Family tree Diehl » Louis Willem Eduard MacGillavry (1895-1944)

Personal data Louis Willem Eduard MacGillavry 


Household of Louis Willem Eduard MacGillavry

He is married to Hermine Apon.

They got married on August 7, 1918 at Madioen, Nederlands Indië, he was 23 years old.


Child(ren):

  1. Liane MacGillavry  1923-1924
  2. Adolf MacGillavry  1925-1925


Notes about Louis Willem Eduard MacGillavry

<p>Ontstaan en ondergang van het Schip Muaro</p>e: 15px; background-color: #f7f7f7;">In september 1943 werd door de werksoldaten begonnen met de bouw van de Pekanbaru-spoorweg van Pekanbaru naar Muaro op Sumatra. Eerst werd een spoordijk aangelegd. Deze spoorlijn werd gebouwd door krijgsgevangenen en Romoesja's. De krijgsgevangenen werden vanaf mei 1944 aan het werk gezet en zij legden de spoorbaan aan. In de voormalige kazerne van het 10e infanterie bataljon van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) in Batavia, werden krijgsgevangenen vastgehouden van verschillende nationaliteiten en van verschillende legeronderdelen. Nieuwe gevangenen uit andere delen van de archipel werden naar andere kazernes getransporteerd. Deze gevangenen werden slecht behandeld. Meestal kregen ze niet te horen waar ze heen werden gebracht of wat er zou gebeuren. Een groep van 1600 mannen bereidde zich in de nacht van 15 op 16 september 1944 voor op een transport. Deze mannen waren eerder gezond verklaard en zouden de reis kunnen volbrengen. Waarheen de reis hen zou brengen en wat hen te wachten stond, werd hen niet verteld. Het grootste deel van de groep bestond uit leden van de vroegere Stadswacht van Batavia. Verder waren er ook Britse, Australische en Amerikaanse gevangen militairen. Uit deze groep waren door de Japanners ongeveer driehonderd KNIL-militairen geselecteerd. Deze groep bestond uit Nederlanders, Ambonezen en Manadonezen. Ook een relatief kleine groep van burgers en zeelieden behoorde tot het transport. De groep werd op vrijdagmorgen 15 september per trein vanaf het Station Pasar Senen naar de haven van Batavia, Tanjung Priok, vervoerd. In de haven lag een oud schip dat de Junyo Maru bleek te zijn. Bij aankomst in de haven werden ruim 4200 Romoesja's in het ruim gestouwd. Vervolgens werd de groep die per trein naar de haven was aangevoerd, bestaande uit ongeveer 1100 Nederlandse — en ongeveer 1100 Britse en Amerikaanse krijgsgevangenen, het schip in gedreven. Het schip vertrok op zaterdag 16 september 1944 vanuit de haven van Batavia in noordwestelijke richting. De Junyo Maru werd geëscorteerd door twee Japanse korvetten. Vermoedelijk waren ongeveer 100 Japanners aan boord die de reis begeleidden. De gevangenen kregen nog steeds niet te horen waar de reis heen zou gaan. De opvarenden zagen wel, dat het schip erg oud was en in zeer slechte staat verkeerde. Achterstallig onderhoud was zichtbaar en overal was er roest. Door de hitte en de viezigheid braken aan boord ziekten als dysenterie uit. Het beetje water dat aanwezig was, was niet bestemd voor de gevangenen, maar voor de Japanners die de reis begeleidden. De gezondheid van de gevangenen ging snel achteruit. De omstandigheden waren verre van ideaal aan boord. De hitte was ondraaglijk, maar toen de zuidwestkust van Sumatra in zicht kwam, werd het weer zeer slecht. Het regende en de temperatuur daalde. De volgende dag was het opnieuw heet. Door uitputting waren er al enkele gevangenen gestorven. Deze gevangenen werden zonder ceremonie overboord gegooid. Op maandagmiddag, 18 september, deed een zware explosie het schip schudden. Delen van het schip vlogen alle kanten uit. Daarna was het doodstil op het schip. Om paniek te voorkomen deelden de Japanners mee dat de motoren van het schip waren uitgevallen. Kort daarna was een tweede explosie te horen. Een vrachtwagen, die in het ruim stond, raakte los uit zijn sjorringen en verpletterde enkele opvarenden. Overlevenden kropen over elkaar heen, liepen naar het dek en sprongen in zee, ook al konden sommigen niet zwemmen. Velen