Stamboom Van Vugt » Karel I "De grote" der Franken (748-814)

Persoonlijke gegevens Karel I "De grote" der Franken 

  • Roepnaam is De grote.
  • Hij is geboren op 2 april 748 in Ingelheim.
    Geboren bij Aix-la-Chapelle

    gedoopt door Bonefacius aartsbisschop van Mayence te Christened: 754, St Denis, Paris, Seine, France
  • Hij werd gedoopt in het jaar 754 in St. Dénis (Frankrijk).
  • Titel: Patricius Romanorum
    Hij is door paus Stephanus II verheven tot 'Patricius Romanorum', maar deze titel voert hij pas na zijn overwinning op de Longobarden.
  • Titel: Koning der Longobarden
    Na een geslaagde veldtocht tegen zijn ex-schoonvader de koning der Longobarden, volgt in 774 zijn proclamatie tot koning der Longobarden
  • Titel: Karolus serenissimus augustus a Deo coronatus magnus et pacificus imperator Romanum gubernans imperium et per misericordiam Dei rex Francorum et Longobardum
    Door paus Leo III tot keizer gekroond, laat dan zijn 'patricius'-titel vallen
  • Vermelding vanaf 812: Erkenning door Michael I Rhangabe.
    Zijn (westers) keizerschap wordt door de oostromeinse 'basileus' Michael I Rhangabe.
  • (Gezalfd) vanaf 28 juli 754.
    Karel was reeds met zijn vader Pippijn gezalfd tot koning te Saint-Denis
  • (Gezalfd) vanaf 9 oktober 768.
    karel wordt gezalfd te Noyon
    Karel en zijn broer Carloman volgen hun vader Pippijn samen op, waarbij Karel in hoofdzaak Neustrië, Bourgondië en de provence, en Carloman in hoofdzaak Austrasië krijgen.
  • (Gezalfd) vanaf na 771.
    Na de dood van Carloman en onder het passeren van diens minderjarige zonen, wordt Karel de enige koning der Franken
    Hij wordt dan wederom gezalfd als zodanig te Corbeny
  • Hij is overleden op 28 januari 814 in Aken, hij was toen 65 jaar oud.
  • Hij is begraven in Aken (Dom).
  • Een kind van Pepijn III der Franken en Bertrade II de Laon
  • Deze gegevens zijn voor het laatst bijgewerkt op 14 november 2011.

Gezin van Karel I "De grote" der Franken

(1) Hij heeft/had een relatie met Himiltrudis.

De relatie startte in het jaar 768, hij was toen 19 jaar oud.


Kind(eren):

  1. Alpais der Franken  ± 765-852 
  2. Pipijn der Franken  ± 770-811


(2) Hij is getrouwd met ? ?.

Zij zijn getrouwd in het jaar 769, hij was toen 20 jaar oud.

Karel verstootte haar echter in 770 of begin 771 en stuurde haar terug naar haar vader.

(3) Hij is getrouwd met Hildegard (Houdiard) van Vinzgau.

Zij zijn getrouwd voor 30 april 771 te Aken (Duitsland).

Is getrouwd voor 30-04-771

Kind(eren):

  1. Karel der Franken  ± 772-811
  2. Adelais der Franken  ± 773-774
  3. Hrothrudis der Franken  ± 775-810 
  4. Pippijn der Franken  777-810 
  5. Lodewijk I der Franken  > 778-840 
  6. Lotharius der Franken  > 778-± 779
  7. Bertrade der Franken  ± 779-> 823 
  8. Gisella der Franken  < 781-> 800
  9. Hildegardis der Franken  > 782-± 783


(4) Hij had een relatie met ? ?.

De relatie startte


Kind(eren):

  1. Chrothais der Franken  ± 784-> 800


(5) Hij is getrouwd met Oostfranken der Fastrada.

Zij zijn getrouwd oktober 783 te Worms (Duitsland), hij was toen 35 jaar oud.

Trouwen te Worm de oost-frankisch Fastrada (Fastrée)

Kind(eren):

  1. Theodrada der Franken  ± 785-> 844
  2. Hiltrudis der Franken  ± 787-> 800
  3. Redburga der Franken  ????-858 


(6) Hij is getrouwd met Liutgardis (Liedgarde Liégeard).

Zij zijn getrouwd rond 795.

getrouwd tussen de herfst van 794 en 796

(7) Hij heeft/had een relatie met Madelgardis (Mathalgarde).

De relatie startte


Kind(eren):



(8) Hij had een relatie met Gerswindis.

De relatie startte


Kind(eren):



(9) Hij heeft/had een relatie met Regina (Régine Reine).

De relatie startte in het jaar 800, hij was toen 51 jaar oud.


Kind(eren):

  1. Hugo der Franken  ± 802-844


(10) Hij heeft/had een relatie met Adelindis.

De relatie startte in het jaar 806, hij was toen 57 jaar oud.


Kind(eren):



Notities over Karel I "De grote" der Franken

Charlemagne Patricius Romanorum

Beroep: Emperor of the holy Roman empire; Rooms keizer en beschermvader vd Roomse kerk, koning der Franken en Longobarden r.

