Stamboom Jonker, van den Burg, Half, Mol, Schaaders, e.a. » Johannes van den "Matroos" Burg (1920-1943)

Persoonlijke gegevens Johannes van den "Matroos" Burg 

Bron 1
  • Roepnaam is Matroos.
  • Hij is geboren op 22 juni 1920 in Leiden, Nederland.
    Vader niet bekend
  • Hij werd gedoopt in Leiden, Nederland.
  • Beroep: Matroos 1st Klas.
  • Opleidingen:
  • Nationaliteit: op 22 juni 1920 Nederlandse, Leiden, Nederland.
  • Afgestudeerd op 28 augustus 1941, Nederlandsch-Oost-Indië.
    De opleiding tot kanonnier afgesloten
  • (Military Service) op 5 mei 1937 in Netherlands.
    In Nederland op Hr. Ms. Java geplaatst.
  • (Military Service) op 3 januari 1938 in Netherlands.
    Geplaatst aan boord van de Hr. Ms. Johan van Gelder
  • (Military Promotion) op 28 april 1938 in Netherlands.
    Matroos der 3e Klasse
  • (Military Service) op 24 september 1938 in Netherlands.
    Geplaatst aan boord van Hr. Ms. Pieter Florisz
  • (Military Service) op 21 november 1938 in Vlissingen, Netherlands.
    Geplaatst aan boord van het "Wachtschip"
  • (Military Service) op 7 december 1938.
    Vertrokken uit Nederland per Hr. Ms. Christiaan Huijgens
  • (Military Service) op 5 januari 1939 in Surabaya, Indonesia.
    Geplaatst op Marinekazerne te Soerabaja (Oost-Java)
  • (Military Service) op 3 september 1939 in Surabaya, Indonesia.
    Overgeplaatst naar Marinekazerne Oedjong te Soerabaya (Oost-Java)
  • (Military Promotion) op 1 oktober 1939 in Surabaya, Indonesia.
    Matroos der 2e klasse
  • (Military Service) op 16 november 1940 in Nederlandsch-Oost-Indië.
    Geplaatst aan boord van Hr. Ms. Krakatau
  • (Military Service) op 5 mei 1941 in Nederlands-Oost-Indië.
    Geplaatst aan boord van de Hr. Ms. Soemba
  • (Military Promotion) op 1 augustus 1941 in Nederlandsch-Oost-Indië.
    Matroos der 1e klas
  • (Military Service) op 4 september 1941 in Nederlandsch-Oost-Indië.
    Geplaatst aan boord van de Hr. Ms. Gouden Leeuw
  • (Military Enlistment) in Vlissingen.
    Aangenomen in de Rijkszeedienst te 's Gravenhage als Lichtmatroos voor de rol van Hr. Ms. "Wachtschip"te Vlissingen voor de tijd van zes jaren, ingaand na het verlaten der opleiding.
  • (Passeren Kreeftskeerkring) op 22 december 1938 in Kreeftskeerkring.
    Kreeftskeerkring gepasseerd (IN)
  • (Aankomst in Nederlandsch-Oost-Indië) op 5 januari 1939 in Tanjung Priok, Jakarta Capital Region, Indonesia.
    Tandjong Priok / Batavia / West-Java aangekomen
  • (Krijgsgevangene) in Nederlandsch-Oost-Indië.
    In Japans krijgsgevangenschap genomen
  • (Krijgsgevangene) in Nederlandsch-Oost-Indië.
    Uit Nederlandsch-Oost-Indië afgevoerd
  • (Krijgsgevangene) in Siam, Siam.
    In Siam (Thailand) aangekomen.
  • Hij is overleden op 3 september 1943 in Kuie, (Siam) Thailand, hij was toen 23 jaar oud.
    Overleden in het Japanse krijgsgevangenenkamp te Kuie (Siam/Thailand)
  • Hij is begraven in Kanchanaburi, Thailand.
  • Een kind van Willem van den Burg en Maria Johanna Colijn

Gezin van Johannes van den "Matroos" Burg

Hij is getrouwd met Sophia Maria van Ede van der Pals.

Zij zijn getrouwd te Surabaya, Indonesia.


