Geboren om 05.30 uur. Bij het opmaken van de geboorteakte waren Pieter Lotsij, van beroep ambtenaar ter secretarie en Pierre Waardenburg, eveneens ambtenaar ter secretarie als getuigen aanwezig (Bron: G.A.Zw. BS aktenr.53).
Oorzaak: Gesneuveld
(Bron: R.A. Alkm., Burgerlijkestand Den Helder, overlijdenregister 1948, aktenr.177)
Gesneuveld aan boord van de lichte kruiser "Hr.Ms. Java" tijdens de "Slag in de Javazee". Berend Talens kreeg een zeemansgraf op ongeveer 06.00 Z.B. en 112.05 O.L.
Hij is getrouwd met Dirkje Zwang.
Het gezin Talens-Zwang was woonachtig op de adressen:
ss="MsoNormal">17-01-1928, Man in Den Helder uitgeschreven naar Soerabaja (N.O.I.).
Te Soerabaja was het gezin Talens-Zwang woonachtig op de adressen:
Dirkje Zwang en haar kinderen zaten tijdens de Japanse bezetting van Nederlands Indië en de Bersiaptijd in de volgende kampen geïnterneerd:
Vervolgens was Dirkje Zwang nog woonachtig op de adressen:
Zij zijn getrouwd op 5 mei 1927 te Dordrecht (ZH) , hij was toen 25 jaar oud.
(Bron: R.A.Dordrecht., Toegangsnummer 256, inventarisnummer 198, aktenummer 161)
De afkondiging van het huwelijk vond plaats op 23 april 1927 te Dordrecht, Den Helder en Voorburg.
Witnesses:Johan Bezeij (ambtenaar) en Willem Carolus Schotel (conciërge)
Kind(eren):
Gebeurtenis (Ondertrouw) op 21 april 1927 in Dordrecht (ZH) .
Berend Talens werd op 4 mei 1950 door de Minister van Marine posthuum onderscheiden met het "Oorlogsherinneringskruis" met de gespen "Krijg ter zee 1940 1945" en "Javazee 1941 1942". Aanvankelijk was hij als vermist opgegeven. Op 9 juni 1948 werd er bij de burgerlijke stand van de gemeente Den Helder een akte van overlijden van hem opgemaakt met de hier na volgende tekst:
"Op zevenentwintig februari negentienhonderd twee en veertig is bij de ondergang van Harer Majesteits "Java" in de Javazee overleden Talens, Berend, sergeant machinist bij de Koninklijke Marine, oud negenendertig jaar, geboren te Zwijndrecht en wonende te Soerabaja, hier te lande laatstelijk alhier, echtgenoot van: Zwang, Dirkje, zoon van: Talens, Jan en van: Germeraad, Marianna, beiden overleden. De aangifte van dit overlijden is gedaan door: het Hoofd der Rijksinspectie van de Bevolkingsregisters te 's Gravenhage".
De naam van Berend Talens staat sinds 27 februari 2006 vermeldt op het “Karel Doorman monument” op het Marine ereveld “Kembang Kuning” te Surabaya (Indonesië).
Berend Talens ontving eerder op (24 augustus) 1932 de "Trouwe Dienst Medaille" in brons voor twaalf jaar trouwe dienst bij de Koninklijke Marine (inclusief tropenjaren).
Berend Talens zat rond zijn achttiende jaar op de Avondtekenvakschool te Dordrecht. Daarvoor zou hij de ambachtsschool hebben doorlopen (?). Op 5 juli 1922 nam hij vrijwillig dienst bij de "Zeemacht". De reden waarom hij deze vrijwillige verbintenis bij de Zeemacht aanging was volgens zijn zuster Geessien Marianna Talens (1907-1987) een direct gevolg van de slechte economische situatie in Nederland in het begin van de jaren twintig en de hieruit voortvloeiende toenemende werkloosheid. Berend Talens was voor zijn vrijwillige indiensttreding bij de Zeemacht, samen met zijn twee jaar jongere broer Martinus Talens (1904-1962), als bankwerker werkzaam bij een chemische fabriek in vermoedelijk de directe omgeving van Zwijndrecht. Beide broers namen op vrijwel het zelfde moment dienst bij de Zeemacht omdat zij werkloos raakten en de kans op ander werk gering was.
