Il est marié avec Maria (Marijke) v. Bergen.
Ils se sont mariés environ 1725 à Koningsbergen Oost Pruisen Konigsberg.
Enfant(s):
Oostzeehandel
De eeuwenoude handelsbanden met Denemarken en andere landen rond de Oostzee werd in ons land aangeduid als Oostzeehandel of moedernegotie. In de 16de eeuw verloor de Duitse Hanze geleidelijk zijn leidende positie aan de Friese en Hollandse vrachtvaarders, met Amsterdam als knooppunt. In de 18de eeuw passeerden er jaarlijks tussen de 1000 en 2000 Nederlandse schepen de Sont. De schepen brachten wijn, haring, boter, kaas, zout, specerijen, bakstenen en dakpannen (als ballast) en keerden terug met hout, ijzer, huiden, vlas en graan. De handelscontacten tussen de betrokken landen zijn vanuit het economische perspectief van groot belang geweest en de sporen van de culturele uitwisseling die daarvan het gevolg was, zijn nog altijd zichtbaar in de fameuze havens in het Oostzee-gebied, zoals Gdansk, Riga, Koningsbergen en Narva.
Er is geen reden om aan te nemen dat Jurriaan van Straussen niet van Nerderlandse afkomst was. Hij was wel schipper in Koningsbergen, maar er woonden/werkten in die tijd veel Nederlanders in steden aan de Oostzee.... Evert Aukes was zeeman en is op een van zijn reizen Johanna Straussen tegen gekomen in Koningsbergen en is daar met haar getrouwd 14 augustus 1756. Trijntje Everts is er geboren ca.1757, wellicht aan boord van het schip van haar grootouders. Kleinzoon Jurrien Christaans, geboren te Leeuwarden ging omstreeks 1750 in dienst van de VOC, verschillende Kamers.
Jurriaan Christiaans jr. ging op 15 januari 1758 in dienst bij de VOC Kamer Amsterdam.Voordien was hij opvarende van het schip Fredrica. Jurriaan was uitgevaren met het schip Langewijk. Overgestapt op kaap de goede hoop Zuid-Afrika, aan boord van het schip Slot van Kapelle (bestemming Batavia), gebouwd in 1745 voor de Kamer van Amsterdam op de VOC-werf in Amsterdam, in gebruik bij de VOC vanaf 1745 tot februari 1768 (verkocht in Batavia 20-9-1763) Lengte 150 voet, Laadvermogen 575 last (1150 ton) Bemanning 288-346 koppen. Slot van Kapelle was uitgevaren vanaf de ree bij Texel op zondag 15 januari, aankomst op de kaap vrijdag 19 mei. (124 dagen). Vertrek vanaf de kaap dinsdag 13 juni (25 dagen) Aankomst Batavia dinsdag 22 augustus. (70 dagen) (totaal 219 dagen) Uit dienst dinsdag 29 augustus (Azie) reden: hij ging in dienst van de kamer van Enkhuizen, later ook van de kamer van Delft en wederom de kamer van Amsterdam.
Voornaam opvarende Jurriaan
Achternaam opvarende Christiaans
Herkomst opvarende Fredrica
Datum indiensttreding 15-01-1758
Functie bij indiensttreding Bosschieter
Uitleg over functie ervaren matroos, ook belast met het afvuren van een kanon
Uitgevaren met het schip Langewijk
Opgestapt op de kaap op schip Slot van Kapelle
Opgestapt op de kaap Ja
Opgestapt op de kaap namens kamer Enkhuizen
Datum uit dienst 1758-08-29
Waar uit dienst Azie
Reden uit dienst Kamer Enkhuizen
Uitleg over reden einde dienstverband: Opgestapt aan de Kaap, in dienst van kamer Enkhuizen
Schuldbrief Onduidelijk
Maandbrief Nee
Bronverwijzing Nummer toegang: 1.04.02, inventarisnummer: 6368, folionummer: 356
De laatste reis.......en afgemonsterd.
Voornaam opvarende Jurriaan
Achternaam opvarende Christiaans
Herkomst opvarende Leeuwaarde
Datum indiensttreding 04-11-1775
Functie bij indiensttreding Hooploper
Uitgevaren met het schip Alkemade
Datum uit dienst 1780-04-20
Waar uit dienst Merenberg
Reden uit dienst Gerepatrieerd
Uitleg over reden einde dienstverband Teruggekeerd naar Nederland en afgemonsterd.
Schip terugreis MERENBERG
Kamer terugreis Enkhuizen
Datum terugreis vertrek 1779-10-27
Datum terugreis aankomst kaap 1780-01-12
Datum terugreis vertrek kaap 1780-01-25
Datum terugreis aankomst 1780-04-17
Opmerkingen terugreis The 6 passengers included one female slave.
Schuldbrief Ja
Maandbrief Nee
Bronverwijzing Nummer toegang: 1.04.02, inventarisnummer: 6615, folionummer: 198
Jurriaan (christiaans) v.Strauss(en) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
± 1725 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maria (Marijke) v. Bergen |