XXXIX Karel “de Grote” van Francië, geboren te Ingelheim bij Mainz op 02-04-748, overleden te Aken op 28-01-814 en begraven aldaar in de Dom, koning der Franken van 768 tot 814, koning der Longobarden van 774 tot 814 en Rooms keizer van 800 tot 814. Karel werd samen met zijn vader en zijn broer Karloman in 754 door paus Stefanus II tot koning gewijd. Bij die gelegenheid ontving hij de titel Patricius Romanorum, die hem tot bescherming van de kerk van Rome verplichtte. In 768 volgde Karel zijn vader op in het noordelijk deel van het rijk en drie jaar later, bij het overlijden van zijn broer, passeerde hij diens minderjarige kinderen en werd alleenheerser. Aanvankelijk zocht hij toenadering tot de Longobarden in Noord-Italië en huwde de dochter van de Longobardische koning Desiderius. Later verstootte hij haar en huwde de Alamaanse Hildegard. De verslechterde betrekkingen met de Longobarden en de vraag om hulp van paus Adrianus I, die door hen werd bedreigd, leidden tot een Frankische inval en de verovering van het rijk der Longobarden. Dit werd niet ingelijfd, maar bleef als koninkrijk met eigen identiteit, recht en instellingen voortbestaan. Het vormde met het Frankische Rijk een personele unie, waarbij Karel zich in 774 te Pavia met de ijzeren Lombardische kroon tot koning liet kronen. Bij dezelfde gelegenheid begaf hij zich naar Rome en vestigde daar een protectoraat zodat de Kerkelijke Staat zijn definitieve vorm kreeg. Met de paus sloot hij een alliantie, gericht tegen de Byzantijnen en de Longobarden. Aan de oostgrenzen had Karel te kampen met de Beieren en de Saksen. Hij zocht toenadering tot Tassilo III, hertog van Beieren, maar moest later tegen hem optreden en hem in 788 afzetten, wat het einde van de Beierse onafhankelijkheid betekende. Tegen de Saksen ondernam Karel vanaf 772 een reeks veldtochten. Toen hij op hardhandige wijze probeerde de Saksen te kerstenen, werden deze weer roerig en plunderden het Rijnland. Karel begon een oorlog tegen hen die zeven jaar zou duren en die eindigde in 785 met de bekering van de Saksische aanvoerders Alboin en Widukind en de verovering van het land, dat aan een terreurregime werd onderworpen om het politieke gezag van de Franken en de heerschappij van de kerk te verzekeren. Ook tegen de Friezen werd oorlog gevoerd en Oost-Friesland werd bezet. De Elbe werd de oostgrens van het rijk. Tussen 791 en 795 onderwierp Karel de in Beieren en het tegenwoordige Oostenrijk gevestigde Avaren, een van oorsprong Turks-Mongools nomadenvolk. Vanaf 785 begon de verovering van het noordoosten van Spanje, waar de mark, d.i. een grensgebied onder militair gezag, Marca Hispanica werd gesticht. In het multiraciale rijk van Karel was er een hang naar regionale autonomie, met name in Italië en Aquitanië. Met het oog hierop en ter bevordering van enige decentralisatie werden Karels zonen, Pippijn en Lodewijk, als koningen van resp. Italië en Aquitanië aangesteld. De jaren 792 en 793 brachten opstanden in Saksen en Italië, invallen van de Arabieren in Zuid-Gallië, hongersnood en een samenzwering geleid door Karels bastaardzoon Pippijn met de Bult. Karel kwam echter alle crises te boven. Door zijn heerschappij over een multinationaal imperium en zijn rol als beschermheer van de Rooms-Katholieke Kerk was Karel meer geworden dan een nationale koning, zoals zijn voorgangers waren geweest. Hij werd dan ook op 25-12-800 in de St.Pieterskerk te Rome door paus Leo III tot Rooms keizer gekroond. Het moment was gunstig; in het Byzantijnse Constantinopel regeerde keizerin Irene, die niet geliefd was en door sommigen in het westen niet als keizerin erkend werd. Constantinopel was ontstemd door Karels kroning, maar tot een oorlog kwam het niet. In 812 erkende de Byzantijnse keizer Michael I de keizerlijke titel van Karel. Karel is na de keizerkroning nooit naar Rome teruggegaan. Hij verbleef sinds 808 bijna permanent te Aken, vanaf 794 zijn voornaamste residentie. In 806 had hij zijn rijk onder zijn drie zoons verdeeld. Pippijn en Karel overleden echter in 810 en 811 zodat Lodewijk de Vrome de enige erfopvolger was. Karel liet hem te Aken tot keizer uitroepen en kroonde hem zelf.
De hoveling Einhard heeft in zijn levensbeschrijving van Karel de Grote een passage aan diens uiterlijk gewijd: “Hij was van forse lichaamsbouw, maar niet uitzonderlijk groot, hij had een rond hoofd, grote levendige ogen, zijn neus was iets boven de middelmaat, zijn gezicht was opgewekt en goedlachs. Zowel wanneer hij stond als wanneer hij zat ging er waardigheid van hem uit, ondanks het feit dat hij een dikke nek had en een buikje. Hij had een hoge stem, die niet bij zijn forse gestalte scheen te passen.” Karel huwde vier maal en had kinderen bij zes concubines:
1.Relatie rond 768 met Himiltrudis, een Frankische van onbekende familie.
2.Huwelijk in 769 met N.N., dochter van Desiderius, koning der Longobarden, en Ansa. Karel verstootte haar in 770 en stuurde haar terug naar haar vader.
3.Huwelijk voor 30-04-771 met Hildegard van Vinzgau, geboren in 758, overleden op 30-04-783 te Thionville en begraven in de kerk van de abdij St.Arnoul van Metz. Zij kwam uit Zwaben en was een dochter van Gerold I van Vinzgau, Frankische graaf in de Vinzgouw, en van Imma, dochter van de Alamannische graaf Hnabi, achterkleindochter van hertog Godfried. Zij vergezelde Karel naar Italië in 773 en 781. Hildegard overleed, nog geen 25 jaar oud bij haar negende bevalling. Uit deze relatie: Lodewijk I “de Vrome”. Zie XXXVIII.
4.Relatie met N.N.
5.Huwelijk in oktober 783 te Worms met de Oost-Frankische Fastrada, geboren in 764, overleden te Frankfurt aan de Rijn op 10-08-794 en begraven in de basiliek van van St.Alban te Mainz. Zij was een dochter van Radolf, graaf van Franconië. Zij had als wrede heerszuchtige schoonheid een slechte invloed op Karel, wat uiteindelijk resulteerde in een mislukte samenzwering tegen de laatste onder aanvoering van de getergde bastaardzoon van Karel, Pippijn met de Bult.
6.Huwelijk tussen herfst 794 en 796 met Liutgardis, een Alamaanse uit Zwaben. Zij had een bescheiden karakter en was jong en sportief, doch overleed tijdens een pelgrimstocht op 04-06-800 te Tours en werd aldaar begraven in de kerk van St.Martin.
7.Relatie met Madelgardis, gezien de naam mogelijk familie van de edelman Vincent Madelgaire. overleden in 677.
8.Relatie met de Saksische Gerswindis.
9.Relatie in 800 met Regina.
10.Relatie in 806 met Adelindis.

