De geslachten Vermaat (van der Ma(e)the, Vermaet(h), Roodenburg Vermaat) » Klaas "Nico" van der Meer (1914-1940)

Données personnelles Klaas "Nico" van der Meer 

  • Le surnom est Nico.
  • Il est né le 25 septembre 1914 dans Hees.Source 1
    Weurtscheweg 241

    Getuigen:
    Peter Versluis, 24 jaar, stoker bij de Waterstaat, wonend Nijmegen
    Frans Theodorus Hesseling, 26 jaar, arbeider, wonend Nijmegen
    Tijdstip: 04:00
  • Enregistrement de naissance le 26 septembre 1914.Source 1
  • Il est décédé le 11 mai 1940 dans Rozenburg, il avait 25 ans.Source 2
    Aangever:
    Leendert Arie Robbemond, 43 jaar, schilder, wonend Rozenburg

    "overleden bevonden"

    Ondergang Bewakingsvaartuig BV19a

    Dat ons land betrokken zou worden bij het Duitse offensief in West-Europa was door de Britse regering en militaire leiding voorzien. Daar ging men er vanuit dat Nederland het niet lang zou volhouden tegen de Duitse oorlogsmachine. De enige militaire operatie die voorbereid was hield in dat vernielingsdetachementen met torpedobootjagers naar IJmuiden, Hoek van Holland en Vlissingen overgebracht zouden worden om haveninstallaties onbruikbaar te maken en aardolietanks in brand te steken. Voortshad de Britse admiraliteit tevoren vastgesteld dat het transport van de goudreserve van De Nederlandse Bank uit Amsterdam over de Noordzee een escorte zou krijgen van enkele Britse marine-eenheden.

    In de ochtend van 10 mei ging in Londen de order uit dat de vernielingsdetachementen zich moesten inschepen. Rond het middaguur vertrok de torpedobootjager Wild Swan vanuit Dover naar Hoek van Holland met aan boord genie-militairen en een vernielingsploeg. Dit detachement, bestaande uit negen officieren en 86 manschappen, stond onder bevel van commander J.A.C. Hill. Hij had de opdracht de olievoorraden bij Pernis door vermenging onbruikbaar te maken, dan wel in brand te steken. De Wild Swan arriveerde om 17.30 uur in Hoek van Holland. Ondertussen had generaal Winkelman gelast dat het onbruikbaar maken van de olievoorraden alleen maar voorbereid mocht worden. Hij achtte het voorbarig de aardolietanks in een zo vroeg stadium van de strijd in brand te steken.

    De Nederlandse Bank had zich telefonisch met de Bank of England in verbinding gesteld, die op haar beurt de Britse admiraliteit om hulp had gevraagd. Hierop werd opdracht gegeven te trachten het in Rotterdam aanwezige goud in veiligheid te bren­gen. Het meeste goud van De Nederlandse Bank is het land al uit als de Duitsers Nederland binnenvallen. Een deel ligt echter nog in de kluizen van de Bijbank, het Rotterdamse filiaal aan de Boompjes. Voor de laatste 114 ton opgeslagen hoeveelheid goudkomt de Duitse inval een paar dagen te vroeg.

    Na aankomst van de Wild Swan stelde de commissaris van het Loodswezen in Hoek van Holland voor het Bewakingsvaartuig BV19a (574 Brt) in te zetten voor het transport van het Britse detachement naar Rotterdam. Deze loodsboot, Stoomloodsvaartuig 19, was in de mobilisatietijd van 1939 gevorderd door de Koninklijke Marine en als Bewakingsvaartuig BV19a in dienst gesteld. Het bevond zich in de morgen van 10 mei te Maassluis en voer onder loodsschipper Johannes Koree naar Hoek van Holland, waar hetvanaf 10.30 uur onder bevel gesteld werd van luitenant ter zee IJsbrand Smit. Het schip kreeg om 19.30 uur opdracht naar Rotterdam te vertrekken.

    In Rotterdam waren 937 baren goud met een gewicht van 11 ton in kisten verpakt. Van de in de Bijbank aanwezige hoeveelheid goud kon dus amper 10 procent gereed worden gemaakt. De resterende 103 ton goud bleef in de kluizen achter. Op 11 mei, om 1.00 uur, meldde zich een militair escorte bestaande uit mariniers en vier vrachtwagens.

