Genealogy Nicolaas Overbeeke » Nicolaas "Klaas" Overbeeke (1874-1958)

Personal data Nicolaas "Klaas" Overbeeke 

  • Nickname is Klaas.
  • He was born on January 24, 1874 in St.Annaland.
    De gegevens welke hier genoteerd worden over Nicolaas Overbeeke, geboren op 24 januari 1874, komen voor het grootste deel uit herinnering bij verhalen van hemzelf, (mijn opa), en van zijn zoon, (mijn vader), en worden vastgelegd door mij, zijn kleinzoon, Nicolaas Overbeeke, geboren 10 april 1929.
    Het is niet zo eenvoudig te omschrijven hoe deze eenvoudige vriendelijke man geleefd en gewerkt heeft.
    Enerzijds doordat ik zijn leven, van voor ongeveer 1936,alleen uit verhalen en niet uit meebeleven in herinnering heb.
    Anderzijds is er weinig geschreven dan wel foto-materiaal voorhanden over specifiek zijn levensverhaal.
    Doordat hij in ons ouderlijk huis een aantal jaren heeft ingewoond en ik ook een aantal malen bij hem logeerde, toen hij bij een van zijn andere kinderen inwoonde, kan ik mij toch nog veel van hem herinneren.
    Zo mocht (moest) ik dan tijdens dat logeren slapen bij hem in de bedstee. Hij droeg een slaapmuts en in de winter slaapsokken. De deuren werden hermetisch gesloten en zijn pet hing aan een kapstokhaak in de bedstee. Een bijzonderheid was ook dat de pot onder het bed stond en toegankelijk was middels een apart deurtje onder het bed. Maar ja het was voor mij, in die tijd, ook wel weer interessant.
    Deze altijd opgewekte man heeft eigenlijk een bewogen en moeilijk leven geleid waarbij de gebeurtenissen op zijn weg voor een groot gedeelte niet door hem zelf maar door anderen aangegeven werden, met de daarbij door die anderen gedachtte oplossingen.
    De periode voor zijn huwelijk met Maatje Anna van Luik bestond uit werken als los boeren arbeider en ook wel het uithalen van ondeugende dingen, zoals met meisjes uit het dorp Sint Annaland afspraakjes maken, maar, met een stuk of drie tegelijk.
    Hier herken ik streken welke mij ook niet vreemd waren, kennelijk een genen verhaal, maar ja wat let, het was wel leuk.
    Waarschijnlijk is zijn huwelijk met een Van Luik niet in alle dank afgenomen. De Overbeeke tak was niet ruim bij kas integenstelling tot de van Luiken familie welke meer van uit de stand van boeren en handel voortkwamen. Tijdens een bezoek aan Sint Annaland, dat wij rond 1989 brachten, mochten wij nog even het genoegen beleven van de praatjes op de leugenbank.Een echte bank, zoals je die nog in vele havenplaatsen in verschillende landen tegenkomt, met het uitzicht op de haven, is er niet in Sint Annaland. Desalnietemin is er thans, omreden dat de haven gedempt is, op een leuke en goede wijze in voorzien. Bij ons navragen, bij de mannen in de leugenbank, bleek dat enkele van hen de Overbeeke's gekend hadden. Maar, aldus hun nadere vragen, waren het de Overbeeke's van de molen of die van de haven? Op ons antwoord, die van de haven werd goedkeurend geknikt, want die van de molen dat waren nogal drankmajoren. Het was in Sint Annaland een veel voorkomende familienaam, maar voor zover mijn informatie strekt, een arbeidersgebeuren. Overigens moet dit niet overtrokken worden. Gelukkig bezitten wij ook nog een foto van het huis waar Maatje Anna van Luik geboren is en dat is zeker geen grote state of bijzonder herenhuis. Echter was het wel zo dat in deze streken met de streng Christelijke levensopvattingen, de standen, naar Gods geboden, ondubbelzinnig vastlagen en niet anders. In de bijbel staat het duidelijk, er zijn, door God aangestelde heren en dienaren, en ook een klein baasje was in die gedachten wereld al een heer.
    Edoch, hij is getrouwd met zijn Maatje en zij hebben zes kinderen gekregen.
