Paul Christiaan Smis. Oude namen. » Frederik Willem van Eeden (1860-1932)

Personal data Frederik Willem van Eeden 


Household of Frederik Willem van Eeden

(1) He is married to Martha van Vloten.

They got married on April 15, 1886 at Haarlem, Noord-Holland, Nederland, he was 26 years old.


Child(ren):

  1. Hans van Eeden  1887-1917
  2. Paul van Eeden  1889-1913

The couple were divorced from June 28, 1907 at Amsterdam, Noord-Holland, Nederland.

gesch. b. vonnis Arr. Rb. Amsterdam


(2) He is married to Geertruida Woutrina Everts.

They got married on August 21, 1907 at Wijk aan Zee, Noord-Holland, Nederland, he was 47 years old.


Child(ren):

  1. Evert van Eeden  1910-1995 


Notes about Frederik Willem van Eeden

Overslaan en naar de algemene inhoud gaan homebiografieënover het bwsazoekenlinksschetsen toevoegen A (13) | B (67) | C (16)| D (15) | E (9) | F (9)| G (28) | H (55) | I (2)| J (14) | K (46) | L(35) | M (34) | N (15) |O (9) | P (28) | Q (3) |R (38) | S (62) | T (19)| U (1) | V (34) | W(29) | Z (9)EEDEN, Frederik Willem van
(roepnamen: Frée, Kees), oprichter van Walden (bij Bussum) en Maatschappij De Eendracht (te Amsterdam), is geboren te Haarlem op 3 april 1860 en overleden te Bussum op 16 juni 1932. Hij was de zoon van Frederik Willem van Eeden, botanicus en algemeen secretaris-penningmeester van de Maatschappij voor Nijverheid, oprichter en directeur van het Koloniaal Museum en het Museum voor Nijverheid, en Neeltje van Warmelo. Op 15 april 1886 trad hij in het huwelijk met Martha van Vloten, met wie hij twee zoons kreeg. Dit huwelijk werd ontbonden op 29 juli 1907. Op 21 augustus 1907 hertrouwde hij met Geertruida Woutrina Everts, met wie hij twee zoons kreeg.
Pseudoniemen: Lieven Nijland, Cornelis Paradijs, Varius.

De begaafde Van Eeden stamde uit een geslacht van bollenkwekers. Hij echter ging in Amsterdam medicijnen studeren. In zijn studententijd werd hij praeses van het studentencorps en ging ook schrijven. Met Franc van der Goes richtte hij de Letterkundige Vereeniging Flanor op (1881), organiseerde hij de Breêro-feesten en was een van de oprichters-redacteuren van De Nieuwe Gids (1885-1893). In dit tijdschrift publiceerde hij De Kleine Johannes. Men rekende hem tot de stroming van de 'Tachtigers'. Op zijn huwelijksreis bezocht hij met Martha van Vloten, dochter van de bekende vrijdenker en criticus J. van Vloten, Multatuli, over wie hij een artikel bij diens dood in 1887 schreef. Als huisarts vestigde hij zich in Bussum, maar met Dr. A.W. van Renterghem opende hij een psychotherapeutisch instituut in Amsterdam, waar zij patiënten behandelden volgens de methode van A.A. Liébeault (Nancy), die Van Eeden in 1887 bezocht. Hypnose en gesprekken vormden de basis van deze geneeswijze. In 1893 maakte Van Leden zich los van deze instelling en ging patiënten uit het Gooi en van elders, ook uit het buitenland, in Bussum behandelen. Een klinische blik en een charismatische persoonlijkheid maakten dat hij succes had. Door een problematische, doch inspirerende platonische verhouding met Ellen, een patiënte (E. van Hoogstraten-van Hoytema), was hij niet gelukkig (1887-1898). Ervaringen met patiënten zijn verwerkt in de roman Van de koele meeren des doods(1900). Verder schreef hij gedichten, leesdrama's, symbolistische toneelstukken alsDe Broeders, tragedie van het recht (1894) en De Idealisten of Het beloofde Land(1909), een comedie, geïnspireerd door de kolonie Walden en die te Blaricum.