Karel.doc
1. Karel de Grote, geb. bij Aix-la-Chapelle 2.4.748, gedoopt door Bonefacius aartsbisschop van Mayence; Karel en zijn broer Carloman volgen hun vader Pippijn samen op, waarbij Karel in hoofdzaak Neustrië, Bourgondië en de Provence, en Carloman in hoofdzaak Austrasië krijgen; beiden worden gezalfd op 9.10.768, Karel te Noyon en Carloman te Soissons; na de dood van Carloman in 771 en onder het passeren van diens minderjarige zonen, wordt Karel de enige koning der Franken; hij wordt dan wederom gezalfd als zodanig te Corbeny; na een geslaagde veldtocht tegen zijn ex-schoonvader de koning der Longobarden, volgt in 774 zijn proclamatie tot koning der Longobarden; Karel was reeds met zijn vader Pippijn gezalfd tot koning, Saint-Denis 28.7.754, en tevens door paus Stephanus II verheven tot ‘patricius Romanorum’, maar deze titel voert hij pas na zijn overwinning op de Longobarden; door paus Leo III tot keizer gekroond, Rome 25.12.800; laat dan zijn ‘patricius’-titel vallen; zijn uiteindelijke titulatuur wordt: ‘Karolus serenissimus augustus a Deo coronatus magnus et pacificus imperator Romanum gubernans imperium et per misericordiam Dei rex Francorum et Longobardorum’; zijn (westers) keizerschap wordt in 812 door de Oostromeinse ‘basileus’ Michael I Rhangabe erkend; overl. Aken 28.1.814, begr. ald. (Dom).
Hij had 4 echtgenotes en 6 concubines:
1. in ca. 768 een relatie met Himiltrudis (Chimiltrudis: Amautru), van Frankische origine, maar van onbekende familie.
2. tr. in 769 met een dochter van Desiderius, koning der Lombarden, en van Ansa. Karel verstootte haar echter in 770 of begin 771 en stuurde haar terug naar haar vader.
3. tr. voor 30.4.771 Hildegard (Houdiard), geb. in 758, overl. Thionville (Moselle) 30.4.783, begr. in de kerk van de abdij Saint-Arnoul van Metz (Moselle), dochter van Gerold I, frankisch graaf [in de Vinzgouw] en van Imma (Emma, Emme), dochter van de Alamannen-graaf Hnabi, achterkleindochter van hertog Godfried. Zij vergezelde Karel naar Italië in 773 en 781.
4. een relatie met een onbekende vrouw
5. tr. te Worm in oktober 783 de oost-Frankische Fastrada (Fastrée), overl.Frankfurt aan de Rijn 10.8.794, begr. in de basiliek van Saint-Alban te Mayence, dochter van Radolf, graaf van Franconië.
6. tr. tussen de herfst van 794 en 796 Liutgardis (Liedgarde, Liégeard), een Alamannische, overl. Tours (Indre-et-Loire) 4.6.800 op pelgrimstocht en begr. in de kerk van Saint-Martin te Tours.
7. een relatie met Madelgardis (Mathalgarde), gezien de naam mogelijk familie van de edele Vincent Madelgaire (overl. 677).
8. een relatie met de Saxische Gerswindis
9. een relatie met Regina (Régine, Reine) in 800
10. een relatie met Adelindis in 806.

Uit 1):
a. Alpais (?), geb. ca. 765/70, overl. 23 juli, uiterlijk in 852. Als weduwe werd zij abdis van Saint-Pierre te Reims. Tr. Beggo, overl. 28.10.816, graaf van Parijs (ca. 815) en stichtte de abdij van Saint-Maur-des-Fossés bij Parijs.
b. Pippijn, geb. ca. 770, overl. 811.

