Hij is getrouwd met arnolda maria RAKERS.
Zij zijn getrouwd.
Bibliografie van dr. C. van der Waal
Cornelis van der Waal werd in 1919 te Ridderkerk geboren en overleed in 1980 te Pretoria, Zuid-Afrika. Zijn opleiding genoot hij aan de Theologische Hogeschool te Kampen, waar hij college liep bij o.a. J.H. Bavinck, S. Greijdanus, J. Ridderbos en K.Schilder. Na negen jaar verschillende kerken te hebben gediend, emigreerde hij als predikant in 1954 naar Pretoria. Daar promoveerde hij twee jaar later aan de Universiteit van Pretoria op het proefschrift Oudtestamentische priesterlijke motieven in de Apocalyps. In 1974 volgde de promotie bij de Universiteit van Suid-Afrika op het kerkhistorisch onderwerp Het Pascha van onze Verlossing, de Schriftverklaring in de paaspreek van Melito van Sardes als weerspiegeling van de confrontatie tussen Kerk en Synagoge in de tweede eeuw.
Van der Waal kan getypeerd worden als een bijbels theoloog (Sola Scriptura) in de lijn van Helenius de Cock (vgl. E. Smilde, Een eeuw van strijd over verbond en doop, p. 53). Bij het bestuderen van de bijbel hanteerde Van der Waal de volgende hermeneutische regels:
Lees de bijbel verbondsmatig. De strijd over het verbond in de jaren veertig van de vorige eeuw heeft een blijvend stempel op Van der Waal gedrukt. Volgens hem was het resultaat van die strijd niet alleen voor de dogmatiek, maar ook voor de exegese van groot belang. De ontdekking, rond 1960, van de formele overeenkomsten tussen oudoosterse verdragen en bijbelse verbonden kon dan ook op Van der Waals warme belangstelling rekenen. Hij benadrukte de consequenties van deze ontdekking voor de uitleg van het Nieuwe Testament. Van der Waal was van mening dat de gerichten in het Nieuwe Testament ook vanuit het verbond benaderd moeten worden. In zijn tweedelig commentaar Openbaring van Jezus Christus (1971, 1981) werkte hij dit voor het boek Openbaring nader uit.
Lees de bijbel typologisch. In de veertiger jaren werd er niet alleen over het verbond, maar ook over de prediking gedebatteerd. De rede van B. Holwerda over de Heilshistorie in de prediking (1942) maakte diepe indruk op Van der Waal. Holwerda wees in navolging van L. Goppelt erop dat het Nieuwe Testament het Oude typologisch leest, d.w.z. als een voorafbeelding van wat komen zou. Door zijn studie over de paaspreek van Melito van Sardes bracht Van der Waal de typologie opnieuw onder de aandacht. Het bleek dat Melito de verhouding tussen Oude en Nieuwe Testament zag als die tussen de maquette van een gebouw en de realisatie ervan. Met name voor de uitleg van het Evangelie naar Johannes is volgens Van der Waal deze zienswijze van groot belang (The Gospel according to John and The Old Testament, 1972 en De Vervulde Thorah, 1984).
Lees de bijbel zeitgeschichtlich. Van der Waal was van mening dat we ons altijd eerst moeten afvragen, wat de betekenis van een bijbelboek voor de eerste lezers was. Dit uitgangspunt had met name consequenties voor de uitleg van het boek Openbaring.Volgens Van der Waal handelt dit gezicht niet over een verre toekomst, maar over de verwoesting van Jeruzalem in 70 n.Chr. De "Sitz im Leben" wordt bepaald door het conflict tussen kerk en synagoge in de eerste eeuw. Om deze "Sitz im Leben" beter te begrijpen, werd een studie van de "Umwelt" gemaakt (Gij kustlanden, 1974).
In 1999 schreef Priscilla van der Woude onder de titel De Apocalyps: een verre toekomstvoorspelling? een boeiende samenvatting van de visie van dr. Van der Waal op Openbaring.
Actueel: Van der Waal over Schepping en evolutie
De prekenbundel Belofte en Roeping bevat preken over Genesis. In deze preken gaat dr. Van der Waal onder meer in op het thema "Schepping en evolutie". "Genesis 1 is al te veel losgemaakt van de rest van de Bijbel en van Christus". Echter, "we lezen Genesis 1 als gevallen mensen èn als mensen die kennis dragen van de verlossing in Christus". Zo zien we achteruitlezende hoe "God het raam bouwt waarbinnen de heilsgeschiedenis zich zal afwikkelen."
cornelis van der WAAL | ||||||||||||||||||
arnolda maria RAKERS |
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.