Frederik van Eeden reisde graag en veel. In zijn jonge jaren trok hij naar Frankrijk, waar hij met de methoden van de artsen J.M. Charcot, Liébeault en H. Bernheim kennis maakte en een bewonderaar van Vincent van Gogh werd. Hij reisde ook naar Engeland, dat hem zo beïnvloedde dat hij in 1890 verklaarde 'socialist' te zijn. Daar maakte hij onder meer kennis met William Morris, Th.J. Cobden-Sanderson en de Russische ballingen P. Kropotkin en F. Stepniak. In Nederland zou hij helpen het tijdschrift Free Russia (Londen) te verspreiden. Verder werd hij er lid van de Society for Physical Research, kende L. Tuckey en F. Myers, gaf lezingen, maakte mediamieke seances mee en behandelde patiënten. In Nederland zou hij deze sterke belangstelling voor parapsychologie en spiritisme steeds meer plaats in zijn leven geven. Hoewel uiterlijk opgewekt worstelde hij met zware depressies. Hij hield aantekening van zijn denken in Dagboeken en van dromen in dromenboekjes. In 1913 publiceerde hij A study of dreams, een analyse van zijn eigen dromen. In Nederland kreeg hij echter geen erkenning op zijn vakgebied. In Engeland leerde hij Lady Welby kennen (1892), die hem stimuleerde in zijn onderzoek naar de taal als communicatiemiddel. Naarmate mensen elkaar beter zouden begrijpen, zouden agressie en misverstand verminderen. Een voortzetting van deze belangstelling was zijn activiteit in signifische kring, waar de taalfilosofie in het middelpunt stond van hem en Jacob Israël de Haan, L.E.J. Brouwer, Gerrit Mannoury en J. van Ginniken. Zijn wijsgerige studies verschenen in verschillende tijdschriften, zo ook zijnRedekunstige grondslag van verstandhouding (1897) dat sterke verwantschap met het denken van Ludwig Wittgenstein vertoont. In de Studies I- VI (Amsterdam 1897-1918) heeft Van Eeden zijn belangrijkste essays op dit gebied verzameld.

In toenemende mate zou hij nadenken over maatschappelijk onrecht en de moderne levensstijl, die een ziekmakend effect op de mens zou kunnen hebben. Ter verbetering van de maatschappelijke verhoudingen zou de produktieve coöperatie met het principe 'werkers, werkt voor elkander' een oplossing bieden. De levensstijl moest eenvoudig worden. De mens moest werken voor eigen behoeften. Het laatste ideaal zou verwerkelijkt kunnen worden op de 'vestiging Walden' - zo genoemd naar het boek van H. Thoreau, Walden, a life in the woods (1854) die van 1898 tot 1907 bij Bussum functioneerde. De coöperatiegedachte zou bevorderd worden door de Vereeniging Gemeenschappelijk Grondbezit (GGB), die hij najaar 1901 mede oprichtte en waarvan Walden een onderdeel - maar wel met voortrekkersfunctie - zou vormen. Een tijdlang werkten de deelnemers daar in 'communistisch verband', dat wil zeggen: 'werken naar krachten en nemen naar behoeften'. Van Eeden woonde op Walden, dat van een landbouwbedrijf evolueerde naar een coöperatieve bakkerij, chocoladebedrijf en tuinderij, waar hij de zorg