Oprichter van de Rederij Vinke en Co op 11 mei 1860 ( zie boek Vinke en Co ) Gevestigd aan de Geldersekade 16 en later nr. 6, later op nr. 10 als cargadoors en scheepsmakelaar..
cargadoor .
Resident in the year 1867: Geldersekade 98 en later nr. 6, Geldersekade 98 en later nr. 6, Hilversum in de zomer en Amsterdam in de winter, Amsterdam.
pan> was aan het einde van de negentiende eeuw en begin twintigste eeuw één van de belangrijkstehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_vaart">trampvaartrederijenvan Nederland. Zij voerde de directie over de rederijen NV Stoomvaart-Maatschappij “Oostzee”, de NV Stoomboot-Maatschappij “Hillegersberg”, de NV “Houtvaart” en na de Tweede Wereldoorlog de NV “Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart”. In 1985 beëindigde Vinke & Co alle eigen scheepvaartactiviteiten.
2; widows: 2; margin: 0.5em 0px; letter-spacing: normal; background-color: #ffffff; text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">Strikt genomen was Vinke & Co geen rederij. De firma bezat namelijk zelf geen schepen (uitgezonderd deelname in enkele zogenaamde partenrederijen van zeilschepen in de 19de eeuw). De firma Vinke & Co kwam voort uit dehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Tagrijn">scheepsvictualiënwinkelJ. & J. Vinke aan de Geldersekade 8 te Amsterdam, dehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Ship_Chandlers_Warehouse">Ship Chandlers Warehouse, van Jan en Jannes Vinke. De familie Vinke kwam oorspronkelijk uithttps://nl.wikipedia.org/wiki/Heemse">Heemsebij Hardenberg. In 1840 kwam neef Egbert Warnderink Vinke uit Heemse naar Amsterdam om de firma te versterken.
Aan het einde van de negentiende eeuw namen veel cargadoors initiatief tot de oprichting van eigen rederijen, bijvoorbeeld omdat zij merkten dat tussen twee gebieden voortdurend vraag was naar vervoer van bepaalde goederen. Vinke & Co nam in de tweede helft van de negentiende eeuw deel in rederijen in de vorm van de partenrederij, voor zij overging tot de oprichting van de eigen stoomvaartmaatschappijen.
m: none; font-weight: normal; color: #222222; font-style: normal; orphans: 2; widows: 2; margin: 0.5em 0px; letter-spacing: normal; background-color: #ffffff; text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">In 1889 kwam zoonhttps://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Gerrit_Warnderink_Vinke&action=edit&redlink=1">Gerrit Warnderink Vinke(1868-1957) te werken op het kantoor aan de Geldersekade. Al snel na zijn aantreden besloot hij tot de oprichting van een eigen stoomvaartrederij, maar de realisatie daarvan liet nog even op zich wachten. In 1897 werd de NV Stoomvaart-Maatschappij Oostzee opgericht met Albertus en zijn zoon Gerrit Warnderink in de directie. In 1905 werd de NV Stoomboot-Maatschappij Hillegersberg opgericht, en in 1910 richtte Gerrits Warnderink’s jongere broerhttps://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Egbert_Hendrik_Vinke&action=edit&redlink=1">Egbert Hendrik Vinke(1876-1954) de NV Houtvaart op vanuit het kantoor in Rotterdam.
Later werden voor de directievoering van de rederijen aparte firma’s opgericht. Zo werd in 1947 de firma Vinke & Zonen opgericht, die de directie voerde over de rederijen Oostzee en Houtvaart.
ansform: none; font-weight: normal; color: #222222; font-style: normal; orphans: 2; widows: 2; margin: 0.5em 0px; letter-spacing: normal; background-color: #ffffff; text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">Omdat Vinke & Co in de twintiger jaren in Antwerpen diverse bevrachtingen had afgesloten en omdat ook veel van haar schepen daar laadden en losten, werd in 1927 besloten om daar een kantoor op te richten onder de naam Vinke & Co’s Scheepsagenturen SA. Aan het hoofd kwam W. Crommelin, medeoprichter van de NV Houtvaart. De zaak kwam slechts langzaam vooruit, omdat de concurrentie van de Belgische cargadoors veel sterker bleek dan verwacht. Pas na de Tweede Wereldoorlog gingen de zaken beter, na oprichting door Vinke & Co van dehttps://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Independent_Gulf_Line&action=edit&redlink=1">Independent Gulf Line, een lijndienst naar de Golf van Mexico waarbij ook Antwerpen werd aangedaan. Ook werd Vinke & Co aangesteld voor het management van de vier Nederlandse tankers vanhttps://nl.wikipedia.org/wiki/NedGulf">NedGulf Tankers NV.
