Plaats: Willem is geboren in het St. Lidwinaziekenhuis te Den Helder.
Hij heeft vervolgens gewoond te
Advocaat Botstraat, Helmond.
Moordeich, Duitsland (Bij Bremen)
Den Akker, Oudesluis.
Dorpen 9, Schagen.
Noord 31, Schagen.
Molenweg 6, Schagen
Russenplein 2, Bergen (NH)
Kerkbuurt 4, Zuid-Schermer
Guldenkruis 23, Amsterdam Zuid-Oost
Docent blokfluit en muziekgeschiedenis aan het Conservatorium te Rotterdam en Alkmaar. Uitvoerend musicus bij o.a. Studio Laren en het Huelgas Ensemble.
Huis had de naam "Aurora"
Plaats: Overleden aan het Kramatplantsoen 263 in het 'Flevohuis'.
Plaats: Na de crematie is zijn as bijgezet op het graf van zijn ouders en broer op de Algemene begraafplaats de Hoep, Hoep 6, Schagen.
Hij is getrouwd met Greta Watertor.
Zij zijn getrouwd op 14 juni 1962 te Schagen, Noord-Holland, Nederland , hij was toen 22 jaar oud.
Kind(eren):
Het echtpaar is gescheiden september 1975 te Schagen, Noord-Holland, Nederland .
Willem is geboren in het St. Lidwina-ziekenhuis te Den Helder. Dit was 10 dagen voor voor het grote bombardement op Den Helder in de nacht van 24 op 25 juni 1940. Willem en zijn moeder zijn toen geevacueerd naar de kelder van het ziekenhuis. De familie vertrok hierna uit Den Helder.
Na de MULO ging Willem een half jaar aan de Zeevaartschool te Den Helder studeren maar ontdekte al gauw dat dit niet bij hem paste. Hij ging vervolgens studeren aan de kweekschool te Den Helder en Alkmaar en volgde tegelijkertijd privé lessen klarinet. In 1960 doet hij staatsexamen klarinet en besluit verder te gaan in de muziek. In de periode 1962-1964 moet hij in militaire dienst. Willem is hier echter principieel tegen en weigert militaire dienst. Hij doet een beroep op de Wet Vervangende Dienstplicht. De militaire dienstplicht wordt dan omgezet in een vervangende burgerdienstplicht van ruim twee jaar die hij het eerste jaar in Vledder dient en het tweede bij het Electronisch Laboratorium van de Deltadienst van Rijkswaterstaat te Den Haag. Hier werkt hij als hulp in de administratie.
Vervolgens studeert hij in de periode 1966-1969 blokfluit bij Kees Otten aan het Conservatorium van het Muziek Lyceum te Amsterdam. Tijdens zijn studie aan het Conservatorium geeft hij bij de Kunst Stichting Amsterdam cursussen aan kinderen in de hoogste klassen van de lagere school ter voorbereiding van concertbezoeken. In deze periode raakt hij ook bekend met historische instrumenten waarop hij zich gaat toeleggen. Zo gaat hij zich in die tijd ook toeleggen op het bespelen van meerdere Renaissance-blaasinstrumenten zoals de cornetto (zink), dulciaan, pommer, schalmei en serpent.
Na zijn studie doceert hij o.a. aan muziekscholen te Den Helder, Bergen, Alkmaar en Hengelo en aan het Conservatorium te Alkmaar en Rotterdam. In Alkmaar doceert hij Blokfluit en muziekgeschiedenis van de Middeleeuwen en Renaissance en in Rotterdam geeft hij gedurende anderhalf jaar workshops in oude muziek. Willem speelt tevens in diverse ensembles en wordt regelmatig als gast/solist gevraagd bij orkesten en festivals. Hij treed op in vele zalen, concertgebouwen en kerken. (Concertgebouw, Melkweg, Paradiso te Amsterdam) Hij reist voor zijn werk regelmatig naar het buitenland en treedt op in o.a. Italië, Ierland, Portugal, Duitsland, Madeira, Polen en de Verenigde Staten.
Enkele optredens/activiteiten zijn:
-1970 met Studio Laren in het Shaffy Theater in Amsterdam een uitvoering in het kader van 25 jaar bevrijding.
