Arbre généalogique Van Rooij » Theodorus Carolus Wetselaar (1907-1989)

Données personnelles Theodorus Carolus Wetselaar 


Famille de Theodorus Carolus Wetselaar

Il est marié avec Anna Martina Broeke.

Ils se sont mariés le 20 juillet 1932 à 's-Gravenhage,ZH,NLD, il avait 24 ans.


Enfant(s):

  1. (Ne pas publique)
  2. (Ne pas publique)


Notes par Theodorus Carolus Wetselaar

ZEEVAART. Th.C. Wetselaar, geboren 1907. Periode 1926 t/m 1932.

In dit verhaal probeer ik het leven van mijn vader te beschrijven aan de hand van een lang gesprek dat ik met hem had in juni 1987 (hij is 80 jaar), opgenomen op een cassette bandje. Dit gesprek heb ik met behulp van documenten en foto’s die zijn moeder Fien Wetselaar (mijn grootmoeder) heeft bewaard. Dit deel van zijn leven gaat over de periode bij de zeevaart als machinist bij de Rotterdamsche Lloyd van Augustus 1926 t/m Augustus 1932.

Inleiding.
Mijn vader Theo ( roepnaam Theek) werd geboren 27 september 1907 in het gezin van Jacques (Sjaak) Wetselaar Josephine (Fien) van Rooy. Hij is het 2e kind/zoon. Zijn 2 jaar oudere broer is Paul, geboren 18 september 1905. Van begin af aan was er een hechte band tussen de 2 broers. Ze deden alles samen. Daarna kwam er een zus bij in 1909. Josephine (roepnaam Zus) en een broer Jacques (roepnaam Broer) Het is een goed stabiel gezin. Sterk onder invloed van moeder. Ze wonen in Den Haag aan de Vaillantlaan 34 en later Buys Ballotstraat 80. Vader heeft een goede baan als stoffeerder-behanger bij de grote bekende firma Pander en Den Haag. . Zijn broers Paul, Nico en Arie werken eveneens bij Pander als meubelmakers en stofferder. Zijn moeder (die men Moe of Poe noemt) is oorspronkelijk naaister, coupeuse. Evenals haar zus Cor. Als deze personen spelen een belangrijke rol in het jonge leven van Theo/Theek. Zijn broer Paul is hem altijd 2 jaar vooruit op school e.d. Alle 4 de kinderen hebben een goed stel hersens. Al komen ze uit een eenvoudig gezin, willen ze, gestimuleerd door moeder en vader, wat bereiken in het leven. Moeder Fien gaat o.a. in de oudercommissies van de school. De lagere school doorlopen alle kinderen de klassen glansrijk. Geen problemen. De jongens hebben technische interesse.. Doen jong handenarbeid (sloyd noemt men dat dan) en maken mooie dingen van karton en e.d. De jongens gaan naar de Ambachtschool (tegenwoordig Technische school) in Den Haag aan de Nieuwe haven. Het schoolrapport van Theo klas 1 t/m 3 van 1920 t/m 1923 (3 jaar) ziet er gemiddeld als volgt uit .Practijk . Bankwerken 9. Plaatwerken 7, Verven 8, Lijn en vaktekenen 8/9 (er is een groot technisch tekenboek bewaard gebleven) Hand en Vormtekenen 8/9, Stoomwerktuigkunde en electriciteit 7/8, Natuur en werktuigbouwkunde 6/7 Kennis materialen en gereedschappen 7/8 Nederlandsche taal 6/7/8. Rekenen en meetkunde 6/7, Vlijt 8/9, Gedrag 8, Ziekte verzuim in 1920 24 dagen. Aantal uren gestraft 1 en 1 in 1923. Op 12 maart 1922 krijgt hij de 2e prijs van de klas. Verklaring cijfers. 9=zeergoed, 8=goed, 7=vrij goed, 6=voldoende. Dit is een mooi rapport Hiermee kan hij goed verder studeren de technische kant op. Hij is dan 16 jaar.
Inleiding 2.
Welk beroep/baan zou hij gaan doen? In de zeevaart was volop werk Er is veel zeevaart tussen Nederland en Indie. Jaarlijks reizen duizenden passagiers op en neer naar Indie. Er vliegen nog geen passagiers vliegtuigen naar Indie in 1926. Er is ook veel vrachtvervoer tussen Nederland en Indie Indie is een rijk land aan producten (cultures) als rijst, thee, kina, tin, tabak, rubber, suiker cocos,bananen enz.. Veel nederlanders werken in Indie. Als ambtenaren, onderwijzers, dokters, verpleegsters, technische mensen. Het leven is wat klimaat betreft anders dan Nederland. Het is een tropisch land. De nederlanders in Indie komen meestal na 6 jaar op verlof naar Nederland met vakantie om familie en vrienden weer te zien e.d. Broer Paul, 2 jaar ouder, is in 1921 gaan studeren voor Machinist ter Koopvaardij Zo gaat Theek ook in 1923 studeren naar Cursus voor Machinist ter Koopvaardij bij de