Stamboom familie Van der Veld » Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld (± 1635-± 1689)

Personal data Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld 

  • He was born about 1635.
  • Resident from May 4, 1682 till July 1689: Achter de Franse kerk, Salomonsgracht 16, Rotterdam.
  • He died about July 1689 in Op terugreis van de Oost op het schip "de Maes".

Household of Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld

He is married to Tanneke Boudewijns van den Burgh.

They got married on August 24, 1664 at Cralingen, Rotterdam.Source 1


Child(ren):

  1. Anna van der Veld  < 1665-± 1748


Notes about Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld

Inleiding

ugustus 1664, wonende aan de Delfsevaart met:

van den Burgh), geboren Rotterdam in 1640.

tpaar in Rotterdam en Kralingen is getrouwd, wil dat nog niet zeggen dat Leendert daar ook is geboren. De doopboeken van Kralingen worden sinds 1660 bijgehouden. De tekst van de trouwakte luidt: “7 september 1664 Leendert Laurentsz. jm en Tanneke Boudewijns jd met attestie” (lees: met kerkelijke toestemming van een andere gemeente, vermoedelijk Rotterdam, omdat Tanneke is geboren Rotterdam 26 februari 1640). De naam Lolmo komt in geen enkele woordenboek voor. Zoekt men op internet dan ziet men bij Lolmo of L’olmo, wat daar het meest op lijkt, wat in het Italiaans staat voor “de iep”. Er is een klein dorpje net onder Florence in Italie met de naam Lolmo. In een notariele akte van 1716 wordt melding gemaakt van Anna van der Veld van Lolmo en Laurentius van der Veld van Lolmo, de enige nagelaten kinderen en erfgenamen van wijlen Tanneke Boudewijns van den Burgh, in haar leven weduwe van Leendert Laurentsz. van Lolmo.

LEENDERT LAURENTSZ. VAN LOLMO

anuit de Oost op het schip “de Maes” in juli 1689. In leven opperstuurman op de “Hendrik Maurits” en schipper op de schepen “Huis te Kronenburg” en “de Maes”, Voor een beschrijving van de gemaakt reizen, de scheepsvaart van de VOC wordt verwezen naar de bijlagen. 

wonende aan de Delfsevaart en Kralingen 7 september 1664 als Leendert Laurentsz. met:

tuige Geret Machielse en Maertge Jacobs.  Overleden volgens testament Rotterdam augustus 1716, dochter van Boudewijn Jaspers en Annetje Jacobs. (Boudewijn Jaspers trouwt Rotterdam 18 juli 1638 als jongeman van Middelburg Annetje Jacobs, wed. van Adriaan Pietersz (van Crimpen). In verschillende notariële aktes wordt Tanneke Boudewijns vermeld met haar achternaam “van den Burgh”;. 

eeds in de 15e eeuw aanwezig. De kerk werd in 1844 geheel gesloopt.

ar niet vaak hebben gezien. Dit komt ook tot uiting in de verschillende testamenten welke werd gemaakt voor aanvang van de verschillende reizen, b.v. een testament die beiden lieten opmaken op 3 oktober 1676, waarbij Tanneke de algemene volmacht krijgt om te doen met het geld e.d. wat zij wilde. In dit testament wordt Leendert Laurentsz genoemd “Leendert Laurens van Lolmo”, opperstuurman van de Hendrik Maurits, en hij tekende als Leendert Laurentsz. 

n 1688 “Anna van der Velt” In een notariele akte opgemaakt in 1716 wordt vermeld: “als comparanten juff. Anna van der Veld van Lolmo en de heer Laurentius van der Veld van Lolmo, de enige nagelaten kinderen en erfgenamen van wijle Tanneke Boudewijns van den Burgh, in haar leven weduwe van Leendert Laurentsz. Van Lolmo. 

rentsz van Lolmo een huis en erve op het watertje achter de Franse kerk, Salomonsgracht 16, voor 900 gulden evenals een rentebrief van 1700 gulden. 