    Het is jammer dat van Maatje Anna van Luik niets bewaard is gebleven. Nu ja niets is teveel gezegd. Ik ben in het bezit van een portret, getekend naar een foto waarschijnlijk in 1915, waar zij in de Zeeuwse klederdracht poseerd. De lijst bij deze tekening is zwart zoals dat vroeger bij foto's, of tekeningen van gestorven personen gebruikelijk was.
    Het onvoldoende weten van deze vrouw, mijn oma (opoe) dus is jammer. Haar klederdracht en de daarbij behorende sierradenzijn verdwenen. De oppas familie, die zaken regelde in het gezin met zes kinderen en een zieke moeder, tuberculose,heeft zich, bij wijze van toekomende of gedachte betaling, al deze zaken toegeeigend. Bij het proberen haar karakter te kennen middels verhalen van mijn vader en het vergelijken van de karakter trekken van mijn vader en mijn opa komen vragen boven welke in een bepaalde kaders geplaatst kunnen worden.
    Als ik mijn opa zou omschrijven dan ontstaat er een beeld van een man die materieel gezien altijd afhankelijk is geweest van buren, kennissen en familie. Hij bezat op latere leeftijd nul komma nul, dat is net zo veel als niets. Zoals ik hem kende zwierf hij na het vertrek van zijn jongste dochter, Johanna, uit Hazerswoude, van het ene kind naar het andere.
    Hij was in wezen besluiteloos en zal waarschijnlijk tijdens zijn korte huwelijksperiode gestuurd zijn door zijn vrouw Maatje Anna. Haar karakter was misschien terug te vinden in haar oudste dochter Kaatje Anthonia, maar dat is mijn inschatting.
    De langste tijd dat hij een vaste verblijfstek had was in het huis aan het Westeinde te Hazerswoude.Daarna woonde hij enige weken bij een van zijn kinderen. Echt inwonen gebeurde later bij zijn jongste en oudste zoon. De problemen binnen de familie waren altijd groot omreden dat de financiele zaken onvoldoende geregeld waren. Zijn enige bezit uit die tijd, (1938 tot 1958) was een klein rieten koffertje, zijn pijp en zijn zakhorloge. Hij treurde en zeurde nooit, was zelfs heel tevreden met zijn lot en de zegeningen die hem overkwamen. Hij regelde echter niets.
    Hij was gewend aan werkeloosheid en het daarbij behorende stempelen. Daar waar hij inwoonde dan wel logeerde schilde hij de aardappelen en droeg bij aan de verzorging van de moestuin.
    Zolang ik hem gekend heb was dat met 1 tand, een hoektand, inde mond.
    Zijn karakter en humeur werd telkenmale duidelijk op de zaterdagavonden en op zondagen. Hij droeg vaak oude gedichten voor, het bijzondere was het steeds opnieuw dezelfde gedichten of verhalen voordragen (in de Zeeuwse taal.) Het regelmatig herhalen van gedichten werd ook wel veroorzaakt door zijn kleinkinderen, die om de voordrachten vroegen.
    Ook weten wij niets over verenigingsleven in Zeeland, en de invloed daarvan, misschien wel het gemis, op zijn sociabele instelling.
    "Raadsel van het vlas."
    Toen ik was jong en schoon
    droeg ik een blauwe kroon.
    Toen ik oud was en stijf
    sloeg men mij op het lijf.
    En toen ik genoeg was geslagen
    werd ik door keizers en koningen gedragen.
    "Het lied van de meerman."
    O, stadje van Schouwen,
    't zel je berouwen,
    Dat je genomen 'eit mien vrouwe:
    Want 't stadje dat zel verge
    En geen steenttje zel bluve ste.
    Maar als je m'n geeft m'n vrouwe verom,
    Dan bouw ik om 't stadje wallen rontom.
    "Kon een man zijn wijf verkopen."
    Dit is een wonderbaarlijk gedicht. De woorden ken ik niet meer, ik doe alle mogelijke moeite hier achter te komen. Het begint ongeveer zo..
    Kon een man zijn wijf verkopen,
    Hier op het marktplein in de stad.
    ?????
    "Het eiland Tholen."
    Tholen is een stad-
    Poortvliet is nog wat-
    Scherpenisse kumme niet misse-
    Smerdiek blienkt-
    Stavenisse stienkt-
    Sint Annaland is een taoverkot- In Oud Vosmeer doen ze de deur op slot.