Academie Technische Wetenschappen te Rotterdam De opleiding duurt bijna 3 jaar. De examens voor de diploma’s worden gehouden te ‘s Gravenhage. De vakken zijn als volgt. Rekenkunde, Werktuigkunde, Natuurkunde, Scheeps stoomwerktuigkunde, Stoomturbines, Electrotechniek, Practische scheepsbouw. Studeren kost geld. Moeder regelt het allemaal. Hij moet meebetalen aan de kosten, Daarom gaat hij, tegelijkertijd tijdens zijn studie, werken om bij te verdienen De helft gaat naar zijn moeder. Je praat dan over 25 cent per uur verdienen. Zijn eerste baantje is bij de firma Kruysen in de werkplaats aan de Reitzstraat (Transvaalbuurt) in Den Haag. Dit bedrijf is een smederij van fijn smeedwerk, lichte constructive werken, ijzeren licht lantaarn, branddeuren, autogenische lasch en snijinrichting, verder alle reparaties van burgerwerk. Hij werkt daar 8 maanden t/m October 1924. Hij doet daar praktische werkervaring op als leerling . Zijn baas schrijft in zijn getuigschrift “ Hij is een ijverig en getrouw werknemer”. Hij verdiende niet veel. Zijn volgende baantje is bij de Electronische boormachine fabriek Nijsen aan de Anna van Buerenstraat, waar bij 2 maanden werkervaring doet Zijn baas schrijft “Hij heeft tot volle tevredenheid als leerling bankwerker-draaier gewerkt bij mij” Vervolgens naar Electromotorenfabriek T.I.M. aan de Loosduinseweg 637, waar hij 9 maanden werkt tot 12 Augustus 1926. Dit is dus de datum dat hij gaat varen. Hij heeft dan bijna 3 jaar werkervaring als machine bankwerker
Opleiding tot Machinist ter Koopvaardij. In September 1923 begint hij de Cursus Machinist. Hij is dan 16 jaar. Hij behaalt zijn 1e diploma op 24 februari 1926. Het Voorlopig Machinisten diploma .Na 3 jaar studeren. Hiermee kan hij gaan werken Hij wordt 5e machinist bij de Rotterdamsche Lloyd per 12 Augustus 1926. Hij blijft verder studeren en behaalt nog 3 diploma’s. Machinist diploma A op 24 september 1929, Diploma B op 2 october 1933 en tenslotte Diploma C op 22 november 1937. Dan heet het geen Machinist meer maar Scheepswerktuigkundige. Deze naamsverandering is een opwaardering van het beroep. Een machinist bedient niet alleen de machines/motoren van het schip. Hij doet allerlei technische dingen op het schip. Hij is verantwoordelijk voor de gehele technische installatie aan boord, waaronder hefkranen en lieren, electrische stroom, hydraulische installaties
Varen op zee. Eindelijk. Met het 1e diploma van 24-2-1926 gaat hij werken als Machinist bij de Rotterdamsche Lloyd (onder de directie der Heeren Willem Ruys en Zonen) Hij moet een uniform hebben van de Rotterdamsche Lloyd. Dat koopt zijn moeder voor hem Bij een speciale kleermakerij Cohen in Rotterdam 19-8-1926. In het kort dit. Uniform f 70, 1 cheviet Colbert en pantalon f 28, Dat zijn dure zaken voor die tijd.. Verder staat er op de rekening o.a. 4 ketelpakken, 2 wollen dekens, 1 paar bretels, en sokkenophouders. 2 dubbele boorden enz. Totaal f 191,-- Zijn eerste aanmonstering (aanstelling) is van 12 Augustus 1926 op het vrachtschip “Kedoe” Daarop vaart hij tot februari 1928. Ik beschrijf de schepen met het technische oog van mijn vader, zoals hij het vertelt. De Kedoe is een klein vrachtschip met 12 personen accomodatie aan boord. Is 6600 ton. De machines werken op olie. Niet op steenkolen/stoom. Twee 6 cylinder B&W diesel. Heeft geen schoorsteen Is het eerste motorschip van Nederland Het schip was een revolutie in de nederlandse scheepvaart wereld. Het eerste zeewaardige motorschip voor de grote vaart van de Rotterdamsche Lloyd en de hele nederlandse Koopvaardijvloot Was gebouwd in 1921 in Kopenhagen bijj Burmeister. Voer 18 km per uur Het schip is ook bedoeld om jonge machinisten op te leiding voor werkervaring Het kan ook rivieren opvaren. Er is goed aan verdiend aan dit schip. Het voer van Rotterdam naar Indie. Batavia haven Tandjong Priok- Soerabaja v.v.. Batavia heet nu Jacarta. De reis duurt 28 dagen. In Indie wordt een week stilgelegen in Soerabaja. De bemanning is dus weken 6 weken van huis. Bij dit verhaal is als bijlage een