k in Rotterdam" href="http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/waalsekerk.htm" target="_blank" rel="noopener">De Walsche Kerk oftewel de Waalse of Fransche Kerk in 1690

ruari 1690 maakt Tanneke Boudewijns haar testament. Zij prelegateert haar minderjarige zoon Laurens Leendertsz. 4000 gulden evenals twee gouden copanen als mede een gouden wapenring met nog meer, wat neerkomt op wat haar dochter Anna ten huwelijk heeft gehad. In het testament van 13 mei 1716 krijgen beide erfgenamen een gelijke portie, en Anna nog verder: een schuldbrief van 1900 gulden bij Johannes Burgaert voor vier perselen gelegen op ’t Franse watertje: rentebrieven van 1500 gulden ten behouden van Tanneke Boudewijns, van 300 gulden bij Dirk van Diemen, 2900 gulden ten behouden van Leendert Lourensz voor vier huizen aan de Noordzijde van de Hoogstraat 59 en een rentebrief van 2200 gulden verzekert op twee huizen behouden op Tanneke van den Burgh, 1e Roodsant 695-696. 

p> 

1.1. De VOC

ls het eerste bedrijf dat aandelen uitgaf, teneinde de handelsexpedities te kunnen bekostigen. Dat kwam door de krachtige kapitaalsstroom van voormalige antwerpse kooplieden in Amsterdam en Middelburg en steun van de Staten-Generaal den Nederlanden waardoor het mogelijk was de kostbare reizen te organiseren. Het uitrusten van een vloot en bewapening kostte handenvol geld en de winsten bleven de eerste 21 jaar, ondanks de kaapvaart dan ook beperkt.

ied in Z.O. Azië regelde zij bestuur en rechtspraak, had zij een eigen leger en vloot en sloot zij naar believen tractaten met oosterse vorsten. Voor de VOC was het belangrijk om een militaire structuur in de Oost op te bouwen om de belangen te beschermen of handel met de lokale bevolking af te dwingen. De compagnie stortte zich daarnaast in dure campagnes om de Portugezen te verdrijven. Duizenden soldaten, meestal zonder enige ervaring en op zoek naar erotiek en avontuur, belandden op die manier in de forten en factorijen in de Verre Oost, vaak na een moeizame reis met ziekte en ontberingen.

onder meer de havenstad Mohka in Jeme, Perzië, Gujarat, Malabar, Ceylon, de Coromandelkust, Bangla-Desh, Thailand, Combadja, Vietnam, Taiwan, China, Japan en op de Molukken, waar lange tijd de meeste winst werd gemaakt. Op het toppunt van haar macht had de VOC 25.000 medewerkers in Azië in dienst. In Nederland had de VOC zo'n 3.000 medewerkers, en indirect waren nog vele duizenden mensen in de toelevering economisch afhankelijk van de Compagnie. Rond 1700 was de helft van het aantal medewerkers soldaat.

kkel om hun salarissen van de VOC aan te vullen. De VOC kon niet anders dan deze handel oogluikend toestaan om het bedrijf gaande te houden. Het was zelfs levensgevaarlijk je aan de voorschriften te houden. Niettemin is de VOC in de tweede helft van de 18e eeuw ten onder gegaan aan interne corruptie en aanhoudend mismanagemaent. Bovendien bleek dat compagnie niet opgewassen was tegen de toenemende Engelse invloed in Azië.

Ze konden zelf handelen, zolang ze binnen de door de VOC gestelde normen bleven. Het aantal bewindhebbers van iedere Kamer dat werd afgevaardigd naar de Heeren XVII was zo vastgesteld dat Amsterdam alléén geen absolute meerderheid had (dit op aandringen van de Zeeuwen).

/p>e Canarische stroom naar het Zuiden. Bij de Kapaverdische eilanden hadden de stuurlieden weinig ruimte. Wilden ze niet in windstiltes belanden of zich verzeilen op de Westafrikaanse of Surinaamse kusten, dan moesten ze het zogenaamde wagenspoor op de kaart nauwkeurig volgen. Ging alles goed, dan vervolgden de schepen hun weg via de Brazilstromen en voortgestuwd door de westenwinden richting Kaap de Goede Hoop. Daar werd ververst. Vervolgens zeilde men verder naar het oosten en werd er – zoals de zeelui destijds hoopten – op tijd afgebogen naar het noorden om via Straat Sunda Batavia te bereiken. De terugtocht was veel korter door de gunstige winden en stromingen in de Indische en de Atlantische Oceaan.

