Koene Dirk Parmentier (Amsterdam, 27 september 1904 - Tarbolton (Schotland), 21 oktober 1948) was een gezagvoerder van de KLM.
Parmentier werkte van 1920 tot 1924 bij Fokker. Tijdens zijn militaire dienst haalde hij in 1927 zijn vliegbrevet, waarna hij in 1929 in dienst trad bij de KLM.
In 1934 vloog Parmentier als gezagvoerder van de Douglas DC-2 Uiver in de Melbourne race (de MacPherson Robertson International Air Race) van Engeland naar Australië. Hij won daarin een eervolle tweede plaats. De snoep- en chocoladefabrikant Sir MacPherson Robertson wilde het honderdjarig bestaan van Melbourne en de Australische staat Victoria vieren met een luchtrace van bijna 20.000 kilometer lang. De Uiver was het eerste vliegtuig van de KLM dat volledig uit metaal bestond. Het was ook het enige 'grote' passagierstoestel dat aan de race meedeed.
Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog week Parmentier op 13 mei 1940 met de DC3 PH-ARZ Zilverreiger uit naar Engeland. Daar gaf hij leiding aan de KLM-bemanningen die met een aantal DC-3's en één DC-2 naar Engeland uitgeweken waren. Hij werd tijdens een reguliere lijndienst naar Lissabon op 19 april 1944 door de Luftwaffe beschoten maar wist te ontkomen door de wolken in te duiken en in Engeland te landen. Hij kreeg verschillende militaire onderscheidingen uitgereikt voor zijn verdiensten tijdens de oorlog. De Zilverreiger bleef de gehele oorlog vliegen en kreeg in 1946 een nieuw registratienummer: PH-TBE (info BvI).
Na de oorlog werd Parmentier bij de KLM eerst chef vliegdienst, en later hoofd vliegbedrijf. In de nacht van 20 op 21 oktober 1948 verongelukte hij met de Lockheed Constellation PH-TEN Nijmegen bij het vliegveld Prestwick in Schotland doordat hij tijdens slecht weer tegen een hoogspanningskabel aanvloog.
Toegevoegd door een Smart Match te bevestigen
Stamboom op MyHeritage.com
Familiesite: Parmentier Web Site
Stamboom: Parmentier (hjparmentier)