Het Archief van het Schippersgilde te 's Hertogenbosch.
Al in 1578 verzochten de schippers aan de magistraat om zich in een ambachtsgilde te mogen verenigen. Dit verzoek leverde toentertijd geen resultaat op. Op 2 augustus 1630 wordt door de magistraat, zonder dat er van een verzoek of initiatief van de schippers sprake is, een gilde opgericht. Van dat gilde maakten deel uit de schippers, die voeren op de stadsveren naar Amsterdam, Delft, Dordrecht, Gorinchem, Gouda,'s Gravenhage, Haarlem, Leiden, Middelburg, Nijmegen, Rotterdam, Schiedam, Tiel en Utrecht. De magistraat verleende aan het gilde verschillende kaarten. De belangrijkste zijn die van 1630 en 1680. Aan het hoofd van het ambacht stonden twee overdekens, die lid van de magistraat waren, en vier gewone dekens. In 1798 is nog sprake van dit gilde.
Het archief beslaat het tijdvak 1680-1806.
Stadsarchief 's Hertogenbosch (115)
Akkoord
Naam eerste partij: Jan van Veen
Woonplaats eerste partij: Utrecht
Naam tweede partij: Antony van Veen
Beroep tweede partij: schipper van Utrecht op 's Hartogenbosch
Samenvatting inhoud akte: over de nalatenschap van Jacob Jansz van Veen en : Lyntie Teunis, hun ouders, en over andere zaken
Attestatie
Naam eerste partij: Anthoni van der Veer, 38 jaar
Beroep eerste partij: schipper van Utrecht op 's Hartogenbos
Naam eerste partij: Jacobus van Linschoten, 55 jaar
Beroep eerste partij: meester koperwerker
Woonplaats eerste partij: Utrecht
Naam tweede partij: Gerrid van der Lust
Beroep tweede partij: merktschipper van Utrecht op Rotterdam
Samenvatting inhoud akte: over afspraak tussen requirant en Wouter Teunisz Verhagen, schipper op Rotterdam
Koop/Verkoop
Drie huisinge annexe (met recht van voorverkoop voor 't Bartholomei Gasthuys) aan de Lange Smeesteegh; gekocht in 1711 uit de boedel van wijlen Hendrick van Zuilen en Gerarda de Ridder. Bron: Transporten Nieuwe Eigenaars nr.247 in 1711 te Utrecht.
Koop/Verkoop
Een huis aan de Drieharinghsteegje of Vroedsteegje nz, gekocht in 1711 uit de boedel van wijlen Hendrick van Zuilen en Gerarda de Ridder. Bron: Transporten Nieuwe Eigenaars nr. 247 (05\06\1711)
Overdracht
Naam eerste comparant: Aeltie Meesen van der Veer
Echtgenote eerste party: wed. Cors Reyerssen van Rosendaell
Woonplaats eerste comparant: Utrecht
Naam comparant ter andere zyde: Antony van Veen
Echtgenote comparant t.a.z.: x Anna van Rosendaell, dochter
Inhoud rechtshandeling: huisraad en inboedel vanwege schulden
Procuratie
Naam eerste partij: Cornelis van Lottum
Beroep eerste partij: coopman
Woonplaats eerste partij: Utrecht
Naam tweede partij: Antoni van Veen
Beroep tweede partij: schipper van Utrecht op Den Bosch
Samenvatting inhoud akte: om geld te innen van bakker Johannes Hardevelt in 't Wittebrootskint in Den Bosch, vanwege geleverde granen
Scheiding
Eerste Partij: Aeltie Meesen van der Veer
Echtgenoot: wed. Cors Reyerssen van Rosendaell
Tweede Partij: Antony van Veen
Echtgenoot: x Anna van Rosendaell
Tweede Partij: Reynier van Rosendaell, kinderen
Onroerend goed: camere naar de kinderen; Stadtscingel ontrent de Keulse Kraen
Gerecht: Bemuerde Weerdt
34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905
Hij is getrouwd met Johanna (Anna Annechie) van Roosendaal.
Toestemming voor het huwelijk is 15 november 1685 verkregen te Utrecht (UT).Bron 11
Ze zijn in de kerk getrouwd op 9 december 1685 te Utrecht (UT).Bron 11In het trouwboek wordt voor de eerste keer de achternaam Van der Veen genoemd.
Kind(eren):
Schippersgilde
opgericht: 1630
Het stadsbestuur van Den Bosch richt het Schippersgilde op, zonder dat er een verzoek van de schippers daartoe is uitgegaan. Deel van het gilde maken uit de schippers die varen op de stadsveren naar Amsterdam, Delft, Dordrecht, Gorinchem, Gouda, 's-Gravenhage, Haarlem, Leiden, Middelburg, Nijmegen, Rotterdam, Schiedam, Tiel en Utrecht.
Waterverbinding van Culemborg naar de Linge
Op 2 januari 1694 werd een trekschuit-verbinding tussen Utrecht en Den Bosch geopend, met daarin opgenomen een vaarverbinding tussen Culemborg en Zaltbommel.
Het gedeelte tussen Zaltbommel en Culemborg bestond uit een zuidelijk deel (van de dijk bij Tuil tot aan de Boutensteinse sluis bij Enspijk) en een noordelijk deel (van de Linge tot aan Culemborg). Voor het traject van Culemborg naar Utrecht zouden de passagiers eerst met een rijtuig naar Schalkwijk worden gebracht en van daar via de Schalkwijkse wetering verder varen naar de Tolsteegpoort in Utrecht. Van deze grootse plannen is echter weinig terechtgekomen. Het werd uiteindelijk niet meer dan een wat primitieve verbinding te water, waarvan vooral door marktschuiten ge-bruik werd gemaakt.
De trekschuit had die wel. Deze werd namelijk door een paard op het zogenaamde jaag-pad langs het water voort getrokken. Omdat de snelheid van een paard niet afhankelijk was van de weersomstandigheden, konden de trekschuiten binnen een afgesproken tijd op hun be-stemming aankomen. Voor de posterij-en en zakenlieden was dit een enorme vooruitgang. Vanaf 1660 zag je dan ook in Nederland een groot netwerk van trekvaarten ontstaan. De trekschuitschippers werden ook verplicht om volgens een strikte dienstregeling te varen. Hielden zij zich daar niet aan, dan kregen zij een boete.
Antonie Boyer (Poyer, later van Veen genoemd) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1685 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johanna (Anna Annechie) van Roosendaal |
Domkerk. Utrechts Archief, Boek 5, pag 351
Archieven van de ambachts- en schuttersgilden 1327-1874 's Hertogenbosch
Utrechts Archief, DTB-Doop Boek: 6 - 92
U128a002 aktenr. 87. Notaris J. VONCK, UTRECHT
U122a2 aktenr. 106. Notaris P. VAN LIENDER, UTRECHT
Utrechts Archief, Transporten Nieuwe Eigenaars nr 247 (05-06-1711)
U128a002 aktenr. 36. Notaris J. VONCK, UTRECHT
U090a002 aktenr. 114. Notaris G. VAN ZUYLEN, UTRECHT
U128a002, Aktenr 35. Notaris: J. VONCK
Utrechts Archief, DTB-Begraven boek 129, pag 156,
Utrechts Archief, DTB-Huwelijk Boek nr 99, pag 497, Domkerk Utrecht