aangegeven door Steven Beekhuis, geneesheer
erkend bij huwelijk ouders op 4 januari 1918
wonend te Groningen
overgebracht van folio 13
Let op: Leeftijd boven de 100 (104).
Hij is getrouwd met Laura Hendrika de Vries.
Zij zijn getrouwd in het jaar 1955, hij was toen 37 jaar oud.Bron 6
Kind(eren):
Berend van Bon werd in 1917 op Schiermonnikoog geboren. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, voer hij in dienst van Shell op een olietanker. In juni 1940 werd de vaarplicht ingevoerd. Bij wijze van dienstplicht moesten alle Nederlandse zeelieden blijven varen of weer gaan varen. Alle 850 Nederlandse koopvaardijschepen werden aan de geallieerde oorlogsvloot toegevoegd. Ze werden ingezet voor het verschepen van troepen, tanks, trucks, munitie, olie en grondstoffen. De verliezen waren zwaar. Ruim 400 schepen gingen verloren. Van de circa 18.500 opvarenden (12.000 Nederlanders en 6.500 bemanningsleden met een andere nationaliteit) kwamen er 3.600 (waarvan 1.000 Nederlanders) om het leven.
Van Bon was in 1941 derde stuurman op de olietanker MS Aldegonda. Op 28 december 1941 bombardeerden Japanse gevechtsvliegtuigen deze tanker in de Straat van Malakka. Van Bon schrok wakker en haastte zich naar het dek, waar hij een metershoge vlam uit één van de tanks zag schieten. Hij zette de machines stil, sprong van boord en zwom naar een reddingsvlot. Daar heb ik een half uur over gezwommen. Toen hij bij het vlot aankwam, zag hij dat een deel van de bemanning naar het schip terugkeerde,omdat de situatie stabiliseerde. Van Bon zwom weer terug naar het schip. De bemanning doofde de vlammen en brachten het schip naar Soerabaja voor reparatie. Daar vielen Japanse vliegtuigen het schip opnieuw aan. Toen de situatie onhoudbaar leek, werd de beslissing genomen om alle schepen die niet op eigen kracht de haven konden verlaten te laten zinken. Zo werd MS Aldegonda, die eerder een Japanse luchtaanval had overleefd, alsnog door haar eigen bemanning tot zinken gebracht.
Een van de bemanningsleden vertelde in een naoorlogs rapport dat hij een vlot had zien drijven met drie personen: de kapitein, de derde stuurman Berend van Bon en een Chinees. Die waren volgens hem direct bij de aanval overboord gesprongen. Het stoorde Van Bon zijn leven lang dat in dat rapport niet stond dat hij de motoren van het schip stop had gezet toen iedereen al in de reddingsboot zat en dat hij daarna nog was terug gezwommen om de brand te blussen.
Van Bon keerde pas in december 1946 terug in Nederland. Hij was in totaal negen jaar van huis geweest.
[www.nlveteraneninstituut.nl/]
Berend van Bon | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
1955 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laura Hendrika de Vries |
acte 1917:15
huwelijksacte Zwier de Haan/Rimada van Bon (Schiermonnimoog 1980)
bevolkingsregister Schiermonnikoog 1900-1923 blad 26
Nieuwsblad van het Noorden 10 juli 1987
http://www.begraafplaatsschiermonnikoog.nl
www.dorpsbelangschiermonnikoog