voor de bijenstal had. In 1900 kwam de zangeres (Geer-) truida Everts als koloniste op Walden wonen. Zij en Van Eeden hadden sinds 1901 een verhouding, die voor vele vrienden en Waldenbewoners moeilijk verteerbaar was. In 1907 zou hij met haar trouwen. In 1903 steunde hij de spoorwegstakingen en trad op als hoofd van het stakingscomité te Amersfoort. In 1904 trachtte hij het plan van A.M. Reens te verwezenlijken om de binnenkomende steungelden voor de stakers te gebruiken voor het organiseren van een consumentencoöperatie. Door een afbetalingssysteem met bonnen konden arbeidersgezinnen duurzame goederen (huisraad, schoenen) aanschaffen. Dit liep fout, mede omdat niet alle aangestelden exact waren in de afdracht van de gelden. Van Leden werd aansprakelijk gesteld voor de tekorten. De in 1904 opgerichte Maatschappij De Eendracht werd in 1907 failliet verklaard. Ook Frederik van Eeden zelf werd daardoor bedreigd. Hij moest f250.000,- bijeenbrengen om de schulden te betalen. In 'Mijne ervaringen op sociologisch gebied' legde hij in De Gids vast wat Walden, dat hij nu 'een experiment' noemde, hem had geleerd (1907). Al eerder was een bundeling van zijn lezingen op maatschappelijk gebied in De Blijde Wereld nog optimistisch geweest. Ook in het blad De Pionier, dat het orgaan van de Vereeniging GGB zou worden en waarvan hij in 1903 redacteur werd als opvolger van Felix Ortt(vanaf 1904-1906 met anderen als mederedacteur), propageerde hij zijn sociale ideeën en polemiseerde hij met anarchisten als F. Domela Nieuwenhuis, die Walden en dergelijke kolonies veroordeelde als 'moderne kloosters', en sociaal-democraten als P.J. Troelstra en A. de Koe. Men kan Van Eeden in deze periode zien als een echte sociaal-anarchist, hij stond een coöperatief stelsel voor dat het kapitalisme moest uithollen. Na het échec van Walden en De Eendracht was Van Eeden overtuigd dat de Nederlandse arbeiders nog niet rijp waren voor deze produktiewijze. In 1908 en 1909 bezocht hij drie maal de Verenigde Staten, waar hij lezingen hield en ook enige medewerking gaf aan een kolonisatieplan in Wilmington (Noord Carolina), waar inderdaad Nederlanders zich vestigden als tuinders en bloemenkwekers. Uiteindelijk zou ook deze kolonie spoorloos verdwijnen. Nadat de ouderen hem afgewezen hadden, zocht Van Eeden het bij de jongeren. In twee brochures, die veel invloed hadden, richtte hij zich tot de jeugd, in 1911 met zijn Open brief aan de padvinders, waarin hij de gevoelens vertolkte die de vrije jeugdbewegers jegens de padvinders bezielden, en in 1914 met de brochure Vrije jeugd. Bij een bezoek aan Wenen in 1914 leerde hij S. Freud kennen. Hij kwam er onder de indruk van de Jugend Bund. Het stimuleerde hem de Nederlandse jeugd tegenover de ouderen te steunen. Volgens hem moest de jeugd 'oordelen naar haar vrije intuïtie en dan handelen naar haar rechtsgevoel zo veel haar geesteskracht en geduld het haar mogelijk maken'.

