Genealogie Meeldijk » Gerrit Jan van WENDEL (1896-1973)

Persönliche Daten Gerrit Jan van WENDEL 


Familie von Gerrit Jan van WENDEL

Er ist verheiratet mit Christina van der WERKEN.

Sie haben geheiratet am 1. April 1920 in Blankenham, er war 23 Jahre alt.Quelle 2


Kind(er):

  1. Johanna van WENDEL  1920-1972 
  2. Willem van WENDEL  1925-1996
  3. (Nicht öffentlich)
  4. (Nicht öffentlich)


Notizen bei Gerrit Jan van WENDEL

NATI Nederlands
Volgens Bevolkingsregister Blokzijl geboren op 18-05-1896 en van beroep machinist.
Wordt op 22-11-1917 uitgeschreven in Blokzijl en vertrekt naar Ambt Doetinchem.
.
Volgens het bevolkingsregister Doetinchem wordt hij op 23-11-1917 vanuit Blokzijl ingeschreven en op 3-10-1918 uitgeschreven en vertrekt naar Genderingen, hij is dan machinist. Op 5-10-1918 wordt hij ingeschreven in Ambt Doetinchem (als machinist) en hij vertrekt vanuit hier op 20-01-1919 naar Blokzijl.
.
Volgens het bevolkingsregister Blokzijl wordt hij op 30-01-1919 ingeschreven in Blokzijl vanuit Genderingen en is dan machinist en vertrekt op 1 april 1919 naar Steenwijk (vertrekt hierna waarschijnlijk vanuit Steenwijk naar Genderingen);
Wordt op 30 januari 1920 vanuit Genderingen weer ingescheven in Blokzijl (en gaat dan waarschijlijk werken aan het stoomgemaal Stroink en trouwt op 1 april 1920).
Woont op 3-09-1920 aan de Zeedijk III nr. 257 te Blokzijl, hij vanuit Blokzijl en Christina vanuit Blankenham.
Vertrekken op 5-11-1920 naar Ambt Vollenhove (een maand hierna wordt op 10 december 1920 Johanna geboren in het huis aan de weg van Twee Nijenhuizen).
Op 29-10-1929 worden ze ingeschreven in Rotterdam.
--
Bij vertrek uit Ambt Vollenhove zijn volgens het Bevolkingsregister Gerrit Jan, Christina, Johanna en Willem Nederlands Hervormd. Gerrit Jan is dan stoker aan het watergemaal Ettenlandsche Kolk. De woonplaatsaanduiding is dan Baarlo C20. Ze vetrekken op 29-10-1929 naar Rotterdam.
--
Geboren aan het Slingerpad wijk IV nr. 315 te Blokzijl.
Machinist bij de Spoorwegen, o.a. traject Steenwijk - Zwolle en Zwolle - Dieren.
Bij zijn huwelijk op 1-04-1920 is hij stoker en wonende te Blokzijl en binnen de laatste zes maanden te Steenwijk.
Hierna werkzaam van ca. 5-11-1920 tot 29-10-1929 als technicus (stoker) aan het stoomgemaal F.A. Stroink te Vollenhoven. Woonde daar ook in één van de huisjes bij het Stoomgemaal; adres gemaal: Weg van Twee Nijenhuizen 18 te Vollenhove (in een briefkaart van 7 april 1924 schreef zijn vader Hendrik van Wendel: Ettelandschekolk - stoomgemaal).
.
Het gemaal A.F. Stroïnk is in 1919 gesticht naar ontwerp van Van Hasselt & De Koning en werd genoemd naar de toenmalige dijkgraaf van het Waterschap Vollenhove. Het adres is Vollenhoofsedijk 18 8356 VT Blokzijl/Vollenhoven. Het bemalinggebied is Boezem De Wieden. Het gemaal is gelegen aan het Ettenlandsch kanaal en loost via het Vollenhovermeer, het Vollenhoverkanaal, het Zwarte Meer en het Ketelmeer op het Ijsselmeer. Van het complex maken een inlaatsluis, een vrijstaande werkloods en een zestal dienstwoningen deel uit.
.
