Genealogie L. ter Horst » Bronnen » Engeland & Wales, Overlijdens Index, 1866-1920 & 1984-2005

Bron beschrijving

Engeland & Wales, Overlijdens Index, 1866-1920 & 1984-2005

De Burgerlijke Stand - het door de overheid registreren van geboorte, huwelijk en overlijden - begon in Engeland en Wales op 1 juli 1837. Het was de taak van districten om een lokale registratie bij te houden. Zij waren verplicht om elk kwartaal kopieën van hun gegevens door te zenden naar het algemene registratie bureau (General Register Office of GRO) in Londen. Dit bureau maakte indexen voor deze gegevens op basis van de gebeurtenis, jaar, kwartaal en vervolgens gesorteerd op achternaam.

De informatie die in de index werd opgenomen is in de loop van de tijd gewijzigd. De overlijdensindex voor 1866 tot 1920 bevat de naam van de overledene, de leeftijd bij overlijden, het district waar de registratie plaatsvond en referentie informatie (boek- en paginanummers). Vanaf 1984 tot 2005 bevat de index de overlijdensdatum in plaats van de leeftijd.

Met de gegevens uit de index kan, tegen betaling, een kopie van een overlijdensakte worden opgevraagd bij de GRO via hun Certificate Ordering Service. Afhankelijk van het jaar kan op een overlijdensakte vermeld staan: naam van de overledene, overlijdensdatum, overlijdensplaats, leeftijd, geslacht, beroep, doodsoorzaak, naam van de ouder als de overledene een kind is, de naam van de aangever, woonplaats, de relatie met de overledenen en de datum van registratie.

NB: De informatie die op de overlijdensakte is vastgelegd es slechts zo accuraat als de kennis van de persoon die het heeft hemeld/ Het is belangrijk om aandacht te schenken aan wie de aangever was en aan zijn relatie met de overledene. Hoe enger de relatie, hoe betrouwbaarder de informatie waarschijnlijk is.

NB: Voor de jaren waarvan beelden van de index beschikbaar zijn, is het raadzaam om de verkregen informatie ook visueel te verifiëren. Het komt voor dat er fouten gemaakt worden bij de transcriptie. Een '5' wordt bijvoorbeeld overgenomen als '3'. Aangezien het opvragen van kopieën een betaalde dienst is, is het belangrijk om zorgvuldig te controleren of de juiste gegevens gebruikt worden bij het opvragen van een kopie.

Tip: Als de overledene meerdere voornamen had, werden daar soms maar een of twee van opgenomen in de index. Soms ook werden alleen de initialen gebruikt voor (een deel van) de voornamen. Als u moeite heeft om gegevens te vinden, gebruik dan eens andere voornamen, initialen of bijnamen.


Informatie uit deze bron


Naar de lijst met bronnen