in manufacturen
Het echtpaar kreeg zes kinderen, vier zonen en twee dochters. In 1901 werd als eerste Johan Henri geboren - roepnaam Henri - die opgroeide met veelal zijn nog geen jaar jongere broer Jacques in de buurt. De familie Brunklaus was niet geheel onbemiddeld. De winkel liep voorspoedig en uiteindelijk beschikte men over drie vestigingen te Dordrecht. Daarnaast had men een eigen confectie-atelier, waarin een dertigtal meisjes werkzaam was. De zoons kregen dan ook de gelegenheid om na het lager onderwijs door te leren. Henri kwam, als enige katholiek op de hele school, op het stedelijk gymnasium terecht. Na afloop van zijn middelbare schooltijd was het de bedoeling dat hij ook in de textielhandel verder zou gaan. Hiervoor kwam hij eerst in de kost en in de leer te Breda, waar het filiaal van Vroom & Dreesmann onder leiding stond van een aangetrouwd familielid. Maar zijn hart trok naar de techniek.
Als jongen had hij daarvoor al grote belangstelling: de fotografie beoefende hij al vanaf zijn twaalfde jaar, al jong was hij vertrouwd met de fiets en het daarbij horende reparatiewerk, de röntgenapparatuur bij de tandarts werd door hem uitvoerig bestudeerd en hij bouwde onder meer een eigen morseseintoestel en een periscoop en in zijn latere schooljaren een kristalontvanger, een eenvoudig radiotoestel. Ook zijn vader had wel aandacht voor technische nieuwigheden. Wellicht dat mede daarom het verzoek van Henri, toen hij begin 1919 vanwege herstel van de Spaanse griep thuis verbleef, om aan de Technische Hogeschool te Delft werktuigbouwkunde te mogen studeren, werd ingewilligd.
Nadat hij twee jaar met de trein op en neer had gependeld, had Henri de meeste vereiste examens behaald. Alleen enkele wiskundige vakken waren nog onvoldoende. Tijdens de vakantie - waarin hij praktisch werk deed, onder andere in een automobielwerkplaats, een kleine machinefabriek en een grotere, onderdeel van een scheepswerf - werd het hem duidelijk dat er thuis financiële problemen
waren. Verdere studie te Delft bleek daardoor onmogelijk.
Begin jaren twintig trad er een ernstige economische crisis op die ook de middenstand zwaar trof. Brunklaus ging noodgedwongen op zoek naar een goedkoper alternatief, waarbij Duitsland, dat een enorme geldontwaarding kende, aantrekkelijke mogelijkheden bood.
In de zomer van 1922 volgden Henri en zijn broer Jacques vader op de fiets naar Berlijn. Vader was daar voor inkopen en mede om een kamer te zoeken voor Jacques die een vliegeniersopleiding te Staaken, bij Berlijn, ging volgen. Henri zijn technische belangstelling ging vooral uit naar de automobieltechniek en uit een advertentie wist hij dat het Technikum (een soort HTS) te Altenburg - een stadje
ten zuiden van Leipzig - een dergelijke opleiding bood. Dankzij zijn goede vooropleiding hoefde hij die slechts twee semesters te volgen. In oktober 1922 meldde hij zich, in juli 1923 behaalde hij zijn diploma summa cum laude - met de hoogste lof - als werktuigbouwkundig ingenieur met de specialisatie automobieltechniek. Al voor zijn afstuderen had hij via het Technikum een aanstelling bij een nabije kleine motorenfabriek die de fabricage van
motorrijwielen ter hand nam. Brunklaus ontwierp hiervoor de motor. Daarnaast was hij betrokken bij de verdere ontwikkeling van diamantzaagmachines die onder meer in Amsterdam toepassing vonden. Op aandringen van thuis keerde hij in februari 1924 weer terug naar Nederland, waar hij na een groot aantal vergeefse sollicitaties per 1 mei van dat jaar uit meer dan tachtig gegadigden werd uitverkoren als technisch ambtenaar 2e klas bij het gasbedrijf te Tilburg.
-------------------------------------------------------------
Hij is getrouwd met Anna Maria Agnes Willems.
Zij zijn getrouwd op 9 augustus 1900 te Rotterdam , hij was toen 27 jaar oud.Bron 5
Kind(eren):
Genaturaliseerd op 14-1-1918
Bernard Heinrich Brunklaus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1900 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anna Maria Agnes Willems |
Rotterdam Digitale stamboom - gezinskaart
openarchieven.nl - overlijdensakte
http://www.historietilburg.nl/tijdschrift/15/430.htm
akte 1934.5
Burgerlijke stand - Huwelijk, Rotterdam, 1900, nummer g95