    Dat Sint Annaland een toverkot is, wordt in het dorp zelf erkend. De bewoners voeren de zielen der overledenen naar Engeland, zo is de naam Setalland op Tholen het geheimzinnege dorp, volgens overlevering ontstaan.
    Het geloof, met name in Sint Annaland, aan bovennatuurlijke krachten ging heel goed samen met een verscheidenheid van reformatorische geloofsgroepen.
    Het geloven in de tovenarij werd duidelijk in de psalmberijming terug gevonden.
    "Psalm 58 vers 4."
    Zij wil den tovenaar niet horen,
    Hoe lief en schoon dat hij ook spreekt.
    De keel en tanden, Heer, hen breekt
    Door Uw kracht, die Gij pleegt t0oorboren;
    Breekt hen de tanden; want zoo fel
    Zijn zij als leeuwen snel.
    Nog een gedicht, waarin de wereldbeschouwing gegeven in optima forma.
    "s'Werelds loop".
    De redelijkheid is uit de wereld gereisd.
    En de oprechtheid slaapt.
    De vroomheid heeft zich verstoken.
    En de gerechtigheid kan de weg niet vinden.
    En de helper is niet thuis.
    En de liefde ligt krank.
    De goedaardigheid zit gevangen.
    En het geloof is merkelijk veranderd.
    De deugd loopt te bedelen.
    En de waarheid ligt reeds lang begraven.
    Het krediet is verminderd.
    En het geweten hangt aan de wand.
    Kom daar maar eens mee aan, er is niet veel veranderd, en de goede oude tijd van vroeger was ook zo goed niet.
    Maar er werd door hem ook wel kritiek geleverd als, vooral wij als zijn kleinkinderen, op zondag, uiteraard de dag des Heeren, te werelds bezig waren zoals; schaatsen studeren of meer van dat soort aardse dingen. Niet dat hij zo buitengewoon kerks dan wel overdreven heilig deed, niets daarvan, maar er waren nu eenmaal regels en regels moet je aanhouden.
    Op zondag wordt er niet gewerkt want" een zondagse steek houdt geen week", punt uit. Waar eveneens zijn duidelijk Calvinistische opvattingen, dogma's in Zeeland er in gehamerd, bleek dit op zaterdagavonden als mijn moeder een cake of een krentebroodje gebakken had, het waren de beter wordende tijden van na de tweede wereldoorlog, hij de overdaad als verderfelijk beschouwde. Hij at er wel van mee.
    Bijzonder was dat hij de Zeeuwse taal altijd trouw bleef, waar hij ook was.
    Zijn vaderlijk gezag, dat hij niet had, of je merkte het niet, werd wel opgeroepen bij het uitspreken van het Onze Vader voor het eten.
    De altijd eeuwige pet oop zijn hoofd werd dan voor het gezicht gehouden en werd alzo het Onze Vader opgezegd. (in het Zeeuws.)
    Als je het dorp Sint Annaland bezoekt en je voorstelt dat te midden van de enorme, maar ook prachtige watermassa, mensen hier vochten voor hun bestaan, daarbij onderwezen door dominees die niets anders dan de zondaar predikte, dan is deze Nicolaas Overbeeke zoals wij hem in mijn ouderlijk huis mochten beleven er goed door heengekomen.
  • Profession: Los landarbeider.
  • Resident starting May 6, 1898: Klippelstraat, In Hazerswoude werd een klein huis aan de Spekpoort betrokken, huurhuis., Nederland.
    Voor zover mijn informatie reikt is hij direct na zijn huwelijk met maatje Anna van Luik in de Klippelstraat gaan wonen. Dit kleine huis stond onder aan de dijk bij de haven. Het nummer is mij niet bekend. Hij heeft er gewoond van 6 mei 1898 tot 1914 of 1915. Hij is in 1914 of 1915 verhuist naar Hazerswoude, waar zijn vrouw Maatje in 1915 is overleden. Het huis aan de Klippelstraat, was eigendom, werd verkocht voor fl. 625-
    In Hazerswoude werd een klein huis aan de Spekpoort betrokken, huurhuis. Financieel ging het niet voor de wind. De verhuizing naar het westen was bittere noodzaak, gezien de slechte werkgelegenheid in Zeeland.
  • He died on May 30, 1958 in 's-Gravenhage, he was 84 years old.
  • A child of Izaak Overbeeke and Cornelia Maria Izabella Mol
  • This information was last updated on April 23, 2010.

