Hij is getrouwd met Neeltje Jans.
Zij zijn getrouwd
Kind(eren):
7-12-1631 Waverveen
Hij is Doopgetuige Waverveen , Kind Teunis, Vader Jan Theunisz getuigen nevens de vader ende sijn suster Sara Theunisz, Bouwe Janse
In de zeventiende eeuw beriep de Hervormde gemeente te Waverveen tweemaal
een predikant van de Nederlandse gemeente te Keulen. In het jaar 1622
werd de van daar beroepen ds. Johannes de Mourecourt te Waverveen bevestigd
en precies 70 jaren later ds. Abraham Oosterland 28).
Om de-kerk verruiming van inkomsten te verschaffen, zodat de kerkmeesters
in staat zouden zijn de kerkelijke gebouwen te onderhouden, hadden de Staten
van Holland en Westfriesland haar in 1634 het recht van tolheffing aan de
Bijleveldse brug verleend 29). Deze brug is overigens in 1874 vervangen door
een dam 30). Voor de doorvaart van grotere schepen moest een stuiver en voor
die van kleinere schepen een halve stuiver worden betaald 31). Uit de baten
van deze tol werd in 1639 uit de boedel van wijlen schout Bouwe Jansz. een
steenen huys met twe gevelen voor aen den Dijck aangekocht om tot pastorie te
worden verbouwd 32). Reeds in het jaar 1610 waren Pieter Dirckszen, sche-
20) Kerkeboek, blz. 55 en 56.
21) Ibidem, Van der Aa, 168 en J. Reitsma en S. D. van Veen, ed. Acta der provinciale en
particuliere synoden, Noord-Holland, I (Groningen, 1892) 279.
22) Reitsma, 370; zie tevens Kerkeboek 57.
23) L. J. Rogier, Geschiedenis van het Katholicisme in Noord-Nederland in de 16e en de 17e eeuw, I
(2e druk; Amsterdam, 1947)526.
24) Kerkeboek, art. 248, blz. 129- 132.
25) Ibidem, art. 259, blz. 136 - 142.
26) Na de Reformatie naam voor ongehuwde rooms-katholieke vrouwen, die de priesters terzijde
stonden voor het behoud en de uitbreiding van het oude geloof. Aldus genaamd, omdat zij
de gelovigen „klopten" voor de meestal geheime godsdienstoefeningen. Zij deden uiteraard
veel meer.Waverveen
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.