Tijdstip: 02:00
Hij is getrouwd met Mathilde Henriette Vos.
Zij zijn getrouwd op 11 augustus 1921 te Assendelft (Nh) , hij was toen 27 jaar oud.
Kind(eren):
Beroep: Stuurman grote vaart, kapitein bij de Holland-Amerika-Lijn. In 1936 en 1937 voer hij van Indië op Nederland voor de NV Stoomvaart Maatschappij Nederland o.a. op de stoom- en motorschepen ms. 'Marnix van Sint Aldegonde', ms. Saparoea', en ss./ms. 'Mendanau'.
Ms. 'Marnix van Sint Aldegonde'
Het schip werd in 1930 opgeleverd aan de SMN en door de Amsterdamse rederij ingezet op de lijn Amsterdam-Batavia. Op de Marnix was Santeus in 1936 verantwoordelijk voor het blussen van een grote brand aan boord in de Middellandse Zee.
Vanaf 1939 onderhield het schip een pendeldienst tussen Lissabon en Nederlands Oost-Indië. Van 13 mei tot 7 juli 1941 werd het schip te Singapore geschikt gemaakt voor het vervoer van geallieerde troepen. In november 1942 was het ms Marnix van St. Aldegonde betrokken bij Operatie Torch, de geallieerde landing in Noord-Afrika. Het schip stond hierbij bloot aan zware luchtaanvallen, maar liep geen averij op. Op 6 november 1943 werd het schip, dat op weg was van Liverpool naar Salerno, ter hoogte van Cape Bougaroni, door Duitse vliegtuigen tot zinken gebracht. Aan boord bevonden zich 3.235 opvarenden die allen gered konden worden. De Marnix van St. Aldegonde vervoerde tijdens de Tweede Wereldoorlog 24.629 geallieerde troepen.
ss/ms. 'Saparoea'
In 1931 werd het schip (gebouwd in 1921) bij de RDM omgebouwd van stoom- tot motorschip. Daarvoor werd een van de twee motoren van het passagiersschip "P.C. Hooft" gebruikt: een Sulzer twee-tact, acht-cilinder luchtverstuivermotor van 4000 ipk met een boring van 680 mm. Tevens werden drie nieuwe hulpmotoren van Sulzer op het schip geplaatst. Van de oude installatie bleven alleen twee ketels aan boord voor de tankverwarming, de dekwerktuigen en de hutkachels. De tweede motor werd geplaatst in het zusterschip "Salawati". De uitgebrande "P.C. Hooft" werd gesloopt.
In WO-II heeft het schip 225.000 mijlen in oorlogsdienst gevaren. Van 1941 tot 1942 werd ze verhuurd aan het British Ministry of War Transport. In november 1944, onder het gezag van kapitein J. Lassche, werd het schip nabij Humber door een mijn beschadigd. Na een provisorische reparatie in Immingham ging ze begin 1945 naar Antwerpen.
In 1955 werd het schip herdoopt in m.s. "Amstelvliet" en kwam in beheer bij de Reederij Amsterdam (van de SMN) in Amsterdam. In 1957 werd ze verkocht naar Panama en herdoopt in m.s. "Sincerity". In 1958 werd het schip gesloopt in Osaka, Japan.
.
Santeus Abraham Jonker | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1921 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mathilde Henriette Vos |
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.