    Het goud met een waarde van 22 miljoen gulden werd op de vrachtwagens geladen en begon de rit naar de Lekhaven waar de BV19a lag te wachten. Een riskante operatie, want de vijand was al in Rotterdam-Zuid doorgedrongen en bevond zich slechts op enkele honderden meters van het bankgebouw. De overlading op de BV19a vond vanaf 3.00 uur met hulp van Britse militairen plaats. De kisten met goud werden tweehoog opgestapeld, links en rechts van de stuurhut en achter de schoorsteen. Het schip vertrokom 5.00 uur. Behalve de bemanning waren ook commander Hill en twee matrozen van het Corps Engineers, T. Goshawk en F.G. Higgs, aan boord. De overige Britse militairen keerden in de namiddag van 11 mei over land naar Hoek van Holland terug.

    Vanaf vrijdagavond 23.00 uur was de Nieuwe Waterweg onveilig door magnetische mijnen die met tussenpozen waren afgeworpen door een laagvliegend vijandelijk toestel in de lijn Westgeul-Vulcaanhaven. Bijna twee-derde van dit traject was afgelegd toenter hoogte van de Superfosfaatfabriek ENCK de BV19a midscheeps werd getroffen door een mijn. Door de kracht van de explosie werd het schip omhoog gestuwd en scheurde het vlak achter de machinekamer in tweeen.

    Er waren 13 Nederlandse slachtoffers. Ook Hill en de twee matrozen kwamen om het leven. Het levenloze lichaam van luitenant ter zee Smit werd in Vlaardingen aan wal gebracht. Drie omgekomen bemanningsleden, hulpzeeloods Cornelis van der Horst, machinedrijver Dirk de Boer en loodskwekeling Nico van der Meer, spoelden aan op het eiland Rozenburg. Slechts zes bemanningsleden overleefden de ramp.

    [...]

    Tot de slachtoffers die bij de ramp met de BV19a omkwamen behoorde ook Nico van der Meer, woonachtig in Maassluis. Hij was gehuwd en liet een zoontje van twee jaar achter. Nico werd op 25 september 1914 geboren te Nijmegen als zoon van Cornelis vander Meer en Geertrui Vermaat. Bij de Koninklijke Marine in Den Helder vervulde hij zijn dienstplicht. Na beeindiging hiervan ging Nico naar het Loodswezen te Hoek van Holland.

    De BV19a waarop Van der Meer voer als kwekeling lag op 10 mei in de haven van Maassluis. De drie aanwezige loodsboten wisselden elkaar af. Twee waren veertien dagen buitengaats, de derde lag een week in de thuishaven Maassluis.

    Tegen de avond zagen familieleden in Rozenburg het schip richting Rotterdam varen. Dat was een hele opluchting, want Nico bevond zich immers niet op zee. Omstreeks 5.45 uur de volgende dag werd op het eiland Rozenburg een zware explosie waargenomendie de horizon in een rode gloed zette. Van de ramp die zich had voorgedaan was men nog onwetend.

    Nel van der Laan-van der Meer, Oosterland, destijds 22 jaar: “Toen vader vroeg in de och­tend naar de Buurt vertrok om verduisteringspapier te kopen, hoorde hij in de winkel dat er een loodsboot op een mijn gevaren was. Een paar uur later kwam dominee Brouwer vertellen dat het de loods­boot was die binnen lag. Nico was gevonden, drijvend tegen de stenen glooiing bij de oostpunt van het eiland, ter hoogte van de Bossewoning. Hij zou al overgebracht zijn naar de begraafplaats. Voordat de dominee helemaal was uitgesproken zat ik al op de fiets er naar toe. Volgens dokter Van Kreel, die daar aanwezig was, moet hij dwars door de stroming toch gezwommen hebben. Nico had een gebroken heup en een blauwe plek aan het hoofd, zijn blonde krulhaar zat vol olie. De lijkverstijving was nog niet ingetreden, zijn vingers waren nog soepel.