Household of Nicolaas "Klaas" Overbeeke

Waarschuwing Attention: Wife (Maatje Anna van Luijk) is also his cousin.

He is married to Maatje Anna van Luijk.

They got married on May 6, 1898 at St.Annaland, he was 24 years old.


Child(ren):



Notes about Nicolaas "Klaas" Overbeeke

De gegevens welke hier genoteerd worden over Nicolaas Overbeeke, geboren op 24 januari 1874, komen voor het grootste deel uit herinnering bij verhalen van hemzelf, (mijn opa), en van zijn zoon, (mijn vader), en worden vastgelegd door mij, zijn kleinzoon, Nicolaas Overbeeke, geboren 10 april 1929.
Het is niet zo eenvoudig te omschrijven hoe deze eenvoudige vriendelijke man geleefd en gewerkt heeft.
Enerzijds doordat ik zijn leven, van voor ongeveer 1936,alleen uit verhalen en niet uit meebeleven in herinnering heb.
Anderzijds is er weinig geschreven dan wel foto-materiaal voorhanden over specifiek zijn levensverhaal.
Doordat hij in ons ouderlijk huis een aantal jaren heeft ingewoond en ik ook een aantal malen bij hem logeerde, toen hij bij een van zijn andere kinderen inwoonde, kan ik mij toch nog veel van hem herinneren.
Zo mocht (moest) ik dan tijdens dat logeren slapen bij hem in de bedstee. Hij droeg een slaapmuts en in de winter slaapsokken. De deuren werden hermetisch gesloten en zijn pet hing aan een kapstokhaak in de bedstee. Een bijzonderheid was ook dat de pot onder het bed stond en toegankelijk was middels een apart deurtje onder het bed. Maar ja het was voor mij, in die tijd, ook wel weer interessant.
Deze altijd opgewekte man heeft eigenlijk een bewogen en moeilijk leven geleid waarbij de gebeurtenissen op zijn weg voor een groot gedeelte niet door hem zelf maar door anderen aangegeven werden, met de daarbij door die anderen gedachtte oplossingen.
De periode voor zijn huwelijk met Maatje Anna van Luik bestond uit werken als los boeren arbeider en ook wel het uithalen van ondeugende dingen, zoals met meisjes uit het dorp Sint Annaland afspraakjes maken, maar, met een stuk of drie tegelijk.
Hier herken ik streken welke mij ook niet vreemd waren, kennelijk een genen verhaal, maar ja wat let, het was wel leuk.
Waarschijnlijk is zijn huwelijk met een Van Luik niet in alle dank afgenomen. De Overbeeke tak was niet ruim bij kas integenstelling tot de van Luiken familie welke meer van uit de stand van boeren en handel voortkwamen. Tijdens een bezoek aan Sint Annaland, dat wij rond 1989 brachten, mochten wij nog even het genoegen beleven van de praatjes op de leugenbank.Een echte bank, zoals je die nog in vele havenplaatsen in verschillende landen tegenkomt, met het uitzicht op de haven, is er niet in Sint Annaland. Desalnietemin is er thans, omreden dat de haven gedempt is, op een leuke en goede wijze in voorzien. Bij ons navragen, bij de mannen in de leugenbank, bleek dat enkele van hen de Overbeeke's gekend hadden. Maar, aldus hun nadere vragen, waren het de Overbeeke's van de molen of die van de haven? Op ons antwoord, die van de haven werd goedkeurend geknikt, want die van de molen dat waren nogal drankmajoren. Het was in Sint Annaland een veel voorkomende familienaam, maar voor zover mijn informatie strekt, een arbeidersgebeuren. Overigens moet dit niet overtrokken worden. Gelukkig bezitten wij ook nog een foto van het huis waar Maatje Anna van Luik geboren is en dat is zeker geen grote state of bijzonder herenhuis. Echter was het wel zo dat in deze streken met de streng Christelijke levensopvattingen, de standen, naar Gods geboden, ondubbelzinnig vastlagen en niet anders. In de bijbel staat het duidelijk, er zijn, door God aangestelde heren en dienaren, en ook een klein baasje was in die gedachten wereld al een heer.
