De Joden van Friesland » Philip Josephs (Philip Joosten) "Raw Uri Mozes Halevie" Halevie (1544-1628)

Personal data Philip Josephs (Philip Joosten) "Raw Uri Mozes Halevie" Halevie 

  • Nickname is Raw Uri Mozes Halevie.
  • He was born in the year 1544 in Braunsweig.

    Waarschuwing Attention: Was older than 65 years (76) when child (Jacob Philips Josephs Halevie-Wittmund) was born (February 12, 1620).

    Waarschuwing Attention: Was older than 65 years (84) when child (Joost Philips Halevie) was born (??-??-1628).

  • He died in the year 1628 in Emden (Oost-Friesland), he was 84 years old.
  • The birth parents are Joseph (Joest Joost Muesken) Halevie and Bat Joseph Jona
  • This information was last updated on September 16, 2013.

Household of Philip Josephs (Philip Joosten) "Raw Uri Mozes Halevie" Halevie

He is married to Bele ??????.

They got married about 1576.


Child(ren):

  1. Isaac Philips Halevie  ± 1610-???? 


Notes about Philip Josephs (Philip Joosten) "Raw Uri Mozes Halevie" Halevie

Het Levens verhaal van Philip Joosten alias (Uri ben Josef Halevie)
De Portugese Marranen (formeel tot het christendom bekeerde joden die weer tot het jodendom wensten over te gaan) trokken aan het einde van de zestiende eeuw naar de toenmalige Republiek der Zeven Verenigde Provincien.
In 1597 ontvingen zij toestemming om openlijk als joden te leven en de eerste rabbijn die zij kregen was Mozes Uri Halevi uit het Duitse Emden.

Moshe (Mozes) Ury HaLevy, de bekende Emdense rabbijn , die in het voorjaar van 1602 naar Amsterdam kwam
en daar de eerste Spaanse en Portugese Joden opnieuw instrueerde in de Joodse gebruiken
en voorschriften.
Dat was nodig omdat zij al enige generaties als schijn-Christenen hadden moeten leven onder dreiging van de Inquisitie.
Ook stelde hij het reglement op voor de Portugees Joodse Gemeente.
hij ging terug naar Emden-Wittmund in 1622.

Uri Halevi Joosten, Philip Uri Halevi's naam is vooral verbonden met het ontstaan van de Portugees-joodse gemeenschap in Amsterdam. Hij zou het zijn die een groep van 10 spaanse marranen en 4 kleine jongens zou hebben besneden en de eerste beginselen van het jodendom bijbracht. Uri Halevi werd omstreek 1544 geboren. In 1602 kwam hij naar Amsterdam. Hij vervulde verschillende functies binnen de Portugees-joodse gemeente. In 1622 is hij naar Emden teruggekeerd. Vermoedelijk is hij nog voor 1627 overleden.

De naam Uri Halevi is vooral verbonden met twee van de drie stichtingsmythes rond de Portugees-joodse gemeente in Amsterdam. Naast de mythe van de beeldschone Maria Nunes, die bescherming van de Engelse koningin Elisabeth afwijst om in Amsterdam in alle vrijheid tot het jodendom te kunnen terugkeren, is er de mythe van de Portugese nieuw-christenen die in Emden Uri Halevi tegenkomen. Deze raadt hen aan naar Amsterdam te gaan waar hij ze helpt een joodse gemeente op te zetten. De derde stichtingsmythe betreft de arrestatie van Uri Halevi waarbij hij tegenover de schout de grote bloei voorspelt die Amsterdam zal gaan doormaken als de joden er zich mogen vestigen.

De mythes over Uri Halevi werden voor het eerst rond 1673 beschreven door zijn in 1627 geboren kleinzoon Uri Aaron Halevi en in 1710-1711 gedrukt. De historicus Robert Cohen heeft er terecht op gewezen dat het eigenlijk vooral dankzij die mythische verhalen is dat namen als die van Uri Halevi en Maria Nunes nog steeds bekend zijn. De werkelijkheid van hun levens was waarschijnlijk heel wat prozaïscher. Op basis daarvan zouden ze waarschijnlijk al lang vergeten zijn.

Uri Halevi moet omstreeks 1544 geboren zijn. Volgens de zeventiende-eeuwse historicus Levi de Barrios was dat in de Oost-Friese havenstad Emden. De begin-twintigste-eeuwse historicus Jacob Zwarts meent dat Halevi in Brunswijk is geboren. Rond 1574 werd hij volgens Zwarts tot rabbijn in Emden benoemd. Enkele jaren later werd op 29 juni 1578 zijn zoon Aaron geboren.

In de lente van 1602 kwam Uri Halevi aan in Amsterdam. Hier nam hij zijn intrek in een huis in de Jonkerstraat nabij de Montelbaanstoren, waar hij joodse godsdienstoefeningen hield. Verder schijnt hij slachter en (evenals zijn zoon Aaron) besnijder geweest te zijn.

Op 14 september 1603 werd Uri Halevi in aanwezigheid van zijn zoon in zijn huis aan de Jonkerstraat gearresteerd op verdenking van heling. De beschuldiging bleek vals en Halevi werd later weer vrijgelaten. Tijdens de verhoren bleek het hierboven vermelde feit dat Uri Halevi in zijn huis godsdienstoefeningen hield. Deze werden door de Hoogduitse Halevi volgens de asjkenazische ritus gehouden. Hij ontkende tijdens zijn verhoor ten stelligste ook volwassen mannen te besnijden, iets wat toen in Amsterdam op straffe van de dood verboden was.

