He is married to Johanna Henrietta Besier.
They got married on September 27, 1894 at Den Bosch , he was 34 years old.
Kunstschilder Derkinderen werd geboren op 20 december 1859 in Den Bosch en al jong een veelbelovend kunstschilder.
In 1878, (hij was toen 19 jaar) kreeg hij al een aanstelling als leraar en in 1880 kwam hij naar Amsterdam als leerling van de Rijksacademie van Beeldende Kunst, waar August Allebe op dat moment directeur was.
Na een studie in Brussel kreeg hij in 1884 opdracht om tgv het 700 jaar bestaan van Den Bosch een schildering te maken en kort hierna op 10 oktober 1884 kreeg hij de opdracht van hr. Klonne om een wandschildering te maken "Processie van het Heilig Sacrament van Mirakel" waarmee Klonne een bestemming gaf aan het geld dat hij bij zijn zilveren priesterfeest op 15 augustus 1884 had ontvangen. Derkinderen maakte een waterverfschets voor hr. Klonne waarop te zien was hoe hij de Mirakelprocessie voor zich zag en deze schets viel zeer in de smaak bij zijn opdrachtgever.
Derkinderen verplichtte zich om het schilderij voor maart 1886, voor aanvang der Mirakelfeesten op te leveren.
Samen met hr. Klonne deed hij onderzoek naar de juiste kleding, wapens en gewoonten uit de 16e eeuw en Klonne introduceerde hem bij meer dan 70 vooraanstaande katholieken uit het Amsterdam van die dagen.
Al deze personen werden uitgebreid door Derkinderen geportretteerd.
In Archief 740-847/848 zijn nagenoeg alle tekeningen bewaard gebleven en de namen der geportretteerden volgen hieronder.
Ook worden al deze 78 personen apart genoemd op deze site, met van nagenoeg alle geportretteerden een voorstudie-afbeelding.
Enige van deze voorstudies staan hierboven.
---------------------------------------------
Louis van der Aa:--E.X. Aghina O.F.M:--Paula Alberdingk Thijm:--G.M. Alberdingk--Joop van den Biesen:--W.C. Boers pr:-Mr. van de Bogaert:--G.C. Bohnen O.F.M.--Bernard de Bont--J.H. van Born pr:..L.A. Bouvy:..Sophie Bouvy:..Emanuel Brom:..J.J. Burgmeyer O.F.M.--A.M.C. van Cooth pr:..Jos. Cuypers:..Willem Diepenbrock:..W.J. van Dieten S.J.:..B.M.H. Driessen:.. A. van Erven Dorens:..
E. van Erven Dorens:..P. Everard:..L.C. Eygenraam pr:..E.P. Fages:..W.J. Grossel pr:..W.P.A. Hellegers:..B.J.M. Harmsen:..
C.J.de Haan pr:..Frits Haakman van den Bergh:..P. Heseding:--P. de Hoog:..H.W. van Hooff pr:..C.P.H. Heymeyer:..
Jeannette Haakman van den Bergh:..W.A. Hoorneman pr:..J.P. Hunting pr:..Mej. Ketelaar:..A.C.M. Koedijk:..A. Leesberg:..
J.G. Loomans:.Joseph Jessurun de Mesquita. Anton Molkenboer:--Josepha Mulder:..Bernard L.A.M. van Ogtrop:..Henri van Ogtrop:..Lambert J.G. van Ogtrop:..
Piet L.M. van Ogtrop:..P.J.M. Reinhard:..H.F.J. Rikmanspoel:..Henry Schafer:..Andre Smits:--Th.C.M.H. van Rijckevorsel:..Herman Schafer:..
C.J.J. Schmitz:..A.G. Schweitzer pr:..H.L. Sloots pr:..F. van de Sman O.F.M.:..Mr. Ant. Smits:..J.F.M. Sterck:..J.P.G. Tack O.F.M.:..
Theo van de Tak:..C.J. Tholenaar pr:..H. Tielens O.P.:..J.J. Vernieuwen pr:..Cath. P.M. van de Voort:..L.A.A. van Wensen:..
F.Th. Westerwoudt:..A.A.L. van Wouw:..W.J.S. Waterschoot van der Gracht:..J.D.L. Wubbe pr:..Steins Bisschop:..Felix Westerwoudt:..Th.J.B. Westerwoudt:..Willemans pr:..
