Getuigen bij de geboorteaangifte van Arend Dinus Oldenboom door zijn vader waren Evert Jan Hissink, oud 30 jaar, arbeider en Tony Bruggink, oud 56 jaar, landbouwer, beiden wonende te Zelhem.
Arend Dinus is geboren in den Heidenhoek.
Tijdstip: 01:00
Hij is getrouwd met Gerritdina Brinkcate.
Toestemming voor het huwelijk is 28 augustus 1896 verkregen te Stad Delden, Overijssel, Nederland.Bron 13
Zij zijn getrouwd op 10 september 1896 te Stad Delden, Overijssel, Nederland, hij was toen 28 jaar oud.Bron 14Het voorgenomen huwelijk van Arend Dinus Oldenboom en Gerritdina Brinkcate werd afgekondigd op 31 augustus en 6 sepember 1896.
De wederzijdse ouders waren aanwezig en gaven hun toestemming.
Getuigen bij het huwelijk waren: Willem Nijland, oud 36 jaar, landbouwer te Zelhem, zwager van de bruidegom; Antonij Brinkcate, oud 57 jaar, landbouwer te Ambt Delden, oom van de bruid; Evert Brunnekreef, oud 44 jaar, smid te Hengelo(O), oom van de bruid; Derk Willem Schneider, oud 48 jaar, smid, wonende te Stad Doetinchem.
Kind(eren):
Arend Dinus Oldenboom woonde van 29 mei 1891 tot 10 mei 1892 te Stad Delden, daarna tot 21 augustus 1894 te Ambt Doetinchem. Daarna Camp Pruissen. Hij kocht in Oldenzaal een voormalige leerlooierij om er een graanmolen te beginnen. Omdat hij verzuimde de rente en aflossing op tijd te betalen werd hijl op 13 juni 1906 door de Arrondissementsrechtbank in Almelo failliet verklaard.Hij wachtte dit failissement niet af maar emigreerde naar de Verenigde Staten. Hij vertrok vanuit Hamburg met de "Kaiserin Auguste Victoria" en arriveerde op 16 juni 1906 in Amerika op Ellis Island. Volgens de passagierslijst van de Kaiserin Auguste Viktoria was hij molenaar van beroep en vrijgezel. In de passagierslijsten van de Kaiserin Auguste Viktoria werd van elke passagier genoteerd of hij of zij reeds werk had in de V.S. of dat hem dat was toegezegd. Verder of hij bigamist was of anarchist of dat hij ooit in de gevangenis, een armenhuis of een verzorgingshuis was geweest. Tenslotte hoe de lichamelijke en geestelijke gezondheid was en of hij invalide of mismaakt was. Voor Dinus werd ingevuld dat de gezonheid goed was en het atwoord op de overige vragen was nee. Als reisdoel gaf hij op dat hij een vriend genaamd Heirich Henhaus? (achternaam niet goed te lezen) wilde bezoeken. Als laatste woonplaats staat op het "Passengers Record" Duetencka, op de passagierslijst handgeschreven "Doetenchen".Waarom hij dit adres opgaf en waarom hij vanuit Hamburg vertrok is niet duidelijk. Mogelijk had dit te maken met het faillissement. In ieder geval vertrok hij uit Hamburg op 5 juni 1906, dus voor de faillietverklaring.
NATIONALE MILITIE.
Provincie Gelderland.
DE COMMISSARIS DER KONINGIN IN DE PROVINCIE GELDERLAND verklaart, dat Arend Dinus Oldenboom, geboren te Zelhem den 14 Februari 1868, wonende te Stad Delden, van beroep molenaarsknecht, zoon van Derk Jan en van Johanna Hendrika Elisabeth Bennink, beiden wonende te Ambt-Doetinchem, in het inschrijvings-register van de gemeente Ambt-Doetinchem van het jaar 1887, voor de lichting van het jaar 1888, is ingeschreven; dat hem bij de loting is ten deel gevallen No. 38, dat hij op den 5 Juli 1888 is ingelijfd en, uithoofde van expiratie van dienst, op den 4 Juli 1895 uit den dienst is ontslagen.
Gegeven te ARNHEM, den 31 Augustus 1896.
De Commissaris der Koningin in de provincie Gelderland,
(was get.) Mollerus
Geen signalement.