route-atlas van deze zeereis uit die jaren ( ong. 1925). Later kom ik terug op de zeereizen via deze vaar route. Het volgende schip waar hij aanmonstert op 6 februari 1928 is de “Arendskerk” tot October 1929 Dit is ook een vrachtschip. Gebouwd in 1914 in Rostock, Duitsland. Door de Rotterdamsche Lloyd aangekocht in 1921. Dit is een ouderwetser schip dan de Kedoe. Dit is een stoomschip op kolen. Het schip vaart tussen Nederland en Indie. Theek maakt 626 zeedagen met de Kedoe en Arendskerk staat op de Staat van dienst, tevens Aanmonsterings papier. Op 30 juni 1928 blijft hij voor studie even achter. Moet diploma Machinist halen en examen doen op 24 november 1929 te ‘s Gravenhage. Dan volgt de grote overstap van een kleine vrachtboot naar een groot passagiers schip. Hij monstert aan op 16 october 1929 bij het stoomschip “Patria”. Hij wordt bevordert tot 4e machinist. Dit is een stoomschip op kolen met turbine dubbelschroef. Tevens het eerste turbine stoomschp in Nederland Opgeleverd in 1929 (na Wereld Oorlog I ) bij werf “de Schelde” te Vlissingen voor de Roterdamsche Lloyd 9891 ton. Lengte 152 meter, breedte 17 meter. Heeft 2 schroeven gedreven door stoomturbines van 7200 pk. Snelheid 15 knopen. 250 passagiers (1e en 2e klas) Plus 44 personen 3e klas op het achterschip. Ook nog 44 militairen in het voorschip Het eerste in Nederland gebouwde mailschip met kruiser achter steven. Het schip was oorspronkelijk voor 1929 voorzien van 2 schoorstenen.. Een was een dummy, 2e schoorsteen, als ventilatie boven de machine kamers. De tweede schoorsteen werd verwijderd, waardoor vermindering van ca 15 ton topgewicht. Dit komt de stabiliteit ten goede. De Patria is een passagiers schip ook mail schip of boot genoemd. De benaming mail boot komt, omdat de post (de mail) hiermee wordt vervoerd tussen Nederland en Indie en onderweg. De rederij heeft voor dit post vervoer een speciaal contract met de regering. In Nederland en Indie. De boot vervoert passagiers en hun auto’s en lading vracht. Elke 14 dagen vertrekt er een R.L. boot uit Rotterdam. De officieren, dek en machine personeel komt uit Nederland. De bedienden (djongos) komen uit Indie, vooral van het eiland Madoera. De wasserij wordt vooral gedaan door chinezen. De samenwerking tussen de verschillende rassen, westerlingen en oosterlingen is meestal uitstekend. De oosterse bediening wordt geprezen. De verzorging van de passagiers is voortreffelijk. Gelegenheid voor sport activiteiten, spelletjes, bibliotheek. Kinderen worden bezig gehouden door kinderjuffrouwen. Voor kinderen van 9-16 jaar zijn er jeugdleiders Voor communicatie met Nederland en Indie is er mogelijkheid voor radio-telegrammen. Er kunnen uitstapjes worden gemaakt in de inloophavens. Aan het einde van de reis is er en groot afscheids diner. Het “captains dinner”. De bemanning houdt regelmatig brandweer en veiligheids oefeningen. Verlofgangers van Indie naar Nederland, waren daar 6 jaar geweest en hadden onder tropisch weer gewerkt.Ze gaan dan met vakantie voor ontspanning naar Nederland.
De vaar route-reis Nederland Indie. Zie voor de route de bijlage. Een bezienswaardige reis Men ziet wat van de wereld. De route loopt door het Engels kanaal, Golf van Biscaye, Atlantische Oceaan naar de straat Gibraltar, vervolgens Middellandse zee, Suez kanaal, Rode Zee, Golf van Aden, Indische Oceaan, Straat van Malakka en Java zee. Eindpunt Batavia-haven Tanjong Priok- Soerabaja Onderweg legt de Rotterdamsche Lloyd (dus ook Theek) aan in Southampton, Lissabon, Tanger, Gibraltar, Marseille, Port Said, Suez, Colombo, Sabang, Belawan-Deli, Singapore, Batavia, Semarang en Soerabaja. Dus 14 stops om van boord te gaan. Soerabaja is het eindpunt en begin punt van de reis. De meeste nederlandse passagiers naar Indie komen pas in Marseille aan boord, waarheen ze per speciale boottrein vanuit Nederland waren gereisd. De boottrein van de R.L. vertrekt vanuit Den Haag (Hollandsche Spoor) en rijdt via Antwerpen, Brussel, Parijs naar Marseille. De boot ligt daar gereed voor de passagiers. De treinreis