Burg.Waldaweg 12
Hij is getrouwd met Henderika Edes.
Zij zijn getrouwd op 1 mei 1922, hij was toen 25 jaar oud.Bron 3
Kind(eren):
Barre winter van 1947
Toen op 10 januari 1947 het veer al een week stil lag, werd wat de voedselvoorziening betreft de balans opgemaakt. Er bleken voor slechts twee weken voorraden te zijn want de hele wintervoorraad was nog niet aangekomen. Maar de stemming op het eiland leed er niet onder want de tabaksvoorraad was wel al op peil. Maar toen de derde vorstperiode begon, maakte men zich toch wel zorgen. Het beurtschip van de gebroeders Bruin had door de ijsgang averij opgelopen met als gevolg dat er minder veevoer en petroleum was aangevoerd. Op 14 februari maakte de leider van de distributie bekend dat de bakkers nog voor vier weken meel in voorraad hadden.
Omdat de winter van geen wijken leek te weten, nam burgemeester R. Walda het initiatief tot het halen van meel. Vanwege dreigende brandstofschaarste werden ook plannen gemaakt om vaten petroleum van Holwerd te halen. Schipper Hendrik Sijbrand Hofker(1896-1981) liep met zijn echtgenote Henderika Edes (1905-2001) vanwege die plannen een verkenning om een veilige route uit te zetten. Maar vanwege mist en sneeuw moesten ze de verkenning afbreken. Daarna maakten schipper Hofker, schipper Anne Olivier (1902-1979) en kapitein Hindrik Keijer (1912-1985) een verkenning op het wad richting Holwerd.
De volgende dag, 20 februari, verzamelden zich om half zeven ’s morgens veertig deelnemers bij de woning van schipper Hofker in Nes. Vandaar ging het met een bus van Reimer Wagenaar richting het wad. Daar sloten de tochtgenoten uit Buren zich bij degroep aan.
De expeditie stond onder leiding van de schippers Hofker en Olivier. Voor het halen van de balen meel namen ze weideslepen, op Ameland bódden geheten, mee. Voor het transport waren ze voorzien van bandijzer. Op de pier van Holwerd werden deze sledenvol geladen met balen meel en kon de zware overtocht beginnen. Het wad lag namelijk vol schotsen zodat er veel geduwd en getrokken moest worden. Ook het ijs dat tegen de oevers van de geulen lag vormde zware hindernissen. Burgemeester Walda trakteerde na afloop de mannen op een rokertje. Op het Neerlandsreid werd de lading overgeladen op de legertruck van Dries Wagenaar voor verder vervoer over het eiland. Wagenaar reed met zijn truck voor het vervoer van lading over de door de Duitsers aangelegde weg langs de Kooioerderstuifdijk en ter hoogte van paal 19 ging hij door het Neerlandsreid naar het wad. De volgende dag haalden nog eens honderd man tien ton meel naar het eiland.
Op 24 februari togen veertig Amelanders in konvooi naar de vaste wal. Deze expeditie, onder leiding van schipper Hendrik S. Hofker, was op touw gezet om petroleum te halen. De Standard APC was daarom met 4000 liter petroleum op de pier. De deelnemers aan de bevoorradingstocht laadden twintig vaten op hun sleden en begonnen aan een zware tocht, de slepers ondervonden veel hinder van de dikke laag sneeuw. Op 25 februari werden 20 vaten diesel gehaald voor de elektriciteitscentrales van Nes en Hollum. Die dag was er ook een konvooi van zo’n 50 eilanders onderweg om veevoer te halen. De Coöperatieve Aankoopfederatie had een voorraad van zes ton veevoeder op de pier klaargezet.
Op 17 februari staken schipper Hendrik S. Hofker van ms. ‘De Onderneming’, schipper Anne Olivier van ms. ‘Friesland’ en herbergier Bertus Winterse oversteek van Holwerd naar Amelandde Boer over naar de vaste wal. Hofker liep over om zijn dochter Geertje en Ymie van den Brink op te halen. De herbergier stak over om Oranje Bitter uit Holwerd te halen. Het gezelschap liep ’s middags terug. Tot de groep teruglopers behoorden ook kapitein H. Keijer van de postboot Waddenzee, Hollumer Job IJnsen en journalist Hans Bakker. De volgende dag kon de geboorte van prinses Marijke worden gevierd. Hotelhouder de Boer kon zijn van over het ijs gehaalde Oranje Bitter uitschenken na de voordracht van een rijmkroniek door dominee Wim de Weerd (1916). Wadloper-dominee D. van Dijk (1921-1976) hield die dag in de Hervormde kerk te Hollum een lezing over Oranje en Ameland. Op 22 februari werd de post per slee overgebracht en die dag staken ook elf Ternaarders over naar Ameland. Voor de oversteek hadden zich een dag eerder wel dertig liefhebbers gemeld maar de meesten bleven die morgen liever in bed liggen. Het was namelijk slecht weer geworden; er stond een vinnig koude noordooster en het sneeuwde. Na eerst verkeerd te zijn gelopen kwamen ze toch veilig op Ameland. Na een maaltijd in hotel Hofker werden ze per bus weer naar het wad gebracht voor de reis terug. Toen twee dagen later het weer veel beter was, ging nogmaals een groep van twaalf lopers uit Ternaard naar Ameland. Die dag staken ook fietsers over. Zij reden na aankomst ook naar de stuifdijk en vandaar gingen ze op weg naar hotel Hofker. Na een maaltijd bezochten ze het strand en daar zagen ze zo ver het oog reikte enkel ijs.
Pas op 24 maart kon de barkas ‘Agger’ naar Holwerd om met post en voedsel terug te komen. Diezelfde dag vertrok Anne Olivier met vracht- en passagiersboot ms. ‘Friesland’ naar Harlingen om vandaar voorraden te halen.
Hendrik Sijbrand Hofker | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
1922 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Henderika Edes |