.
      • August 20 » Tchaikovsky's 1812 Overture debuts in Moscow, Russia.
      • September 5 » Tottenham Hotspur, a Premier League football club from North London, is founded (as Hotspur F.C.).
      • December 16 » Wales and England contest the first Home Nations (now Six Nations) rugby union match.
    • The temperature on May 18, 1911 was between 10.6 °C and 17.1 °C and averaged 13.2 °C. There was 6.0 hours of sunshine (38%). The average windspeed was 4 Bft (moderate breeze) and was prevailing from the north-northeast. Source: KNMI
    • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
    • In The Netherlands , there was from February 12, 1908 to August 29, 1913 the cabinet Heemskerk, with Mr. Th. Heemskerk (AR) as prime minister.
    • In the year 1911: Source: Wikipedia
      • The Netherlands had about 6.0 million citizens.
      • February 18 » The first official flight with airmail takes place from Allahabad, United Provinces, British India (now India), when Henri Pequet, a 23-year-old pilot, delivers 6,500 letters to Naini, about 10 kilometres (6.2mi) away.
      • April 27 » Following the resignation and death of William P. Frye, a compromise is reached to rotate the office of President pro tempore of the United States Senate.
      • May 15 » More than 300 Chinese immigrants are killed in the Torreón massacre when the forces of the Mexican Revolution led by Emilio Madero take the city of Torreón from the Federales.
      • June 22 » Mexican Revolution: Government forces bring an end to the Magonista rebellion of 1911 in the Second Battle of Tijuana.
      • September 7 » French poet Guillaume Apollinaire is arrested and put in jail on suspicion of stealing the Mona Lisa from the Louvre museum.
      • November 11 » Many cities in the Midwestern United States break their record highs and lows on the same day as a strong cold front rolls through.
    • The temperature on October 21, 1928 was between 6.6 °C and 14.1 °C and averaged 10.3 °C. There was 8.0 hours of sunshine (77%). The average windspeed was 4 Bft (moderate breeze) and was prevailing from the south-southwest. Source: KNMI
    • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
    • In The Netherlands , there was from March 8, 1926 to August 10, 1929 the cabinet De Geer I, with Jonkheer mr. D.J. de Geer (CHU) as prime minister.
    • In the year 1928: Source: Wikipedia
      • The Netherlands had about 7.6 million citizens.
      • January 31 » Leon Trotsky is exiled to Alma-Ata.
      • March 12 » In California, the St. Francis Dam fails; the resulting floods kill 431 people.
      • September 1 » Ahmet Zogu declares Albania to be a monarchy and proclaims himself king.
      • October 10 » Chiang Kai-shek becomes Chairman of the Republic of China.
      • November 1 » The Law on the Adoption and Implementation of the Turkish Alphabet, replaces the Arabic alphabet with the Latin alphabet.
      • December 6 » The government of Colombia sends military forces to suppress a month-long strike by United Fruit Company workers, resulting in an unknown number of deaths.
    

    Same birth/death day

    Source: Wikipedia

    Source: Wikipedia


    About the surname De Bijl

    • View the information that Genealogie Online has about the surname De Bijl.
    • Check the information Open Archives has about De Bijl.
    • Check the Wie (onder)zoekt wie? register to see who is (re)searching De Bijl.

    When copying data from this family tree, please include a reference to the origin:
    Johan de Bijl, "Genealogy Van Weerdenburg/Van Waardenburg", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/genealogie-van-weerdenburg-van-waardenburg/I27.php : accessed June 9, 2024), "Antoine Jean-Joseph alias Toon de Bijl (1882-1928)".