geeft tijdwinst, want de trein gaat sneller dan de boot. De afstand Rotterdam-Batavia is 9191 zeemijlen , dat is 170.120 km. De eerste stop vanuit Rotterdam in een dag is Southampton in Engeland. Men kan hier van boord en de stad en eiland Wight bekijken. De Patria stopt na 3 dagen in Lissabon in Portugal waar men 5 uur de boot af kan. Daarna Tanger aan de Noord Afrikaanse kust. Hier gaat de Patria een paar uur voor anker.en kan van boord. Vervolgens Gibraltar in Spanje. Het is echter Engelse grond.. De hoge rots maakt grote indruk. ‘s Nachts is de rots verlicht met duizenden lampen. Daarna wordt de Middellandse zee ingevaren met zijn diep blauwe kleur van het water. De boot vaart na Gibraltar dicht onder de Spaanse kust via kaap Gada (bij Almaria) en Kaap Palos benoorden van Ibiza. Mallorca naar Golf van Lyon en Marseille, Frankrijk, dat na 2 dagen wordt bereikt. Hier blijft het schip een dag liggen . Tijd om van boord te gaan voor een uitstapje.. Hier komen de passagiers van de boottrein uit Nederland aan boord. Na Marseille gaat het schip tussen de eilanden Corsica en Sardinie- straat Bonifacio- naar de drukke vaarweg tussen Sicilie en Zuid Italie- de straat van Messina. Een route met veel afwisseling vanwege de vele eilandjes die in zicht komen. Dan gaat de Patria rechtstreeks over de Middellandse zee naar Port Said, Egypte. Noord Afrika. Een afstand van 930 zeemijlen, ongeveer 17.200 km. Onderweg wordt het eiland Kreta gepasseerd met zijn blauwe bergen met besneeuwde toppen Op zee tussen Messina en Port Said waait vaak een flinke noord westelijke wind met hoge zee en deining. Hier kan je zeeziek worden. In Port Said word door het stoomschip Patria steenkolen aan boord genomen , gebunkerd. Dit bunkeren is een vuil karwei voor de bemanning. Vanuit kolenschuiten, die langszij het schip worden vastgemaakt, wordt met handkracht de bunkers gevuld via poorten in de zijden. Het fijn koolstof dringt overal doorheen, ondanks dat alle openingen worden afgesloten Dit ongemak heb je niet met diesel motoren , zoals de Kedoe. In Port Said, evenals andere havenplaatsen als Colombo, komen er kleine bootjes langszij met handelswaren.Nog voor het schip voor anker gaat is het omringd met veel roeibootjes met daarin een mengelmoes van kerels in allerlei vreemde kleding Die kerels schreeuwen allemaal door elkaar. Ze omrcirkelen het hele schip en toveren koopwaar tevoorschijn. Ze proberen je op die manier af te zetten. Hier kan men ook van boord voor een paar uur om inkopen te doen Nadat eerst de passen zijn gecontroleerd. . Zo gauw je voet aan wal zet vallen je jongens lasting die je schoenen willen poetsen. Ook lui die eetwaar en kralen kettingen willen verkopen.. Zolang je door Port Said loopt wordt je door die lui achtervolgt. Het is een vuile stad Oppassen want er zijn vechtpartijen in de straat. De roeiboot brengt je terug naar het schip. Als je hem een fooi geeft en die bevalt hem niet begint hij te schelden Maar de roeier verdwijnt als er een politieman verschijnt Er zijn ook grappige momenten als je geldstukken in het water gooit duiken kerels die weer op. Ze doen allerlei kunstjes Als het kolen laden is afgelopen verdwijnen die kerels weer op hun vlotten. Daarna wordt met de grote schoonmaak van kolen stof begonnen en de kooplui die nog bezig zijn met handelen worden door de waterstralen verjaagd. .Hier komt de Suez kanaal loods aan boord om het Suezkanaal in te varen, naar Suez, een dag varen. De kanaal loods gaat weer van boord daar. Het zicht op het land is interresant. Je ziet de toppen van de bergen. Zoals de berg Sinai. Afwisselend Woestijnen en bergen In het licht van de ondergaande zon geeft dat een mooie kleur. Na de Golf van Suez komt het schip in de Rode zee., wat het heetste deel van de reis is. Dat is niet prettig. Temperatuur van 30 o Celsius is normaal hier. In de Rode zee passseren de schepen elkaar. Een spannende bezigheid. Schepen varen dan zo dicht mogelijk langs elkaar om naar elkaar te zwaaien. Dat kan gevaarlijk zijn want door de zuigkracht van de schepen