Voorouders in het Eemland, Stichting Groenegraf.nl » Willem Cornelis Tensen (1877-1948)

Persoonlijke gegevens Willem Cornelis Tensen 


Gezin van Willem Cornelis Tensen

Hij is getrouwd met Grietje de Boer.

Zij zijn getrouwd


Kind(eren):

  1. Pieter Tensen  1911- 


Notities over Willem Cornelis Tensen

Willem Cornelis Tensen, de oprichter en naamgever, nam per 1 mei 1930 samen met J.C. Bruigom de sinds 1921 bestaande busdienst Baarn - Soestdijk - Soest - Amersfoort over van de ondernemer Joh. van Geerestein. Reeds in maart 1931 trok Bruigom zich terug uit de nieuwe firma, zodat Tensen vanaf dat moment het rijk alleen had. Er werd al spoedig een donkerrode kleur gekozen, die tot het bedrijfseinde in 1980 karakteristiek is gebleven voor de Tensen-bussen, die vanaf 1937 vrijwel alle van het merk Volvo waren. In 1932 werd een lijn toegevoegd op de route Soestdijk - Soest - Soesterberg, met een overstap op de elektrische trams en later bussen van de NBM in de richtingen Zeist en Utrecht. Naast het openbaar vervoer was Tensen ook zeer actief in het touringcarvervoer.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog ondervond ook Tensen, zoals alle Nederlandse vervoerbedrijven, grote moeilijkheden bij het verkrijgen van brandstof en materialen. Maatregelen van de Duitse bezetter waren zeer ongunstig voor personeel en materieel. Daarnaast leidden de inzichten van de Commissie Vergunningen Personenvervoer, die pleitte voor concentraties in het streekvervoer, tot een aanval op de zelfstandigheid van particuliere vervoerbedrijven. De NS, die via haar dochteronderneming Algemeene Transport Onderneming al sinds de vroege jaren dertig een agressieve overnamepolitiek voerde, deed een vergeefse poging de fa. Tensen in te laten lijven door de Gooische Tramweg Maatschappij, een andere NS-dochter.

Na de bevrijding moest het wagenpark weer vrijwel van de grond af worden opgebouwd, maar in 1946 was de dienstuitvoering op de lijnen Baarn - Amersfoort en Soestdijk - Soesterberg weer op het vooroorlogse peil. Om sterker te staan tegenover de ambities van de naburige NS-dochters NBM en VAD richtte Tensen met drie collega-bedrijven in 1947 het samenwerkingsverband Stichtse Vervoer Ondernemingen (SVO) op, dat al in 1948 opging in de Stichting Coördinatie Autovervoer Personen (CAP), waarin zich elf vervoerbedrijven uit de provincies Zuid-Holland en Utrecht verenigden. De deelnemers behielden hun eigen zelfstandigheid en huisstijl, maar toonden het CAP-logo op de haltes en aanvankelijk ook op de bussen. De samenwerking was zichtbaar door o.a. een gemeenschappelijk dienstregelingboekje en de uitgifte van een dagkaart die geldig was op alle lijnen van de aangesloten bedrijven. Er kwam een route via Lage Vuursche bij. In 1948, het sterfjaar van de oprichter, werden door de lijnbussen 340.000 km afgelegd en 1.240.000 reizigers vervoerd.
In 1954 werd de trajectvergunning van de fa. Tensen ondergebracht in een nieuwe streekvervoervergunning van de gezamenlijke bedrijven NBM, Tensen en De Haas te Veenendaal. Hierdoor werd het voor Tensen mogelijk met ingang van 3 januari 1955 door te rijden van Baarn naar Hilversum en van Soesterberg naar Utrecht, dit laatste in samenwerking met de NBM. In dit verbond tussen een NS-dochter en twee particulieren behielden Tensen en De Haas (ook een CAP-deelnemer) hun eigen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. De bediening van Lage Vuursche werd overgelaten aan de NBM.
Op 1 april 1959 werd het lijnennet uitgebreid met drie lijnen van Spakenburg en Bunschoten naar Amersfoort, Baarn en Nijkerk als gevolg van beëindiging van het bedrijf van CAP-deelnemer J. Dijkhuizen te Spakenburg. Vanaf 1 juni 1958 had Tensen al op zondag de lijn Spakenburg - Amersfoort onderhouden, omdat de streng-gelovige Dijkhuizen de zondagsrust wenste te bewaren en weigerde om buspassagiers op zondag te vervoeren.