Uit 3):
c. Karel, de jonge, koning, geb. 772/73, overl. Beieren 4.12.811.
d. Adelais, geb. Italië tussen sept. 773 en juni 774, tijdens het beleg van Pavië, overl. Italië aug. 774., begr. in de kerk van de abdij Saint-Arnoul te Metz.
e. Hrothrudis, geb. ca. 775, overl. 6.6.810; na aanvankelijk verloofd te zijn (in 781) met Constantijn VI Porphyrogénete, waaruit echter geen huwelijk voortvoeide, had zij een relatie met Rorico, graaf van Rennes, overl. 1.3.839, bij wie ze een zoon had.
f. Pippijn.
g. Lodewijk, volgt 2.
h. Lotharius, geb. bij Poitiers tussen 16 april en de herfst van 778, overl. 779/80.
i. Bertrade of Berta, geb. 779/80, overl. na 14.1.823; na aanvankelijk
verloofd te zijn (ca. 789) met Ecgfrith, zoon van koning Offa, had ze een relatie met Angilbert, overl. 18.2.814, hoofd van de raad van de jonge Pippijn (781).
j. Gisela, geb. in 781, voor mei, overl. na 800, waarschijnlijk na 814.
k. Hildegardis, geb. Thionville in 782, na 8 juni, overl. tussen 1 en 8 juni 783, begr. in de kerk van de abdij Saint-Arnoul te Metz.

Uit 4):
l. Chrothais, geb. ca. 784, overl. na 800, waarschijnlijk na 814.

Uit 5):
m. Theodrada, geb. ca. 785, overl. tussen 9.1.844 en 853.
n. Hiltrudis, geb. ca. 787, overl. na 800, waarschijnlijk na 814.

Uit 7):
o. Rothildis, abdis van Faremoutiers tot aan haar dood op 24.3.852.

Uit 8):
p. Adeltrudis

Uit 9):
q. Drogo, bisschop van Metz, geb. 17.6.801, overl. Bourgogne 8.12.855, begr. in de kerk van de abdij Saint-Arnoul te Metz.
r. Hugo, bijgenaamd de abt, geb. tussen 802 en 806, werd gedood in een gevecht te Angoumois op 14.6.844.

Uit 10);
s. Theodoricus, geb. 807, overl. na 818.

Voorouders van Karel de Grote.doc

overzicht van de voorouders van Karel de Grote is ontleend aan de boeken “Les Ancêtres de Charlemagne” van Christiaan Settipani (ISBN 2-906483-28-1), uitgebreid met de errata (andere theoriëen en drukfouten, die hij later gepubliceerd heeft op internet: “www. Rootsweb.com/~medieval/addcharlENG.pdf” en zijn boek “La Préhistoire des Capétiens, Tome I”. In geval van verschillende opvattingen zijn de meest recente errata aangehouden, dit geldt voor Irmina, abdes van Ören getrouwd met Hugobert, en vooral voor de voorouders van Rotrude, echtgenote van Karel Martel. Reeds in de eerste errata geeft Settipani geen definitief oordeel omtrent de ouders van Rotrude maar beperkt zich tot waarschijnlijkheden, in de addendum 2000 gaat hij een stap verder en zijn Willegarde en St Lievin als ouders van Rotrude volledig verdwenen en wordt alleen een vader Lambert genoemd, dit is zo overgenomen maar de lezer zij gewaarschuwd dat vrijwel alle overige bronnen daarin verschillen. In de errata van januari 2000 verdwijnt Irmina van Ören volledig uit de kwartierstaat en heeft Hugobert als vrouw Theodrada, een zuster van Irmina, we hebben aangenomen dat in die nieuwe structuur, die noch volledig is noch iets motiveert, de eerdere veronderstellingen rond Hugobert ongewijzigd zijn gebleven.
De gegeven voorouders zijn allen Settipani’s keuze, vermeden is daarbij zowel alle mogelijkheden of alternatieven te noemen evenals, op een enkele uitzondering na, de weergave van de complete motievering.
Settipani onderscheidt a. voorouders die zeker zijn, b. voorouders die vrijwel zeker zijn (“quasi certitudes) en c. mogelijke voorouders. De eerste categorie is vet gedrukt en onderstreept, de tweede uitsluitend vet gedrukt en de laatste, helaas verreweg de grootste groep, is normaal weergegeven. De nummers voor de namen volgen de sosa nummers met Karel de Grote als 1. Voor de lijn naar de oudheid hebben we Settipani’s voorbeeld gevolgd en een samenvatting gegeven van de veronderstelde lijnen met een schema als verduidelijking.
Tot slot geef ik U twee uitersten: er zijn pogingen om Charlemagne aan beroemde vorsten uit het verre verleden als Ramses, Priam van Troje (!) te koppelen maar er is ook een theorie van de duitse historicus Illig, overigens door weinigen geaccepteerd, dat Charlemagne en een deel van de middeleeuwen in het geheel niet bestaan zouden hebben, zie: Heribert Illig: “ Das erfundene Mittelalter”.
1. Karel de Grote, geb. Ingelheim, 2 april 748, gest. Aken, 28 januari 814, zie “Eerste generaties.”

Eerdere bronnen gaven 742 als geboortejaar hetgeen hem een bastaard maakte, er is afdoende aangetoond dat Karel een zoon was uit het huwelijk van zijn ouders en het jaar 748 wordt thans als juist ervaren en ook in de “Préhistoire des Capétiens” opgegeven.