Notities over Johannes van den "Matroos" Burg

Ministerie van Defensie
Bureau Registratie en Informatie Ontslagen Personeel
Postbus 7000,
6460 NC Kerkrade

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hr. Ms. De Ruyter [De Ruyter-class Cruis
er]Top

History
16.09.1933Laid down
11.03.1935Launched
03.10.1936Commissioned
27.02.1942Torpedoed in the Battle of the Java Sea
28.02.1942Sunk in the Battle of the Java Sea
Captain
04.05.1939-27.01.1941Kapitein ter zee H.J. Bueninck <http://houterman.htmlplanet.com/persons_dutch_navyB.html>
18.08.1941-27.02.1942Kapitein-Luitenant ter zee E.E.B. Lacomblé <http://houterman.htmlplanet.com/persons_dutch_navyL.html>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Burg, J. van den (1920) matr.1 03-09-1943 Kanchanaburi, Siam W 48

W 48 17-11-1942 tot 11-08-1945 Burma-Siam spoorweg
De Japanners wilden vanuit Burma een aanval doen op India, maar het zeetransport op het traject Saigon-
Singapore-Rangoon duurde hen te lang. Een oplossing daarvoor was een verbinding van Saigon over land
85
via Bangkok naar Rangoon. In juni 1942 was het project voor de Burma-Siam-spoorweg door het Japanse
Keizerlijk Hoofdkwartier goedgekeurd. De spoorweg, enkel smalspoor, moest een capaciteit krijgen van
3.000 ton per dag. De 414 kilometer lange spoorweg liep 300 kilometer door zo goed als onbewoond
gebied, merendeels tropisch moessonwoud. Veel bruggen, dijken, doorgravingen en emplacementen
moesten aangelegd worden in veelal bergachtig terrein. Men gebruikte meestal hout als materiaal, want de
spoorweg was slechts bedoeld voor oorlogstijd. Het werk werd uitgevoerd door Japanse gemilitariseerde
spoorwegtroepen, 61.000 geallieerde krijgsgevangenen en ongeveer 160.000 Aziatische arbeiders. In Siam
werkte men van zuid naar noord, van Non Pladuk (KM 0) naar Ban Pong (KM 5), waar de aftakking was
van de lijn Bangkok-Singapore, en vervolgens langs de Mae Nam via Kanchanaburi (KM 50) naar het
noorden langs de Kwai. Verder naar Chungkai (KM 57), Tamarkan (KM 66), Kinsayok (KM 172) en
Konquita (KM 263). In Burma werkte men van noord naar zuid, van Thanbyuzayat (KM 414) over de Drie-
Pagodenpas tot Konquita. Daar werden op 17 oktober 1943 de dwangarbeiders en krijgsgevangenen vanuit
het zuiden ontmoet en de spoorlijn officieel door de Japanners geopend. Omdat evenwel de lijn regelmatig
door de geallieerden werd gebombardeerd, hielden de Japanners nog veel krijgsgevangenen achter voor
herstelwerkzaamheden. De overigen werden afgevoerd naar Singapore of Japan. De werkkampen lagen
langs de lijn één tot tien kilometer uit elkaar. Vele werkkampen hadden geen naam. Zij werden dan
uitsluitend met hun kilometerafstand vanaf Non Pladuk (0 km) aangeduid. Op opengehakte stukjes land
stonden een paar tenten, enkele barakken, een keuken en een paar latrines. Dat was een kamp. De kampen
lagen midden in de wildernis en waren niet afgesloten. De arbeid aan de spoorweg moest worden verricht
onder ongunstige klimatologische omstandigheden, terwijl de voeding minimaal was. Daarbij werden de
schaars geklede krijgsgevangenen bij hun arbeid door de Japanners afgebeuld, opgejaagd en mishandeld.
Vele krijgsgevangenen, onder wie ongeveer 3.200 Nederlanders, stierven dan ook door ziekten, ontbering,
mishandeling of geallieerde bombardementen. Van de Koninklijke Marine lieten 253 man het leven65. Op
ongeveer 5 kilometer afstand vanaf Non Pladuk, in de richting Bangkok, lag het grote zieken- en
herstellingskamp Nakhonpathon.

zoon van een andere vader dan Willem v/d Burg, was een zeeman, kind niet erkend door zijn echte vader

Slachtofferregister: slachtoffer

Personalia

Achternaam Burg T
ussenvoegsels van den

Voornamen Johannes Voorletters J.