margin: 0.5em 0px; letter-spacing: normal; background-color: #ffffff; text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">In 1945 werd dehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandsche_Maatschappij_voor_de_Walvischvaart">NV Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart(NMW) opgericht waarover Vinke & Co de directie voerde. De achtergrond van de oprichting van deze NV was vooral de naoorlogse situatie in Nederland, waarin de Nederlandse regering bezorgd was over een tekort aan oliën en vetten voor consumptiedoeleinden. Hierdoor kon met financiële steun van de regering een rendabel bedrijf worden opgezet. Voor dehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Walvisvaart">walvisvaartwerd tussen 1946 en 1955 motorschiphttps://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Barendsz_(I)">Willem Barendszingezet, in 1955 omgedoopt tot m.s. Bloemendael, en vanaf 1955 de m.s.https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Barendsz_(II)">Willem Barendsz (II). In de tweede helft van de jaren ’50 werd duidelijk dat de walvispopulatie snel achteruit ging en werd vangstquotering in internationaal verband onvermijdelijk. In 1963/1964 maakte de Willem Barendsz zijn laatste expeditie en in 1967 werd de NV opgeheven.
or: #222222; font-style: normal; orphans: 2; widows: 2; margin: 0.5em 0px; letter-spacing: normal; background-color: #ffffff; text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">De schaalvergroting in de tankvaart en de stijging in de exploitatiekosten bemoeilijkte halverwege de jaren zestig het voortbestaan van veel rederijen. In 1973 werd de NV Stoomboot-Maatschappij “Hillegersberg” vrijwel geheel overgenomen door de Noorse Fearnly & Eger Groep en kreeg het de naam “N.V. Fearnly International". Deze nam in 1974 vervolgens vrijwel alle aandelen over van de NV Stoomvaart-Maatschappij “Oostzee”. Na 1977 ging het bergafwaarts met deze NV. De NV “Houtvaart” die in 1974 was veranderd in de BV “Houtvaart” had vanaf 1975 al geen schepen meer. Vanaf 1985 had Vinke & Co helemaal geen eigen schepen meer en richtte het zich op de scheepsagenturen voor buitenlandse lijnvaartmaatschappijen, een reisbureau en het cargadoorsbedrijf. Bij gebrek aan opvolging besloot nazaat Gerry Warnderink Vinke (1921-2002) in 1993 om het bedrijf te verkopen aan dehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Burger_Groep_B.V.">Burger-groepwaarvan het onderdeel werd als “Vinke BV”.
normal; color: #222222; font-style: normal; orphans: 2; widows: 2; margin: 0.5em 0px; letter-spacing: normal; background-color: #ffffff; text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">Diverse leden van de familie Vinke bekleedden ook consulaten. Nico Vinke was van 1930 tot 1931 consul van Noorwegen te Amsterdam, Gerrit Warnderink Vinke van 1931 tot 1938, Albertus Warnderink Vinke van 1939 tot 1963, en Gerry Warnderink Vinke van 1964 tot 1994, en daarna zijn achterneef E.J. Vinke. In Rotterdam bekleedde vanaf de twintiger jarenhttps://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Albertus_Vinke_jr.&action=edit&redlink=1">Albertus Vinke(1903-1990) het Finse consulaat.https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Eug%C3%A8ne_Vinke&action=edit&redlink=1">Eugène Vinke(1912-1987) bekleedde het consulaat van IJsland te Amsterdam.
Oprichter van de Rederij Vinke en Co op 11 mei 1860 ( zie boek Vinke en Co ) Gevestigd aan de Geldersekade 16 en later nr. 6, later op nr. 10 als cargadoors en scheepsmakelaar.
