(4)
<670 volgens
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radboud_(koning)
648 volgens
https://www.graafschap-middeleeuwen.nl/genealogie/getperson.php?personID=I3019&tree=DGidME_01
672 (p65)
http://www.egmont-herenengraven.nl/egmondlowres.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rulers_of_Frisia#Kings_(Merovingian_chronicles_&_others)
6e koning
Zie Foeke Sjoerds, Hist. Jaarb. van Friest. D. I. bl. 345, 347, 352, 348, 349, 350, 354, 359, 360, 363, 365, 367, 368, 369. Schotanus, Fries. Hist. bl. 55, 57; Occo Scharl, Hist. bl. 39, 40, 45, 47, 49; Winsemius, Chron. bl. 63; Hamconii, Frisia p. 26; Egger Beninga, Chr. van O.F. (uitg. van Harkenroth) bl. 42, ook in Matth. Anal. V. p. 46; Chron. de Traj. bij Matth. Anal. V. p. 306, 310; Anfried, Vita S. Luidgeri bij Pertz, II. p. 405; Ubbo Emmius, Res. Fris. p. 50; Ann. Mett. bij Pertz, I. p. 320 alib.; Joh. Bollandus in Ghesq. Acta SS. Belgii, T. VI. p. 152; Hist. Reg. Franc. mon. S. Dion. bij Pentz, VI. p. 399; Willebaldi Vita Bonif. bij Pertz, II. p. 338; Gesta Abb. Font. bij Pertz, II. p. 338 s. Beda; Hist. Eccl. l. V.c.q. Vita Pepini Ducis, ap. Duchesne, T. I. p. 599; Daniel, Hist. de France, T. I. p. 457; Johan à Leydis, Chron. Lib. II. c.q. 18; Fredegarii Chron. II. Contin. Cap. CIV; Ann. Vet. Franc. ap. Martene et Durand Monum. Vet. Fr. ad 886; De Major. Dom. Libell. ap. Du Chesne, T. II. p. 2 B. Iperii, Chron. S. Bert. Cap. III. Part. II apud Mart. et Durand; Epist. Bonif. apud Miraeum. in Cod. Don. piar, f. 14; Hedae Hist., in Diplom. Carel Mart. f. 30; Synop. Franco-Merov. L. I. p. 649; Kluit, Hist. Crit. Com. Holl. T Exc. T. I. P. II. p. 2 seqq. Aeta Sanct. Belgii Sel. (Tongerl. 1794) p. 485-498; Ann. Xant. bij Pertz; Venoma, Hist. Eccl. T. V. p. 305; Frumerii, Ann. Fris. T. III. C. VII. p. 212; Thes. Anecd. T. III. p. 478; Chron. Font. Cap. III. apud d'Achery, T. II. p. 268; Ann. Fuld. Ad an. 715; Fredegarii, Chron. II. Cont. Cap. CVI: Melis Stoke, Rymchr. (uitg. van Huydecoper) D. I. bl. 30, G. van Loou, Aloude Holl. Hist. D. I. bl. 289, 290, 292, 293, 299, 300, 301, 307, 308, 309, 312, 313, 314; Wagenaar, Vad. Hist. D. I. bl. 356, 357, 358, 362, 363, 366, 367, 370, 384; van Wijn op Wagenaar, D. I. bl. 91, 93-95; Nalez. bl. 110. Wiarda, Ostfr. Ges. T. I. S. 67; Bilderdijk, Ges. des Vad. D. I. bl. 71-75, 78, D. XIII. bl. 108; Dev. Kron.; Cerisier, Arend, Hoogstraten, Kok, Nieuwenhuis. Kobus en de Rivecourt, Westendorp in Verh. van de Tweede Klasse van het Inst. D. VI. bl. 138-174; Delprat in Nijhoff's Bijdr, D. II. St. IV. bl. 235 (over den doop van Radboud door Wulfram), Royaards, Bolhuis, de Noorm. in Ned. bl. 19; de Geer, de Strijd der Friesen en Franken, bl. 18 volgg. Moll, Kerk. Ges. van Ned. voor de Herv. D. I. bl. 88 volgg.