Edoch, hij is getrouwd met zijn Maatje en zij hebben zes kinderen gekregen.
Het is jammer dat van Maatje Anna van Luik niets bewaard is gebleven. Nu ja niets is teveel gezegd. Ik ben in het bezit van een portret, getekend naar een foto waarschijnlijk in 1915, waar zij in de Zeeuwse klederdracht poseerd. De lijst bij deze tekening is zwart zoals dat vroeger bij foto's, of tekeningen van gestorven personen gebruikelijk was.
Het onvoldoende weten van deze vrouw, mijn oma (opoe) dus is jammer. Haar klederdracht en de daarbij behorende sierradenzijn verdwenen. De oppas familie, die zaken regelde in het gezin met zes kinderen en een zieke moeder, tuberculose,heeft zich, bij wijze van toekomende of gedachte betaling, al deze zaken toegeeigend. Bij het proberen haar karakter te kennen middels verhalen van mijn vader en het vergelijken van de karakter trekken van mijn vader en mijn opa komen vragen boven welke in een bepaalde kaders geplaatst kunnen worden.
Als ik mijn opa zou omschrijven dan ontstaat er een beeld van een man die materieel gezien altijd afhankelijk is geweest van buren, kennissen en familie. Hij bezat op latere leeftijd nul komma nul, dat is net zo veel als niets. Zoals ik hem kende zwierf hij na het vertrek van zijn jongste dochter, Johanna, uit Hazerswoude, van het ene kind naar het andere.
Hij was in wezen besluiteloos en zal waarschijnlijk tijdens zijn korte huwelijksperiode gestuurd zijn door zijn vrouw Maatje Anna. Haar karakter was misschien terug te vinden in haar oudste dochter Kaatje Anthonia, maar dat is mijn inschatting.
De langste tijd dat hij een vaste verblijfstek had was in het huis aan het Westeinde te Hazerswoude.Daarna woonde hij enige weken bij een van zijn kinderen. Echt inwonen gebeurde later bij zijn jongste en oudste zoon. De problemen binnen de familie waren altijd groot omreden dat de financiele zaken onvoldoende geregeld waren. Zijn enige bezit uit die tijd, (1938 tot 1958) was een klein rieten koffertje, zijn pijp en zijn zakhorloge. Hij treurde en zeurde nooit, was zelfs heel tevreden met zijn lot en de zegeningen die hem overkwamen. Hij regelde echter niets.
Hij was gewend aan werkeloosheid en het daarbij behorende stempelen. Daar waar hij inwoonde dan wel logeerde schilde hij de aardappelen en droeg bij aan de verzorging van de moestuin.
Zolang ik hem gekend heb was dat met 1 tand, een hoektand, inde mond.
Zijn karakter en humeur werd telkenmale duidelijk op de zaterdagavonden en op zondagen. Hij droeg vaak oude gedichten voor, het bijzondere was het steeds opnieuw dezelfde gedichten of verhalen voordragen (in de Zeeuwse taal.) Het regelmatig herhalen van gedichten werd ook wel veroorzaakt door zijn kleinkinderen, die om de voordrachten vroegen.
Ook weten wij niets over verenigingsleven in Zeeland, en de invloed daarvan, misschien wel het gemis, op zijn sociabele instelling.

