Kwartierstaat van Kampen » Lucas Henricks Zasius (± 1591-????)

Persoonlijke gegevens Lucas Henricks Zasius 


Gezin van Lucas Henricks Zasius

Hij is getrouwd met Maria (Marrighje) Harmens van Riemsdyck.

Toestemming voor het huwelijk is 9 mei 1613 verkregen te Utrecht.

Ze zijn in de kerk getrouwd op 16 mei 1613 te Utrecht.Bron 1

In de Buerkerk
Lucas Henrick Zas van der Goude en Marrichge Hermans van Utrecht, won op het Buurkerkhof

Bruidegom: Lucas Zas
Voornaam: Lucas
Patroniem: Henrickx
Achternaam: Zas
Attestatie: Den Haag
Bruid: Marichge Hermans
Opmerkingen: Hij is afkomstig van der Goude.
Aktedatum: 16-05-1613
Huwelijksplaats: Utrecht
Akteplaats: Utrecht
Gezindte: Nederduits-gereformeerd (later Nederlands-hervormd)
Toegangsnummer: 711 Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters
Inventarisnummer: 91
Paginanummer: 125

Volgens het boek "Fulfilling God's Mission: the two worlds of dominie Everardus Bogardus, 1607" van Willem Frijthoff zou het huwelijk ingezegend zijn door de remonstrantse dominee Jacobus Taurinus. Het feit dat er een attestatie van Den Haag werd afgegeven zou te verklaren zijn door het feit dat Lucas mogelijk als beginnend leraar in dienst was van een Haagse familie, zijn naam zou niet terug te vinden zijn in de papieren van de locale Latijnse school.

Kind(eren):

  1. Adriaentgen Zasius  1629-???? 
  2. Passchina Zasius  1631-????
  3. Maria Zasius  1639-????
  4. Petronella Zasius  1641-????
  5. Lucas Zasius  1644-???? 


Notities over Lucas Henricks Zasius

"Fulfilling God's Mission: the two worlds of dominie Everardus Bogardus, 1607" van Willem Frijthoff
Volgens dit boek zou Lucas in Woerden als Meester Lucas Heyndrickx in 1618 twee maal een beëdigde verklaring hebben afgelegd over de inhoud van de preken door dominee Cupus. Hier wordt vermeld dat hij 27 jaar oud is.

Retoricaal memoriaal
Bronnen voor de geschiedenis van de hollandse rederijkerskamers van de middeleeuwen tot het begin van de 18e eeuw (F.C. van Bohemen en Th.J.C. van der Heijden)
1629: De Goudsbloem is deelnemer aan de wedstrijd te Haarlem. Auteurs zijn voor Gouda I Lucasz. Sas; L. Zasius (L.Zas); L.B., "Liefde baart lust"; (T.) G.Cornelisz.Both;G.Zasius(SAS?); H.Zas (Sas), Jean Fransz., P.Hallecas
voetnoten 990-994
GA Archief Gouda, inv.nr.1275 (Thes.rek.), fol.155 verso
"Betaelt aan de rethorikers de somme van 6 ponden , die haer sijn toeghevoucht om te reijsen tot Haerlem tot solutie (=oplossing) van sekere chaert (=uitnodiging), bij ordonnantie in date den leste meye VVJc 9 ende twintigh met haere quitantie. Dus 6 pond."

1641: De Goudsbloem en de Balsembloem nemen deel aan een wedstrijd te Vlissingen. De Balsembloem wordt bij deze gelegenheid gedoopt. Auteur voor de Balsembloem is A. van Oevel. Ook de Goudsbloem doet mee; auteur is F. Lucasz. Sas
"De pen doet wel"
voetnoot 999
GA Gouda, inv.nr. 99 (Kamerboek, folio 37 (30-5-1641)
"De rethoryckers" van de Goutsbloem is geaccordeert ende toegestaen de somme van 50 gulden, om te trecken tot Vlissingen. Deselve is nog toegestaen ende geaccordeert 24 gulden voor haer huyshuyr.

http://www.verhaalvanwoerden.nl:

Jan de Bakker, Hugo Jans en Evert Willemsz Bogaert
11
Halverwege de 15e eeuw vindt er in heel Europa een verandering in denken plaats. In Italië begint de Renaissance, een stroming in kunst en denken, die kort gezegd teruggrijpt op de klassieke oudheid en de mens aanzet tot zelf denken en zelfontwikkeling, los van de gevestigde orde van kerk en vorst. Ook in de Nederlanden breekt de Renaissance (hergeboorte) door. Geleerden, vaak geestelijken, stellen vragen bij leerstellingen van onder meer de Rooms-Katholieke kerk, op dat moment nog het enige kerkgenootschap in West-Europa. Die vragen werden ook opgeroepen doordat de katholieke geestelijken in de hun daden de leerstellingen van hun kerk aan hun laars lapten.