Staat van dienst van Berend Talens bij de Zeemacht (Koninklijke Marine), stamboeknummer 8387:
Logementsschip der Koninklijke Marine te Willemsoord, Den Helder. Dit schip deed tevens dienst voor de opleiding van machinekamerpersoneel. Voor 1904 schroefstoomschip der eerste klasse)./b "Hr.Ms. Tromp" (=Pantserschip). Verzoeknummer 375/23.style="font-family: Calibri;">15-05-1923, geplaatst a/b "Hr.Ms. Tromp" (=Pantserschip).yle="font-size: medium;">31-12-1923, bevordert tot stoker der eerste klas.ight: normal;">01-04-1925, geplaatst a/b "Hr.Ms. van Speijk" (= Logementsschip) i.v.m. werkzaamheden bij de "werfdivisie".n Speijk" (= Logementsschip).;">1926, verzoek om geplaatst te worden a/b "Hr.Ms. Triton (= Mijnenlegger) of G boten (= Torpedoboten). Verzoeknummer 393/26.0cm 0pt; line-height: normal;">19-05-1926, geplaatst a/b "Hr.Ms. Triton" (= Mijnenlegger, vanaf 1921 tevens Visserij politiekruiser).t stoker olieman..m. uitdienststelling "Hr.Ms. Triton" verzoek om geplaatst te worden in Vlissingen. Verzoeknummer 1303/26. De "Triton" werd in de loop van de tweede week van december 1926 naar Rijkswerf "Willemsoord" overgebracht en aldaar buiten dienst gesteld.t-family: Calibri;">10-12-1926, geplaatst a/b "Hr.Ms. van Speijk" (= Logementsschip) i.v.m. werkzaamheden "Kanonneerboten (KB.?) kleine vaart".yle="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: normal;">02-05-1927, geplaatst a/b "Hr.Ms. Triton" (= Mijnenlegger, Visserij politiekruiser). Onder leiding van de Commandant Ltz.1 W.J.D. Posthumus wederom tochten op de Noordzee in het kader van de visserij politietaak. Het schip werd op deze datum eveneens weer in dienst gesteld. Calibri;">05-07-1927, contract met één jaar verlengd.ium;">1927, verzoek om geplaatst te worden bij de Onderzeedienstkazerne. Verzoeknummer 774/27.0cm 0cm 0pt; line-height: normal;">07-07-1927, geplaatst bij de Onderzeedienstkazerne te Den Helder.tgezonden naar het voormalig Nederlands Oost Indië.style="font-family: Calibri;">26-02-1928, aankomst te Batavia.Gedurende deze periode in Indië o.a. geplaatst a/b van "Hr.Ms. Soemba" of "Flores".m 0pt; line-height: normal;">05-07-1928, contract met drie jaar verlengd.le="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: normal;">12-03-1930, per "S.S. Patria" (Stoomvaart Maatschappij Nederland) terug naar Nederland. Rotterdam laatst a/b "Hr.Ms. van Speijk" (=Logementsschip). Met tropenverlof tot 8 mei 1930.font-size: medium;">1930, verzoek om geplaatst te worden in Vlissingen. Verzoeknummer 411/30.cm 0cm 0pt; line-height: normal;">08-05-1930, geplaatst a/b "Hr.Ms. Wachtschip Vlissingen".ss="MsoNormal">05-07-1931, contract met vier jaar verlengd./li>span>r.Ms. Douwe Aukes" (= Mijnenlegger).Calibri;">1932, verzoek om intrekking bevolen overplaatsing naar "Hr.Ms. Douwe Aukes"' i.v.m. bevalling echtgenote. Verzoeknummer 63/32. Tevens het verzoek om geplaatst te worden a/b "Hr.Ms. Wachtschip Vlissingen". Verzoeknummer 746/32.Calibri;">05-11-1932, geplaatst a/b "Hr.Ms. Wachtschip Vlissingen".um;">1932, verzoek om spoedige plaatsing a/b "Hr.Ms. Gouden Leeuw" (= Mijnenlegger).t; line-height: normal;">07-12-1932, geplaatst a/b "Hr.Ms. Gouden Leeuw" (= Mijnenlegger). ss="MsoNormal">08-12-1932, met dit schip naar Nederlands Oost Indië.span> "Dienst Conservatie" te Batavia.ibri;">10-02-1934, geplaatst a/b "Hr.Ms. Witte de With" (= Torpedobootjager "Admiralenklasse"pan>10-10-1934, geplaatst a/b "Hr.Ms. Kortenaer" (= Torpedobootjager "Admiralenklasse").rmal">15-01-1935, met dit schip terug naar Nederland.li>>oy" te Den Helder.35, geplaatst Marine vliegkamp "De Mok", Texel.nt-family: Calibri;">05-07-1935, contract verlengd met twee jaar.;">01-05-1936, geplaatst op de kaderschool bij de Marinekazerne "Willemsoord" te Den Helder.m 0cm 0pt; line-height: normal;">01-08-1936, in opleiding tot Sergeant.="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: normal;">01-08-1936, geplaatst Kazerne Willemsoord te Den Helder i.v.m. opleiding tot Sergeant."Hr.Ms. van Speijk" (= Logementsschip) i.v.m. opleiding tot Sergeant machinist.t-size: medium;">05-07-1937, contract met zes jaar verlengd tot 5 juli 1943.height: normal;">17-08-1938, geplaatst a/b "Hr.Ms. Tromp" (= Lichte Kruiser, Flottielje Leider). Op dezelfde dag wordt dit schip door de bouwers (N.V. Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam) overgedragen aan de Koninklijke Marine. Commandant is L.A.C.M. Doorman.le="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: normal;">05-11-1938, geplaatst a/b "Hr.Ms. Wachtschip Willemsoord" te Den Helder.hinist.S. Christiaan Huijgens" (Stoomvaart Maatschappij Nederland) uitgezonden naar het voormalig Nederlands Oost Indië. line-height: normal;">05-01-1939, aankomst te Batavia.m 0pt; line-height: normal;">01-1939, Geplaatst a/b "Hr.Ms. Java" (= Lichte Kruiser). soNormal">Met dit schip vanaf 10-05-1940 konvooidiensten in de Indische Oceaan en Zuid West Pacific. Na 7 december 1941 tevens acties tegen Japanse vlooteenheden.ont-size: medium; font-family: Calibri;">27-02-1942, gesneuveld a/b "Hr.Ms. Java" tijdens de "Slag in de Javazee". De "Hr.Ms Java" werd getorpedeerd om ongeveer 23.00 uur door de Japanse Zware Kruiser "Nachi". Hierbij kwamen (volgens officiële lezing) 505 bemanningsleden om het leven. Vermoedelijk ligt dit aantal hoger (tussen de 560 en 585 man aan boord). Voor zover valt na te gaan waren er slechts 35 Europese (33 Nederlanders en 2 Engelse seiners) en ongeveer 9 Inlandse overlevenden.
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.