De West-Indische tak van de KLM voert een wekelijkse dienst uit tussen Suriname en Curaçao, met een tussenstop op Trinidad. De PJ-AIP Lockheed 14F-62 Super Electra “Parkiet” heeft op 22 augustus 1942 net een tussenlanding op het vliegveld Piarco op Trinidad gemaakt en vertrekt in de avonduren door naar Willemstad. Vlak na de start valt de radioverbinding met het toestel weg, maar dat gebeurde wel eens vaker en wekt nog geen verontrusting. Pas als het toestel niet op Curaçao arriveert wordt een zoekactie gestart.
De volgende dag wordt het wrak op Trinidad gevonden, vlakbij het vliegveld in een dichtbegroeide en nauwelijks toegankelijke jungle. Alle 13 inzittenden zijn om het leven gekomen.
Een KLM-delegatie van Curaçao vertrekt direct naar Trinidad om het onderzoek te ondersteunen, maar dat brengt geen mechanische defecten aan het licht.
De oorzaak van het ongeval is nooit officieel vastgesteld, maar zowel de Amigoe als een lokale krant in Trinidad maken melding van een heftig onweer tijdens het ongeluk. Het is dus mogelijk dat het toestel door de gevolgen hiervan is verongelukt.
Registratie:PJ-AIP
Constructienummer:1410
Bouwjaar:1938
Gegevens Lockheed 14 Super Electra:
2 x Wright SGR-1820 Cyclone motoren van 900 pk
Lengte: 13,51 m
Spanwijdte: 19,96
Snelhied maximaal zo'n 400 km/u
Bereik: 1370 km
Maximum startgewicht: 7900 kg
Rang: Telegrafist, dienstplichtig Sergeant der Genie
Geboren Berlijn (Duitsland) 03 november 1912
Telegrafist C. van Oyen woonde op Curaçao en was in de periode
tot april 1942 ingedeeld bij de gemilitariseerde bemanning van de
KLM Fokker F-18 Oriol.
Hij was daartoe opgeroepen in militaire dienst, als dienstplichtig sergeant.
De Oriol werd door de Nederlandse autoriteiten na mei 1940 ingezet voor
patrouillevluchten tegen Duitse onderzeeboten en andere militaire taken en
was daartoe verbouwd en uitgerust met dieptebommen en mitrailleurs.
Nadat Amerikaanse bommenwerpers in februari 1942 die taken vanaf Aruba en
Curaçao overnamen, werd de Oriol weer aangepast naar passagiersvervoer en
teruggegeven aan de KLM. Vanaf dat moment vloog van Oyen weer in KLM-dienst.
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.