"De strijd met de Friezen werd voornamelijk van den ouden burcht Trajectum uit gevoerd. Een hunner koningen, Adgild of AldgislGa naar voetnoot2), had den Angelsaks Wilfried, bisschop van York, die door een storm naar de friesche kust was geslagen, vriendelijk opgenomenGa naar voetnoot3) en hem zelfs vergund het Christendom in zijn rijk te prediken. Adgild schijnt over het algemeen de oppermacht der Franken erkend te hebben en koning Dagobert II (675) als zijn opperheer te hebben beschouwd. Maar na hem trad Redbad of Radbod op, den Franken en het Christendom vijandig, ‘Goeds viant’, zooals Melis Stoke hem later noemtGa naar voetnoot4). Deze verdreef de christelijke priesters en viel op de frankische grensvestingen aan. Hij drong zelfs over den Rijn in het frankische gebied maar zag zich weldra genoodzaakt zich aan den gevreesden Pippijn te onderwerpen (689) en hem ‘Fresia citerior’, d.i. Friesland links van den Rijn, af te staan, zoodat het ‘Almeri’ de grens werd tusschen frankisch en friesch gebiedGa naar voetnoot5), welk laatste in dezen tijd nog steeds geldt als een echt waterland. Maar de onbuigzame Fries was nog niet voor goed geslagen. Andermaal stond hij op, doch Pippijn sloeg hem opnieuw bij Dorestad (Duurstede), toen mèt het oude Trajectum wellicht hoofdvesting tegen de Friezen, en onderwierp hem. Radbod's dochter trad met Pippijn's zoon Grimoald in het huwelijk en de beide geslachten werden op die wijze verbonden. Grimoald echter werd weldra te Luik door een Fries vermoord en van de verwarring in het Frankenrijk bij den dood van den gevreesden majordomus Pippijn (714) maakte Radbod weder gebruik om het frankische juk af te werpen."
"RATBOD (-719[110]). Duke of Frisia. The Continuator of Fredegar records that he was defeated by Pepin "le Gros", maior domus of Austrasia, at Duurstede in [692/97][111]. Bede records that "Pippinum ducem Francorem" expelled "Rathbedo rege" from Frisia and welcomed "Uilbrord presbyteri" to convert the population[112]."
https://www.imdb.com/title/tt6155374/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radboud_(koning)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_heersers_van_Friesland#Magna_Frisia
723 volgens
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rulers_of_Frisia#Kings_(Merovingian_chronicles_&_others)
718 (p65)
http://www.egmont-herenengraven.nl/egmondlowres.pdf
(p61)
"Godsdienst
Veel specifieke gegevens over de Friese goden hebben wij niet. Over Radbodus schrijven de kronieken dat hij een Fostatempel op Ameland in ere herstelt. Verder lezen we nog over een tempel voor Stavo te Stavoren en Baduhema die vereerd werd in een bos tussen Harlingen en Franeker."
He is married to Auðr Ívarsdóttir van Roskilde.
They got married in the year 674 at Of, Denemarken.Source 8
"Auðr fled to Garðaríki with her son Harald Wartooth, and married its king, Ráðbarðr, with whom she later had a son named Randver."
Radbardr klinkt wel als Radboud, maar hij was koning van Garðaríki, in de buurt van Kiev
https://en.wikipedia.org/wiki/R%C3%A1%C3%B0bar%C3%B0r
Child(ren):
Ook Radbod, Radbodus
http://johnooms.nl/keizers-koningen-en-hertogen/koningen-der-friezen/
"Onder koning Radboud, waarvan het aannemelijk wordt geacht dat hij koning was van geheel Frisia, van Zwin tot Wezer, hadden de Friezen vooral te maken met hofmeier Pepijn II, de nieuwe sterke man in het Merovingische rijk. In 690 verloor Radboud de slag bij Dorestad en kwam het gebied ten zuiden van de Oude Rijn in Frankische handen. De Franken sloten een verdrag met de Friezen en bezegelden dit met een huwelijk tussen Théodesinda, de dochter van Radboud en een zoon van Pepijn, Grimoald II. Na de dood van Pepijn in 714 keerde de situatie ten gunste van de Friezen. Radbod ging op oorlogspad en slaagde erin de verloren gebieden weer terug te veroveren. In 716 versloeg hij met zijn leger hofmeier Karel Martel in de Slag bij Keulen. Na de dood van Radboud raakte zijn opvolger de macht kwijt ten westen van het Vlie."