Van Eedens denken had zich in een meer elitaire richting ontwikkeld: de 'koninklijken van geest' moesten de mensheid leiden tot het goede. In 1914 zou dit streven belichaamd moeten worden door de 'Forte-kreis' (met onder anderen W. Rathenau, M. Buber, E. Gutkind, F.C. Rang, H. Borel, P. Bjerre, en G. Landauer), waarvan Van Leden een initiatiefnemer was. De Eerste Wereldoorlog verhinderde de verdere ontwikkeling. Van Eeden zou diepgaand bevriend raken met Upton Sinclair en wat later Romain Rolland. Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakte hij met anderen plannen voor de Amersfoortse School voor Wijsbegeerte. In 1918 nam hij een kandidatuur aan voor de Algemeene Staatspartij. Volgens eigen zeggen werd hij nét niet gekozen. In 1922 vroeg men hem hetzelfde voor de Grondpartij, die kolonisatie als programmapunt had. Zelf stond hij blijkens zijn Dagboek nog steeds op het standpunt 'opheffing van het grondmonopolie'. Hij verheugde zich ook zeer over de groei en bloei van de Vereeniging GGB in deze jaren. Van Eeden voelde zich steeds meer aangetrokken tot het rooms-katholicisme en zijn geestelijk adviseur raadde hem deze activiteiten sterk af. Voortaan zou hij vooral voor katholieke kringen spreken en het coöperatieve Veluwe-plan een stichting met de tot het katholicisme bekeerde dominee A.E. Boers en Em. Verviers als secretaris-penningmeester in het bestuur (1923) moest hem iets vergoeden van het verlies van eigen sociale plannen. Dit plan kwam echter nauwelijks van de grond. Ook het redacteurschap van De Groene Amsterdammer (sinds 1914) moest Van Eeden in 1922 opgeven. Er had als gevolg van zijn bekering tot het katholicisme polarisatie plaats tussen hem en de andere redacteuren. Hij ging toen schrijven voor De Nieuwe Eeuw. Frederik van Eeden verouderde snel in de jaren twintig, zodat zijn overlijden een verlossing was. Tijdens zijn leven was hij een van de bekendste Nederlanders in binnen- en buitenland, ook al werd hij tot zijn verdriet miskend, bij voorbeeld als toneelschrijver. Het werk Walden Two (1948) van de Amerikaanse B.F. Skinner zou geïnspireerd kunnen zijn op Van Eedens Walden, waarvan hij kennis kon krijgen door Van Eedens autobiografie Happy Humanity (Garden City 1912), geschreven vooral voor een Amerikaans publiek.
Archief:
Archief F.W. van Eeden in Universiteitsbibliotheek (Amsterdam).
Publicaties:
In memoriam Multatuli' in: De Nieuwe Gids, 2e jrg. nr. 5,1887; Vae Victis! Wee den overwonnenen (Amsterdam 1903); De Blijde Wereld. Reden over Mensch en maatschappij (Amsterdam 1903); Gemeenschappelijk Grondbezit. Een toelichting voor den arbeider (Amsterdam 1903); Iets over de maatschappij De Eendracht(Amsterdam 1906); De Vrije arbeid op Walden (Amsterdam 1906), ook in het Engels:Free Work at Walden, Holland (London 1906);. 'Mijne ervaringen op sociologisch gebied' in: De Gids, 1907, 102-122, herdrukt als brochure (Amsterdam 1954); Van Eedenkolonie in N. Carolina, USA. Inlichtingen voor aspirant-kolonisten met een schrijven van Dr. F. van Leden (Amsterdam 1912). In de Medede(e)lingen van het Frederik van Eedengenootschap (1e jrg. 1935) zijn vele brieven van en aan F. van Eeden gepubliceerd; Dagboek 1878-1923. Uitgegeven en toegelicht door Dr H.W. van Tricht. 4 delen (Culemborg 1971-1972); 'Dagboek-Walden' in: J.S. de Ley, B. Luger,Walden in droom en daad (Amsterdam 1980) 63-226. Zie ook de Frederik van Eeden bibliografie in Literama (NCRV), Frederik van Eeden nr. XVI, 7 (november 1981), 249-303.
Literatuur:
