Zuiderkerk
St. Lucasgilde (schilders)
(1) Hij is getrouwd met Maayke Pijters.
Zij zijn getrouwd op 20 oktober 1786 te Amsterdam, Noord-Holland, Nederland, hij was toen 22 jaar oud.
Kind(eren):
Gebeurtenis (Death of Spouse).
(2) Hij is getrouwd met Christina Magdalena Kergenaar.
Zij zijn getrouwd
Jacob Gerritsz Smies | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) 1786 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maayke Pijters | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
kind: Jacob
doopdatum: 13-06-1764
kerk: Zuiderkerk
godsdienst: Hervormd
vader: Smies, Gerrit
moeder: Boot, Adriana
getuige: Vettewinkel, Fillipus
getuige: Boot, Barent
getuige: Boot, Elisabeth
bron: 102 p. 218 (folio 109v) nr. 21
Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)
Doopregister: NL-SAA-23788680
Opmerking van Paul C. Smis:
Tweeling met broer Barent.
Voorkeursnaam: Smies, Jacob
Man/vrouw/groepman
Zie ook: Hansen, Carel Lodewijk
Kamphuijsen, Jan
School: Noord-Nederlands
Geboorteplaats/datum: Amsterdam, 1764-06-11
gedoopt op 13 juni 1764
Sterfplaats/datum: Amsterdam, 1833-08-14
Plaats/periode van werkzaamheid: Amsterdam, 1784 - 1833
ca. 1784-1833
Leerling van: Ekels, Jan (II)
Waldorp, Jan Gerard
Kwalificatie: prentkunstenaar, schilder, tekenaar, illustrator, tekenleraar
Onderwerp: portretten, figuurvoorstellingen, karikaturen
architectuur (als genre): topografie
Leraar van: Fontenay, Louis Henri de
Bronnen/Naslagwerken: Van Eynden/Van der Willigen 1816-1840, dl. 3 (1820), p. 116-117; dl. 4 (1840), p.46;
Immerzeel 1842-1843, dl. 3 (1843), p. 95-96;
Thieme/Becker 1907-1950, dl. 31(1937), p. 162;
Veth 1941 (Caricatuur), p. 41, 45-54;
Knoef 1948 A, p. 79-92 en passim
Knoef 1948 B, p. 35, 46
Witt Checklist 1978
Scheen 1981, p. 482 (als: Smies, Jacob;*)
Baar-de Weerd 2009, passim
LiteratuurR.W.A. Bionda, 'Een album amicorum van Jacob Smies', Jaarboek Amstelodamum 75 (1983), p. 92-105
P. Knolle, 'Het Departement der tekenkunde van Felix Meritis, 1777-1795', Documentatieblad Werkgroep Achttiende Eeuw 15 (1983), p. 141-196
D. Geuke, 'De kunstenaar Jacob Smies en zijn reflectie op de kwasie-intellectuele Amsterdammers', Jaarverslagen van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap 133-136 (1994), p. 56-66
Documentatie RKD BD/0180 - ONT/Religie, mythologie, allegorie, historie en literatuur
BD/0182 - ONT/Genre: algemeen
BD/0186 - ONT/Figuren
BD/0188 - ONT/Portretten en koppen
BD/0208 - ONT/Ornamenten, titelbladen en beeldhouwwerk
BD/0276 - ONT/Grafiek
BD/0278 - ONT/Voorordening tekenkunst
BD/0280 - ONT/Originele grafiek (op inventor)
BD/0658 - ONS/Architectuur
BD/0800 - ONS/Voorordening schilderkunst
BD/IB
BD/Witt-microfiches
Recordnummer73269
Gebruik de volgende URL om deze pagina vanuit uw website te linken: http://www.rkd.nl/rkddb/dispatcher.aspx?action=search&database=ChoiceArtists&search=priref=73269
NIEUW NEDERLANDS BIOGRAFISCH WOORDENBOEK
blz. 1042
SMIES (Jacob), geb. te Amsterdam 11 Juni 1764, overl. aldaar 14 Aug. 1833, kunstschilder, teekenaar en illustrator. Hij was een zoon van Gerrit Smies, van beroep ‘diender’ en Adriana Boot. In 1780 liet hij zich bij de amsterdamsche teekenacademie inschrijven en was een leerling van J.G. Waldorp en Jan Ekels de Jonge. Op 4 Oct. 1786 werd hij poorter van Amsterdam en op 7 Oct. d.a.v. lid van het St. Lucasgilde aldaar, terwijl hij op 20 Oct. van hetzelfde jaar, wonende in de Kerkstraat, ondertrouwde met Maayke Pijters, die negen jaar ouder was en uit Menaldum afkomstig. In 1789 werd hij lid van Felix Meritis. In 1803 kreeg hij den zilveren eerepenning voor het best geteekende academiebeeld. Na den dood van zijn eerste vrouw hertrouwde hij met Christina Magdalena Kergenaar.
