Zij is getrouwd met Ferdinand BORDEWIJK.
Zij zijn getrouwd op 1 augustus 1914 te The Hague (Zuid-Holland, The Netherlands), zij was toen 21 jaar oud.
Johanna Bordewijk-Roepman (1892-1971) was als componiste eigenzinnig â©n een natuurtalent. In wezen autodidact, componeerde zij een behoorlijk aantal werken. Een keur aan composities ontstond: voor orkest, voor piano, liederen, maar vooral veel werken voor koor, zowel voor vrouwen-, mannen- als gemengd koor. Haar liederen zijn van hoge kwaliteit. De uitdrukking van de tekst in de muziek is groot. Zij ontwikkelde een geheel eigen stijl en een eigen klankwereld die met geen andere te vergelijken valt. Toch had zij met haar composities veel succes, met name in de jaren vijftig werd bijna alles wat zij schreef veelvuldig uitgevoerd en niet alleen in Nederland maar wereldwijd. Johanna Bordewijk-Roepman schreef slechts â©â©n pianoconcert en â©â©n pianosonate. Het pianoconcert werd onmiddellijk op het repertoire genomen van grote solisten als Nelly Wagenaar en Marinus Flipse aan wie het was opgedragen.
In 1946 was Johanna â©â©n van de vijf componisten van wie de regering een werk bekroonde: de Sonate 1943 voor pianosolo. Een compositie die in die tijd door meerdere pianisten van naam op het repertoire werd genomen. Johanna had de sonate opgedragen aan Nelly Wagenaar, die het werk veel speelde, maar ook Jan Odâ© programmeerde het en tegenwoordig heeft Marcel Worms het op zijn repertoire.
Johanna Bordewijk-Roepman is een van de zeldzame Nederlandse vrouwelijke componistes, die tijdens haar leven wereldwijd succes had met haar composities. Daarnaast is haar stijl uniek te noemen en zij werd daar door vakgenoten ook om geroemd. Aan een dergelijke muzikale erfenis mag niet voorbijgegaan worden. Haar muziek heeft bewezen kwaliteit te bezitten en zou dus repertoire moeten houden.
Johanna Suzanna Hendrina ROEPMAN | ||||||||||
1914 | ||||||||||
Ferdinand BORDEWIJK |
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.