:..en nog 2 onbekende personen:..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tijdens het schilderen van de "Processie" maakte Derkinderen een reis van 5 maanden naar Italie en maakte daar kennis met het werk van Giotto en op de terugreis kwam hij door Parijs en daar raakte hij in het mausoleum Pantheon in de ban van de dromerige verstilde kunst van Pierre Puvis de Chavannes (Lyon 14.12.1824 - 24.10.1898 te Parijs zie foto van hem) voorstellende "Het leven van St. Genevieve" de Beschermheilige van Parijs en terug in Amsterdam wijzigde hij in zijn werkplaats aan de Egelantiersgracht de conceptie en gaf het schilderij iets van fresco en voorzag het van een dunne zilveren voorjaarsnevel.
Laboratoriumonderzoek door het Restaurateuren Collectief, dat nodig was ivm een aanstaande restauratie, heeft in 1988 uitgewezen dat het schilderij uit 9 lagen verf was opgebouwd en de 9e laag was voorzien van een in water zwelbare was als bindmiddel hetgeen de helderheid veranderde in een ochtendnevelelig schilderij.
Dit laatste kon geen waardering hebben van zijn opdrachtgever, die veel vooraanstaande Amsterdammers bereid had gevonden om te poseren en nu was geen van hen meer te herkennen op het doek.
Hij keurde het werk af en weigerde de complete afgesproken prijs van Fl 2000,- te betalen.
Het schilderij werd dus niet aanvaard en vanaf 3 januari 1889 tentoongesteld in de kunstzaal van het Panoramagebouw aan de Plantage en kreeg daarna, na een aantal omzwervingen via particulieren, uiteindelijk op 15 juni 1901 een plaats in het Stedelijk Museum, nadat hr. H. Heydenrijk het zeer ontredderde doek uitstekend had hersteld, nadat eveneens in 1901 Hr. Ed Karsen een uitvoerige restauratie slecht had uitgevoerd.
Ondertussen had hr. Klonne aan de Amsterdamse, (met Belgische studie) schilder Carel Frans Philippeau (1825-1897) opdracht gegeven voor een soortgelijk doek en op 6 maart 1892 werd dit schilderij in de kapel aan de wand op de begane grond geplaatst.
Antoon Derkinderen heeft zijn eerherstel niet meer mogen beleven want hij overleed in 1925 op 2 november en pas in 1929 heeft de toen zojuist aangestelde deken van Amsterdam Mgr. G.C. van Noort het schilderij de plaats gegeven waar het nu hangt en verhuisde de schildering van Philippeau naar de bovengalerij, nadat het eerst nog tot 1950 in bruikleen was gegeven aan de Sint Josephgezellenvereniging aan de Stadhouderskade.
Derkinderens schildering toont ons de Middeleeuwse Mirakelprocessie op het moment dat deze de Nieuwe Brug en het Paalhuis bereikt. Sint joris (Gregorius) te paard, de knielende gelovigen lang de kant, dit alles een glimp van de droom die nu nog ieder jaar door duizenden tijdens de Stille Omgang wordt beleeft.
De Mirakelprocessie van Philippeau werd daarna in 1929 in bruikleen afgestaan aan de Sint Josphgezellenvereniging aan de Stadhouderskade. Daar bleef het tot na de restauratie van de Begijnhofkapel in 1950 en nu hangt het op de gaanderij in de kapel op het Begijnhof. Tijdens de restauratie in 1950 is het schilderij van de wand gehaald en afgevoerd naar Restaurateur Hemelman in de Helmerstraat in Amsterdam.
De eerdergenoemde waterverfschets is, nadat hij enige jaren in bezit is geweest van Deken J.M. Lucassen, nog steeds aanwezig in de pastorie van het Begijnhof, zodat we een goede vergelijking kunnen maken wat hr. Klonne kon verwachten en wat hij uiteindelijk kreeg.
Als we nu in 2008 de kapel betreden en het schilderij aanschouwen, zien we overigens niet hetgeen Derkinderen heeft geschilderd. Reeds in 1900 heeft er een "Restauratie" plaats gevonden en is op bepaalde plekken getracht de helderheid terug te brengen hetgeen contra uitwerktte en ook in later jaren zijn er enkele restauraties geweest die het aanzien alleen maar verslechterde, waaronder de restauratie in
Antonius Johannes Derkinderen | ||||||||||
1894 | ||||||||||
The data shown has no sources.