Van zijn schilderijen (portretten, stadsgezichten, landschappen) zijn er weinig bekend. Uit 1802 dateert een gezicht op het Singel te Amsterdam met de latijnsche school, thans in het Hist. Museum te Amsterdam (afgebeeld bij Knoef). Op de sted. tentoonstelling te Amsterdam van 1928 was een gezicht op den Dam van Smies vóór het afbreken van de Waag. Immerzeel deelt mede, dat in 1840 een ander stuk van hem werd geveild, eveneens den Dam voorstellend. Een portret van
blz 1043 / 1044
Helmers door Smies werd in prent gebracht door W. van Senus. Als boekillustrator is hij meer bekend geworden. Hij gaf uit De waereld in de XIXe eeuw get. door J. Smies en in het koper gebr. door J.E. Marcus, I-VIII, met uitlegging (Amstelredam 1803). Verder leverde hij boekillustraties bij de werken van Arend Fokke Simonsz, Dr. Bruno Dualhez enz. Ook was hij caricaturist; zoo werd op de veiling-Pick (1897) een aquarel van Smies verkocht, voorstellend een caricatuur op de philosophie van Kant. Zijn nalatenschap werd te Amsterdam verkocht op 24 Febr. 1834.
In de universiteitsbibliotheek te Amsterdam bevindt zich zijn Album Amicorum met kunstproducten van Marcus, N. Ritter Jr., R. Ziezenis, J. Ziezenis e.a. (sommige bijdragen zijn gedateerd 1794).
Een geteekend portret van Smies door Caspari bevindt zich in het Prentenkabinet te Leiden (gegraveerd door J.E. Marcus).
Zie: Immerzeel, II, 95; Kramm, V, 1530; Nagler, XVI, 489; Wurzbach, II, 628; van Eynden en van der Willigen, Geschiedenis der vaderlandsche schilderkunst III, 116; J. Knoef, Een schilderij van J. Smies en iets over zijn maker in het Jaarverslag van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap te Amsterdam (1931), 35 e.v.
Wijnman
VAN DER AA BIOGRAFISCH WOORDENBOEK
Deel 17 / 2, blz 761
SMIES (Jacob), 11 Junij 1765 te Amsterdam geboren, werd door J.G. Waldorp en J. Ekels, Jr. in de teekenkunst onderwezen. Hij muntte welhaast dermate als teekenaar uit, dat hem op de stads-teeken-academie en bij de Maatschappij Felix Meritis alle prijzen werden toegewezen. Zijn voornaamste bestaan vond hij in het onderwijs in de teekenkunst, doch hij is ook bij het publiek bekend door zijne boertige teekeningen in omtrek vervaardigd voor de Boertige reis en andere vernuftige werken van Fokke Simonsz. en vooral door zijne mindere karakatuurachtige teekeningen voor de werken van den comischen romanschrijver, die zich van den verdichten naam Bruno Daalberg bediend heeft. Ook voor andere boeken vindt men geschaduwde prenten door Smies geteekend. Van tijd tot tijd vervaardigde deze geestige teekenaar ook schilderijen. Zoo komt op de verkooping van de Boer, Amst. 1840, een kloek schilderij voor, voorstellende een Gezigt op het stadhuis, de Waag en de Nieuwe kerk op den Dam te Amsterdam, die voor f 120,00 werd verkocht. Hij overleed 11 Aug. 1833. Zijn portret door H.W. Caspari del., J.E. Marcus sculp. gaat in prent uit.