---
Afbeeldinge ende Levens-beschryvinge van de Heeren en Graven van Egmondt, http://www.egmont-herenengraven.nl/egmondlowres.pdf, p62
"Over Radbodus schrijven de kronieken dat hij een Fostatempel op Ameland in ere herstelt."
---
http://web.archive.org/web/20050208132921/http://home.hetnet.nl/~adevanderwal/heidendom3.htm
"Bij Nes op Ameland ligt een natuurlijke poel, de Willibrordsdobbe, die door de inwoners voorgesteld wordt als heilige bron. [21]
[21] Schuyf, J., Heidens Nederland, Zichtbare overblijfselen van een niet-christelijk verleden, Stichting Matrijs, Utrecht, 1995"
---
https://www.pansophia.nl/academie_pansophia/2016/08/25/willibrordusdobbe-ameland/
"Een voorchristelijke bron
Op Ameland, vlak buiten het dorpje Nes in het zuidoosten van recreatiegebied de Vleijen ligt een voorchristelijke, heilige bron die naar de monnik Willibrordus is vernoemd. Deze idyllische plas water is omringd door riet en planten.
[...]
De god Fosite of de godin Fosta
Als er bij iedere bron een godin hoorde, hoe zit het dan met die blonde god Fosite? De verhalen of er op die plek een god of een godin werd vereerd, spreken elkaar tegen. Uit de levensbeschrijving van Willibrord en uit volksoverleveringen weten we dat er een inheemse ‘godheid’ op Ameland werd vereerd. De heren kroniekschrijvers zijn het er alleen niet over eens of deze mannelijk (Fosite) of vrouwelijk (Fosta) is."
---
https://godinnenkracht.blogspot.com/2020/10/de-godin-fosta-op-ameland.html
" De godin Fosta op Ameland"
---
https://de-wadden.clubs.nl/nieuws/detail/145606_foste-op-ameland
"Foste op Ameland"
---
https://lagutyr.blogspot.com/2015/10/pilgrimage-part-one-of-two-ameland.html
"Pilgrimage (Part One Of Two): Ameland Island, Netherlands "
---
https://de-wadden.clubs.nl/nieuws/detail/145606_foste-op-ameland
"Op een van mijn speurtochten door de vaderlandse mythen en sagen kwam ik een verhaal tegen over de "Foste-tempel" op Ameland.
"...op Ameland de afgod Foste vereerd werd, en dat Hajo, heer van dat eiland, zijnen tempel ten jare 866 tot een klooster vertimmerde....."
[1] Berg van den L.Ph.C., Proeve van een Kritisch Woordenboek der Nederlandsche Mythologie, 1846"
"Overblijfselen van de Foste-tempel zijn niet ontdekt. Direct bewijs ontbreekt dus. Secundaire aanwijzingen zijn er wel. Zo trof Herre Halbertsma tijdens het onderzoeken van de fundamenten van de verdwenen kerk te Nes in 1952, een zwerfkeienfundering aan van een tufstenen zaalkerkje. Het gebruik van tufsteen wijst op een ontstaan vóór de 12e eeuw.[4] Een heel oud kerkje dus. Het is aangetoond dat kerken vaak gebouwd werden op locaties van Germaanse heiligdommen.
Op korte afstand van de fundamenten van de kerk te Nes ligt de Willibrordsdobbe. Volgens oude overleveringen zou koning Redbad hier een ontmoeting gehad hebben met Willibrord. "
---
https://nes-ameland.weebly.com/algemene-begraafplaats.html
"Waar het Bramenduinerpad overgaat in de Vleijen ligt, aan de rand van het dorp, de Algemene Begraafplaats van Nes. Om deze begraafplaats ligt een muur, waarvan de stenen een bijzondere geschiedenis hebben. Op de plek van dit kerkhof heeft, waarschijnlijk al sinds de 11e eeuw, een kerk gestaan. In de 14e eeuw werd er een stenen kerk gebouwd, waarvan de resten bij opgravingen in de jaren '50 van de vorige eeuw bloot kwamen te liggen."