    Op tweede pinksterdag werd het lichaam van Nico vrijgegeven en thuis opgebaard waar moeder ernstig ziek lag. Zij zou zes weken later op 60-jarige leeftijd overlijden. De begrafenis van Nico vond plaats op 15 mei. Er waren bijna geen familieleden aanwezig op de begrafenis, omdat zij pas na afloop van de eerste oorlogsdagen hoorden dat Nico niet meer in leven was. Wel waren alle collega’s van het Loodswezen op de begrafenis.

    Omdat het veer niet voer, kon de lijkwagen van Van Wingerden niet overkomen vanuit Maassluis. Nico werd daarom op een boerenwagen met luchtbanden naar de Rozenburgse begraafplaats gebracht. We moesten zelfs nog dekking zoeken aan de Zanddijk omdat er vanuit een vliegtuig werd geschoten. Op dat moment stond de wagen met de kist alleen op de verlaten dijk. Die eerste oorlogsdagen waren wel voorbij, maar we leefden nog in een ontredderde situatie. Niet lang daarna zijn we tijdelijk van Rozenburg naar Poortugaal verhuisd. Vanuit het verrolde huis hadden we uitzicht op de Maassluise haven waar loodsboten lagen afgemeerd. Vader kon dit niet langer aanzien na alles wat hij had doorgemaakt.”

    [John Prooi, Rozenburg in oorlogstijd, http://www.koosp.nl/wo%20deel%203/wo%20deel%203%201a/index.htm]
    Tijdstip: 09:00
  • Enregistrement de décès le 12 mai 1940.Source 2
  • Il est enterré le 15 mai 1940 dans Rozenburg.Source 3
  • Un enfant de Cornelis van der Meer et Geertrui Vermaat
  • Cette information a été mise à jour pour la dernière fois le 10 février 2024.

Famille de Klaas "Nico" van der Meer


Notes par Klaas "Nico" van der Meer

Beroep: loodskweekeling

Avez-vous des renseignements supplémentaires, des corrections ou des questions concernant Klaas "Nico" van der Meer?
L'auteur de cette publication aimerait avoir de vos nouvelles!


Barre chronologique Klaas "Nico" van der Meer

  Cette fonctionnalité n'est disponible que pour les navigateurs qui supportent Javascript.
Cliquez sur le nom pour plus d'information. Symboles utilisés: grootouders grand-parents   ouders parents   broers-zussen frères/soeurs   kinderen enfants

Ancêtres (et descendants) de Klaas van der Meer

Klaas Vermaat
1842-1914

Klaas van der Meer
1914-1940


    Montrez le quartier généalogique complet

    Avec la recherche rapide, vous pouvez effectuer une recherche par nom, prénom suivi d'un nom de famille. Vous tapez quelques lettres (au moins 3) et une liste de noms personnels dans cette publication apparaîtra immédiatement. Plus de caractères saisis, plus précis seront les résultats. Cliquez sur le nom d'une personne pour accéder à la page de cette personne.

    • On ne fait pas de différence entre majuscules et minuscules.
    • Si vous n'êtes pas sûr du prénom ou de l'orthographe exacte, vous pouvez utiliser un astérisque (*). Exemple : "*ornelis de b*r" trouve à la fois "cornelis de boer" et "kornelis de buur".
    • Il est impossible d'introduire des caractères autres que ceux de l'alphabet (ni signes diacritiques tels que ö ou é).



    Visualiser une autre relation

    Les sources

    1. Geboorten Nijmegen 1914 Akte 1157
    2. Overlijden Rozenburg 1940 Akte 13
    3. John Prooi, Rozenburg in oorlogstijd, http://www.koosp.nl/wo%20deel%203/wo%20deel%203%201a/index.htm