Rang Matr.I

Mil. onderdeel KM.

Geboorteplaats Leiden Geboortedatum 22-06-1920

Overlijdensplaats Kuie,
Thailand Overlijdensdatum 03-09-1943

Begraafplaats

Kanchanaburi War Cemetery (meer informatie)

De Birma-spoorweg is de beruchte spoorweg tussen het toenmalige Birma (nu Myanmar)
en Thailand. Deze verbinding werd in opdracht van de Japanse overheersers aangelegd door duizenden dwangarbeiders en krijgsgevangenen. Velen hebben dit niet overleefd. Met recht noemt men de spoorlij
n ook wel de 'Dodenspoorweg'.

De spoorweg was gereed in december 1943. Vanaf dat moment bestonden de werkzaamheden uit onderhoud en het repareren van de schade die door geallieerde bommenwerper
s werd toegebracht. Omdat de werkkampen vaak ingericht waren naast vitale punten van de spoorweg, vielen tijdens een bombardement vaak ook veel slachtoffers en gewonden onder de dwangarbeiders. De Jap
anse leiding gaf echter geen toestemming de kampen te markeren.

 

In totaal heeft de spoorweg het leven van 80.000 tot 100.000 mensen gekost. Tijdens de aanleg stierven per dag gemidd
eld 75 arbeiders. 15.000 Krijgsgevangenen stierven aan de gevolgen van uitputting, ziekte en ondervoeding. Onder hen 7.000 Britten, 4.500 Australiërs, 131 Amerikanen en bijna 3.000 Nederlanders. Ook
vele Thaise, Birmaanse, Maleisische en Indonesische dwangarbeiders hebben de verschrikkelijke omstandigheden niet overleefd. Aanvankelijk werden de doden langs de spoorweg begraven. Later zijn zij (he
r)begraven op drie erevelden: Chungkai en Kanchanaburi in Thailand en Thanbyuzayat in Birma.

De aanleg van deze erevelden gebeurde op initiatief van de 'Commonwealth War Graves Commission'. Dit
is de Britse zusterorganisatie van de Oorlogsgravenstichting. Zij is verantwoordelijk voor het inrichten en onderhouden van oorlogsgraven van landen uit het Gemenebest. Ook het onderhoud van de Nederl
andse graven op hun erevelden wordt door deze organisatie verzorgd, in overleg met de Oorlogsgravenstichting.

Gemeente Kanchanaburi

Land Thailand

Vak 3

Rij B >

Nummer 27

zoon van een andere vader dan Willem v/d Burg, was een zeeman, kind niet erkend door zijn echte vader

Slachtofferregister: slachtoffer

Personalia
Achternaam Burg Tussenvoegsels van den
Voornamen Johannes Voorletters J.
Rang Matr.I
Mil. onderdeel KM.
Geboorteplaats Leiden Geboortedatum 22-06-1920
Overlijdensplaats Kuie, Thailand Overlijdensdatum 03-09-1943
Begraafplaats
Kanchanaburi War Cemetery (meer informatie)

De Birma-spoorweg is de beruchte spoorweg tussen het toenmalige Birma (nu Myanmar) en Thailand. Deze verbinding werd in opdracht van de Japanse overheersers aangelegd door duizenden dwangarbeiders en

De spoorweg was gereed in december 1943. Vanaf dat moment bestonden de werkzaamheden uit onderhoud en het repareren van de schade die door geallieerde bommenwerpers werd toegebracht. Omdat de werkkamp

In totaal heeft de spoorweg het leven van 80.000 tot 100.000 mensen gekost. Tijdens de aanleg stierven per dag gemiddeld 75 arbeiders. 15.000 Krijgsgevangenen stierven aan de gevolgen van uitputting,

De aanleg van deze erevelden gebeurde op initiatief van de 'Commonwealth War Graves Commission'. Dit is de Britse zusterorganisatie van de Oorlogsgravenstichting. Zij is verantwoordelijk voor het inri

Gemeente Kanchanaburi

Land Thailand
Vak 3
Rij B
Nummer 27

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot Johannes van den "Matroos" Burg?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk Johannes van den "Matroos" Burg

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Voorouders (en nakomelingen) van Johannes van den Burg


    Toon totale kwartierstaat

    Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

    • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
    • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
    • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).