kan er een botsing gebeuren. Vier dagen na vertrek van Suez passeert het schip Kaap Guardafui en vaart de Indische Oceaan binnen, waar een flinke temperatuurdaling is. Wanner in deze streken de zuid west moesson waait (april-september) kan er storm met hoge zee en deining zijn. Het schip kan dan flink te keer gaan en men kan zeeziek wordem. Dat is heel onprettig in die tijd ongeveer 1930. Later zijn de schepen aangepast met anti-slingertanks. In de wintermaanden (October-april) is het varen hier aangenaam door het mooie weer en de kalme zee, waardoor het schip stabiel in het water ligt. Na Kaap Guardafui is het 10 dagern varen , via het eilandje Minicoy naar de haven vasn Colombo op Ceylon ( nu Sri Lanka), India. Het schip meert hier, en kan men weer van boord voor het eerst na Port Said. Hier komen waterboten langszij om de watervoorraad aan te vullen. Het schip blijft er lang genoeg liggen om een korte excursie te maken naar bijvoorbeeld een in hollandse stijl gebouwde kerk uit de tijd van de VOC in de 17e eeuw, toen Nederland in Ceylon was. Ook kan men er heerlijk zwemmen. Na Colombo vaart het schip in 3 dagen naar het oosten naar de volgende aanlegplaats Sabang in Indie op Noord Sumatra. Sabang ligt op een eiland Pula Weh. Hier komt een loods aanboord en kort daarna ligt de boot aan de steiger. Hier is weer werk aan de winkel voor de Patria. Sabang is een belangrijke bunker haven met kolen depot. Hier weer de ellende van het kolen aan boord brengen. Na een paar uur vertrekt het schip naar de druk bevaren Straat van Malakka. Na een dag wordt Belawan-Deli bereikt. Bij de ingang van de Belawan geul komt de loods aan boord. In de smalle vaargeul moet het grote schip voorzichtig manoevreren om niet aan de grond te lopen. De loodsen gaan van boord in de haven van Deli Passagiers kunnen een bezoek brengen aan de stad Medan en omstreken . Of een excursie naar Brastagi en het Toba meer. In Deli wordt gelost en geladen.. In Deli zijn grote cultuur ondernemingen. Landbouw zoals tabak e.d. Hierna zet het schip koers naar Singapore (Engels gebied) waar het een dag later aankomt. Dan worden de gezondheids passen door een dokter gecontroleerd. Engelse passagiers verlaten de boot Passagiers kunnen van boord om Singapore te bezoeken. Het stuk Singapore- Batavia op het eiland Java wordt in 2 dagen afgelegd. De boot vaart tussen de eilanden Riouw en Lingga archipel door om via straat Banka in de Java zee te komen. Bij aankomst in Batavia- haven Tandjong Priok, gaan de meeste passagiers van boord. De meeste lading wordt gelost en na 2 dagen vertrekt het schip naar de eindbestemming Soerabaja op Java. Onderweg een stop in Semarang om passagiers van boord te laten gaan In Soerabaja- haven Tandjong Perek, gaan de laatste passagiers en lading van boord.. Een deel van de bemanning gaat met verlof. Ongeveer 12 dagen later begint de terugreis langs dezelfde route naar Nederland.
Bij dit verhaal zit als bijlage foto’s gemaakt tijdens deze reis. Van Theek en collega’s op de boot ,tochtjes in een roeiboot in Indie Van schepen en havens palmbomen, rivieren met bootjes. . Ook kiekjes aan boord van levende koeien en andere dieren. Dat is voedsel voor onderweg. Er waren nog geen goede vrieskasten en koelkasten op de schepen. Grote tros bananen. (pisangs) Hij had een tros bananen in zijn hut en die waren gesmolten door de tropische hitte. Een lijk dat over boord wordt gezet. Een transport naar Nederland kost dan ongeveer f 600. In een zinken kist vol met chemicalien. Theek soldeert zo’n kist dicht voor transport. Een kiekje met een haai er op. Daaraan heeft hij meegeholpen., die aan boord te krijgen. Hij heeft er een paar haaie tanden aan overgehouden, die hij in Nederland aan zijn zus heeft gegeven als soevenier. Hij had zelf een foto toestel gemaakt van hout met een balg er aan. Daar maakte hij zijn foto’s toen mee. De foto’s heb ik gedeeltelijk laten scannen door het Koninklijk Rotterdamse Lloyd Museum en die staan op de website van dat museum op de com puter onder de rubriek Mega foto galerij. SS Patria. Probeer het eens te vinden