Zie v. Eynden en van der Willigen; Immerzeel; Kramm; Kunst- en Letterb., 1833. D. II. bl. 130; Verwoert; Kobus en de Rivecourt; Muller, Cat. v. portr.
GESCHIEDENIS VAN DE VADERLANDSCHE SCHILDERKUNST
Deel 3, blz 116
J A C O B S M I E S , w e rd d en 11 d e n J u n ij d es j a a rs 1 7 65 te Amfterdam g e b o r e n. Z i j ne m o e d e r , e e ne w e d u we m et z e v en k i n d e r e n, v o l g de z i j ne n e i g i n g , t o en h ij een a a n k o m e n de k n a ap w a s , en
l i et h em t e e k e n en l e e r e n. J . c . W A L D O R P en v e rv o l g e ns J. Ekels J R . ( a ) , w a r en z i j ne M e e s t e rs.
G a a r ne w as h ij Histo r i e f c h i l d er g e w o r d e n; d och, d a ar h ij n i et m o gt v e r w a c h t e n, dat d it vak h em e en g e n o e g z a am be f taan z ou g e v e n, l e g de h ij z ich me er b e p a a ld op h et t e e k e n en t o e. H i e r in flaagde hij z oo w e l , dat h em a l le de P r i j z en b ij de S t a ds T e e k e n - A k a d e m i e w e r d en t o e g e w e z e n, m i t s g a d e rs d ie b ij de M a a t f c h a p p ij Felix Mcritis, E n w i e k e nt z i j ne g e e s t i ge en k o d d i ge C a r i c a t u r en n i et ? d a ar d e z e l ve g r o o t e n d e e ls in P r e nt u i t g a a n, a l s :
i n e en W e r k j e , g e t i t e l d: De Wereld in de negentiende eeuw, dat h ij te z a m en m et d en H e er j . E . M A R c u s u i t g a f, in de W e r k e n v an A . F O K K E S.imonsz . , v an d en z o o g e n a a m d en Med. Doct. B R uN O D A A L B E R G en a n d e r e n. B ij z i jn w e r k , v o or d en
d en B o e k h a n d e l, heeft de H e er S M I E S o ok v e el te
d o en met h et g e v en v an l e s i en in de T e e k e n k u n s t,
z o o d at h em g e n o e g z a am geen t i jd o v er b l i j f t, om
m et o l i e v e rw te f c h i l d e r e n; er b e l l a an d us v an
h em H e c h ts w e i n i ge S c h i l d e r i j e n. H ij v e r v a a r d i g de
o ok P o r t r e t t e n, ge l i jk dat v an o n z en b e r o e m d en
D i c h t e r H E L U L E R S , d o or w . V A N S E N U S in P l a at
g e b r a g t, en g e p l a a t st v o o r * ' s M a n s n a g e l a t en G e»
d i c h t en ( 1 ).
H e t P o r t r et v an d en H e er S M I E S , w o r dt g e v o nd en o n d er de P o r t r e t t en v an K u n f t e n a a r s , in het
d i k w e r f a a n g e h a a l de W e r k v an d en H e er M A R C U S .
( O Z ie D. I I. b l. 4 8 1 , bij w e l ke gelegenheid oolc
v an den He er B E R N A R D gewag w o r dt gemaakt.
( 2) Z ie wegens d