(arbeidersbus door trein gegrepen)
He is married to Maria Aleida Wesseling.
They got married on April 16, 1914 at Emmen, Drenthe, Nederland, he was 24 years old.
Child(ren):
AUTOBUS BIJ EMMEN DOOR TREIN GEGREPEN Drie doden, vijftien gewonden. Gistermiddag omstreeks 5 uur heeft de trein welke, om dien tijd van Emmen naar Zwartsluis vertrekt, op den onbewaakten overweg van den Dordtschestraaatweg op ongeveer 10 minuten afstand van Emmen een autobus met werklieden uit de werkverschaffing, komende van de ontginnings werken in het Sleenerzand, gegrepen en geheel vernield.
In de bus zaten 18 werklieden uit Emmen, Nieuw Dordrecht en Klazienaveen alsmede de bestuurder, de garagehouder J. Keen uit Nieuw Amsterdam en diens tienjarig dochtertje.
Het uitzicht ter plaatse is zeer slecht. De weg is aan beide kanten dicht bebouwd tot dicht op de spoorlijn. De bus werd in de flank gegrepen, draaide een slag om en werd vervolgens over de geheele lengte in tweeën gereten.
De inzittenden werden voor een groot deel zwaar gewond in de bermsloot geworpen. Omwonenden, die onmiddellijk toeschoten, troffen de slachtoffers over een afstand van 50 M. verspreid spreid langs de spoorbaan. Slechts twee van hen waren in staat te loopen, beiden bleken ongedeerd. Politie en eenige doktoren waren spoedig ter plaatse, alsmede acht verpleegsters uit de omgeving. De gehuwde arbeider H. Funke overleed spoedig: de man was uit Barger Oostveen, hij was vader van 11 kinderen. Verder zijn overleden G. Nijenhuis uit Barger Oostveen, gehuwd vader van eenige kinderen en de bestuurder der bus J. Keen uit Nieuw- Amsterdam. Zwaar gewond waren de arbeiders J. Schoonewille, G. Heinen, A. Schoonewille, A. Arends, R. Heynen, J. Nijenhuis, K. Pol, J. Jeuring, K. Sterken en het dochtertje van Keen. Eenigen van de gewonden konden na ter plaatse verbonden te zijn naar huis worden vervoerd, terwijl Sterken naar het ziekenhuis is overgebracht. Tegen acht uur bestond, naar de geneesheeren verzekerden, nog levensgevaar voor de arbeiders J. Schoonewille, Jeuring, Arends en Pol, die zeer ernstige inwendige kwetsuren en schedelbreuken hebben bekomen.
Het terrein van de ramp bood een verschrikkelijk beeld. Tragisch was het toen eenigen tijd na het ongeluk de familieleden der arbeiders ter plaatse kwamen en daar hoorden, wie er waren overleden en voor wier dood moest worden gevreesd.
Omtrent de oorzaak kan uiteraard weinig worden medegedeeld Voor zoover bekend is, heeft geen der inzittenden de nadering van den trein bemerkt. De bus met arbeiders passeert gewoonlijk dezen overweg veel later, doch voor twee ploegen waren juist deze week de werkuren uren zoodanig gewijzigd, dat zij vroeger terugkwamen kwamen en waarschijnlijk heeft de bestuurder, die iederen dag deze arbeiders vervoert, niet aan de mogelijkheid van den naderenden trein gedacht.
Drie autobussen, ook met arbeiders uit dezelfde werkverschaffing, reden voor de verongelukte bus uit. De nabij den overweg wonende mej. J. Ossel die buiten stond, waarschuwde door het opsteken van de hand, doch blijkbaar heeft de bestuurder dit teeken als een groet opgevat.
De echtgenoot van mej. Ossel die zich aan den anderen kant van den overweg ophield en het ongeluk zag gebeuren, deelde mede dat de bus nog niet geheel op den overweg stond, toen de locomotief van den trein deze in de linkerzijde raakte. De bus maakte daardoor een dag om en werd door den trein in de lengte in tweeën gereden. Ossel, die onmiddellijk toesnelde, vond de ruine van de bus op ongeveer 30 meter afstand van den overweg. Drie bewusteloose gewonden lagen tegen de motorkap, eenige meters verder vond hij weer enkelen, als levenlooze personen, liggen.
Het dochtertje van den bestuurder bleek nog 20 meter verder te zijn meegesleurd, terwijl de bestuurder zelf blijkbaar op een treeplank van den trein over een afstand van ongeveer 80 meter moet zijn meegenomen. Hij werd bewusteloos en met een schedelbreuk op den spoorberm gevonden vonden.
Van de arbeiders waren er slechts twee in staat, de eerste hulp te verleenen. Omwonenden waarschuwden onmiddellijk de politie en eenige dokter. In totaal waren er zeven dokters en een achttal zusters op de plaats des onheils.
Niet bekend is, of de machinist van den trein, die na een kort oponthoud doorreed, de voorgeschreven schreven signalen heeft gegeven. Het parket uit Assen heeft ter plaatse een onderzoek ingesteld. De arbeiders in de bus waren tegen ongevallen verzekerd, doordat het gemeentebestuur van Emmen dezen eisch gesteld heeft aan alle buseigenaren, die werkverschaffingsarbeiders vervoeren.
Bovendien vallen de getroffenen onder de bepalingen palingen van de Ongevallenwet, daar zij tijdens het voorval van hun werk huiswaarts keerden. (Bron: Leeuwarder Courant 23 aug 1934)
Johannes Hendrikus Funke | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1914 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maria Aleida Wesseling |
The data shown has no sources.