konden zich redden door zich vast te houden aan vlotten. Op dat moment was het nog tamelijk rustig aan boord, niet iedereen realiseerde zich dat het schip zinkende was. Uiteindelijk duurde het twintig minuten voordat het schip zonk, op vijftien kilometer ten westen van Bengkulu voor de zuidwestkust van Sumatra. Vermoedelijk hebben maar 200 werksoldaten de ramp overleefd. Van de krijgsgevangenen, burgers en Japanse bemanningsleden hebben ongeveer 675 opvarenden de ramp overleefd. Het schip werd later genoemd als een van de Japanse helleschepen. De Tradewind, die in januari 1944 aan de onderzeebootvloot van de geallieerden was toegevoegd, had als opdracht Japanse vrachtschepen te torpederen om te voorkomen dat de Japanners hun troepen in Nederlands-Indië konden bevoorraden. Op 8 september 1944 verliet de Tradewind de haven van Trincomalee op Sri Lanka voor een patrouille langs de west- en zuidkust van Sumatra. Op 17 september had commandant Maydon van de HMS Tradewind geconstateerd dat de high power periscoop en de radar defect waren. Besloten werd om nog een dag te patrouilleren bij de zuidwestkust van Sumatra tussen Bengkulu en Padang. Via een low power periscoop van de onderzeeër werd een sliert rook aan de horizon gezien. Commandant Maydon besloot om dichterbij te gaan varen. Enkele uren later bleek het om de Junyo Maru met haar twee begeleidingschepen te gaan. Vier torpedo's werden gelanceerd, waarvan twee de Junyo Maru troffen. Enkele minuten later werden vanaf de Japanse begeleidingschepen drie dieptebommen in het water gegooid. Op dat moment was de Tradewind alweer ondergedoken. Bij gebrek aan een werkende high power periscoop was Maydon niet in staat te zien hoe zwaar bewapend de begeleidende schepen waren en of er vliegtuigen aanwezig waren. De onderzeeër voer weg in zuidoostelijke richting, richting Straat Soenda, en hervatte daar de patrouille. Eind 1942 had het Internationale Rode Kruis er bij Japan op aangedrongen om de Conventie van Genève te respecteren. Dit betekende dat Japan zich moest houden aan voorschriften over bijvoorbeeld de wijze waarop men om dient te gaan met krijgsgevangenen. Zo moest bij vervoer van gevangenen een groot rood kruis zichtbaar zijn, opdat de geallieerden konden weten dat het schip met rust gelaten moest worden. Op haar laatste reis voerde de Junyo Maru echter geen rood kruis. Een half uur nadat het schip was gezonken, kwam éé;n van de begeleidende korvetten terug om drenkelingen op te pikken. Dit gebeurde maar mondjesmaat; de overige drenkelingen moesten zich zien te redden in open zee en moesten trachten om naar de kust te zwemmen. De opgeviste drenkelingen hielden elkaar wakker aan boord van één van de korvetten. Gevangenen die in slaap waren gevallen of verzwakt waren, werden zonder pardon weer overboord gegooid. De gevangenen die niet overboord werden gegooid, werden later als slaven ingezet bij de aanleg van de 220 kilometer lange spoorlijn tussen Pekanbaru (in de huidige provincie Riau) en Muaro (tegenwoordig provincie West-Sumatra). De mannen moesten hun ontlasting op een pisangblad aan de Japanners laten zien, om vast te laten stellen dat ze geen dysenterie hadden. De Japanners hielden geen goede administratie bij. Het is nooit duidelijk geworden, wie allemaal aan boord waren. Er bestaan lijsten met opvarenden en slachtoffers, maar deze lijsten zijn niet compleet. Twee overlevenden waren de vader van de schrijver Adriaan van Dis en de vader van de schrijfster Marion Bloem. Een andere overlevende was Pieter Dirk Timmermans, die al zwemmend de kust kon bereiken, hij had zijn goede conditie te danken aan de roeisport. Pieter was diverse malen Nederlands kampioen skiff. Onder de KNIL-militairen bevonden zich ook Surinamers, tien van hen zijn omgekomen</span></p>ntransport van Java naar Malakka op 18 September 1944 aan boord van de Junyo Maru getorpedeerd voor de kust van Benkoelen en verdronken. Slechts 850 van de 6500 krijgsgevangenen overleefden deze scheepsramp.</span></p>