Albertus Vinke
Burgerlijke staat
Geboren op 20 februari 1838 - Heemse
Overleden op 5 juni 1911 - Amsterdam , leeftijd bij overlijden: 73 jaar oud
Begraven op 8 juni 1911 - Nieuwe Oosterbegraafplaats, Watergraafsmeer
Ouders
Klaas Vinke 1807-1859
Aleijda Sierink ca 1817-1838
Huwelijken en kinderen
Gehuwd op 24 mei 1867, Amsterdam, met Geertruida Cornelia van Lindonk ca 1844-1904 (Ouders : Willem Jacob van Lindonk & Heijltje Jurriaans �1862) , en hun kinderen:
The temperature on February 20, 1838 was about -8 °C. Wind direction mainly south east. Weather type: betrokken. Source: KNMI
This page is only available in Dutch.
De Republiek der Verenigde Nederlanden werd in 1794-1795 door de Fransen veroverd onder leiding van bevelhebber Charles Pichegru (geholpen door de Nederlander Herman Willem Daendels); de verovering werd vergemakkelijkt door het dichtvriezen van de Waterlinie; Willem V moest op 18 januari 1795 uitwijken naar Engeland (en van daaruit in 1801 naar Duitsland); de patriotten namen de macht over van de aristocratische regenten en proclameerden de Bataafsche Republiek; op 16 mei 1795 werd het Haags Verdrag gesloten, waarmee ons land een vazalstaat werd van Frankrijk; in 3.1796 kwam er een Nationale Vergadering; in 1798 pleegde Daendels een staatsgreep, die de unitarissen aan de macht bracht; er kwam een nieuwe grondwet, die een Vertegenwoordigend Lichaam (met een Eerste en Tweede Kamer) instelde en als regering een Directoire; in 1799 sloeg Daendels bij Castricum een Brits-Russische invasie af; in 1801 kwam er een nieuwe grondwet; bij de Vrede van Amiens (1802) kreeg ons land van Engeland zijn koloniën terug (behalve Ceylon); na de grondwetswijziging van 1805 kwam er een raadpensionaris als eenhoofdig gezag, namelijk Rutger Jan Schimmelpenninck (van 31 oktober 1761 tot 25 maart 1825).
February 28 » Robert Nelson, leader of the Patriotes, proclaims the independence of Lower Canada (today Quebec).
June 10 » Myall Creek massacre: Twenty-eight Aboriginal Australians are murdered.
June 28 » Coronation of Queen Victoria of the United Kingdom.
July 15 » Ralph Waldo Emerson delivers the Divinity School Address at Harvard Divinity School, discounting Biblical miracles and declaring Jesus a great man, but not God. The Protestant community reacts with outrage.
September 1 » Saint Andrew's Scots School, the oldest school of British origin in South America, is established.
October 27 » Missouri governor Lilburn Boggs issues the Extermination Order, which orders all Mormons to leave the state or be killed.
Day of death June 5, 1911
The temperature on June 5, 1911 was between 12.1 °C and 28.0 °C and averaged 20.5 °C. There was 12.1 hours of sunshine (73%). The average windspeed was 2 Bft (weak wind) and was prevailing from the north. Source: KNMI
April 27 » Following the resignation and death of William P. Frye, a compromise is reached to rotate the office of President pro tempore of the United States Senate.
May 19 » Parks Canada, the world's first national park service, is established as the Dominion Parks Branch under the Department of the Interior.
May 31 » The RMS Titanic is launched in Belfast, Northern Ireland.
September 24 » His Majesty's Airship No. 1, Britain's first rigid airship, is wrecked by strong winds before her maiden flight at Barrow-in-Furness.
October 5 » The Kowloon–Canton Railway commences service.
December 24 » Lackawanna Cut-Off railway line opens in New Jersey and Pennsylvania.
When copying data from this family tree, please include a reference to the origin: Henk Vinke, "Familie Vinke", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/familie-vinke/I439.php : accessed May 25, 2024), "Albertus Vinke (1838-1911)".
Copy warning
Genealogical publications are copyright protected. Although data is often retrieved from public archives, the searching, interpreting, collecting, selecting and sorting of the data results in a unique product. Copyright protected work may not simply be copied or republished.
Please stick to the following rules
Request permission to copy data or at least inform the author, chances are that the author gives permission, often the contact also leads to more exchange of data.
Do not use this data until you have checked it, preferably at the source (the archives).
State from whom you have copied the data and ideally also his/her original source.