Born: 2 Apr 742
Marriage: (1): Himiltrude
Marriage: (2): Desiderata in 770
Marriage: (3): Hildegarde of Vinzgau in 771 in Aix-la-Chapelle (Aachen)
Marriage: (4): Fastrada in 784
Marriage: (5): Luitgard in 794
Died: 28 Jan 814, Aix-la-Chapelle, or Aachen, Austrasia at age 71

Another name for Charles was Charlemagne.
General Notes:
Charlemagne, also called CHARLES I, CHARLES THE GREAT, French CHARLES LE GRAND, Latin CAROLUS MAGNUS, German KARL DER GROSSE, king of the Franks (768-814), king of the Lombards (774-814), and emperor (800-814). As king of the Franks, Charlemagne conquered the Lombard kingdom in Italy, subdued the Saxons, annexed Bavaria to his kingdom, fought campaigns in Spain and Hungary, and, with the exception of the Kingdom of Asturias in Spain, southern Italy, and the British Isles, united in one superstate practically all the Christian lands of western Europe. In 800 he assumed the title of emperor. (He is reckoned as Charles I of the Holy Roman Empire, as well as Charles I of France.) Besides expanding its political power, he also brought about a cultural renaissance in his empire. Although this imperium survived its founder by only one generation, the medieval kingdoms of France and Germany derived all their constitutional traditions from Charles's monarchy. Throughout medieval Europe, the person of Charles was considered the prototype of a Christian king and emperor.
Noted events in his life were:
• Acceded: King of the Franks, 768.
• Acceded: King of the Lombards, 774.
• Acceded: Emperor, 800.
Charles married Himiltrude.
Charles next married Luitgard in 794. (Luitgard died on 4 Jun 800.)
Marriage Notes:
At the death of Fastrada [794], he married Liutgard, an Alemannic woman, who bore him no children. After her death [June 4, 800] he had three concubines - Gersuinda, a Saxon by whom he had Adaltrud; Regina, who was the mother of Drogo and Hugh; and Ethelind, by whom he had Theodoric. 1197 <../Sources.htm>