In 1961 werd de firma omgezet in een naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen bleven van de familie Tensen. Per 27 mei 1962 ging men stadsvervoer verzorgen binnen de gemeente Baarn.
In de jaren zestig en zeventig begonnen ook bij Tensen - zoals bij de meeste Nederlandse streekvervoerders - de inkomsten terug te lopen, zowel in de toersector als in de lijndienst. Dit werd veroorzaakt door teruglopende reizigersaantallen en explosief stijgende loonkosten. Met de Rijksoverheid ontstonden meningsverschillen over de uitleg van de aarzelend op gang komende subsidieregelingen waarmee de verliezen werden afgedekt. Vele particuliere busondernemers verkochten hun bedrijf aan de NS, zo ook diverse deelnemers aan de Stichting CAP, die dan ook aan kracht verloor en in 1968 werd ontbonden. Uiteindelijk werd ook het familiebedrijf Tensen per 1 januari 1980 verkocht aan de NS, die het vervoergebied verdeelde tussen haar dochters: het westelijk deel werd toegewezen aan Centraal Nederland (sinds 1973 de rechtsopvolger van de NBM) en het oostelijk deel rond Spakenburg aan de VAD. Ook het Tensen-personeel werd door beide bedrijven overgenomen. De bussen gingen uitsluitend naar de VAD.

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot Willem Cornelis Tensen?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk Willem Cornelis Tensen

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Voorouders (en nakomelingen) van Willem Cornelis Tensen

Willem Cornelis Tensen
1877-1948


Pieter Tensen
1911-????

Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

  • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
  • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
  • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).



Visualiseer een andere verwantschap

De getoonde gegevens hebben geen bronnen.

Aanknopingspunten in andere publicaties

Deze persoon komt ook voor in de publicatie:

Historische gebeurtenissen

  • De temperatuur op 3 september 1877 lag rond de 13,7 °C. Er was 2 mm neerslag. De winddruk was 3 kgf/m2 en kwam overheersend uit het oost-noord-oosten. De luchtdruk bedroeg 75 cm kwik. De relatieve luchtvochtigheid was 85%. Bron: KNMI
  • Koning Willem III (Huis van Oranje-Nassau) was van 1849 tot 1890 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 27 augustus 1874 tot 3 november 1877 was er in Nederland het kabinet Heemskerk - Van Lijnden van Sandenburg met als eerste ministers Mr. J. Heemskerk Azn. (conservatief) en Mr. C.Th. baron Van Lijnden van Sandenburg (AR).
  • Van 3 november 1877 tot 20 augustus 1879 was er in Nederland het kabinet Kappeijne van de Coppello met als eerste minister Mr. J. Kappeijne van de Coppello (liberaal).
  • In het jaar 1877: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 4,0 miljoen inwoners.
    • 10 mei » Roemenië verklaart zichzelf onafhankelijk van Turkije, dit wordt op 26 maart 1881 doorgevoerd na het einde van de Roemeense burgeroorlog.
    • 20 juni » Alexander Graham Bell zet de eerste commerciële telefoondienst op in Hamilton, Ontario.
    • 11 augustus » Asaph Hall ontdekt twee manen van Mars, Phobos en Deimos.
    • 15 augustus » In hun uitvindersvete behaalt Edison toch nog een kleine overwinning op Bell: door Edisons toedoen op deze dag zeggen we tegenwoordig "hallo" als begroeting aan de telefoon en niet "ahoy" (Bells keuze).
    • 18 augustus » De Amerikaanse astronoom Asaph Hall ontdekt de manen van Mars. Hij noemt ze Phobos en Deimos.
    • 6 december » Thomas Edison maakt de eerste geluidsopname.
  • De temperatuur op 28 september 1948 lag tussen 13,4 °C en 24,2 °C en was gemiddeld 17,8 °C. Er was 1,5 mm neerslag gedurende 1,1 uur. Er was 7,1 uur zonneschijn (60%). De gemiddelde windsnelheid was 4 Bft (matige wind) en kwam overheersend uit het zuid-westen. Bron: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 4 september 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Koningin Juliana (Huis van Oranje-Nassau) was van 4 september 1948 tot 30 april 1980 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 3 juli 1946 tot 7 augustus 1948 was er in Nederland het kabinet Beel I met als eerste minister Dr. L.J.M. Beel (KVP).
  • Van 7 augustus 1948 tot 15 maart 1951 was er in Nederland het kabinet Drees - Van Schaik met als eerste ministers Dr. W. Drees (PvdA) en Mr. J.R.H. van Schaik (KVP).
  • In het jaar 1948: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 9,7 miljoen inwoners.
    • 13 februari » Oprichting van de Duitse sportclub 1. FC Köln na een fusie van Kölner BC 01 en SpVgg Sülz 07.
    • 14 maart » James Nachtwey, Amerikaans fotojournalist
    • 14 mei » Oprichting van Roemeense voetbalclub Dinamo Boekarest.
    • 13 november » Leigh Mercer publiceert zijn palindroom "A man, a plan, a canal: Panama!".
    • 1 december » President José Figueres Ferrer schaft het leger van Costa Rica af.
    • 9 december » Het Genocideverdrag wordt ondertekend.
  • De temperatuur op 2 oktober 1948 lag tussen 11,0 °C en 19,0 °C en was gemiddeld 14,4 °C. Er was 5,4 uur zonneschijn (47%). De gemiddelde windsnelheid was 3 Bft (matige wind) en kwam overheersend uit het west-zuid-westen. Bron: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 4 september 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Koningin Juliana (Huis van Oranje-Nassau) was van 4 september 1948 tot 30 april 1980 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 3 juli 1946 tot 7 augustus 1948 was er in Nederland het kabinet Beel I met als eerste minister Dr. L.J.M. Beel (KVP).
  • Van 7 augustus 1948 tot 15 maart 1951 was er in Nederland het kabinet Drees - Van Schaik met als eerste ministers Dr. W. Drees (PvdA) en Mr. J.R.H. van Schaik (KVP).
  • In het jaar 1948: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 9,7 miljoen inwoners.
    • 23 maart » In Parijs wordt de Citroën 2CV (Lelijke Eend /Geit) ten doop gehouden
    • 16 mei » Chaim Weizmann wordt gekozen tot de eerste president van Israël.
    • 28 juni » Stalin gooit het Joegoslavië van Tito uit het communistisch blok.
    • 26 juli » Het Luxemburgs voetbalelftal behaalt de grootste overwinning uit zijn geschiedenis door Afghanistan bij de Olympische Spelen met 6-0 te verslaan.
    • 14 augustus » Sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen.
    • 6 september » Koningin Juliana wordt ingehuldigd in de Nieuwe Kerk Amsterdam.


Dezelfde geboorte/sterftedag

Bron: Wikipedia

Bron: Wikipedia


Over de familienaam Tensen

  • Bekijk de informatie die Genealogie Online heeft over de familienaam Tensen.
  • Bekijk de informatie die Open Archieven heeft over Tensen.
  • Bekijk in het Wie (onder)zoekt wie? register wie de familienaam Tensen (onder)zoekt.

Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
Geheugen van Baarn, "Voorouders in het Eemland, Stichting Groenegraf.nl", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/voorouders-in-het-eemland/I64038.php : benaderd 4 mei 2024), "Willem Cornelis Tensen (1877-1948)".