"Raadsel van het vlas."
Toen ik was jong en schoon
droeg ik een blauwe kroon.
Toen ik oud was en stijf
sloeg men mij op het lijf.
En toen ik genoeg was geslagen
werd ik door keizers en koningen gedragen.
"Het lied van de meerman."
O, stadje van Schouwen,
't zel je berouwen,
Dat je genomen 'eit mien vrouwe:
Want 't stadje dat zel verge
En geen steenttje zel bluve ste.
Maar als je m'n geeft m'n vrouwe verom,
Dan bouw ik om 't stadje wallen rontom.

Het volgende gedicht droeg hij in het Zeeuws voor. Maar in mijn herinnering waren er enkele regels niet bij.
Het ie een gedicht van Bredero, het was gebruikelijk dat men vroegewr in de arbeidende klasse
gedichten van de populaire Bredero voordroeg.

Mocht een man zijn Wijf verkopen,
Gelijck men Koeyen en Paerden doen,
Daer souewer so mennich te markct loopen,
Daermen 't nou niet op vermoen.
Gans lyden, hoe is een man ook van een Wijf gequelt!
Een heelen dagh leydse myn so verhayd aan 'thooft en leidt,
Omdat ick gisteren juyst eens tot elven toe uyt was:
Daarom seydse dat ick een rabauwt en een guyt was,
Een vleysdief, een quist-goed, een spil-penning, een doo-rslach, een snap op, een glild (verkwister)
Ist dan wongder dat een man somtyts raakt op het wilt?
Daerom spiegelt u vry, ghy vryers, eer u dit geschiet,