.Er zijn ook brieven, postkaarten en telegrammen bewaard gebleven uit die zeevaart tijd. Hier volgen er in kort wat. Brief Buitenzorg dd 9-12-1929. Een bizondere brief, niet zozeer de person, maar het adres. De afzender is Wetselaarsweg 9 in Buitenzorg. Java.. Dat heet nu Bogor. En de straat heet het nu Jalan Abesin. De brief is van 2 jongedames/zusjes. Thera en Jeane Niedeck. Ze hadden Theek ontmoet met andere zeelui en foto’s gemaakt van het groepje. Ze wensen gelukkig nieuwjaar 1930. De brief is gericht aan de heer Th.C Wetserlaar. Machinist ss Patria. Rotterdam via Marseille. Nog een briefkaart van deze jongedames aan de heer Th. Wetselaar. 4e Machinist a/b ss. Patria.Tandjong Priok. Wensen Goede reis en behouden aankomst in Rotterdam. Door uw vriendinnen Thera en Jeane. Ik heb ontdekt dat die straat Wetselaarsweg is vernoemd naar een broer van de grootvader van Theek. Dat is Oom Willem Wetselaar, die bij het Militair Gerechtshof was in Buitenzorg. Hij was eerst Luitenant Kolonel bij het KNIL. Andere brief s Gravenhage. Dd 21-3-1927 van zijn moeder aan Th. Wetselaar Machinist a/b Kedoe p/a Port Said-Suez Canal Company. Suez. Egypte. Hierna. Radio-telegram Radio Holland dd 1-11-1927 van broer Paul varende op de Patria aan zijn broer Th. Wetselaar Machinist v/o Kedoe. Hartelijke groeten. Goede reis. Dan dit. Brief dd 8-2-1927. Balikpapan. Borneo van Theek aan zijn zus in Den Haag. Haar verjaardag in dichtvorm “ 18 jaren zijn verloopen enz enz.. Met tot slot” En van Theek uit het verre oosten, krijgt zij haar portret getekend” (deze potlood tekening heb ik nog) Daarna. Een brief van Theek 1929 aan ouders. Waarin staat “ Soms speel ik piano voor de passagiers op het schip (Patria).Hij speelt/improviseert nl makkelijk piano uit zijn hoofd. Als hij en melodie hoort van de radio of film speelt hij het na. Ook een brief Batavia dd 1929 van Willem van Rooy aan zijn zus Fien Wetselaar-van Rooy. Hij schrijft o.a. dat “ Theo en Paul bij hem op bezoek zijn geweest.” Hij is onderwijzer in Batavia. Directeur School instituut Goenoeng Sahari te Weltevreden-Batavia. Oom Willem is blij met bezoek. Zij wisselen pakjes uit. Op het schip de Patria verschijnt 2x per week een scheeps krantje “Patria Courant” Het bizondere dat dit krantje is van de drukkers en uitgevers G.A. van Rooy en P. Koster. Dit is Gerard van Rooy, een broer van Fien van Rooy (Wetselaar), de moeder van Theek. Deze drukkerij staat in Soerabaja in Indie,
Het leven van Theek neemt een grote wending/verandering op 18 september 1929 tijdens de trouwerij van zijn broer Paul met Willy Siesage in Den Haag. Hij was daarbij en ontmoet daar de vriendin van Willy. Dat is Annie Broeke. Zij worden verliefd en 2 jaar later trouwen ze op 20 juli 1932.Tussen 2 zee reizen door. Want 20 juli trouwt hij en op 25 juli vertrekt hij weer met het schip de Kota Radja.. Hij vaart in 1929 op de Patria.
Theek brengt na zijn reizen uit Indie diverse indische voorwepen mee als soevenier voor familie en vrienden. Zoals grote schelpen, wajang poppen, batik textiel, sarongs, koperen huisjes en doosjes en vazen. Die zijn er nu nog. Ook brengt hij de indische Krontjong muziek mee naar Nederland. Die speelt hij met de banjo en zijn zus en Annie op de piano. Samen maleis zingen. De bekende liedjes “Ajoen Ajoen in die hoge klapperboom, Nina Bobo, Baroeng Kaka. Leitroem, Leitroem,, Pataka’an. Kasiang, Rambat itam,(waarom zou ik mijn liefde verbergen, Terang Boelan.. Hei hei meisje lief . Wat brand daar op die bergen. Later in 1972 heb ik dat opgenomen op een cassette bandje. Hij spreekt een beetje maleis. Hij noemt mij als klein kind “Pisang” geen Theo. Ook de indische keuken komt in huis. Hij kookt heerlijk indisch. Nassi goreng in de watjang.
Dit is nu allemaal Tempo Doeloe om in stijl te blijven. De sfeer proef je een beetje jaarlijks in Den Haag op het Malieveld tijdens de populaire Pasar Malam- Tong Tong.
Dit stukje familie geschiedenis wil ik hierbij bewaren voor de familie
Theo Wetselaar. Geboren 1934. November 2014