In de U.S.A. was hij aanvankelijk stoker op een stoomtrein. Het verhaal gaat dat de spoorlijn waarover hij reed dicht langs zijn huis liep en dat hij daar regelmatig wat brandstof voor de eigen kachel afwierp.
Zijn vrouw volgde een jaar later met 5 zonen . Zij vertrokken op 2 maart 1907 vanuit Rotterdam met de "Nieuw Amsterdam" van de Holland-Amerika-lijn en arriveerden op 14 maart 1907. Hun reisdoel was Mr. A.D. Oldenboom, p/a Excelsior Hotel, Maurer in de staat New Jersey. Volgens de passagierslijst was ze 5 voet en 7½ inch lang (dus 1,70 m) en had ze blond haar en blauwe ogen. De vragen zoals gesteld bij Dinus staan niet op de passagierslijsten van de "Nieuw Amsterdam". Gerritdina stond in de passagiersljst genoemd als Geidma.
Na de hereniging vestigden ze zich in Maurer, later in Woodbridge, New Jersey, waar ze een melkhandel hadden: "Oldenboom Dairy". In 1940 had hij een huishoudster en 3 knechten in de melkhandel, die allen bij hem in huis woonden. Hij was toen weduwnaar en zijn kinderen waren alle 5 het huis uit.
Arend Dinus en zijn familie werden op 14 juni 1912 tot Amerikaans staatsburger genaturaliseerd. Ze woonden toen aan de Statestreet, Town of Maurer NJ.
In 1910 staat in het bevolkingsregister dat Arend en de twee oudste zonen engels spraken en Gerritdina nederlands. Bij de drie jongere zonen is hierover niets vemeld.
In 1915 staat de familie in het bevolkingsregiser genoteert als Greud O Oldenbaum, Carodina Oldenbaum, Derkia Oldenbaum, Herman Oldenbaum, John H Oldenbaum, Bernarth J Oldenbaum en Martin Oldenbaum
S.S. Kaiserin Auguste Victoria
Met dit stoomschip emigreerde Arend Dinus Oldenboom in 1906 naar de Verenigde Staten.
Het schip werd in 1906 gebouwd door A.G. Vulcan scheepswerf te Stettin, dat toen nog in Pommern in Duitsland lag sinds 1815. Op 5 juli 1945 werd de stad door de Sovjets overgedragen aan Polen. Het is nu de hoofdstad van de Poolse provincie West Pommern. Grote scheepswerven zijn er nog steeds. Het schip had een tonnage van 24. 581 bruutregisterton, was 705 voet lang en 77 voet breed, dus ± 230 meter lang en ± 23 meter breed. De aandrijving gebeurde door viervoudige stoommachines en een dubbele schroef. De normale snelheid bedroeg 17,5 knopen. Bovenop waren 2 schoorstenen en 4 masten. Er was plaats voor 2996 passagiers, 652 1e klas, 286 2e klas en 2058 3e klas. In 1905 was het het grootste schip ter wereld.
Het werd gebouwd voor de Hamburg-Amerika lijn onder Duitse vlag in 1906 en zou aanvankelijk de Europa genoemd worden. In 1907 werd het omgedoopt in Kaiserin Auguste Victoria. Het deed dienst op de route Hamburg New York. Van 1914 tot 1919 werd het opgelegd in Duitsland vanwege WO I. Na de wereldoorlog werd het als genoegdoening aan de Canadian Pacific Steamships gegeven. Het voer toen onder Britse vlag, werd omgedoopt in Empress of Scotland en werd ingezet op de lijn Southampton Quebec City. Naderhand werd het verkocht voor de sloop, maar vatte vlam en zonk. Bij de berging van het wrak brak het in twee stukken. De restanten werden in 1930 gesloopt.
Arend Dinus Oldenboom | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1896 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gerritdina Brinkcate |
Geboorteakte gemeente Zelhem. Akte nr. 16.
Geboorteakte.
Huwelijksakte/Geboorteakte zoon Derk Jan
Parenteel Arent Bennink
Bevolkingsregister Peth Amboy
Bevolkingrsregister
Bevolkingsregister Woodbridge
Geboorteakte zoon Arend Dinus
Overlijdensakte Hein
www.ellisisland.org
Family Search
Bevolkingsregister
Akte ondertrouw nr. 5.
Huwelijksakte gemeente Stad Delden. Akte nr. 4.