Gedoopt in de Hoogduitse Kerk
Als hij aanmonstert bij de Prattenburg dan is hij al militair en militair met enige rang, anders zou hij (met zijn redelijk eenvoudige afkomst) niet direct in aanmerking komen voor een opleiding tot zeeofficier.
Hij is ook al op leeftijd (41 bijna 42) als hij zijn reis aanvangt. Mogelijk is dat één van de oorzaken geweest dat hij zo snel al overlijdt. Alle officier had hij in ieder geval betere omstandigheden op het schip dan de soldaten en gewone bemanningsleden.
---
-------
Waarschijnlijk was hij militair en VOC opvarende. We vinden volgende:
VOC: Opvarenden
Andries de Moet
Herkomst opvarende: Den Haag
Datum indiensttreding 1717-05-18
Functie bij indiensttreding Adelborst
Uitleg over functie: Rangbenaming van militairen die tot zeeofficier worden opgeleid
Uitgevaren met het schip Prattenburg
Datum uit dienst 1717-07-11
Waar uit dienst: Prattenburg (zie aantekeningen onder aan de pagina voor meer informatie over dit schip)
Reden uit dienst: Overleden
Schuldbrief Ja
Maandbrief Nee
---
Ook zijn zoon Andries was VOC opvarende, maar die overleed later.
---
Schip Prattenburg
Scheepstype: spiegelretourschip
Gebouwd in 1715 voor de Kamer van Amsterdam op de VOC-werf in Amsterdam, in gebruik bij de VOC vanaf 1715 tot 12 september 1738.
Lengte: 160 voet, laadvermogen: 575 last (1150 ton), bemanning: 225-375 koppen.
---
Reis van Andries
Vetrek vanaf Texel 18 mei 1717
Schipper was Cornelis Dobbel
Bestemming Batavia (het schip meerde daar op 29/12/1717 aan)
Via Kaap de Goede Hoop (die rondde het schip van 24 augustus tot 12 september)
Andries overleed een ruim een maand voordat het schip bij Kaap de Goede Hoop aankwam.
---
--------
Van Jean François Charles Baesjou
Erfenis van zoon en broer Andries die VOC opvarende is en soldaat. Hij belandt in Azië en komt daar te overlijden op 23-jarige leeftijd.
---
Op de monsterrol van Andries, wordt na zijn overlijden het geld dat hij tegoed had, verdeeld onder zijn directe familie:
Clara Broers weduwe Andries de Moet, ouder,
Albert de Moet
Cornelis de Moet
Johanna Elisabeth de Moet
tesamen moeder, broeders en zuster mitsgaders eenige universeele erfgenamen van bovenstaande Andries de Moet
borge voor alle namaningen, Jan Bax: Int Haagse Wapen: onder Jan van Koeverden.
Er is fl. 73,12 voor de erfgenamen.
De rol is getekend met de merken van, Clara Broers, Johanna, huijsvrouw van Aalbert de Moet, Albert de Moet, Elisabeth de Moet en Jan Bax.
---
Clara is weduwe dus haar echtgenoot Andries is al overleden, Sebilla wordt niet genoemd, dus zij is ook al overleden, van Adolf weten we dat hij in 1712 overlijdt.
---
-------
Hij is in ieder geval voor 31 augustus 1717 overleden, want zijn vrouw wordt dan als erfgename van zoon Andries al weduwe genoemd.
Als hij daadwerkelijk VOC opvarende was (en dat is zeer waarschijnlijk), dan is hij aan boord van het schip Prattenburg overleden, ergens langs de kusten van Afrka.
Hij is getrouwd met Clara Broers.
Zij zijn getrouwd op 19 april 1699 te Den Haag, Zuid-Holland, Nederland.
Toestemming verkregen op 5 april
Clare is geboren in het Land van der Marck
---
Het graafschap Mark was een tot de Nederrijns-Westfaalse Kreits behorend graafschap binnen het Heilige Roomse Rijk. Het was gelegen tussen Recklinghausen, de rijksstad Dortmund, het Münsterland, het graafschap Limburg (Lenne), het hertogdom Westfalen en Berg, het graafschap Gimborn, de kloosters Werden en Essen.
Van: Wikipedia
---
--------
Kind(eren):
PRATTENBURG
Toen Andries met het schip vertrok was dit nieuw en net gebouwd.
Het type was een spiegelretourschip en wel van het grootste type 160 voet. 36,8 meter.
---
Het spiegelretourschip was het belangrijkste type transportschip van de V.O.C., een zeilschip voor vervoer van goederen en personen van en naar o.a. Batavia. De term spiegel slaat waarschijnlijk op het vlakke deel boven de achtersteven dat rijkelijk versierd was en daardoor deed denken aan een handspiegel uit die tijd (zie de afbeelding op het schilderij).
---
De schepen waren standaard voorzien van drie masten en een boegspriet. Een retourschip had verschillende dekken. Het achterste dek was het hoogste en werd het bovenkampanjedek genoemd. Hieronder bevonden zich de kapiteinshut en de verblijven van de officieren.
De versierde ramen aan de achterkant waren voor hen. Daarna kwam het Half- of kampanjedek, dat in de tropen overspannen werd met een zeil. De stuurman stond in de stuurplecht net achter dit dek en keek over het dek naar de horizon.
Hierna volgde het verdek, het laagste dek, dat aan de voorkant begrensd werd door een opbouw met vertrekken voor de bemanning met daarboven het bakdek. Aan de voorkant zat een naar voren uitstekend deel dat het galjoen werd genoemd en waar vanaf de zeilen op de boegspriet werden bediend. Dit werd in de loop van de 17e eeuw steeds korter gemaakt. Voor op het galjoen werd een boegbeeld geplaatst. Vanwege de warmte in de tropen waren er ventilatie gaten in de dekken.
---
De bemanning bestond voor 60% uit zeelieden, vaak uit verschillende delen van Europa (en maar al te vaak geronseld) en 30% militairen. Verder waren er ambachtslieden, handelaren en passagiers aan boord. Op de heenreis had men gemiddeld 206 mensen aan boord en op de terugreis 109. Dit kwam doordat een groot deel van de bemanning onderweg stierf door ziektes. Het voedsel en drinkwater bedierf vaak en was arm aan vitaminen. Af en toe stond er vlees op het menu omdat er enkele kippen en varkens werden meegenomen. Vooral voor het lagere deel van de bemanning was het leven aan boord bijzonder zwaar. De hogere rangen, dus ook Andries, hadden nog eigen hutten maar de lagere bemanning sliep in slaapzakken in een slecht geventileerde ruimte voor in het schip.
---
Bron: Wikepedia
---
-------
Andries Andriesz de Moet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1699 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Clara Broers |
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.