Biography*: Charlemagne (Carolus Magnus, Charles the Great) as king of the Franks (768-814) conquered the Lombard kingdom in Italy, subdued the Saxons, annexed Bavaria to his kingdom, fought campaigns in Spain and Hungary, and, with the exception of the Kingdom of Asturias in Spain, southern Italy, and the British Isles, united in one superstate practically all the Christian lands of western Europe. In 800 he assumed the title of emperor. (He is reckoned as Charles I of the Holy Roman Empire, as well as Charles I of France.) Besides expanding its political power, he also brought about a cultural renaissance in his empire. Although this imperium survived its founder by only one generation, the medieval kingdoms of France and Germany derived all their constitutional traditions from Charles's monarchy. Throughout medieval Europe, the person of Charles was considered the prototype of a Christian king and emperor. Early Years. Charles was born probably in 742 (on April 2), the elder son of Pepin III, also called Pepin the Short. Pepin and his older brother, Carloman, had just jointly assumed the government of the Frankish kingdom as maior domus, or "mayor of the palace." The dynasty, later called Carolingian after Charlemagne, had originated in the Meuse-Moselle region on the borders of modern France, Germany, Belgium, and The Netherlands. In the course of a few generations, it had, as mayors of the palace to the Merovingians, gained control of the entire Frankish kingdom. Charlemagne's grandfather, Charles Martel, reconstituted a realm that had been on the point of breaking up, and, without infringing on the royal prerogatives of the otherwise powerless Merovingians, he had in effect bequeathed the empire to his sons, Pepin and Carloman, like a family inheritance. Charles grew to manhood while his father was engaged in acquiring sole sovereignty and the kingship. On Carloman's retirement to a monastery, Pepin eliminated the latter's sons from the government. Having thus prepared the way,he had himself proclaimed king in 751, after dethroning the Merovingians. An oracular response by Pope Zacharias furnished the ecclesiastical approbation for thus shunting aside the former reigning house, which had been held sacred. Zacharias' successor, Stephen II, arrived in the Frankish kingdom during the winter of 753-754, in order to seek help against the Lombards who were attacking Rome. As the reigning monarch's oldest son, Charles, then about 12 years of age, travelled ahead to welcome the Pope, who anointed him king, along with his father and his brother Carloman, thus sanctioning the new dynasty. The political alliance between the Franks and the Pope against the Lombards was affirmed on the same occasion. When his father subdued Aquitaine (France south of the Loire) in a series of yearly campaigns beginning in 760, reasserting the integrity of the Frankish kingdom all the way to the Pyrenees, Charles repeatedly accompanied the army. These youthful experiences probably contributed to the formation of Charles's character and to the formulation of his aims. He shared with his father an unbending will to power, a readiness to fight resolutely against external enemies and to increase his domains, and the determination to rule by himself even if it meant usurping the rights of close relatives. Charles early acknowledged the close connection between temporal power and the church; he had a high regard for the church and the king's duty to spread the Christian faith and, while asserting royal suzerainty over the church, considered himself accountable to God for the Christians entrusted to him. King of the Franks. In accordance with old Frankish custom, the kingdom was divided on Pepin's death in 768 between his two sons. It was not long, however, before a strong rivalry sprang up between the brothers: with his mother's support, Charles concluded, with the Lombard king Desiderius, whose daughter he married, and with his cousin Duke Tassilo of Bavaria, alliances directed against Carloman. On Carloman's sudden death in 771, Charles was able to make himself sole ruler of the kingdom, unopposed by his young nephews, whose rights he ignored. When Carloman's widow with her children and a few remaining supporters had fled to the Lombard court, and King Desiderius, breaking his alliance with Charles, put pressure on the Pope to anoint Carloman's sons as Frankish kings, Charles was forced to come to the aid of Pope Adrian I. He marched on the Lombard capital, Pavia, and after its fall made himself king of the Lombards. His brother's sons, who had fallen into his hands, disappeared. While the siege of Pavia was still in progress, Charles journeyed to Rome, where he celebrated Easter 774 with the Pope and reiterated, in St. Peter's Basilica, his father's promise to transfer to papal rule large sections of Italy. But he actually enlarged the Pope's lands only slightly, assuming for himself the sovereignty over the entire Lombard kingdom. Charles had fought the pagan Saxons, in what is now Lower Saxony and Westphalia, in retribution for their attacks on the lower Rhine region, as early as 772, before the first Italian campaign. From 775 on, however, it was his goal to subdue the whole Saxon tribe, converting it to Christianity and integrating it into his kingdom. This aim appeared to have been realized after several campaigns culminating in declarations of allegiance by the Saxon nobility and mass baptisms performed in 775-777. A diet held in 777 in Paderborn sealed the submission of the Saxons. Among those attending the diet had been some Arab emissaries from northern Spain who sought Charles's aid in their uprising against the Umayyad amir of Córdoba. In the summer of 778 Charles advanced into Spain and laid siege to Saragossa, without, however, being able to take the city. Retreating across the Pyrenees, the Frankish army was badly mauled by the Basques. Roland, warden of the Breton march, who died on this occasion, was later immortalized in legend and poetry. This defeat marks the end of the first period of Charles's rule, the period of vigorous expansion. Within a decade he had become the sole ruler of the Franks, conquered the Lombard kingdom, visited Rome, subdued the Saxons, invaded Spain. Henceforth he was concerned with defending and safeguarding his quickly won gains (which were to be extended only on the right bank of the Rhine), while consolidating the state internally and protecting cultural life and the rule of law. Not long after Charles's defeat in Spain, the Saxons rose up once more. The war against them became the longest and most cruel war fought by the Franks. In Charles's eyes, the resistance of this people that had undergone baptism and signed a treaty of allegiance amounted to political high treason and religious apostasy. These offenses called for severe punishment, and 4,500 Saxons were reported to have been executed en masse in 782. New outbreaks occurred after 792, and the last Saxons were not vanquished until 804. Between 772 and 804, Charles took the field against the Saxons no fewer than 18 times. In the end he carried out his aim of not only subjecting them to his rule but also incorporating them fully into his empire. Given the indissoluble tie between temporal power and the Christian faith, this meant they had to be converted. But the violent methods by which this missionary task was carried out had been unknown to the earlier Middle Ages, and the sanguinary punishment meted out to those who broke canon law or continued to engage in pagan practices called forth criticism in Charles's own circle, for example by Alcuin, his adviser and head of his palace school. When, in 788, Charles deposed his cousin Duke Tassilo III of Bavaria, who had acknowledged the Frankish kings as feudal lords, he in effect deprived of its independence the last of the German tribes beyond the Rhine. The Bavarians, who had long been Christians, were now directly integrated into the empire. The West Germanic tribes of the Alemanni, Bavarians, Saxons, and Thuringians thus found themselves for the first time gathered intoone political unit. Charles's conquests on the right bank of the Rhine were, however, not limited to the Germanic tribes. Making Ratisbon (Regensburg), the residence of the Bavarian dukes, his base, he conducted several campaigns, partly under his own command, against the Avar kingdom (in modern Hungary and Upper Austria). The remaining Avar principalities and the newly founded Slav states of the Danubian region drifted into a loose dependence on the Franks, whose sovereignty they more or less acknowledged. The gigantic expansion of the Frankish state, raising it far above the tribal states of the early Middle Ages, entailed qualitative