-uitvoering van 'Ligieus de Robin et de Marion' in het Muiderslot dat in het kader van het Holland Festival in 1980 ook door de NOS is uitgezonden;
-1979 deelname als solist aan de Nederlandse inzending voor het Nordring Festival of Light Music te Ierland o.l.v Dolf van der Linden;
-uitvoering met de Nederlandse Opera van de 'Orpheus' van C.H. von Gluck;
-hij was de eerste cornettist in Nederland die de cornetto-partij uit Monteverdi's Maria Vespers weer uitvoerde in onze tijd met de Amsterdamse Cantorij o.l.v. Louis Mol in de Waalse Kerk
-werkte in 1983 met het Huelgas Ensemble mee aan een televisie registratie voor de RTBF (Belgische Radio en Televisie) van 'Reinhardstein ou Le Jeux du Sablier' dat is ingezonden voor de Gouden Roos van Montreux;
-is in 1976 leider van een cursus voor oude blaasinstrumenten in Urbino, Italie;
-neemt in 1990 en 1992 met zijn Renaissance blaasensemble 'Fortuna Desperata' deel aan het San Antonio Early Music Festival;
-schrijft recenties over bladmuziek voor Vereniging van Huismuziek.Tevens werkt hij mee aan de opnamen van lp's, cd's en diverse radio- en televisieregistraties in binnen en buitenland.
Studio Laren o.l.v. Marijke Ferguson: Dit ensemble bestond o.a. uit Marijke Smit Siebinga, Donald de Marcas, Maria Rondel, Hans Verzijl. Willem maakt deel uit van dit ensemble in de periode 1969-1972
Musicum Merland:Samen met Marijke Smit Siebinga en Maria Rondel Willem maakt deel uit van dit ensemble in de periode 1974-1976
Dialogo Musicale o.l.v. Leo Meilink: Willem maakte incidenteel deel uit van dit ensemble in de periode 1980-1992. Hij heeft met hun meegewerkt aan een aantal cd's en radio-uitzendingen voor de WDR te Keulen (Westdeutsche Rundfunk)
Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel: Dit ensemble is één van Europa's bekendste groepen gespecialiseerd in de uitvoering van polyphone muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. Het ensemble is in 1970 opgericht door de Vlaming Paul van Nevel en bestaat uit een wisselende samenstelling van musici uit diverse Europese landen. Na het winnen van de eerste prijs tijdens de oude muziek competitie op het Festival van Vlaanderen in 1972 te Brugge speelt het Huelgas Ensemble op alle belangrijke concertpodia en geeft regelmatig concerten voor radio en TV in heel Europa. Willem maakt deel uit van dit ensemble in de periode 1980-1991.
Fortuna Desperata, blazersensemble voor Renaissance-muziek: Het ensemble heeft zijn oprichting te danken aan het "San Antonio Early Music Festival" in 1990. Aan Willem Bremer werd toen het verzoek gedaan, om voor die gelegenheid een ensemble samen te stellen van blazers, dat Renaissance-muziek op verschillende locaties ten gehore zou brengen. Vanaf die tijd echter is het ensemble blijven bestaan en heeft verscheidene concerten in Nederland en daarbuiten verzorgd. Het ensemble trad meestal in een formatie van 5 blazers op, die gezamenlijk een respectabel aantal Renaissance-blaasinstrumenten bespeelden, zoals cornetto, saqueboutes (Renaissance-trombones), tromba, schalmeien, pommers en dulciaan. Het voorbeeld voor deze samenstelling lag in de "town-bands", welke vooral in de noordelijke landen van Europa ontstonden in het einde van de 14e eeuw en tot het begin van de 17e eeuw functioneerden als gemeentelijke instellingen, die de taak hadden op allerlei momenten het sociale leven in de steden te accentueren. Zij werden echter ook zeer dikwijls ingezet voor belangrijke kerkelijke evenementen. Het ensemble legde zich niet uitsluitend toe op het spelen van blaasmuziek , maar kozen even vaak hun materiaal uit het vele vocale repertoire, hetgeen in die tijd gebruikelijk was. Willem leidt dit ensemble in de periode 1990-1992
Na een gezichtsverlamming in 1991 probeert Willem nog in de muziek actief te blijven. Aangezien het herstel niet volledig is stopt hij in 1992 met het bespelen van zijn blaasinstrumenten.
Willem Auke Bremer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
1962 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Greta Watertor |
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.