. De kaarten van de VOC

igatie, kaarten en instrumenten, moesten dan ook tot de beste behoren. De keuze werd dan ook niet aan de afzonderlijke schippers overgelaten, zelfs niet aan de afzonderlijke kamer, maar werd bepaald door de heren XVII. De gehele uitvoering was in handen van de kamer Amsterdam. Voor de kamer kwam daar nog bij dat de VOC-schepen van goede kaarten voorzien moesten worden, maar dat die kaarten niet in het bezit van anderen mocht komen.

kingen in handen te stellen van de kaartenmaker van de Compagnie. Deze kaartenmaker kon aan de hand daarvan kaarten verbeteren en uitbreiden. De kaartenmaker maakte prototype van de voor de reis benodigde kaarten, de zogenaamde leggers. Deze leggers werden door getrouwe personen nagetekend op perkament -een bewerkte dierenhuid- omdat het een stevige materiaal was en weinig schade ondervindt van slijtage en minder klimaat en vocht te lijden heeft dan papier. De opberging aan boord van een schip gebeurde in een metalen koker. Om de koers uit te zetten werd de kaart meestal vastgespijkerd op de kaartentafel.  

meegegeven aan de schipper, opperstuurman, de onderstuurman en de derde waak. Na aankomst in Batavia resp. Amsterdam moesten de kaarten ingeleverd worden. Wanner een kaart ontbrak zonder goede reden werd men beboet met de dubbele waarde van de kaart. Voor de ontvangst van de kaarten en stuurmansgereedschappen moest de schipper de lijst ondertekenen en het goed onderhouden en bij aankomst afgeven in Batavia. De waarden van de spullen voorkomende op de lijst had in 1675 een waarde van 161 gulden en 12 stuivers. Elke kaart en stuk gereedschap was voorzien van de prijs.

an>1.4. Spiegelretourschip

hip dat gebruikt voor vervoer van goederen en personen. Tevens waren de schepen bewapend met hetzelfde type kanon als op de oorlogsschepen van de Republiek, alleen een kleiner aantal. Ook qua uiterlijk verschilden de schepen niet veel van elkaar.

en breedte verhoudingen van spiegelschepen waren 4:1 en die van Fluitschepen waren 5:1 of 6:1. De diepte (holte) bedroeg 1/10 van de lengte. De holte is de ruimte tussen kiel en onderkant overloop. Het woord "spiegel" zou zijn afgeleid van de vorm van de platte achterkant van een S-spant schip. De vorm van die achterkant lijkt op een handspiegel uit die tijd.

lass="Apple-tab-span"> Draagvermogen in Ton: Lengte in m:  Breedte in m:    Diepte in m:

p;       1000 of meer                 42,5                 11,6            ;                 5,4

e-tab-span">                    38,5                 11                                4,8

>                     34                     9,3                             3,7

rik Maurits behoorde met zijn draagvermogen van 1194 ton tot charter 1.

k heb kunnen traceren uit de gegevens van de V.O.C. en uit testamenten is zijn reis op de Hendrik Maurits in 1677. De Hendrik Maurits was een spiegelretourschip op stapel gezet in Middelburg door de kamer van Zeeland. Vermoedelijk heeft Leedert Laurensz. eerdere reizen gemaakt met de V.O.C, omdat het gebruikelijk is dat men eerst als kwartiermeester en later als bootsman met een reis meeging voordat de functie van stuurman en opperstuurman bekleedt kan worden.

was op 22 augustus 1674, (zie tabel) waar het schip uit Wielingen vertrok naar Batavia. Het schip vertrok met 306 mensen aanboord, waarvan er 87 mensen van boord gingen aan de Kaap. Tijdens deze reis zijn er in totaal 20 mensen overleden, alle tussen de Kaap en Batavia. Op de terugreis waren 155 mensen en een scheepslading van 438 ton aan boord voor de Kamer Zeeland. Vanuit de Kaap vertrok men in vlootverband met 13 schepen.

d waren 193 zeelieden, 114 soldaten en 12 passagiers. Tijdens de reis naar Batavia is de schipper overleden en werd het commando overgenomen door Leendert Laurensz. Verder overleden er tijdens de heenreis nog 15 zeelieden en 34 soldaten. De reis ging via Engeland, waar 8 zeelieden en 1 soldaat deserteerden en 9 zeelieden en 2 soldaten werden geronseld. Er werd geen tussenstop gedaan aan de Kaap de Goede Hoop, omdat er gevaar bestond voor oorlog. Eén zeeman bleek een vrouw te zijn. Men kwam Batavia binnen met 160 zeelieden, 77 soldaten en 13 passagiers.