    Visualiseer een andere verwantschap

    Bronnen

    1. dekker_history Web Site, Arie Dekker, Johannes Burg van den, 7 augustus 2010
      Added by confirming a Smart Match

      MyHeritage.com family tree

      Family site: dekker_history Web Site

      Family tree: dekker_history

    Historische gebeurtenissen

    • De temperatuur op 22 juni 1920 lag tussen 9,3 °C en 21,7 °C en was gemiddeld 16,1 °C. Er was 10,0 uur zonneschijn (60%). De gemiddelde windsnelheid was 2 Bft (zwakke wind) en kwam overheersend uit het westen. Bron: KNMI
    • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
    • Van 9 september 1918 tot 18 september 1922 was er in Nederland het kabinet Ruys de Beerenbrouck I met als eerste minister Jonkheer mr. Ch.J.M. Ruys de Beerenbrouck (RKSP).
    • In het jaar 1920: Bron: Wikipedia
      • Nederland had zo'n 6,8 miljoen inwoners.
      • 17 mei » Het eerste verkeersvliegtuig landt op Schiphol
      • 8 juni » Oprichting van het Rooms-katholieke Apostolisch vicariaat Finland.
      • 3 oktober » Het Uruguayaans voetbalelftal wint de vierde editie van de Copa América door in de slotwedstrijd met 2-1 te winnen van Chili.
      • 4 oktober » Oprichting van de Tunesische sportvereniging Club Africain.
      • 10 oktober » Italië annexeert Zuid-Tirol.
      • 5 november » Officiële ingebruikname van gemaal De Waterwolf bij Oldehove, provincie Groningen door koningin Wilhelmina.
    • De temperatuur op 3 september 1943 lag tussen 7,6 °C en 20,6 °C en was gemiddeld 13,6 °C. Er was 5,0 uur zonneschijn (37%). De gemiddelde windsnelheid was 3 Bft (matige wind) en kwam overheersend uit het noord-noord-westen. Bron: KNMI
    • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
    • Van 27 juli 1941 tot 23 februari 1945 was er in Nederland het kabinet Gerbrandy II met als eerste minister Prof. dr. P.S. Gerbrandy (ARP).
    • In het jaar 1943: Bron: Wikipedia
      • Nederland had zo'n 9,1 miljoen inwoners.
      • 27 maart » Negen verzetsmensen overvallen het bevolkingsregister van Amsterdam.
      • 13 april » De nazi's treffen massagraven aan van duizenden Poolse officieren, vermoord door de NKVD in 1940, bij Katyn.
      • 16 april » Albert Hofmann neemt voor het eerst de hallucinogene effecten van lsd waar.
      • 19 april » De joodse Opstand in het getto van Warschau begint.
      • 10 september » Duitse troepen bezetten Rome.
      • 30 september » Encycliek Divino Afflante Spiritu van Paus Pius XII over de promotie van Bijbelstudies.
    

    Dezelfde geboorte/sterftedag

    Bron: Wikipedia

    Bron: Wikipedia

    • 1944 » František Drdla (75), Tsjechisch violist en componist
    • 1946 » Paul Lincke (79), Duits componist en theaterkapelmeester
    • 1948 » Edvard Beneš (64), Tsjecho-Slowaaks president
    • 1962 » E.E. Cummings (67), Amerikaans dichter en schrijver
    • 1973 » Rufino Santos (65), Filipijns kardinaal en aartsbisschop van Manilla
    • 1974 » Harry Partch (73), Amerikaans componist, musicoloog en muziekinstrumentenbouwer

    Over de familienaam Burg

    • Bekijk de informatie die Genealogie Online heeft over de familienaam Burg.
    • Bekijk de informatie die Open Archieven heeft over Burg.
    • Bekijk in het Wie (onder)zoekt wie? register wie de familienaam Burg (onder)zoekt.

    Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
    Makbouli, "Stamboom Jonker, van den Burg, Half, Mol, Schaaders, e.a.", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-jonker-ea/R150.php : benaderd 28 december 2025), "Johannes van den "Matroos" Burg (1920-1943)".