Stamboom Van der Waal » teunis laurensz BAARS (1808-1885)

Persoonlijke gegevens teunis laurensz BAARS 


Gezin van teunis laurensz BAARS

(1) Hij is getrouwd met neeltje den BOER.

Zij zijn getrouwd op 12 mei 1834 te oud-beijerland, hij was toen 25 jaar oud.


Kind(eren):

  1. maria BAARS  1836-1898


(2) Hij is getrouwd met cornelia arendje van der KOLK.

Zij zijn getrouwd op 6 februari 1873 te oud-beijerland, hij was toen 64 jaar oud.Bron 1


(3) Hij is getrouwd met maria van der GRAAFF.

Zij zijn getrouwd op 12 september 1878 te heinenoord, hij was toen 69 jaar oud.


Notities over teunis laurensz BAARS

teunis verdronk bij het vergaan van de stoomboot 'oude maas 2' werd opgedrechd te vlaardingen ambacht en op 18-2-1885 als overleden ingeschreven.

Hieronder laat ik het krantenverslag van deze ramp volgen.
ii. Dinsdagmorgen (20 januari 1885) trof de stoomboot Oude Maas II op hare reis van hier naar Rotterdam eene vreselijke ramp. Des morgens om zes uur met een tamelijk flink getal passagiers, 30 stuks vee, vlas, lijnzaad enz. ter waarde van dui zendenguldens naar Rotterdam vertrekkende, zag het er niet naar uit, dat men spoedig op de bestemmingsplaats zou zijn. Eene zware mist hing over het water en deze mist, een witte damp als zij geleek, was niet te onderscheiden van het rijp, waarmee de oevers van de rivier bezet waren, zoodat land en water eene kleur hadden. Daarenboven dreef er veel ijs, waarvoor men behoedzaam moest zijn. Na eenig getob om den mond van het Beerengat te vinden, werd doorgestoomd en kwam men op de Oude Maas. Het was ruim 8 uur geworden en hoewel de dag opkwam, werd het er op het water niet beter op, de mist bleef even dik. Zacht aan voort stoomende, stootte de boot plotseling op ,,den Hartel”, een griendland onder Spijke nisse en raakte vast. Tobbende om er af te komen, gelukte dit niet, daar kwam de Oude Maas 1 op zijne reis van Heinenoord naar Rotterdam aan en trok de Oude Maas II er af. Langzaam aan doorvarende, zette de Oude Maas II de reis met alle behoedzaamheid voort en was zonder verdere. tegenspoed al genaderd tot de Zwarte Ton bij Vlaardingen, langs den wal aanhoudende om bij Vlaardingen aan te leggen. Het was ruim 9 uur geworden. De mist was nog altijd even zwaar gebleven, een
weinig, ja, maar niet veel meer dan uur geleden, kon men op het water onderscheiden. Plotseling merkte de uitkijk op de stoomboot een stoomschip voor zich en eer men den tijd had om aan te roepen, volgde een hevige slag, een groot gekraak en de Zeemeeuw, een rijks-loods-vaartuig, had de Oude Maas II aangevaren, voor bij de boeg. Op hetzelfde oogenblik begon de boot al met het voorgedeelte weg te zinken. Het tooneel van jammer en ellende dat toen volgde, is niet te beschrijven. Vraagt men er depassagiers naar, ieder weet dat hij zich kon redden of gered is, maar over het geheel weet men zeer weinig.
Zoo veel er van te verhalen valt, volgt hier: De passagiers in de voorkajuit waren er het ergste aan toe. Hier vooral was het, dat wie het eerst boven is, redt nog zijn leven; men vloog naar den trap. De passagiers uit de achterkajuit hadden meer tijd om zich te redden, daar het achtereind van de boot met deze kajuit rees, naarmate het voorgedeelte zonk. Later stond de boot haast rechtop in het water. De machinist had de tegenwoordigheid van geest voor hij zich uit de machinekamer spoedde de kleppen op te zetten om de stoom te laten ontsnappen en de vuren op te leggen. De Zeemeeuw had zich inmiddels losgewerkt en meende eerst weg te stoomen, be vreesd voor de averij die hij zelf beloopen had. Gelukkig evenwel deed men dit niet en dranidede Zeemeeuw door den stroom bij langs de zij der zinkende boot. De passagiers hadden nu gelegenheid om op de Zeemeeuw over te springen en bijna allen gelukte dit, sommigen nadat zij of in het water gelegen of zich met levensgevaar vastgeklampt hadden aan de Zeemeeuw en zoo gered werden. Door de mist was alles aan boord, touwen enz. glad en gleden de handen af.