s werd aangevangen vanuit Batavia met een scheepslading van 456 ton aan goederen voor de Kamer Zeeland. Men vertrok in vlootverband met 7 schepen. Aan boord waren 105 zeelieden aan boord, waarvan er tijdens de reis tot de Kaap er 12 overleden. Verder waren aan boord 40 soldaten en 8 passagiers. Voor zijn derde reis vertrok de Hendrik Maurits vanuit Goeree op 15 februari 1680. Of Leendert Laurensz. deze reis meemaakte kan niet worden aangetoond.

rensz. als opperstuurman. Via Duins en St. Tiago kwam men op 31 juli 1682 in Batavia aan. Men was vertrokken met 181 zeelieden, 122 soldaten en 4 passagiers aanboord. Tijdens de reis zijn 12 zeelieden, 4 soldaten en 1 passagier overleden.

een scheepslading van 550 ton aan goederen aanboord. Voor aanvang terugreis werd Leendert Laurensz overgeplaatst naar een ander schip als schipper op Huis te Kronenburg.

tyle="text-decoration: underline;">Tabel: Reizen Hendrik Maurits

="0">pan>

span>Vertrek:

sans-serif; color: navy;">Datum:

0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif; color: navy;">Aankomst Kaap:

idth="87">olor: black;">Aankomst:

color: navy;">Datum:

t-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif; color: navy;">Functie

"73">75">">">>p class="p4">Batavia

ass="p4">23.07.1675

lass="p4">Opperstuurman

dth="73">dth="75">"71">115">87"> class="p4">16.07.1676

p class="p4">Opperstuurman

: 54.75pt; padding: 0cm; height: 13.65pt;" width="73">n>

>05.01.1677

>geen

ns-serif;">geen

ial, sans-serif;">Batavia

nt-family: Arial, sans-serif;">19.07.1677

ont-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Opperstuurman

0cm 0.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Terugreis 2

0cm 0.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Batavia

0.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">04.02.1679

0.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">14.05.1670

.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">01.06.1679

1pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Zeeland

font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">17.10.1679

; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Schipper

m 0.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Heenreis 3

0.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Goeree

01pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">05.02.1680

01pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">geen

ont-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">geen

10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Batavia

; font-family: Arial, sans-serif;">02.09.1680

t; font-family: Arial, sans-serif;"> 

ize: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Terugreis 3

ize: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Ceylon

10pt; font-family: Arial, sans-serif;">15.01.1681

10pt; font-family: Arial, sans-serif;">29.03.1681

0pt; font-family: Arial, sans-serif;">30.04.1681

font-family: Arial, sans-serif;">Zeeland

t-family: Arial, sans-serif;">25.08.1681

nt-family: Arial, sans-serif;"> 

10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Heenreis 4

0pt; font-family: Arial, sans-serif;">Wielingen

t; font-family: Arial, sans-serif;">13.3.1682

; font-family: Arial, sans-serif;">geen

family: Arial, sans-serif;">geen

ial, sans-serif;">Batavia

sans-serif;">31.07.1681

, sans-serif;">Opperstuurman

in: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Terugreis

p4">Ceylon

pt;" width="115">ight: 11.55pt;" width="87">0cm; height: 11.55pt;" width="92">pt; padding: 0cm; height: 11.55pt;" colspan="2" width="758">p;

r Batavia, waar men op 2 juni 1676 aankwam. Het schip heeft 7 jaar dienst gevaren voor de factorijen in Azië. De Huis te Kronenburg vertrok vanuit Ceylon op 22 januari 1683 met een scheepslading van 114 ton aan goederen voor de kamer Zeeland en 109 ton aan goederen voor de kamer Amsterdam. Men maakte een tussenstop in de Kaap de Goede hoop van 8 april tot 1 juni 1684 en kwam op 25 maart 1683 Texel binnen. dit schip maakte daarna nog twee reizen naar Batavia, waar het in 1697 in Batavia buiten gebruik werd gesteld.