Hoewel aan de Hervorming, de opkomst van het protestantisme in het begin van de 16e eeuw, vooral de namen van Luther en Calvijn worden gekoppeld werd er al eerder kritiek op de kerk uitgeoefend. Dat gebeurde ook in de Nederlanden. In Deventer probeerde in de 15e eeuw Geert Groote met zijn “Broeders van het Gemene Leven” zich meer te richten naar wat de Bijbel voorschreef. De belangrijkste Nederlandse denker, die, zonder de kerk te bestrijden, kritiek had op de gang van zaken was Desiderius Erasmus (1469-1536), een onwettige zoon van een priester, die zijn opleiding volgde aan een school van de Broeders van het Gemene Leven en enige tijd in het klooster van Stein bij Gouda verbleef. Hij was een zogenaamde humanist, wiens ideeën in heel Europa bekend werden. Ook later werden de geschriften van Luther, Zwingli, Calvijn en andere kerkhervormers breed verspreid, waardoor bijvoorbeeld de Woerdense priester Jan de Bakker van denkbeelden veranderde en tenslotte vanwege die afwijkende mening in 1525 in Den Haag werd verbrand.

Dat die geschriften internationaal verspreid konden worden was een gevolg van een uitvinding van Johann Gutenberg uit Mainz. Vrij algemeen wordt erkend, dat hij (en niet de Haarlemmer Laurens Jansz Coster) rond 1440 de boekdrukkunst heeft uitgevonden. Geschriften konden door druk veel wijder verspreid worden. Rond 1500 waren er in steden in de Nederlanden al drukkers, vooral in Antwerpen, maar ook in steden in de Noordelijke Nederlanden. Eén van die drukkers was Hugo Jansz, die onder andere in Leiden en Delft werkte, maar die waarschijnlijk rond 1465 in Woerden is geboren; zijn naam leeft nog voort in een straatje in de binnenstad. De eerste “grootschalige” drukker in Woerden was waarschijnlijk Andries Verschout, die vanaf circa 1590 tot aan zijn dood in 1624 in Woerden vooral overheidsdrukwerk maakte.

Omdat het nu relatief makkelijk werd om opvattingen of verhalen via de pers bekend te maken kwamen er steeds meer publicaties, waarvan de kwaliteit heel wisselend was. Er waren in de 17e eeuw “denkers”, die zeer originele maar ook zeer sombere verhalen of opvattingen verspreidden. In Woerden liet de nogal doemdenkerige Aart Jansz van Rijnevelshorn uit de Haverstraat zich door de uitbraak van de pest in 1636 en 1665 inspireren tot twee wijdlopige verhandelingen over de straf van God en het naderende einde van de wereld, dat volgens hem nabij was. Een Amsterdamse drukker wilde de pennenvrucht van de welgestelde Woerdenaar wel uitgeven.

Meer status kreeg een publicatie als hij geschreven werd door een erkend geleerde en/of met steun danwel toestemming van een stads- of landsbestuur. Die status kregen twee gedrukte pamfletten, die in 1623 door drukkers in Amsterdam en Utrecht werden gemaakt en die geschreven waren door de rector van de Latijnse School in Woerden, Lucas Zasius. Hij beschreef hierin hoe een vijftienjarige jongen uit het Weeshuis in Woerden, Evert Willemsz, in 1622 zijn spraak en gehoor verloor en die na enige tijd op wonderbaarlijke wijze weer terugkreeg. Dit werd door velen beschreven als een wonder, temeer daar de weesjongen zich ontpopte als een zeer intelligent en welbespraakt iemand, hoewel er ook mensen waren, die Evert Willemsz als een bedrieger beschouwde. De pamfletten van Zasius werden ondersteund door de Hervormde kerkenraad en het stadsbestuur van Woerden. Enkele jaren later was Evert Willemsz Bogaert, zoals zijn volledige naam luidde, zo geleerd, dat de rector van de Latijnse school in Woerden hem niets meer kon leren en hij, voor rekening van de stad, naar de Leidse Universiteit mocht. Hij werd predikant, verlatiniseerde zijn naam tot Bogardus en werd tenslotte predikant in Manhattan, Nieuw-Amsterdam (het latere New York). In 1647 verdronk hij op de terugreis naar Nederland, waar hij zich wegens wangedrag moest verantwoorden.
De geschiedenis van Bogardus is uitgebreid onderzocht en beschreven en een bron van inspiratie voor boeken, stripverhalen en kunstwerken. En dat alles vanwege 17e-eeuws drukwerk, waardoor het verhaal zich kon verspreiden en waarmee het belang van de boekdrukkunst opnieuw is bewezen.