F. Netscher in: De Hollandsche Revue, 1899, 809-827; F. van der Goes in: De Nieuwe Tijd, 1903, 417-434; J. Saks, 'De pionieren van Bussum' in: Socialistische opstellen. Tweede bundel (Rotterdam 1923) 24-77; G. Kalff, Frederik van Eeden, psychologie van den Tachtiger (Groningen 1927); W. van Itallie-van Embden in:Haagsche Post, 1927, herdrukt in: Haagse Post, 30.8.1975; D. de Lange in:Bevrijding, 1929, 103-104; F.W.H. Emons e.a., Dr. Frederik van Eeden herdacht(Leiden 1932); J. Winkler in: De Socialistische Gids, 1932, 487-491; A. Storm in:Bevrijding, 1932, 42-43; H.W. van Tricht, Frederik van Eeden, denker en strijder(Utrecht 1934); Mededeelingen van het Frederik van Eeden Genootschap, nr. 3, 1937 (nummer over Walden met bijdragen van A. Perdeck, J. van Hettinga Tromp en H. Heyenbrock) en nr. 5, 1938 (met bijdrage van I.B. Cohen); F. Ortt e.a., Over Frederik van Eeden (Amsterdam 1958); A. Salomons in: Maatstaf, november 1959;De Waarheid, 1.4.1960; P. van Eeden, W.J. Simons, Van Eeden! Van Eeden! Daar komt hij aangetreden! (Amsterdam 1960); W.J. Simons, Het paleis van Circe(Amsterdam 1960); H. Siebel in: Friese Koerier, 25.10.1963; S.L. Flaxman, 'Thoreau and Van Eeden' in: E.F. Timpe, Thoreau abroad (Hamden 1971) 57-77; Becker, Frieswijk, Bedrijven; J.M. Welcker, 'Walden, 1898-1907' in: Heren en arbeiders(Amsterdam 1978) 485-552; H.W. van Tricht in: BWN I, 163-165; J.S. de Ley, B. Luger, Walden in droom en daad (Amsterdam 1980); I. Bulhof, Freud en Nederland(Baarn 1983); De Waarheid, 3 1.7.1982; K. Bakker in: Komma, december 1983, 66-83; H.W. van Tricht (red.), Onzeekerheid is leeven (Leiden 1983); A.F. Heijerman, M.J. van den Hoven (red.), Filosofie in Nederland. De Internationale School voor Wijsbegeerte als ontmoetingsplaats 1916-1986 (Meppel); K. Joosse, Arnold Aletrino(Amsterdam 1986); M. van Soest in: Vrij Nederland Bijlage, 2.4.1988; M.L. Mooijman, "'Zooals ze hier je Keesje waarderen en fêteeren..." Frederik van Eeden in Amerika' in: Het Oog in 't Zeil, augustus 1988, 1-10; J. Fontijn, Tweespalt. Het leven van Frederik van Eeden tot 1901 (Amsterdam 1990); H. Walter-Schmitz, De Hollandse Significa. Een reconstructie van de geschiedenis van 1892 tot 1926(Assen/Maastricht 1990); J. Bel, Nederlandse literatuur in fin de siècle. Een receptie-historisch overzicht van het proza tussen 1885 en 1900 (Amsterdam 1993); L. Heyting, De wereld in een dorp. Schilders, schrijvers en wereldverbeteraars in Laren en Blaricum 1880-1920 (Amsterdam 1994); Elsbeth Etty, Liefde is heel het leven niet. Henriette Roland Holst 1869-1952 (z.pl. 1996); J. Fontijn, Trots verbrijzeld. Het leven van Frederik van Eeden vanaf 1901 (Amsterdam 1996); M. Mooiweer, De Amerikaanse droom van Frederik van Eeden (Amsterdam 1996); H.G.M. Prick, In de zekerheid van eigen heerlijkheid. Het leven van Lodewijk van Deyssel tot 1890 (Amsterdam 1997); B. Luger, Wie las wat in de negentiende eeuw?(Utrecht 1997); J. Grave, Zulk vertalen is een werk van liefde. Bemiddelaars van Nederlandstalige literatuur in Duitsland 1890-1914 (Nijmegen 2001); E. Blom, De vlam van het menselijk denken. Nico van Suchtelen (1878-1949) (Amsterdam 1999); M. Kemperink, Het verloren paradijs. De literatuur en de cultuur van het Nederlandse fin de siècle (Amsterdam 2001).
Portret:
F.W. van Eeden, op Walden 1922, particulier bezit
Eeden in het Biografisch portaalAuteur: Johanna M. WelckerOorspronkelijk gepubliceerd in: BWSA 3 (1988), p. 48-53Laatst gewijzigd:
26-08-2002
Gebruik deze url om te citeren:http://hdl.handle.net/10622/5E919E0C-F396-48F0-91CA-CF19855980CDZoekveldZoeken Frederik Willem van Eeden,
oprichter van Walden (bij Bussum) en Maatschappij De Eendracht
Geboren: 3 april 1860, HaarlemGestorven: 16 juni 1932, Bussum
De website van het BWSA wordt gehost en onderhouden door hetInternationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG)