7. Gemaakte reizen Leendert Laurensz. van Lolmo op de Maas

Dit schip werd gebouwd in Rotterdam in 1683. De Maas was een spiegelretourschip van 790 ton. Op 21 juni 1684 vertrok het schip voor zijn eerste reis richting Batavia. Men vertrok vanuit Goeree met aan boord 176 zeelieden, 78 soldaten en 2 passagiers. Opperstuurman was Aelbregt Bichom, onderstuurman was Abraham Boon en chirgijn was Firch van Loon en Jacob van Naersen gaat mee als koopman.

nbsp;

a, waar men op 10 januari 1685 arriveerde. De Maas bleek een snel schip te zijn, want van de vier schepen die gelijktijdig vanuit de Kaap vertrok, kwam het 7 dagen eerder aan in Batavia dan de drie andere schepen. Tijdens de reis tot aan de Kaap overleden er 2 zeelieden en er gingen 6 zeelieden en 4 soldaten aan de Kaap van boord en er kwamen weer ander zeelieden aanboord. Tijdens de oversteek vanuit de Kaap naar Batavia overleden er 7 zeelieden, zodat men in Batavia aankwam met 167 zeelieden, 64 soldaten en 2 passagiers.

s de verschillende factorijen van de compagnie en dienstgedaan als bevoorradingsschip. De goederen vanuit de verschillende factorijen werd in Batavia opgeslagen en werd dan met de grotere retourschepen verscheept naar Holland.

Amsterdam. Men maakte een tussenstop aan de Kaap de Goede Hoop van 5 april tot 17 april 1789. Vanuit de Kaap vertrok men in vlootverband met in totaal 9 schepen, waarbij Robertus Padbrugge commandeur van de retourvloot was. Hij voer mee met het schip Oosterland, een retourschip van 1120 ton, varende voor de kamer Zeeland. De Maas kwam op 8 augustus 1689 Texel binnen. Volgens een testament uit 1690 is de schipper Leendert Laurensz. overleden in juli 1689, dus ongeveer voor de Hollandse kust.

rtrekkende vanuit Texel op 20 mei 1690. Van deze reis is de monsterrol bewaard gebleven, zodat hier precies is na te gaan wie en wat er vervoerd werd. Het schip vertrok weer vanuit Ceylon op 26 januari 1695 om op Goeree te arriveren op 23 augustus 1695. In 1696 werd het schip verkocht aan Zeeland.

Do you have supplementary information, corrections or questions with regards to Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld?
The author of this publication would love to hear from you!

Image(s) Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld

Ancestors (and descendant) of Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld

Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld
± 1635-± 1689

1664
Anna van der Veld
< 1665-± 1748

With Quick Search you can search by name, first name followed by a last name. You type in a few letters (at least 3) and a list of personal names within this publication will immediately appear. The more characters you enter the more specific the results. Click on a person's name to go to that person's page.

  • You can enter text in lowercase or uppercase.
  • If you are not sure about the first name or exact spelling, you can use an asterisk (*). Example: "*ornelis de b*r" finds both "cornelis de boer" and "kornelis de buur".
  • It is not possible to enter charachters outside the standard alphabet (so no diacritic characters like ö and é).



Visualize another relationship

Sources

  1. Stadsarchief Rotterdam, RtSA, via https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek-e..., August 24, 1664

    Stadsarchief Rotterdam. Toegangsnummer 1-02 Inventarisnummer 63 Blad 105

Historical events

  •  This page is only available in Dutch.
    Van 1650 tot 1672 kende Nederland (ookwel Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden) zijn Eerste Stadhouderloze Tijdperk.
  • In the year 1664: Source: Wikipedia
    • May 7 » Louis XIV of France begins construction of the Palace of Versailles.
    • August 1 » Ottoman forces are defeated in the battle of Saint Gotthard by an Austrian army led by Raimondo Montecuccoli, resulting in the Peace of Vasvár.
    • October 28 » The Duke of York and Albany's Maritime Regiment of Foot, later to be known as the Royal Marines, is established.

About the surname Van Lolmo van der Veld


When copying data from this family tree, please include a reference to the origin:
John van der Veld, "Stamboom familie Van der Veld", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-familie-van-der-veld/I500087.php : accessed May 16, 2024), "Leendert Laurensz (Lourense) van Lolmo van der Veld (± 1635-± 1689)".