Het stoomschip "Van Rees" (1914, 3000 ton), toebehorende aan de N.V. Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) te Batavia, vertrok 25 december 1941 onder kapitein J.J. Kooper van Makassar (Zuid Celebes). Hier had men rubber, rotan en specerijen geladen. De bestemming was Tjilatjap (Midden Java) waar de goederen zouden worden gelost voor overscheping naar Amerika.
Op 29 december 1941 kwam het schip te Tjilatjap aan maar het bleek onmogelijk te zijn om in de overvolle haven te lossen. De Handelsbescherming gaf opdracht om naar Emmahaven nabij Padang (West-Sumatra) te stomen, waar de lading wel zou kunnen worden overgescheept Op 7 januari 1942
vertrok de "Van Rees" uit Tjilatjap naar Emmahaven. Het schip werd begeleid door de mijnenlegger Hr.Ms. Willem van de Zaan, die het schip veilig langs de mijnenvelden loodste. Op 8 januari werd de "Van Rees" in de vroege ochtend, om 06.00 uur, volkomen onverwachts door een torpedo ter hoogte van de machinekamer getroffen. Van het daar aanwezige wachtdoende personeel
kwamen vijf man om. Twee van de reddingboten waren door de ontploffing vernield, doch de andere vier wist de bemanning spoedig te water te laten. Het schip zonk snel en de kapitein, die aan boord bleef tot allen in de boten waren gegaan, moest met de telegrafist vanaf het tent dek, dat reeds gelijk lag met het zeeoppervlak, te water springen.
Nadat de "Van Rees" onder de golven was verdwenen verscheen de Japanse onderzeeboot "I 56", onder commando van Luitenant ter zee Onashi, boven water. Deze sommeerde d.m.v. waarschuwingsschoten de reddingboten om langszij te komen. De kapiteinssloep begaf zich daarop naar de onderzeeboot. Tot verbazing vroeg de Japanner daarna do you have roggebrood? do you have sails?
De eerste vraag werd ontkennend beantwoord, want al had men deze Hollandse kost aan boord gehad, dan zouden de Japanners er niet van hebben geprofiteerd.De onderzeeboot verdween onder water. Kapitein Kooper besloot koers te zetten naar Java, dat s avonds reeds in zicht kwam. In verband met de zware branding vond de landing op het strand echter pas de volgende morgen plaats bij kampong "Batoe Karas", west van Pangadaran op West-Java. Daar heerste eerst grote ontsteltenis, omdat de bewoners dachten dat de Japanners een landing ondernamen. Toen een naar de wal gezwommen Javaanse matroos vertelde wie men was, werd alle mogelijke bijstand verleend.
Bij gehouden appèl bleken de 2e machinist Dirk Bakker, de ladingklerk P. Massoko, de 2e mandoer Senawi, de olieman S. Ampi, de stoker Bakroen en de tremmer Moenasir vermist te zijn.
Alle zes opvarenden, waaronder Dirk, vonden in de Indische Oceaan een zeemansgraf ......
Hij is overleden op 8 januari 1942 in Indische Oceaan, hij was toen 39 jaar oud.
Het vrachtschip ss. 'Van Rees' (1913) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM), op weg van Tjilatjap naar Emmahaven (Padang), onder kapitein J.J. Kooper, wordt door de Japanse onderzeeboot 'I 56' getorpedeerd en zinkt op positie 07.53° N / 106.11° O. Zes opvarenden (waaronder machinist Dirk Bakker) komen hierbij om. Een dag eerder bracht dezelfde onderzeeboot ook het ss. 'Van Riebeeck' tot zinken.
He is married to Anna Catharina Petronella WURSCH.Source 4
They got married on July 14, 1927 at Amsterdam,NH,NLD , he was 25 years old.Source 5
Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Noord-Hollands Archief
Algemeen Gemeente: Amsterdam
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: reg.6D;fol.6
Datum: 14-07-1927
Bruidegom Dirk Bakker
Leeftijd: 25
Geboorteplaats: Amsterdam
Bruid Anna Catharina Petronella Wursch
Leeftijd: 24
Geboorteplaats: Amsterdam
Vader bruidegom Dirk Bakker
Moeder bruidegom Brondiena Datema
Vader bruid Johannes Josephus Wursch
Moeder bruid Maria Steenbergen
Nadere informatie beroep Bg.:machinist;beroep vader Bg.:kantoorbediende
Child(ren):
Zeemansgraf Vak Koopvaardij; Gedenkboek 38; de oorlogsgraven stichting geeft als overlijdens datum 8 januari, maar toen is niet de van Rees, maar de van Riebeeck gezonken volgens de maritieme kalender van het scheepvaartmuseum 9 februari 1942 Het vrachtschip ss. 'Van Rees' (1913) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM), op weg van Tjilatjap naar Emmahaven (Padang), onder kapitein J.J. Kooper, wordt door de Japanse onderzeeboot 'I 56' getorpedeerd en zinkt op positie 07.53° N / 106.11° O. Zes opvarenden komen hierbij om. Een dag eerder bracht dezelfde onderzeeboot ook het ss. 'Van Riebeeck' tot zinken. Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardijvloot in WO II' (1978) 8-1-1942 januari
Dirk BAKKER | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
1927 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anna Catharina Petronella WURSCH |