Copyright
>> lees meer

Colofon
>> lees meer

Contact
(XXXXX@XXXX.XXX)
>> lees meer

Timeline Frederik Willem van Eeden

  This functionality is only available in Javascript supporting browsers.
Click on the names for more info. Symbols used: grootouders grandparents   ouders parents   broers-zussen brothers/sisters   kinderen children

Ancestors (and descendant) of Frederik Willem van Eeden

Frederik Willem van Eeden
1860-1932

(1) 1886
(2) 1907

    Show complete ancestor table

    With Quick Search you can search by name, first name followed by a last name. You type in a few letters (at least 3) and a list of personal names within this publication will immediately appear. The more characters you enter the more specific the results. Click on a person's name to go to that person's page.

    • You can enter text in lowercase or uppercase.
    • If you are not sure about the first name or exact spelling, you can use an asterisk (*). Example: "*ornelis de b*r" finds both "cornelis de boer" and "kornelis de buur".
    • It is not possible to enter charachters outside the standard alphabet (so no diacritic characters like ö and é).



    Visualize another relationship

    The data shown has no sources.

    Historical events

    • The temperature on April 3, 1860 was about 6.2 °C. There was 0.1 mm of rain. The air pressure was 11 kgf/m2 and came mainly from the west-southwest. The airpressure was 75 cm mercury. The atmospheric humidity was 78%. Source: KNMI
    • Koning Willem III (Huis van Oranje-Nassau) was from 1849 till 1890 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
    • From March 18, 1858 till February 23, 1860 the Netherlands had a cabinet Rochussen - Van Bosse with the prime ministers J.J. Rochussen (conservatief-liberaal) and Mr. P.P. van Bosse (liberaal).
    • From February 23, 1860 till March 14, 1861 the Netherlands had a cabinet Van Hall - Van Heemstra with the prime ministers Mr. F.A. baron Van Hall (conservatief-liberaal) and Mr. S. baron Van Heemstra (liberaal).
    • In the year 1860: Source: Wikipedia
      • The Netherlands had about 3.3 million citizens.
      • March 5 » Parma, Tuscany, Modena and Romagna vote in referendums to join the Kingdom of Sardinia.
      • March 17 » The First Taranaki War begins in Taranaki, New Zealand, a major phase of the New Zealand Wars.
      • May 18 » Abraham Lincoln wins the Republican Party presidential nomination over William H. Seward, who later becomes the United States Secretary of State.
      • October 17 » First The Open Championship (referred to in North America as the British Open).
      • October 26 » The Expedition of the Thousand ends when Giuseppe Garibaldi presents his conquests to King Victor Emmanuel of Sardinia.
      • December 29 » The launch of HMSWarrior, with her combination of screw propeller, iron hull and iron armour, renders all previous warships obsolete.
    • The temperature on August 21, 1907 was between 8.4 °C and 17.1 °C and averaged 12.9 °C. There was 0.9 mm of rain. There was 5.1 hours of sunshine (36%). The average windspeed was 3 Bft (moderate breeze) and was prevailing from the west-northwest. Source: KNMI
    • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
    • In The Netherlands , there was from August 17, 1905 to February 11, 1908 the cabinet De Meester, with Mr. Th. de Meester (unie-liberaal) as prime minister.
    • In the year 1907: Source: Wikipedia
      • The Netherlands had about 5.6 million citizens.
      • February 9 » The Mud March is the first large procession organised by the National Union of Women's Suffrage Societies (NUWSS).
      • August 29 » The Quebec Bridge collapses during construction, killing 75 workers.
      • September 7 » Cunard Line's RMSLusitania sets sail on her maiden voyage from Liverpool, England, to New York City.
      • September 29 » The cornerstone is laid at the Cathedral Church of Saint Peter and Saint Paul (better known as Washington National Cathedral) in Washington, D.C.
      • December 14 » The Thomas W. Lawson, the largest ever ship without a heat engine, runs aground and founders near the Hellweather's Reef within the Isles of Scilly in a gale. The pilot and 15 seamen die.
      • December 31 » The first New Year's Eve celebration is held in Times Square (then known as Longacre Square) in Manhattan.
    • The temperature on June 16, 1932 was between 13.1 °C and 25.0 °C and averaged 19.0 °C. There was 14.3 hours of sunshine (85%). The average windspeed was 4 Bft (moderate breeze) and was prevailing from the east-northeast. Source: KNMI
    • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
    • In The Netherlands , there was from August 10, 1929 to May 26, 1933 the cabinet Ruys de Beerenbrouck III, with Jonkheer mr. Ch.J.M. Ruys de Beerenbrouck (RKSP) as prime minister.
    • In the year 1932: Source: Wikipedia
      • The Netherlands had about 8.1 million citizens.
      • June 24 » A bloodless revolution instigated by the People's Party ends the absolute power of King Prajadhipok of Siam (now Thailand).
      • July 17 » Altona Bloody Sunday: A riot between the Nazi Party paramilitary forces, the SS and SA, and the German Communist Party ensues.
      • July 31 » The NSDAP (Nazi Party) wins more than 38% of the vote in German elections.
      • September 24 » Gandhi and Dr. Ambedkar agree to the Poona Pact, which reserved seats in the Indian provincial legislatures for the "Depressed Classes" (Untouchables).
      • October 3 » Iraq gains independence from the United Kingdom.
      • December 27 » Radio City Music Hall, "Showplace of the Nation", opens in New York City.
    

    Same birth/death day

    Source: Wikipedia

    Source: Wikipedia


    About the surname Van Eeden


    The Paul Christiaan Smis. Oude namen. publication was prepared by Paul C. Smis (contact is not possible).
    When copying data from this family tree, please include a reference to the origin:
    Paul C. Smis, "Paul Christiaan Smis. Oude namen.", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-boris-schubert-moonlight/R17879.php : accessed May 15, 2024), "Frederik Willem van Eeden (1860-1932)".