as well as quantitative changes. Yet the idea of bestowing on Charles the Roman title of emperor arose only at a very late stage and out of a specific political constellation. While the Eastern, or Byzantine, Empire laid claim to universal recognition, the popes, constitutionally still subjects of Byzantium, were opposed to the iconoclastic religious policies of the Eastern emperors. Moreover, under the protection of Charles, Pope Adrian sought to erect an autonomous domain over central Italy, the more so as the Byzantines, abandoning for all practical purposes Rome and Ravenna, were asserting their rule only in Sicily and the southernmost edge of Italy. The papacy's desire for independence found a significant expression in the Donation of Constantine, a forgery dating probably from the first few years of Adrian's reign and purporting to legitimize these papal aims in the name of the first Christian emperor, Constantine I the Great. Charles paid a second visit to Rome in 781, when he had the Pope crown his young sons Pepin and Louis as kings of the Lombards and Aquitanians and gained de facto recognition of his Italian position from the Byzantine empress Irene, the mother of Constantine VI. The entente that existed between Charles and Byzantium came to an end after a Frankish attack on southern Italy in 787. Emperor of the West. In the end, local Roman conflicts brought about the clarification of the city's constitutional position. In May 799, Pope Leo III was waylaid in Rome by personal enemies. He took refuge at the court of Charles, who had him conducted back to the city and who in November 800 came to Rome himself, where he was received with imperial honours. Before Charles and a synod, Pope Leo cleared himself under oath of the charges made by his enemies. During Christmas mass in St. Peter's, the Romans acclaimed Charles emperor, whereupon the Pope crowned and perhaps anointed him. The imperial title was by nature a Roman dignity. While the acclamation represented the juridically conclusive act, it was the coronation at the hands of the Pope that, though of no constitutional importance, was to acquire for the Franks great significance. The Pope had been determined to make Charles emperor, deciding to a large extent the outward form; yet Charles was surely not surprised by these events. His famous statement quoted by one of his favourites, the Frankish historian Einhard, that he would not have set foot in church that Christmas if he had known the Pope's intention, implies a criticism of the ceremony initiated by the Pope, as well as a formal expression of humility. The crowning had been preceded by negotiations. While Charles's imperial rank was legally substantiated by the fact of his dominion over the western part of the old Roman Empire, the desire to counteract the petticoat rule of the empress Irene (who had dethroned and blinded her son in 797) also played a role. Residing in Rome four months and pronouncing sentence on the Pope's enemies as rebels guilty of lese majesty, Charles grasped the imperial reins with a firm hand. Likewise, after his return to Aachen (Aix-la-Chapelle), he promulgated laws in full consciousness of his rank as emperor. Byzantium braced itself for the usurper's attack, but Charles merely wished to see his new rank and his dominion over Rome recognized in negotiations; he gained his point in 812 when the emperor Michael I acknowledged him as emperor, though not as emperor of the Romans. While the imperial title did not bring Charles any additional powers, his control of Rome was now legitimized, and the estrangement of the papacy from Byzantium and its rapprochement with the Franks, a major historical event that had been initiated in 754, was rendered incontrovertible. A significant result of this development was the tradition to which Charles's assumption of the imperial title and function gave rise: all medieval concepts of empire and all the bonds between the constitutional traditions of the Franks and the later Holy Roman Empire with the Roman Empire founded by Augustus were based on the precedent of Charles's imperial title and position. Court and Administration. The creation of the empire was chiefly legitimized by Charles's efforts to raise its cultural level internally. When Charles came to power, the Frankish kingdom's cultural, administrative, and legal institutions were still relatively undeveloped. The Frankish king, for example, possessed no permanent residence. In the summer months he travelled about, deciding political issues and dispensing justice in assemblies of spiritual and temporal lords; above all, summer was the season for military campaigns. During the winter, from Christmas to Easter and sometimes longer, the king lived and held court at one of the imperial palaces. Charles especially favoured those situated in the Frankish heartland: only rarely did he spend the winter in one of the newly won territories, in encampment in Saxony, in Ratisbon, or in Rome. Not until 794 did Aachen, which the aging monarch liked because of its warm springs, become the court's abode, indeed almost a residence, during every winter and often even in summer. Here Charles built, partially with materials imported from Rome and Ravenna, the court church that is still standing, as well as the palace whose walls were incorporated into the 14th-century city hall. Charles's court consisted of his family, of the clergy in his personal service, who were called the king's capella, and of temporal officials, among them the count palatine, the seneschal, and the master of the royal household. These men were occasionally joined, on an informal basis, by other spiritual or temporal men of rank who spent some time in the ruler's presence. For Charles had the ambition to make his court the intellectual, as well as the political and administrative, centre of the realm and accordingly summoned prominent scholars from all parts of the empire and even from abroad. Among these the most important were Einhard and Alcuin. With the help of these and other literary men, Charles established a court library containing the works of the Church Fathers and those of ancient authors, and he founded a court academy for the education of young Frankish knights. Last but not least, he himself took part with his family and the learned and lay members of his entourage in a cultivated social life that afforded him entertainment no less than instruction. His mother tongue was an OldHigh German idiom, besides which he presumably understood the Old French dialect spoken by many Franks; as a grown man, he also learned Latin and some Greek, had historical and theological writings, including St. Augustine's City of God, read aloud to him, and acquired a rudimentary knowledge of mathematics and astronomy. The court's cultural interests, however, extended beyond the intellectual gratification of a small circle, such as the exchange of verses and letters. Efforts were also made to raise the level of religious observance, morality, and the process of justice throughout the empire. The clearest and most famous instance of this was the Epistula de litteris colendis, dating presumably from 784 to 785 and compiled in Charles's name by Alcuin. Its main argument lies in the assertion that the right faith--indeed, every right thought--must be clothed in the appropriate form and language, lest it be falsified; hence, the prescription of intensive study of Latin language and literature for all monastic and cathedral schools. The spiritual and literary movement called the " Carolingian renaissance" had many centres, especially in the empire's monasteries; but it cannot be evaluated without reference to Charles's court and to his endeavour to call on the best minds of the whole world, setting them to work in the education of the clergy and, in the final instance, of the whole people. The court's theological knowledge and intellectual self-confidence are reflected in the Libri Carolini, a comprehensive treatise written about 791 in Charles's name and directed against the Council of Nicaea (787), at which Greeks and papal plenipotentiaries had countenanced the practice of iconolatry; at the same time, the Libri Carolini did not spare the iconoclasts. Through this court, Charles ruled and administered his empire and dispensed justice. Once or twice a year at least, the court and the chief magistrates and nobles from all parts of the empire joined in a general assembly held either in the Frankish heartland or inone of the conquered territories. It is indicative of the unique structure of the Carolingian Empire that one cannot draw clear distinctions between an assembly of the armed forces, a constitutional assembly of the nobility, and a church synod: