Vader niet bekend
De opleiding tot kanonnier afgesloten
In Nederland op Hr. Ms. Java geplaatst.
Geplaatst aan boord van de Hr. Ms. Johan van Gelder
Matroos der 3e Klasse
Geplaatst aan boord van Hr. Ms. Pieter Florisz
Geplaatst aan boord van het "Wachtschip"
Vertrokken uit Nederland per Hr. Ms. Christiaan Huijgens
Geplaatst op Marinekazerne te Soerabaja (Oost-Java)
Overgeplaatst naar Marinekazerne Oedjong te Soerabaya (Oost-Java)
Matroos der 2e klasse
Geplaatst aan boord van Hr. Ms. Krakatau
Geplaatst aan boord van de Hr. Ms. Soemba
Matroos der 1e klas
Geplaatst aan boord van de Hr. Ms. Gouden Leeuw
Aangenomen in de Rijkszeedienst te 's Gravenhage als Lichtmatroos voor de rol van Hr. Ms. "Wachtschip"te Vlissingen voor de tijd van zes jaren, ingaand na het verlaten der opleiding.
Kreeftskeerkring gepasseerd (IN)
Tandjong Priok / Batavia / West-Java aangekomen
In Japans krijgsgevangenschap genomen
Uit Nederlandsch-Oost-Indië afgevoerd
In Siam (Thailand) aangekomen.
Overleden in het Japanse krijgsgevangenenkamp te Kuie (Siam/Thailand)
Hij is getrouwd met Sophia Maria van Ede van der Pals.
Zij zijn getrouwd te Surabaya, Indonesia.
Ministerie van Defensie
Bureau Registratie en Informatie Ontslagen Personeel
Postbus 7000,
6460 NC Kerkrade
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hr. Ms. De Ruyter [De Ruyter-class Cruis
er]Top
History
16.09.1933Laid down
11.03.1935Launched
03.10.1936Commissioned
27.02.1942Torpedoed in the Battle of the Java Sea
28.02.1942Sunk in the Battle of the Java Sea
Captain
04.05.1939-27.01.1941Kapitein ter zee H.J. Bueninck <http://houterman.htmlplanet.com/persons_dutch_navyB.html>
18.08.1941-27.02.1942Kapitein-Luitenant ter zee E.E.B. Lacomblé <http://houterman.htmlplanet.com/persons_dutch_navyL.html>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Burg, J. van den (1920) matr.1 03-09-1943 Kanchanaburi, Siam W 48
W 48 17-11-1942 tot 11-08-1945 Burma-Siam spoorweg
De Japanners wilden vanuit Burma een aanval doen op India, maar het zeetransport op het traject Saigon-
Singapore-Rangoon duurde hen te lang. Een oplossing daarvoor was een verbinding van Saigon over land
85
via Bangkok naar Rangoon. In juni 1942 was het project voor de Burma-Siam-spoorweg door het Japanse
Keizerlijk Hoofdkwartier goedgekeurd. De spoorweg, enkel smalspoor, moest een capaciteit krijgen van
3.000 ton per dag. De 414 kilometer lange spoorweg liep 300 kilometer door zo goed als onbewoond
gebied, merendeels tropisch moessonwoud. Veel bruggen, dijken, doorgravingen en emplacementen
moesten aangelegd worden in veelal bergachtig terrein. Men gebruikte meestal hout als materiaal, want de
spoorweg was slechts bedoeld voor oorlogstijd. Het werk werd uitgevoerd door Japanse gemilitariseerde
spoorwegtroepen, 61.000 geallieerde krijgsgevangenen en ongeveer 160.000 Aziatische arbeiders. In Siam
werkte men van zuid naar noord, van Non Pladuk (KM 0) naar Ban Pong (KM 5), waar de aftakking was
van de lijn Bangkok-Singapore, en vervolgens langs de Mae Nam via Kanchanaburi (KM 50) naar het
noorden langs de Kwai. Verder naar Chungkai (KM 57), Tamarkan (KM 66), Kinsayok (KM 172) en
Konquita (KM 263). In Burma werkte men van noord naar zuid, van Thanbyuzayat (KM 414) over de Drie-
Pagodenpas tot Konquita. Daar werden op 17 oktober 1943 de dwangarbeiders en krijgsgevangenen vanuit
het zuiden ontmoet en de spoorlijn officieel door de Japanners geopend. Omdat evenwel de lijn regelmatig
door de geallieerden werd gebombardeerd, hielden de Japanners nog veel krijgsgevangenen achter voor
herstelwerkzaamheden. De overigen werden afgevoerd naar Singapore of Japan. De werkkampen lagen
langs de lijn één tot tien kilometer uit elkaar. Vele werkkampen hadden geen naam. Zij werden dan
uitsluitend met hun kilometerafstand vanaf Non Pladuk (0 km) aangeduid. Op opengehakte stukjes land
stonden een paar tenten, enkele barakken, een keuken en een paar latrines. Dat was een kamp. De kampen
lagen midden in de wildernis en waren niet afgesloten. De arbeid aan de spoorweg moest worden verricht
onder ongunstige klimatologische omstandigheden, terwijl de voeding minimaal was. Daarbij werden de
schaars geklede krijgsgevangenen bij hun arbeid door de Japanners afgebeuld, opgejaagd en mishandeld.
