Voorst(Appen)
Il est marié avec Kerstken(Christina) Mensinck.
Ils se sont mariés environ 1450.
Enfant(s):
5-5-1473-Archief no 83 Bornhof Zutphen -Vermeld onder no 677.
Johan Hyssing en zijn vrouw Kerstken(Kersteken) en Hasseke van Dummeren (van Dommeren)Kerstekens zoon,verpachten voor 2o jaar aan Gheert ter Schuren en zijn vrouw Alyt een maat land,geheten Hassing Bredinger,behorende in het erf toe Hassing,gelegen in het kerspel van de St Nicolaaskerk op den Berch toe Deventer,buurtschap Dummeren.
Oorspr.inv.no.677(requesto 149) De zegels van de oorkonder en van Hasseke van Dummeren zijn verloren gegaan.
12-05-1489:Op Sunte Pancrasdach No 370 (Archief oude en Nieuwe gasthuis Zutphen)
Johan Hissinck en Kerstken,zijn vrouw,Hasken van Dommeren en Wysze,zijn vrouw,verklaren dat zij hun goed Mensinck met de daarbij behorende katerstede,gelegen in het kerspel Almen in de buurtschap Herfssen,verkocht hebben aan Wilhelmus van der Heyden,procurator van het oude Gasthuis,geheten de Heilige Geest.
Afschrift in inv.nr.1 p 207 en afschr.in.inv.nr 2 p 14.
Johan Hyssinck-Burger van Zutphen in 1488 (leenman goed Oeykink te Epse?)Johan behoort tot het Voorster geslacht,want hij zegelt met het 5 ruiten zegel.
De reden dat Johan(en later zijn zonen:Willem en Hendrick)beleent worden met Oeyink kan zijn,dat dit goed behoorde aan de abdij van Prum en dat Oeyink vanuit het hof te Voorst beheerd werd.Toendertijd was Roelof Wijchmans van Eymeren te Voorst ambtman van Prum en heeft hij willicht het goed aan zijn plaatsgenoten (en vrienden?) beleend.
Johan betaalde ook tijns voor de Niehoeve.Die wordt door Luit Hissinck voortgezet en daarna door Lubbert Hendricks.
Van Lubbert gaat de tijns over op Gerrit Reinders en dan op Jan Gerrits.
Johan betaalde ook tijns voor het Rouwenveen,samen met Hendrik Jacobsz in 1494 wordt Jan Hissinck vermeld als eigenaar van het Hassinck te Epse.
Johan Lubberts Hissink | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
± 1450 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kerstken(Christina) Mensinck |
Les données affichées n'ont aucune source.