juridical, military, and ecclesiastical affairs were invariably discussed at one and the same time by the representatives of the nobility and the clergy. Above them all towered the figure of Charlemagne. On the local level the ruler was represented in every region by counts and bishops. Liaison between these personages and the court was maintained through royal messengers who travelled about at Charles's command, usually in pairs made up of a civil servant and a clerical dignitary. Royal commands did not have to be written out, although Charles's decrees (capitularies) increasingly came to be recorded in writing, at first rather imprecisely, in the last two decades of his reign; the forms coined by the "renaissance" gained ground only with time. Charles respected the traditional rights of the various peoples and tribes under his dominion as a matter of principle, and, after he became emperor, he had many of them recorded. The capitularies served partly as complements to tribal laws, partly as regulations applying to the most disparate aspects of public and private life, and in part also as specific instructions issued to royal messengers, counts, bishops, and others. Punitive decrees against highwaymen, dispositions concerning military levies, orders for the people to take an oath of allegiance to the emperor or to teach all Christians to recite the Lord's Prayer, are found intermingled in the capitularies with jurisdictional dispositions and regulations about the internal organization of monasteries; temporal and spiritual problems are rarely treated separately. Taken as a whole, the legal documents of Charles's reign bear witness to a great concern, born of profound moral and religious convictions, with the administration of justice and with public enlightenment, but they also show discrepancies between the ideal and reality. Limitations of His Rule. Charles's organization of the empire was, however, not without its defects and limitations. The sovereign's power was restricted only by theoretical principles of law and custom, not by institutions or countervailing forces. Significantly, the records report little about opposition movements and conspiracies, which, in fact, did exist. A rebellion that Thuringian counts launched against Charles in 786 can perhaps be explained as ethnic opposition to the centralism of the Franks. More ominous was an aristocratic conspiracy that in 792 attempted to place on the throne the hunchback Pepin, Charles's only son from his first marriage, which was later declared invalid; yet here, too, the political concepts and motives remain unknown. These events and, more clearly still, the history of the empire under Charles's successor, Louis, show the extent to which the political system had been designed for one person on whose outstanding abilities everything depended and with whose disappearance it threatened to collapse. Their self-confidence enhanced by Charles's educational policy, the clergy could not accept for all time his theocracy without opposing it with their own political and religious principles. The temporal nobility that had built the empire with the Carolingians could be firmly tied to the dynasty only as long as new conquests held out the prospect of new spoils and fiefs; if these failed to materialize, there remained only the care of one's properties in the different regions and the hope of gaining advantages from party strife. External expansion, however, could not advance substantially beyond the borders reached by 800; in fact, economic and technical resources were insufficient to hold together and administer what had already been won and to defend it against foreign enemies. Charles's empire lacked the means by which the Romans had preserved theirs: a money economy, a paid civil service, a standing army, a properly maintained network of roads and communications, a navy for coastal defense. Already in Charles's lifetime, the coasts were being threatened by the Normans. In 806 Charles planned a division of the empire between his sons, but after the death of the elder two he crowned Louis of Aquitaine his coemperor and sole successor at Aachen in 813. It was only a few months later that Charles himself died there on January 28, 814. Personality and Influence. Charlemagne's posthumous fame shone the more brightly as the following generations were unable to preserve the empire's internal peace, its unity, and its international position. Even after the Carolingian dynasty had become extinct, political tradition in the East Frankish (German) kingdom and empire, as well as in the West Frankish (French) kingdom, drew sustenance from the example set by Charlemagne. Under Otto I, Aachen became the city in which the rulers of Germany were crowned, and, at Frederick I Barbarossa's request, the antipope Paschal III canonized Charlemagne in 1165. In France the Capetians, beginning with Philip II Augustus, revived the traditions that had grown up around Charlemagne. The controversial question whether the Germans or the French were the true successors of Charlemagne was kept alive through the Middle Ages and into modern times. Napoleon called himself Charlemagne's successor; after the end of World War II, discussions of a united, Christian, "occidental" Europe invoked his model. Hand in hand with these political traditions went those in popular legend and poetry, culminating in the Roland epics. Nor did Charlemagne's fame stop at the boundaries of what was once his empire; some Slavic languages derived their term for "king" from his name (Czech král, Polish król, etc.). Charles left no biographical document; his personality can be constructed only from his deeds and the reports left by contemporaries. This is how Einhard, who lived at the court from about 795 on, described Charlemagne's character and appearance in his famous Vita Karoli Magni: "He had a broad and strong body of unusual height, but well-proportioned; for his height measured seven times his feet. His skull was round, the eyes were lively and rather large, the nose of more than average length, the hair gray but full, the face friendly and cheerful. Seated or standing, he thus made a dignified and stately impression even though he had a thick, short neck and a belly that protruded somewhat; but this was hidden by the good proportions of the rest of his figure. He strode with firm step and held himself like a man; he spoke with a higher voice than one would have expected of someone of his build. He enjoyed good health except for being repeatedly plagued by fevers four years before his death. Toward the end he dragged one foot." The strength of Charlemagne's personality was evidently rooted in the unbroken conviction of being at one with the divine will. Without inward contradiction, he was able to combine personal piety with enjoyment of life, a religious sense of missionwith a strong will to power, rough manners with a striving for intellectual growth, and intransigence against his enemies with rectitude. In his politically conditioned religiosity, the empire and the church grew into an institutional and spiritual unit. Although his empire survived him by only one generation, it contributed decisively to the eventual reconstitution, in the mind of a western Europe fragmented since the end of the Roman Empire, of a common intellectual, religious, and political inheritance on which later centuries could draw. Charlemagne did not create this inheritance single-handedly, but one would be hard put to imagine it without him. One of the poets at his court called him rex pater Europae--"King father of Europe." In truth, there is no other man who similarly left his mark on European history during the centuries of the Middle Ages. Source: "Charlemagne" Britannica Online. [Accessed 10 February 1998].

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot Karel I "De grote" der Franken?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk Karel I "De grote" der Franken

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

  • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
  • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
  • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).

Verwantschap Karel I "De grote" der Franken



Visualiseer een andere verwantschap

De getoonde gegevens hebben geen bronnen.

Aanknopingspunten in andere publicaties

Deze persoon komt ook voor in de publicatie:

Over de familienaam Der Franken


De publicatie Stamboom Van Vugt is opgesteld door .neem contact op
Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
Maikel van Vugt, "Stamboom Van Vugt", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-vugt/I1546.php : benaderd 25 april 2024), "Karel I "De grote" der Franken (748-814)".