Vele krijgsgevangenen, onder wie ongeveer 3.200 Nederlanders, stierven dan ook door ziekten, ontbering,
mishandeling of geallieerde bombardementen. Van de Koninklijke Marine lieten 253 man het leven65. Op
ongeveer 5 kilometer afstand vanaf Non Pladuk, in de richting Bangkok, lag het grote zieken- en
herstellingskamp Nakhonpathon.
zoon van een andere vader dan Willem v/d Burg, was een zeeman, kind niet erkend door zijn echte vader
Slachtofferregister: slachtoffer
Personalia
Achternaam Burg T
ussenvoegsels van denVoornamen Johannes Voorletters J.
Rang Matr.I
Mil. onderdeel KM.
Geboorteplaats Leiden Geboortedatum 22-06-1920
Overlijdensplaats Kuie,
Thailand Overlijdensdatum 03-09-1943Begraafplaats
Kanchanaburi War Cemetery (meer informatie)
De Birma-spoorweg is de beruchte spoorweg tussen het toenmalige Birma (nu Myanmar)
en Thailand. Deze verbinding werd in opdracht van de Japanse overheersers aangelegd door duizenden dwangarbeiders en krijgsgevangenen. Velen hebben dit niet overleefd. Met recht noemt men de spoorlij
n ook wel de 'Dodenspoorweg'.De spoorweg was gereed in december 1943. Vanaf dat moment bestonden de werkzaamheden uit onderhoud en het repareren van de schade die door geallieerde bommenwerper
s werd toegebracht. Omdat de werkkampen vaak ingericht waren naast vitale punten van de spoorweg, vielen tijdens een bombardement vaak ook veel slachtoffers en gewonden onder de dwangarbeiders. De Jap
anse leiding gaf echter geen toestemming de kampen te markeren.
In totaal heeft de spoorweg het leven van 80.000 tot 100.000 mensen gekost. Tijdens de aanleg stierven per dag gemidd
eld 75 arbeiders. 15.000 Krijgsgevangenen stierven aan de gevolgen van uitputting, ziekte en ondervoeding. Onder hen 7.000 Britten, 4.500 Australiërs, 131 Amerikanen en bijna 3.000 Nederlanders. Ook
vele Thaise, Birmaanse, Maleisische en Indonesische dwangarbeiders hebben de verschrikkelijke omstandigheden niet overleefd. Aanvankelijk werden de doden langs de spoorweg begraven. Later zijn zij (he
r)begraven op drie erevelden: Chungkai en Kanchanaburi in Thailand en Thanbyuzayat in Birma.De aanleg van deze erevelden gebeurde op initiatief van de 'Commonwealth War Graves Commission'. Dit
is de Britse zusterorganisatie van de Oorlogsgravenstichting. Zij is verantwoordelijk voor het inrichten en onderhouden van oorlogsgraven van landen uit het Gemenebest. Ook het onderhoud van de Nederl
andse graven op hun erevelden wordt door deze organisatie verzorgd, in overleg met de Oorlogsgravenstichting.Gemeente Kanchanaburi
Land Thailand
Vak 3
Rij B
>Nummer 27
zoon van een andere vader dan Willem v/d Burg, was een zeeman, kind niet erkend door zijn echte vader
Slachtofferregister: slachtoffer
Personalia
Achternaam Burg Tussenvoegsels van den
Voornamen Johannes Voorletters J.
Rang Matr.I
Mil. onderdeel KM.
Geboorteplaats Leiden Geboortedatum 22-06-1920
Overlijdensplaats Kuie, Thailand Overlijdensdatum 03-09-1943
Begraafplaats
Kanchanaburi War Cemetery (meer informatie)
De Birma-spoorweg is de beruchte spoorweg tussen het toenmalige Birma (nu Myanmar) en Thailand. Deze verbinding werd in opdracht van de Japanse overheersers aangelegd door duizenden dwangarbeiders en
De spoorweg was gereed in december 1943. Vanaf dat moment bestonden de werkzaamheden uit onderhoud en het repareren van de schade die door geallieerde bommenwerpers werd toegebracht. Omdat de werkkamp
In totaal heeft de spoorweg het leven van 80.000 tot 100.000 mensen gekost. Tijdens de aanleg stierven per dag gemiddeld 75 arbeiders. 15.000 Krijgsgevangenen stierven aan de gevolgen van uitputting,
De aanleg van deze erevelden gebeurde op initiatief van de 'Commonwealth War Graves Commission'. Dit is de Britse zusterorganisatie van de Oorlogsgravenstichting. Zij is verantwoordelijk voor het inri
Gemeente Kanchanaburi
Land Thailand
Vak 3
Rij B
Nummer 27
grootouders
ouders
broers/zussen
kinderen
Johannes van den Burg | ||||||||||||||||||
Sophia Maria van Ede van der Pals | ||||||||||||||||||
Added by confirming a Smart Match
MyHeritage.com family tree
Family site: dekker_history Web Site
Family tree: dekker_history