Dirksland
Kind(eren):
CXCVII
genoemde bijschool van een
mennonitissche vrouwe
in Abbenbroek.
1396
In de gravamina voor de
particuliere synode van 1620 wordt opgenomen dat ook daar de schoolmeesters de acta des synodi
(bedoeld zijn uiteraard de b
elijdenisgeschriften inclusief de Dordtse
canones
) dienen te ondertekenen.
1397
Relatief veelvuldig zijn de situaties waarin predikant en schoolmeester maar met moeite door één deur
kunnen. In de dorpen behoorden beiden tot de intellectuele bovenlaag en in di
e kleinschalige
samenlevingen kwamen zij elkaar vaak genoeg tegen. Zijn zij beiden ook nog eens van het wat minder
meegaande type, dan is een conflict snel geboren, meestal zonder dat uit de acta precies is af te leiden
waardoor de onenigheid is ontstaan.
1398
Zo lezen we van onenigheid tussen ds. Simon Jansz. Phileus van
Dirksland en meester Henricus Postelius
. De classis probeert er eerst buiten te blijven maar Henricus is
een
broer van de Brielse predikant Jacobus Postelius, die
zich
er ook
mee bemoeit
.
En z
o ontkomt de
classis er later toch niet aan een drietal afgevaardigden er op af te sturen om de zaak te onderzoeken.
1399
Als Simon Jansz. zich erover beklaagt dat Jacobus Postelius hem
boven recht ende warheyt van
verscyden saken in syne bryven geinjuriert h
eefft ende calumniert
dan moet Postelius inderdaad toegeven
de Dirkslandse predikant in
synen goeden naeme ende fame geledeert ende te cort
gedaan te hebben.
1400
Hij vraagt of Simon Jansz. hem
in de christelicke lieffde vergeven wil, alzoe het uuyt mensel
icke
swackheit geschiet is
en hij krijgt vergeving. Zo gaat dat met broeders onder elkaar maar als de classis een
en ander op schrift stelt en de acte voorleest wordt het Postelius toch te veel en
is met toornege gemoet
ende quaet woorden uuyt de verga
derenge nae huys gegaen
. Pas in het voorjaar hadden de heren de
gelegenheid de vrede definitief te tekenen.
1401
De Jager tekent Jacobus Postelius op basis van de Brielse
kerkenraadsacta als een
naar het schijnt twistzieken leeraar
, latere
verwikkelingen ro
nd zijn persoon in
Drent
h
e
lijken deze kwalificatie te bevestigen.
1402
De man zal in Dirksland niet veel anders zijn geweest.
Ook in
Oude
-
Tonge
wil het niet echt boteren tussen de meester en de dienaar des Woords. De dominee, verder zie https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/20582/08.pdf?sequence=10
en
http://www.dbnl.org/arch/_nav001188701_01/pag/_nav001188701_01.pdf
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.