Wikipedia:
Zasius schreef in 1628 een blijspel, met als titel Borgerliicke Huyshouding.[68]
? (nl) DBNL, Lucas Zasy • dbnl. DBNL. Geraadpleegd op 2016-08-19

Lof-dicht, Ter Eeren den VVaert-geroemden, ende Gonst-rijcken Lucas Zasij; Rectoor inde vermaerde Schole tot Woerden.
O Zasij wel te recht zijt ghy waerdigh gepresen
Door dien ghy uyt het breyn uwes hoofts ons te lesen
(Hier geeft in dit u werck) hoe dat een Vader sal
Zijn kinderen gheschickt, opvoeden in dit dal
Om haer na Gods bevel, te leyden en te stieren
Tot deught en eerbaerheyt, in alle goe manieren
Tot Liefd’ van d?eere Gods, tot ontsagh vande Wet
En de Iustitieel, daers’onder sijn ghezet
Insghelijcx wat beleyt, dat hebben sal de Moeder
Om hare Knecht, of Meyt (op datse veel te vroeder
Haer dingen souden doen) met reden wel lof-saem
Haer onderwijsen sal, op dat daer door bequaem
Haer huysghesin ghesticht, wel gheregeert mach wesen
Op dat haer kinders tsaem, als planten uytghelesen
Daer door werden gheleert, daer door werden ghesticht
Daer door werden ghebracht, tot haer schuldighe plicht,
Dat is tot danckbaerheyt, voor al de groote deughden
En waer ootmoedigheyt, op dat daer door vol vreughden
Haer Ouders sien met lust, een merckelijcke vrucht
Voor al haer sware last, en Christelijcke tucht.

Opt Burgherlijck Huyshouden L.Zazius.
LVcas hier hebt ghy uu, speelwijs willen verthoonen
Thvys-houden Borgerlijck en hoemen best sal woonen,
Onder het teere volck, ’twelck by ons opgevoet
Ghetucht, ghestiert, ghelieft, (en alles) werden moet
En oock hoe dat een kint, hem selven wel sal draghen
Wanneert ghecomen is, tot mannelijcke daghen
Eerst’lijck in zijn beroup, van Gode opgheleyt
Daer naer oock met sijn Vrouw’, van d’Hooghst hem toegheseyt
Dan weder hoe een kint, hemselven moet ghevoeghen
In sijne kinder plicht om d’Ouders te vernoeghen
Seer wel hebt ghy gedaen, den Hemel het u loont
Die u voor dees weldaet, met dobbel zegen Croont.

Eer-dicht. Op de Burgherlijcke Huys-houdinghe van Lucas Zasius.

PLutarchus die wel eer: de Plichten heeft beschreven,
Van kinderlijcke tucht, en Ouderlijcke eer
D’opvoedingh tot de deught: en Vaderlijcke leer.
Heeft d’outheyt onses tijts, schier uyt ghesicht ghedreven,
’Kwed hyt bekennen sou,, soo hy noch waer int leven:
Dees snoo verdurven euw?. dees yser stalen tijdt
Vereyscht wel sulcken Stijl, tot Burgherlijcke vlijdt
Met Christelijck opmerck, ons tot een leste gheven.
Als Zasius hier doet, die met vermaeck doet hooren
’tOrdentelijck bestier, ick bid u neycht u ooren,
Want treft ons yeder een, diet Huyselijck beleyt:
Als kleyne staet des Landts, sal stieren met bescheyt.
Het Vaderlijck ontsagh: het Moederlijck medooghen
Het kinderlijck beroep, stel het ons naeckt voor ooghen?
Het Redelijck ghebruyck van die een Christen Romt:
Dies Zasius met recht der Eeren Krans toekomt.

1636
34-4.U022a009 G. HOUTMAN
Notariële akte Overdracht - van goederen en geld, in bewaring gegeven door + Catharyna van Barlicum, in leven weduwe van Frans Beerntss, woonachtig geweest te Woerden, tante van Cornelia van Berlicum
Datering: 25-08-1636
Aktenummer: 173
Datum: 25-08-1636
Soort akte: Overdracht
Notaris: G. HOUTMAN
Samenvatting: van goederen en geld, in bewaring gegeven door + Catharyna van Barlicum, in leven weduwe van Frans Beerntss, woonachtig geweest te Woerden, tante van Cornelia van Berlicum
Aktedatum: 25-08-1636
Personen: Overdrager: Lucas Sasius
Voornaam: Lucas Achternaam: Sasius
Rol in akte: Overdrager Beroep: rector tot Woerden
Ontvanger: Dirck van Schorrenberch Bijzonderheden:
met kwitantie voor afdracht Toegangsnummer:
34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905
Inventarisnummer: U022a009

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot Lucas Henricks Zasius?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk Lucas Henricks Zasius

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Afbeelding(en) Lucas Henricks Zasius

Voorouders (en nakomelingen) van Lucas Henricks Zasius


    Toon totale kwartierstaat

    Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

    • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
    • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
    • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).

    Verwantschap Lucas Henricks Zasius



    Visualiseer een andere verwantschap

    Bronnen

    1. utrechts archief


    Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
    Heidi Jonkman, "Kwartierstaat van Kampen", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-van-kampen/I2698.php : benaderd 31 mei 2024), "Lucas Henricks Zasius (± 1591-????)".