    Événements historiques

    • La température au 25 septembre 1914 était entre 6,2 et 18,6 °C et était d'une moyenne de 11,3 °C. Il y avait 10,0 heures de soleil (83%). La force moyenne du vent était de 3 Bft (vent modéré) et venait principalement du sud-est. Source: KNMI
    • Du 29 août 1913 au 9 septembre 1918 il y avait aux Pays-Bas le cabinet Cort van der Linden avec comme premier ministre Mr. P.W.A. Cort van der Linden (liberaal).
    • En l'an 1914: Source: Wikipedia
      • La population des Pays-Bas était d'environ 6,2 millions d'habitants.
      • 29 mai » naufrage de l'Empress of Ireland près de Rimouski (Québec), faisant 1012 morts.
      • 26 juillet » pendant la crise de juillet, la Serbie et la Bulgarie (alliée de l'Autriche-Hongrie) interrompent leur relation diplomatique.
      • 11 août » la France déclare la guerre à l'Autriche-Hongrie.
      • 28 août » bataille de Heligoland (Première Guerre mondiale). La Grand Fleet britannique triomphe face à la Kaiserliche Marine allemande.
      • 4 septembre » Convention de Londres entre les gouvernements de Grande-Bretagne, de France et de Russie.
      • 5 novembre » |la France et le Royaume-Uni déclarent la guerre à l'Empire ottoman.
    • La température au 11 mai 1940 était entre 5,8 et 14,2 °C et était d'une moyenne de 10,5 °C. Il y avait 8,3 heures de soleil (54%). La force moyenne du vent était de 4 Bft (vent modéré) et venait principalement du au nord. Source: KNMI
    • Du 10 août 1939 au 3 septembre 1940 il y avait aux Pays-Bas le cabinet De Geer II avec comme premier ministre Jonkheer mr. D.J. de Geer (CHU).
    • Du 3 septembre 1940 au 27 juillet 1941 il y avait aux Pays-Bas le cabinet Gerbrandy I avec comme premier ministre Prof. dr. P.S. Gerbrandy (ARP).
    • En l'an 1940: Source: Wikipedia
      • La population des Pays-Bas était d'environ 8,8 millions d'habitants.
      • 8 janvier » l'Angleterre applique le rationnement alimentaire.
      • 10 mai » |déclenchement du Plan jaune par l'Allemagne nazie: invasion de la Belgique, de la France, du Luxembourg et des Pays-Bas.
      • 24 juin » signature de l'armistice entre la France et l'Italie.
      • 30 août » lors du deuxième arbitrage de Vienne, la Roumanie est contrainte de céder le nord de la Transylvanie à la Hongrie.
      • 7 octobre » |en France, le régime de Vichy abroge le décret Crémieux qui accordait la nationalité française aux Juifs d'Algérie.
      • 24 octobre » entrevue de Montoire entre Pétain et Hitler, à Montoire-sur-le-Loir.
    • La température au 15 mai 1940 était entre 9,6 et 23,2 °C et était d'une moyenne de 15,9 °C. Il y avait 0.1 mm de précipitation. Il y avait 11,1 heures de soleil (71%). La force moyenne du vent était de 4 Bft (vent modéré) et venait principalement du est-sud-est. Source: KNMI
    • Du 10 août 1939 au 3 septembre 1940 il y avait aux Pays-Bas le cabinet De Geer II avec comme premier ministre Jonkheer mr. D.J. de Geer (CHU).
    • Du 3 septembre 1940 au 27 juillet 1941 il y avait aux Pays-Bas le cabinet Gerbrandy I avec comme premier ministre Prof. dr. P.S. Gerbrandy (ARP).
    • En l'an 1940: Source: Wikipedia
      • La population des Pays-Bas était d'environ 8,8 millions d'habitants.
      • 8 janvier » l'Angleterre applique le rationnement alimentaire.
      • 18 mars » rencontre entre Mussolini et Adolf Hitler sur le col du Brenner.
      • 20 mars » en France, le gouvernement Édouard Daladier démissionne, Paul Reynaud forme le suivant.
      • 11 mai » début de la bataille de Grebbeberg entre forces néerlandaises et allemandes lors de la bataille des Pays-Bas.
      • 22 novembre » les forces grecques prennent Korçë pendant la guerre italo-grecque.
      • 13 décembre » remplacement à Vichy du vice-président du Conseil Pierre Laval par Pierre-Étienne Flandin.
    

    Même jour de naissance/décès

    Source: Wikipedia

    Source: Wikipedia


    Sur le nom de famille Van der Meer


    Lors de la copie des données de cet arbre généalogique, veuillez inclure une référence à l'origine:
    Peter J.R. Vermaat, "De geslachten Vermaat (van der Ma(e)the, Vermaet(h), Roodenburg Vermaat)", base de données, Généalogie Online (https://www.genealogieonline.nl/het-geslacht-vermaat/I2601.php : consultée 18 mai 2024), "Klaas "Nico" van der Meer (1914-1940)".