Do you have supplementary information, corrections or questions with regards to Louis Willem Eduard MacGillavry?
The author of this publication would love to hear from you!


Timeline Louis Willem Eduard MacGillavry

  This functionality is only available in Javascript supporting browsers.
Click on the names for more info. Symbols used: grootouders grandparents   ouders parents   broers-zussen brothers/sisters   kinderen children

With Quick Search you can search by name, first name followed by a last name. You type in a few letters (at least 3) and a list of personal names within this publication will immediately appear. The more characters you enter the more specific the results. Click on a person's name to go to that person's page.

  • You can enter text in lowercase or uppercase.
  • If you are not sure about the first name or exact spelling, you can use an asterisk (*). Example: "*ornelis de b*r" finds both "cornelis de boer" and "kornelis de buur".
  • It is not possible to enter charachters outside the standard alphabet (so no diacritic characters like ö and é).



Visualize another relationship

The data shown has no sources.

Matches in other publications

This person also appears in the publication:

Historical events

  • The temperature on June 4, 1895 was about 19.7 °C. The airpressure was 77 cm mercury. The atmospheric humidity was 66%. Source: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • Regentes Emma (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1898 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • In The Netherlands , there was from May 9, 1894 to July 27, 1897 the cabinet Roëll, with Jonkheer mr. J. Roëll (oud-liberaal) as prime minister.
  • In the year 1895: Source: Wikipedia
    • The Netherlands had about 5.1 million citizens.
    • January 5 » Dreyfus affair: French army officer Alfred Dreyfus is stripped of his rank and sentenced to life imprisonment on Devil's Island.
    • April 8 » In Pollock v. Farmers' Loan & Trust Co. the Supreme Court of the United States declares unapportioned income tax to be unconstitutional.
    • June 11 » Paris–Bordeaux–Paris, sometimes called the first automobile race in history or the "first motor race", takes place.
    • October 22 » In Paris an express train derails after overrunning the buffer stop, crossing almost 30 metres (100ft) of concourse before crashing through a wall and falling 10 metres (33ft) to the road below.
    • November 5 » George B. Selden is granted the first U.S. patent for an automobile.
    • November 8 » While experimenting with electricity, Wilhelm Röntgen discovers the X-ray.
  • The temperature on August 7, 1918 was between 10.3 °C and 18.3 °C and averaged 14.8 °C. There was 0.2 mm of rain. The average windspeed was 3 Bft (moderate breeze) and was prevailing from the west. Source: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • In The Netherlands , there was from August 29, 1913 to September 9, 1918 the cabinet Cort van der Linden, with Mr. P.W.A. Cort van der Linden (liberaal) as prime minister.
  • In The Netherlands , there was from September 9, 1918 to September 18, 1922 the cabinet Ruys de Beerenbrouck I, with Jonkheer mr. Ch.J.M. Ruys de Beerenbrouck (RKSP) as prime minister.
  • In the year 1918: Source: Wikipedia
    • The Netherlands had about 6.6 million citizens.
    • January 17 » Finnish Civil War: The first serious battles take place between the Red Guards and the White Guard.
    • September 29 » Germany's Supreme Army Command tells the Kaiser and the Chancellor to open negotiations for an armistice.
    • November 1 » Malbone Street Wreck: The worst rapid transit accident in US history occurs under the intersection of Malbone Street and Flatbush Avenue, Brooklyn, New York City, with at least 102 deaths.
    • December 1 » The Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes (later known as the Kingdom of Yugoslavia) is proclaimed.
    • December 4 » U.S. President Woodrow Wilson sails for the World War I peace talks in Versailles, becoming the first US president to travel to Europe while in office.
    • December 14 » Friedrich Karl von Hessen, a German prince elected by the Parliament of Finland to become King Väinö I, renounces the Finnish throne.
  • The temperature on September 14, 1944 was between 9.1 °C and 20.2 °C and averaged 14.5 °C. There was 0.8 hours of sunshine (6%). The average windspeed was 3 Bft (moderate breeze) and was prevailing from the south east. Source: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was from 1890 till 1948 sovereign of the Netherlands (also known as Koninkrijk der Nederlanden)
  • In The Netherlands , there was from July 27, 1941 to February 23, 1945 the cabinet Gerbrandy II, with Prof. dr. P.S. Gerbrandy (ARP) as prime minister.
  • In the year 1944: Source: Wikipedia
    • The Netherlands had about 9.1 million citizens.
    • February 3 » World War II: During the Gilbert and Marshall Islands campaign, U.S. Army and Marine forces seize Kwajalein Atoll from the defending Japanese garrison.
    • April 22 » The 1st Air Commando Group using Sikorsky R-4 helicopters stage the first use of helicopters in combat with combat search and rescue operations in the China Burma India Theater.
    • September 18 » World War II: The British submarine HMSTradewind torpedoes Jun'yō Maru, killing 5,600, mostly slave labourers and POWs.
    • September 27 » The Kassel Mission results in the largest loss by a USAAF group on any mission in World War II.
    • October 30 » Holocaust: Anne and Margot Frank are deported from Auschwitz to the Bergen-Belsen concentration camp, where they die from disease the following year, shortly before the end of WWII.
    • November 19 » World War II: Thirty members of the Luxembourgish resistance defend the town of Vianden against a larger Waffen-SS attack in the Battle of Vianden.


Same birth/death day

Source: Wikipedia

Source: Wikipedia


About the surname MacGillavry


The Family tree Diehl publication was prepared by .contact the author
When copying data from this family tree, please include a reference to the origin:
C.C.E.D. Diehl, "Family tree Diehl", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-diehl/I8429.php : accessed June 6, 2024), "Louis Willem Eduard MacGillavry (1895-1944)".