"Het eiland Tholen."
Tholen is een stad-
Poortvliet is nog wat-
Scherpenisse kumme niet misse-
Smerdiek blienkt-
Stavenisse stienkt-
Sint Annaland is een taoverkot- In Oud Vosmeer doen ze de deur op slot.
Dat Sint Annaland een toverkot is, wordt in het dorp zelf erkend. De bewoners voeren de zielen der overledenen naar Engeland, zo is de naam Setalland op Tholen het geheimzinnege dorp, volgens overlevering ontstaan.
Het geloof, met name in Sint Annaland, aan bovennatuurlijke krachten ging heel goed samen met een verscheidenheid van reformatorische geloofsgroepen.
Het geloven in de tovenarij werd duidelijk in de psalmberijming terug gevonden.
"Psalm 58 vers 4."
Zij wil den tovenaar niet horen,
Hoe lief en schoon dat hij ook spreekt.
De keel en tanden, Heer, hen breekt
Door Uw kracht, die Gij pleegt t0oorboren;
Breekt hen de tanden; want zoo fel
Zijn zij als leeuwen snel.
Nog een gedicht, waarin de wereldbeschouwing gegeven in optima forma.
"s'Werelds loop".
De redelijkheid is uit de wereld gereisd.
En de oprechtheid slaapt.
De vroomheid heeft zich verstoken.
En de gerechtigheid kan de weg niet vinden.
En de helper is niet thuis.
En de liefde ligt krank.
De goedaardigheid zit gevangen.
En het geloof is merkelijk veranderd.
De deugd loopt te bedelen.
En de waarheid ligt reeds lang begraven.
Het krediet is verminderd.
En het geweten hangt aan de wand.
Kom daar maar eens mee aan, er is niet veel veranderd, en de goede oude tijd van vroeger was ook zo goed niet.
Maar er werd door hem ook wel kritiek geleverd als, vooral wij als zijn kleinkinderen, op zondag, uiteraard de dag des Heeren, te werelds bezig waren zoals; schaatsen studeren of meer van dat soort aardse dingen. Niet dat hij zo buitengewoon kerks dan wel overdreven heilig deed, niets daarvan, maar er waren nu eenmaal regels en regels moet je aanhouden.
Op zondag wordt er niet gewerkt want" een zondagse steek houdt geen week", punt uit. Waar eveneens zijn duidelijk Calvinistische opvattingen, dogma's in Zeeland er in gehamerd, bleek dit op zaterdagavonden als mijn moeder een cake of een krentebroodje gebakken had, het waren de beter wordende tijden van na de tweede wereldoorlog, hij de overdaad als verderfelijk beschouwde. Hij at er wel van mee.
Bijzonder was dat hij de Zeeuwse taal altijd trouw bleef, waar hij ook was.
Zijn vaderlijk gezag, dat hij niet had, of je merkte het niet, werd wel opgeroepen bij het uitspreken van het Onze Vader voor het eten.
De altijd eeuwige pet oop zijn hoofd werd dan voor het gezicht gehouden en werd alzo het Onze Vader opgezegd. (in het Zeeuws.)
Als je het dorp Sint Annaland bezoekt en je voorstelt dat te midden van de enorme, maar ook prachtige watermassa, mensen hier vochten voor hun bestaan, daarbij onderwezen door dominees die niets anders dan de zondaar predikte, dan is deze Nicolaas Overbeeke zoals wij hem in mijn ouderlijk huis mochten beleven er goed door heengekomen.

Do you have supplementary information, corrections or questions with regards to Nicolaas "Klaas" Overbeeke?
The author of this publication would love to hear from you!


Timeline Nicolaas "Klaas" Overbeeke

  This functionality is only available in Javascript supporting browsers.
Click on the names for more info. Symbols used: grootouders grandparents   ouders parents   broers-zussen brothers/sisters   kinderen children

With Quick Search you can search by name, first name followed by a last name. You type in a few letters (at least 3) and a list of personal names within this publication will immediately appear. The more characters you enter the more specific the results. Click on a person's name to go to that person's page.

  • You can enter text in lowercase or uppercase.
  • If you are not sure about the first name or exact spelling, you can use an asterisk (*). Example: "*ornelis de b*r" finds both "cornelis de boer" and "kornelis de buur".
  • It is not possible to enter charachters outside the standard alphabet (so no diacritic characters like ö and é).



Visualize another relationship

The data shown has no sources.

Matches in other publications

This person also appears in the publication:

Historical events

  • The temperature on January 24, 1874 was about 5.5 °C. There was 4 mm of rain. The air pressure was 2 kgf/m2 and came mainly from the west-northwest. The airpressure was 76 cm mercury. The atmospheric humidity was 94%. Source: KNMI
  • Koning Willem III (Huis van Oranje-Nassau) was from 1849 till 1890 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • From July 6, 1872 till August 27, 1874 the Netherlands had a cabinet De Vries - Fransen van de Putte with the prime ministers Mr. G. de Vries Azn. (liberaal) and I.D. Fransen van de Putte (liberaal).
  • From August 27, 1874 till November 3, 1877 the Netherlands had a cabinet Heemskerk - Van Lijnden van Sandenburg with the prime ministers Mr. J. Heemskerk Azn. (conservatief) and Mr. C.Th. baron Van Lijnden van Sandenburg (AR).
  • In the year 1874: Source: Wikipedia
    • The Netherlands had about 4.0 million citizens.
    • March 15 » France and Vietnam sign the Second Treaty of Saigon, further recognizing the full sovereignty of France over Cochinchina.
    • March 18 » Hawaii signs a treaty with the United States granting exclusive trade rights.
    • August 5 » Japan launches its postal savings system, modeled after a similar system in the United Kingdom.
    • October 9 » The Universal Postal Union is created by the Treaty of Bern.
    • November 7 » A cartoon by Thomas Nast in Harper's Weekly, is considered the first important use of an elephant as a symbol for the United States Republican Party.
    • December 29 » The military coup of Gen. Martinez Campos in Sagunto ends the failed First Spanish Republic and the monarchy is restored as Prince Alfonso is proclaimed King of Spain.
  • The temperature on May 6, 1898 was about 10.4 °C. The airpressure was 75 cm mercury. The atmospheric humidity was 98%. Source: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • Regentes Emma (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1898 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • In The Netherlands , there was from July 27, 1897 to August 1, 1901 the cabinet Pierson, with Mr. N.G. Pierson (unie-liberaal) as prime minister.
  • In the year 1898: Source: Wikipedia
    • The Netherlands had about 5.1 million citizens.
    • June 22 » Spanish–American War: In a chaotic operation, 6,000 men of the U.S. Fifth Army Corps begins landing at Daiquirí, Cuba, about 16 miles (26km) east of Santiago de Cuba. Lt. Gen. Arsenio Linares y Pombo of the Spanish Army outnumbers them two-to-one, but does not oppose the landings.
    • July 3 » A Spanish squadron, led by Pascual Cervera y Topete, is defeated by an American squadron under William T. Sampson in the Battle of Santiago de Cuba.
    • August 24 » Count Muravyov, Foreign Minister of Russia presents a rescript that convoked the First Hague Peace Conference.
    • August 28 » Caleb Bradham's beverage "Brad's Drink" is renamed "Pepsi-Cola".
    • September 2 » Battle of Omdurman: British and Egyptian troops defeat Sudanese tribesmen and establish British dominance in Sudan.
    • November 10 » Beginning of the Wilmington insurrection of 1898, the only instance of a municipal government being overthrown in United States history.
  • The temperature on May 30, 1958 was between 9.3 °C and 19.4 °C and averaged 13.5 °C. There was 5.8 mm of rain during 3.2 hours. There was 1.9 hours of sunshine (12%). The partly or heavily clouded was. The average windspeed was 3 Bft (moderate breeze) and was prevailing from the south-southeast. Source: KNMI
  • Koningin Juliana (Huis van Oranje-Nassau) was from September 4, 1948 till April 30, 1980 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • In The Netherlands , there was from October 13, 1956 to December 22, 1957 the cabinet Drees III, with Dr. W. Drees (PvdA) as prime minister.
  • In The Netherlands , there was from December 22, 1957 to May 19, 1959 the cabinet Beel II, with Dr. L.J.M. Beel (KVP) as prime minister.
  • In the year 1958: Source: Wikipedia
    • The Netherlands had about 11.1 million citizens.
    • January 18 » Willie O'Ree, the first Black Canadian National Hockey League player, makes his NHL debut with the Boston Bruins.
    • March 26 » The African Regroupment Party is launched at a meeting in Paris.
    • April 5 » Ripple Rock, an underwater threat to navigation in the Seymour Narrows in Canada is destroyed in one of the largest non-nuclear controlled explosions of the time.
    • May 24 » United Press International is formed through a merger of the United Press and the International News Service.
    • October 28 » John XXIII is elected Pope.
    • December 1 » The Central African Republic attains self-rule within the French Union.


Same birth/death day

Source: Wikipedia

Source: Wikipedia


About the surname Overbeeke


When copying data from this family tree, please include a reference to the origin:
Nicolaas Overbeeke, "Genealogy Nicolaas Overbeeke", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/genealogie-nicolaas-overbeeke/I1053437969.php : accessed May 23, 2024), "Nicolaas "Klaas" Overbeeke (1874-1958)".