Avez-vous des renseignements supplémentaires, des corrections ou des questions concernant Theodorus Carolus Wetselaar?
L'auteur de cette publication aimerait avoir de vos nouvelles!


Barre chronologique Theodorus Carolus Wetselaar

  Cette fonctionnalité n'est disponible que pour les navigateurs qui supportent Javascript.
Cliquez sur le nom pour plus d'information. Symboles utilisés: grootouders grand-parents   ouders parents   broers-zussen frères/soeurs   kinderen enfants

Avec la recherche rapide, vous pouvez effectuer une recherche par nom, prénom suivi d'un nom de famille. Vous tapez quelques lettres (au moins 3) et une liste de noms personnels dans cette publication apparaîtra immédiatement. Plus de caractères saisis, plus précis seront les résultats. Cliquez sur le nom d'une personne pour accéder à la page de cette personne.

  • On ne fait pas de différence entre majuscules et minuscules.
  • Si vous n'êtes pas sûr du prénom ou de l'orthographe exacte, vous pouvez utiliser un astérisque (*). Exemple : "*ornelis de b*r" trouve à la fois "cornelis de boer" et "kornelis de buur".
  • Il est impossible d'introduire des caractères autres que ceux de l'alphabet (ni signes diacritiques tels que ö ou é).

Parenté Theodorus Carolus Wetselaar



Visualiser une autre relation

Les données affichées n'ont aucune source.


Sur le nom de famille Wetselaar


Lors de la copie des données de cet arbre généalogique, veuillez inclure une référence à l'origine:
B.A.A.J. van Rooij, "Arbre généalogique Van Rooij", base de données, Généalogie Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-roij/I2801.php : consultée 15 juin 2024), "Theodorus Carolus Wetselaar (1907-1989)".