---
https://www.amelanderhistorie.nl/news/ameland-in-de-vroege-middeleeuwen-feiten-en-fictie/
"Ameland in de vroege middeleeuwen: feiten en fictie"
"...De mythe is geschreven in de 16de eeuw en gaat over de tijd die zich tien eeuwen eerder zou hebben afgespeeld. Het verhaal gaat als volgt; In 313 voor Christus landde de stamvader der Friezen, Friso genaamd, vanuit India aan de Friese kust. Van Hayo, één van zijn zonen, stamde de adellijke familie Van Cammingha af. Van een andere zoon van deze Friso stamden de Friese koningen af, waarvan Radboud de belangrijkste was. Koning Radboud zou in 690 een tempel hebben gesticht ter ere van de heidense God Fosto, Forsite of Godin Fosta. Rond het jaar 800 zou door een huwelijk van Radbouds kleindochter Tecla Ameland aan de inmiddels Christen geworden Taco v. Cammingha zijn vererfd, deze Taco en Tecla veranderden in 806 de genoemde tempel in een kerk. Vervolgens zou Hayo v. Cammingha deze kerk hebben uitgebreid tot een klooster. Vanwege de invallen van de Noormannen verplaatste Anna v. Cammingha dit klooster, Foswerd geheten, naar het vaste land in de buurt van Ferwerd. Uit dit verhaal zouden we op kunnen maken dat de v. Cammingha’s reeds oeroude rechten op Ameland hebben gehad. ..."
De monikken in het begin van de middeleeuwen beschreven de geschiedenis zo, dat de afstammelingen van Adam en Eva "heen gingen en zich vermenigvuldigden", de mens verpreidde zich vanuit het heilige land naar Europa, en elke nieuwe afstammeling stichtte een nieuw volk.
We zien dat o.a. bij Snorri Sturluson [https://nl.wikipedia.org/wiki/Snorri_Sturluson]. Bij Snorri stamde bijv. de Angelen, net als de meeste oude Engelse huizen af van Odin, die afstamde van Priamus van Troje. [https://www.genealogieonline.nl/genealogie-van-der-ploeg-mosterman/rel/I18090/I14169].
Een vergelijkbare mythe van Suffirdus Petrus is dat nazaten van één van de generaals of vazallen van Alexander de Grote (uit India) naar Europa kwamen, en dat Saxo, Friso en Bruno voorvaderen werden van Saksen, Friezen en Brunswijk. [https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mythologie/184087-koning-friso-de-mythische-stamvader-der-friezen.html] [https://historiek.net/vlag-van-friesland-geschiedenis-pompebledden/139057/]
Er zijn ook mythen die vertellen hoe Tekla, dochter van Gondobaldus, kleinzoon van deze Radboud, huwde met Hayo van Camminga [Afbeeldinge ende Levens-beschryvinge van de Heeren en Graven van Egmondt, http://www.egmont-herenengraven.nl/egmondlowres.pdf, p199] afstamt van Friso [https://www.genealogieonline.nl/en/woudwyk-genealogia/rel/I1839/I1819]
Een Camminga was potestaat van Friesland en bevocht de Vikingen (Denen) [https://nl.wikipedia.org/wiki/Reinier_Camminga]
Ruim 800 jaar later is een Hayo van Camminga heer van Ameland. [https://nl.wikipedia.org/wiki/Reinier_Camminga]
Waarschijnlijk een prachtig verhaal, verzonnen in de 16e eeuw, door Die laatste Hayo, om aanspraak te kunnen maken op het klooster en het land op Ameland.
[https://www.amelanderhistorie.nl/news/ameland-in-de-vroege-middeleeuwen-feiten-en-fictie/#]
---
https://nl.wikipedia.org/wiki/Willibrord
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wigbert_van_Rathmelsigi
http://johnooms.nl/keizers-koningen-en-hertogen/friese-vorsten/
https://dbnl.org/tekst/aa__001biog19_01/aa__001biog19_01_0036.php
https://dbnl.org/tekst/blok013gesc01_01/blok013gesc01_01_0005.php?q=Audulfus#hl1
https://books.google.nl/books?id=GzlmAAAAcAAJ&newbks=1&newbks_redir=0&pg=PA8#v=onepage&f=false
https://fmg.ac/Projects/MedLands/HOLLAND.htm#_Toc482446628
https://the-orb.arlima.net/orb_done/dudo/09-radbod
https://nl.wikipedia.org/wiki/Redbad_(film)
https://www.genealogieonline.nl/stamboom-boonstra-boven/I2370.php