Veel aanrijdingen tijdens de jaren dertig
Bij de meeste aanrijdingen in Mook en Middelaar
waren mensen van elders betrokken. Zij waren voor
zaken op doorreis of brachten hun vakantie in de
omgeving door, ze logeerden misschien in hotel De
Plasmolen. Maar ook plaatselijke bewoners onder-
vonden nogal eens hinder van de nieuwe voertuigen.
een Panhard uit 1899 een Spijker uit 1906 een Austin uit 1922
11
Ene Johan Driessen uit Groesbeek reed op 1 sep-
tember 1930 met zijn motorrijwiel tegen de auto van
A.G. van der Grinten. De vrachtauto's van Bernard
van den Broek uit Haps en Willem Kersten (geb. te
Middelaar 27-10-1911) uit Katwijk botsten op 3 ja-
nuari 1931 op de Groesbeekseweg bij de kalk-
zandsteenfabriek op elkaar. Mr J.H. Arnold uit
Arnhem (geb. te Eijsden 1898) bracht in Mook de
veiligheid van het verkeer in gevaar en reed op 20
april 1931 met zijn automobiel de wagen van J.T.
Cornelissen uit Heumen aan. Na een aantal andere
ongelukken dat jaar, veroorzaakte Johan Meddens,
een zaadteler uit Nunhem, op 24 oktober een aan-
rijding ten nadele van de 27-jarige Theo Lamers die
bij J. Vos in Mook landbouwknecht was.
Van een botsing op de Rijksweg te Mook op 6 no-
vember 1931, tussen de luxe wagens van landbouwer
M.J. Burger uit Echt en een vrachtauto bestuurd
door J.W. Hupkes uit Amsterdam, maakte politiea-
gent Beker een schetstekening die vervolgens aan de
hoofdcommissaris van politie te Amsterdam werd
gestuurd. Voor het reconstrueren van verkeersonge-
vallen waren er ook rubberstempels in de handel.
De gemeente kreeg een aanbieding van stempelfa-
briek-drukkerij-graveerinrichting De Vries & Co. uit
rijding met de motor van koopman Willem ten
Haaf uit Ottersum, vooral ten nadele van de laatste.
We sluiten dit relaas af met een auto-ongeval op 23
maart 1934 ter hoogte van het café van J. van den
Berg in Plasmolen, waarbij autobestuurder Th.
Eichhorn uit Utrecht betrokken was. Het zijn
slechts enkele voorbeelden uit de lange rij aanrijdin-
gen en ongelukken die zich in het beginnende 'auto-
tijdperk' in Mook voordeden.
Het rijbewijs
Erg verwonderlijk was dat grote aantal ongevallen
niet, als men bedenkt dat de rijvaardigheidsproef in
die jaren bestond uit "gedurende eenige tijd onder
toezicht van den deskundige met een door hem
(haar) bestuurd motorrytuig door een bebouwde
kom" te rijden. Het kwam ook wel eens voor dat
iemand "een eindweegs" moest rijden om in de
woonplaats van de deskundige te komen. "In zo'n
geval", schreef een ambtenaar bij de kantongerech-
ten te Arnhem op 4 juni 1928 aan de burgemeester
van Mook: "is het wenschelyk een dergelyk
bestuurder zooveel mogelijk ongemoeid te laten"...
De rijbewijzen waren rond 1929 twee jaar geldig;
voor een nieuw moesten vier tot zes weken vóór het
verlopen van het oude, formulieren worden aange-
vraagd bij de gemeente. De oude exemplaren stuur-
de de burgemeester naar de commissaris der konin-
gin in Maastricht. Vanaf 1931 was het aantal rijbe-
wijzen gestadig gegroeid. Het Nederlandse rijbewijs
kon groen, geel of blauw zijn. Blauw was voor per-
sonenauto's (nu rijbewijs B-E). Het moest voorzien
zijn van naam, woonplaats en pasfoto van de hou-
der en het kostte 75 cent.
Utrecht: een serie van achttien stempels voor slechts
Æ 3,-. Een stempelkussen kon daar eventueel worden
bijgeleverd voor 40 cent.
Il est marié avec Maria Janssen.
Ils se sont mariés le 16 janvier 1941 à Nijmegen, Gelderland, Nederland , il avait 29 ans.Source 3
Chauffeur
Enfant(s):
E 19e heiweg 22 malden
Van de 40 Tempests die opgestegen waren in de richting Arnhem kwamen er slechts 38 terug. Twee hiervan bleken ook nog eens pech te hebben. Een ging er op het einde van de baan op zân neus staan en vloog in brand nabij de Kluis. Op het eind van de oorlog heeft er lange tijd een kapotte Spitfire op het vliegveld gestaan. Deze is toen nog gerepareerd door Wim Kersten
Wanneer is het vliegveld opgeruimd?
Direct na de oorlog zijn de gebouwen, de platen, en het gaas opgeruimd. Het gebied werd pas weer bouwland omstreeks 1948/1949. Na de bevrijding is er , behalve het vliegtuig van Prins Bernard, geen vliegtuig meer geland of opgestegen. Nog steeds zijn er zaken die aan het oude vliegveld herinneren. Op sommige plaatsen zijn de PSP platen en het gaas nog te vinden en ook ligt er nog her en der munitie. Bij het vertrek van de geallieerden in april 1945 werd aan meester Alders van de St. Jozefschool en aan Wim Kersten gevraagd of ze mee wilden. Meester Alders â die op school zo mooi kon voorlezen â voor de opluistering, en Wim Kersten â die zo handig was met motoren â als monteur
Wilhelmus Hendricus Kersten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1941 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maria Janssen |