De dekknecht Jan Romein, die voor op de Oude Maas op den uitkijk gestaan had, zag natuurlijk de aanvaring aankomen. De aanvaring was zoo hevig, dat twee ossen verpletterd werden en de splinters van het houtwerk door de voorkajuit vlogen. Zoodra zij plaats gehad had, begon de kop van de boot al te zinken en ging Romein naar het voordek, naar den trap voor de voorkajuit. Hier hebben wel zeker de treu rigste tonelen plaats gehad en vonden de dekknechts Jan Romein en Albert den Boer handen vol werk met het redden der passagiers. Alles woelde daar door een. Men schen, vee en goederen, het geleek een kluwen, drie beesten hadden zich van hunne touwen losgewerkt en twee paarden waren losgesneden. De mannen redden zich spoedig, maar met de vrouwen, versuft als zij waren door het plotselinge ongeval, had men de grootste moeite. Vliegensvlug werd hun een touw om het lichaam ge- knoopt en werden zij zoo op de Zeemeeuw geheschen. Helaas! men kon allen niet redden. Acht passagiers hebben er het leven bij ingeschoten. Waarschijnlijk een spoedigen, maar toch zeker een vreeseljken dood hebben zij gehad. Men kon hunne jammerkreten nog horen. Wie kan daar iets naders van zeggen? Zij zijn dood en het is wel de vreeseljkste zekerheid.
Het zijn: Grietje Sluijmer, een oude vrouw, koopvrouw; Teunis Baars, koopman, een bejaard man, nalatend een vrouw; Jan van der Schoor Hzn. koopman, nalatende vrouw en drie kinderen, waarvan een gehuwd; Cornelis van der Linden met vrouw en kind, nalatende twee kinderen als weezen, een van deze weezen was des morgens mee van Oud-Beyerland gevaren, maar verliet te Spijkenisse de boot om familie te be zoeken; Pietje de Ruyter, een meisje, die zich naar haren dienst te ‘s-Gravenhage begaf. Dit meisje bijna in veiligheid, viel van de raderkast van de Oude Maas I in het water. Men stak een schippershaak toe, tweemaal greep zij mis de derde maal begaven haar de krachten. Haar lijk spoelde kort daarop te Vlaardingen aan. Wil lempje van Vliet, eenveertienjarig meisje. Alle acht zijn uit deze gemeente afkomstig.
Op het oogeriblik weet men niet meer van verongelukten, men hoopt dat het bij dit getal blijven zal. Dit is zeker dat het te verwonderen is, dat niet allen verongelukt zijn. Was de boot niet zoo dicht onder den wal geweest en de Zeemeeuw door den stroom niet bijgedraaid, voorzeker allen waren omgekomen.
Eer en Lof moet gegeven worden aan de dekknechts van de Oude Maas II Jan Romein en Albert den Boer, die bovenmenschelijke pogingen tot redding hebben gedaan. Den Boer was de laatste die de verongelukte boot verliet. Ook de bemanning van de Zeemeeuw voor hare trouwe hulp. Zoo ook de bemanning van de Oude Maas III, van Rotterdam komende, die bijdraaide. Geen lof mag gesproken worden van den gezagvoerder van de stoomboot Onderneming, varende van Rotterdam op Middel harnis, die op het oogenblik van de aanvaring passeerde, geen assistentie ver leende,’ maar doorstoomde. Zonder zich in gissing naar de oorzaak van dit vreeseljk onheil te verdiepen, mag het niet verzwegen worden, dat de Zeemeeuw, waarop zich de inspecteur van het loodswezen De Bruyne bevond, onverantwoordeljk hard liep, dit was het eenparig oordeel van hen, die op het Vlaardingsche hoofd de Zee meeuw zagen voorbij varen. De Oude Maas 1 (de boot van Heinenoord) de Oude Maas II vooruit was, had zich door snel achteruitloopenvan eene aanvaring met de Zeemeeuw moeten redden”.
Zoals toen gebruikelijk was, verscheen ook over deze ramp een gedicht, dat als volgt begon:

Weer drong een noodkreet door het land.
Weer werd een bange klacht vernomen.
De Oude Maas is door de mist
Een schrikkeijjk onheil overkomen.
Wiens hart bloed niet op ‘t bericht?
Welk hart wordt niet opnieuw bewogen?
Want medelj is Christen plicht.
Laat liefde weer de tranen drogen.
enz. enz.
***

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot teunis laurensz BAARS?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk teunis laurensz BAARS

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Voorouders (en nakomelingen) van teunis laurensz BAARS

teunis laurensz BAARS
1808-1885

(1) 1834
maria BAARS
1836-1898
(2) 1873
(3) 1878

Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

  • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
  • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
  • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).

Bronnen

  1. nat arch akte 4

Aanknopingspunten in andere publicaties

Deze persoon komt ook voor in de publicatie:

Historische gebeurtenissen

  • De temperatuur op 4 november 1808 lag rond de 5,0 °C. De wind kwam overheersend uit het oost-noord-oosten. Typering van het weer: betrokken. Bron: KNMI
  • De Republiek der Verenigde Nederlanden werd in 1794-1795 door de Fransen veroverd onder leiding van bevelhebber Charles Pichegru (geholpen door de Nederlander Herman Willem Daendels); de verovering werd vergemakkelijkt door het dichtvriezen van de Waterlinie; Willem V moest op 18 januari 1795 uitwijken naar Engeland (en van daaruit in 1801 naar Duitsland); de patriotten namen de macht over van de aristocratische regenten en proclameerden de Bataafsche Republiek; op 16 mei 1795 werd het Haags Verdrag gesloten, waarmee ons land een vazalstaat werd van Frankrijk; in 3.1796 kwam er een Nationale Vergadering; in 1798 pleegde Daendels een staatsgreep, die de unitarissen aan de macht bracht; er kwam een nieuwe grondwet, die een Vertegenwoordigend Lichaam (met een Eerste en Tweede Kamer) instelde en als regering een Directoire; in 1799 sloeg Daendels bij Castricum een Brits-Russische invasie af; in 1801 kwam er een nieuwe grondwet; bij de Vrede van Amiens (1802) kreeg ons land van Engeland zijn koloniën terug (behalve Ceylon); na de grondwetswijziging van 1805 kwam er een raadpensionaris als eenhoofdig gezag, namelijk Rutger Jan Schimmelpenninck (van 31 oktober 1761 tot 25 maart 1825).
  • In het jaar 1808: Bron: Wikipedia
    • 1 januari » De slavenhandel naar de Verenigde Staten wordt verboden.
    • 20 april » Amsterdam wordt de hoofdstad van Nederland onder Lodewijk Napoleon
    • 2 mei » De Opstand van Dos de Mayo (=El Levantamiento del Dos de Mayo) tegen de Napoleontische bezettingstroepen in Madrid.
    • 21 augustus » Britse en Portugese troepen onder bevel van Arthur Wellesley verslaan de Franse troepen onder bevel van generaal Jean-Andoche Junot in de Slag bij Vimeiro.
    • 3 september » Introductie van een voorloper van het periodiek systeem door John Dalton.
    • 20 december » Start van het tweede Beleg van Zaragoza tijdens de Spaanse Onafhankelijkheidsoorlog.
  • De temperatuur op 12 september 1878 lag rond de 12,5 °C. Er was 3 mm neerslag. De winddruk was 1 kgf/m2 en kwam overheersend uit het west-noord-westen. De luchtdruk bedroeg 76 cm kwik. De relatieve luchtvochtigheid was 91%. Bron: KNMI
  • Koning Willem III (Huis van Oranje-Nassau) was van 1849 tot 1890 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 3 november 1877 tot 20 augustus 1879 was er in Nederland het kabinet Kappeijne van de Coppello met als eerste minister Mr. J. Kappeijne van de Coppello (liberaal).
  • In het jaar 1878: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 4,0 miljoen inwoners.
    • 3 maart » Kroning van Paus Leo XIII in Rome.
    • 3 april » Het Rotterdamsch Nieuwsblad verschijnt voor het eerst.
    • 28 juni » Oprichting van de Priestercongregatie van het Heilig Hart van Jezus door de Franse priester Leo Dehon.
    • 2 juli » Eerste Varsity (roeien).
    • 13 juli » Het Congres van Berlijn maakt Servië onafhankelijk.
    • 7 september » William Booth verandert de naam van zijn Christian Mission in The Salvation Army. In Nederlands wordt dit het Leger des Heils genoemd.
  • De temperatuur op 20 januari 1885 lag rond de -7.1 °C. De luchtdruk bedroeg 76 cm kwik. De relatieve luchtvochtigheid was 97%. Bron: KNMI
  • Koning Willem III (Huis van Oranje-Nassau) was van 1849 tot 1890 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 23 april 1884 tot 21 april 1888 was er in Nederland het kabinet Heemskerk met als eerste minister Mr. J. Heemskerk Azn. (conservatief).
  • In het jaar 1885: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 4,5 miljoen inwoners.
    • 4 maart » Grover Cleveland wordt beëdigd als 22e president van de Verenigde Staten
    • 3 april » De motor van Gottlieb Daimler wordt gepatenteerd in Duitsland.
    • 13 mei » Oprichting van de Nederlandsche Kolfbond in de sociëteit De Vereniging te Haarlem. Honderd jaar later, op maandag 13 mei 1985, krijgt de bond het predicaat Koninklijk.
    • 1 oktober » Het eerste nummer van De Nieuwe Gids verschijnt.
    • 10 november » Demonstratie van de eerste motorfiets door bouwer Gottlieb Daimler.
    • 10 december » ASR Nereus wordt opgericht te Amsterdam.


Dezelfde geboorte/sterftedag

Bron: Wikipedia

Bron: Wikipedia


Over de familienaam BAARS

  • Bekijk de informatie die Genealogie Online heeft over de familienaam BAARS.
  • Bekijk de informatie die Open Archieven heeft over BAARS.
  • Bekijk in het Wie (onder)zoekt wie? register wie de familienaam BAARS (onder)zoekt.

Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
W.A. van der Waal-VISSER, "Stamboom Van der Waal", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/van-der-waal-stamboom/I5227.php : benaderd 6 mei 2024), "teunis laurensz BAARS (1808-1885)".