1605 Bij de vredesonderhandelingen met de Spanjaarden zijn de Noordelijke Nederlanden economisch sterk om de eis van vrijheid van gosdienst-uitoefening te blijven stellen en tevens te bedingen dat een vrije vaart op Indie gewaarborgd blijft.
Dit ondanks het feit dat wij daar de Portugezen als grote mededingers hebben en deze onder het beheer van de Spanjaarden vallen.
Een nieuwe geest van weerbaarheid was over ons volk gekomen.
Katholieken en protestanten spanden zich gelijkelijk in de vrijheid van de jonge republiek te verdedigen.
De handel op de Oostzeelanden was wederom, evenals in de 15e eeuw, de belangrijkste bron van welvaart.
De zeeen waren weer veilig voor de graan-, hout-, ijzer- en koperhandel.
Amsterdam werd de grote stapelplaats voor deze produkten.
De graanhandel was zelfs zo sterk in Nederlandse handen, dat Spanje hier graan moest kopen als er misoogsten waren in zijn verwaarloosde landbouwgebieden.
Trouwens de Nederlandse graanvaart richtte zich sedert 1590 ook op Italie en de Levant.
Ook de tarfieken of veredelingsbedrijven in de Noordnederlandse havens profiteerden van de handel op de Oostzee; onder andere de bierbrouwerijen, de jeneverstokerijen
en de zeepziederijen werden door de Oostvaart van grondstoffen voorzien.
De veredelde produkten werden van Nederland uit naar Engeland,Frankrijk of Duitsland geexporteerd.
De Oostzeevaart stelde tenslotte de Hollandse kooplieden in staat grote sommen te investeren in de steden en gebieden waarmede zij handel dreven.
De opkomst van de Zweedse ijzer en papierindustrie is zelfs voor een groot deel aan Amsterdamse kooplieden en bankiers te danken.
Zweden kon zelfs een tijd lang op militaire hulp uit Nederland rekenen tegen zijn concurrenten Denemarken en Polen.
Pas toen het zich van beide oevers van de Sont trachtte meester te maken en de Oostzee
voor Nederlandse koopvaarders wilde afsluiten, keerde de Nederlandse buitenlandse politiek zich tegen Zweden (1656).
Omstreeks 1600 ontstond ook de vaart op Indie.
Men had de steun van vele predikanten en overtuigde gelovigen,die meenden dat zij op deze wijze de macht en de welvaart van het Spaanse Imperium op de meest efficiente wijze zouden
aantasten.
Men had de keus uit vier wegen naar Indie :
1.De Noordwestelijk doorvaart om Canada heen.
Men heeft dat ook geprobeerd (1609, Hudson]; maar toen bleek dat de Hudsonbaai geen doorgang verleende naar de Stille Oceaan gaf men deze poging op.
Dirk Cornelisz. van Heyningen |
Toegevoegd via een Smart Match
Stambomen op MyHeritage
Familiesite: van Heiningen Web Site
Familiestamboom: 53985672-1