Tijdens de arrestatie van Uri Halevi waren, behalve zijn zoon, ook Jacob Tirado, David Querido en Daniel Pereyras aanwezig. De eerstgenoemde stelde zijn huis open voor Portugese joden om te bidden. Tirado was in 1598 in Amsterdam komen wonen en zou in 1612 weer vertrekken.

In 1604 vaardigde de Portugees-joodse gemeenschap Uri Halevi, die in Nederlandse akten ook wel Philip Joosten genoemd wordt, af om een andere woonplaats voor de Portugese joden te vinden waar zij meer godsdienstvrijheid zouden genieten. Hij diende een petitie in bij het stadsbestuur van Alkmaar die op 10 mei 1604 gunstig beslisten. In de verwachting dat de gemeenschap zich spoedig in Alkmaar zou vestigen werd in datzelfde jaar een stukje grond in Groet gekocht voor een begraafplaats. De economische voordelen van Amsterdam bleken echter zwaarder te wegen dan de Alkmaarse vrijheden. De begraafplaats werd in 1607 aan de joodse gemeente in Amsterdam overgedragen. Die heette inmiddels Beth Jacob, waarschijnlijk naar Jacob Tirado die zoals we gezien hebben zijn huis voor synagogediensten beschikbaar stelde.

In 1608 kwamen de rabbijn Jozef Pardo en zijn zoon David vanuit Venetië naar Amsterdam. Vanaf nu kon de stichting van een echte Portugees-joodse gemeente vorm krijgen. Over conflicten tussen de nieuwe rabbijn en Uri Halevi is niets bekend. Hij en zijn zoon Aaron bleven tal van belangrijke functies in de Portugese gemeente vervullen. Volgens de historicus David Swetschinski leidde Uri-Halevi voordien vooral de informele diensten in het huis van Jacob Tirado.

Tot 1614 gebruikten de Portugese joden in Amsterdam de begraafplaats in Groet. In 1614 verwierven zij een stuk grond in Ouderkerk aan de Amstel voor een nieuwe en beter bereikbare begraafplaats. Enige jaren later, in 1618, kwam het tot een scheuring binnen de Portugees-joodse gemeente Beth Jacob. Er zou een conflict achter schuil gaan tussen zeer orthodoxe en meer vrijzinnige joden. Abraham Pharar en David Curiel vertegenwoordigden de vrijzinnigen en Chacham Pardo vertegenwoordigde de orthodoxe richting. De Pharar-groep kon al gauw bewijzen dat Beth Jacob van hun was. De andere groep moest uitzien naar een andere ruimte. Volgens Odette Vlessing speelde een conflict tussen joden en christenen over de begraafplaats in Ouderkerk een rol in de scheuring van 1618. Uri Halevi leidde in dat jaar een school van Beth Jacob.

Enkele jaren later, in 1622, heeft Uri Halevi Amsterdam definitief verlaten en keerde terug naar Emden. Hij was toen 78 jaar oud. Waarschijnlijk is hij nog voor de geboorte van zijn kleinzoon Uri Aaron Halevi in 1627 overleden.

Over Philip Joosten, Zwarts, ‘De eerste rabbijnen en synagogen van Amsterdam. Philip Joosten, die volgens Zwarts omstreeks 1544 te Braunschweig is geboren en vandaar naar Emden
vertrok, kan maar kort in deze stad hebben gewoond; in 1546 werden de joden namelijk uit Braunschweig verbannen.

New Light on the Earliest History, benadrukt dat het allerminst onomstotelijk
vaststaat dat de naar Alkmaar afgevaardigde Philip Joosten identiek is aan Uri Halevi of Philip
Joosten uit Emden.

Do you have supplementary information, corrections or questions with regards to Philip Josephs (Philip Joosten) "Raw Uri Mozes Halevie" Halevie?
The author of this publication would love to hear from you!


Timeline Philip Josephs (Philip Joosten) "Raw Uri Mozes Halevie" Halevie

  This functionality is only available in Javascript supporting browsers.
Click on the names for more info. Symbols used: grootouders grandparents   ouders parents   broers-zussen brothers/sisters   kinderen children

Ancestors (and descendant) of Philip Josephs (Philip Joosten) Halevie


    Show complete ancestor table

    With Quick Search you can search by name, first name followed by a last name. You type in a few letters (at least 3) and a list of personal names within this publication will immediately appear. The more characters you enter the more specific the results. Click on a person's name to go to that person's page.

    • You can enter text in lowercase or uppercase.
    • If you are not sure about the first name or exact spelling, you can use an asterisk (*). Example: "*ornelis de b*r" finds both "cornelis de boer" and "kornelis de buur".
    • It is not possible to enter charachters outside the standard alphabet (so no diacritic characters like ö and é).



    Visualize another relationship

    The data shown has no sources.

    Matches in other publications

    This person also appears in the publication:

    About the surname Halevie

    • View the information that Genealogie Online has about the surname Halevie.
    • Check the information Open Archives has about Halevie.
    • Check the Wie (onder)zoekt wie? register to see who is (re)searching Halevie.

    When copying data from this family tree, please include a reference to the origin:
    Leo Simoskie, "De Joden van Friesland", database, Genealogy Online (https://www.genealogieonline.nl/de-joden-van-friesland/I4453.php : accessed May 29, 2024), "Philip Josephs (Philip Joosten) "Raw Uri Mozes Halevie" Halevie (1544-1628)".