Hierna wordt hij winkelier van een (VIVO) levensmiddelen winkel aan de Lombokstraat te Rotterdam. Heeft de winkel op 29 oktober 1929 (vestiging in Rotterdam in de Lombokstraat 11a; later op 16 september 1938 omgenummerd naar Lombokstraat 11B) van zijn vader overgenomen. Woonhuis en winkel aan de Lombokstraat 11a te Rotterdam (Katendrecht). Woonde later na pensionering aan de Homerusstraat 516 te Rotterdam. Begraven te Blokzijl, algemene begraafplaats grafnummer 384.
Het echtpaar heeft vier kinderen gehad t.w. Johanna, Wim, Christina en Margje.
--
Bij de foto van het bezoek van koningin Wilhelmina en prins Hendrik aan het gemaal A.F. Stroink aan de dijk tussen Vollenhove en Blokzijl in mei 1921, Dijkgraaf A.F. Stroink neemt zijn hoed af en maakt een kleine buiging, is op de achtergrond het huisje te zien waar Johanna in 1920 is geboren.
--
Stoomtram Zwolle-Blokzijl
Verbonden met het achterland
.
Historie
Eeuwenlang was de belangrijkste manier om Blokzijl te bereiken de route over het water. Er bestond weliswaar een smalle weg over de Zuiderzeedijken, maar vervoer van personen en goederen hierlangs vond nauwelijks plaats. Vanaf 1839 was op beperkte schaal transport per diligence en paard-en-wagen van en naar Zwolle mogelijk, maar het meeste vervoer ging over zee. Hierin kwam verandering met de komst van de stoomtram. Het spoorwegnet werd alleen tussen grotere steden aangelegd, maar de tram werd een populaire verbinding naar kleinere plaatsen. Personen- en goederenvervoer van en naar Blokzijl was in de periode 1914-1934 per stoomtram mogelijk. De tram was lichter van constructie dan de trein, maar ook goedkoper in aanleg. Dankzij deze nieuwe gemechaniseerde vorm van openbaar vervoer kreeg Blokzijl een minder geïsoleerde positie.
.
Initiatieven vanaf 1881
Elders in Nederland waren al trajecten waar de stoomtram met succes personen en goederen vervoerde. Initiatiefnemers uit Vollenhove, Blokzijl en Zwartsluis deden vanaf 1881 pogingen om ook in hun omgeving zo'n modern vervoermiddel aan het rijden te krijgen. Vooral de dijkgraaf van het waterschap Vollenhove, dhr. G. baron Sloet van Marxveld, spande zich in om de verbinding tot stand te brengen. Verschillende mogelijkheden werden onderzocht. Kon een tramlijn vanaf Zwolle, via Hasselt en Zwartsluis, eventueel via St. Jansklooster naar Vollenhove tot het eindpunt Blokzijl voeren, of misschien zelfs doorlopen naar Lemmer of Stavoren? In 1893 werd het plan ingekrompen tot de verbinding Zwolle-Blokzijl. Pas in 1898 waren de financiële en technische details uitgewerkt. Over een afstand van 35 kilometer moesten stations worden gebouwd en meerdere bruggen aangelegd. Oorspronkelijk werd geschat dat de totale investering zo'n f 530.000,? zou bedragen, later bleek zelfs meer dan f 300.000,? extra nodig. Subsidies werden toegezegd door Rijk en provincie, maar ook aanliggende gemeenten moesten bijdragen in de investeringen.
.
Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl
De in 1904 opgerichte Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl kreeg met allerlei problemen te kampen. Er waren moeilijkheden over het te volgen tracé in Zwolle. De vertrekplaats in Zwolle werd uiteindelijk een speciaal station aan de Veerallee, waar later een halteplaats kwam van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Na verschillende pogingen werd pas in 1913 een exploitant gevonden. Het werd de NCS, de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij, een maatschappij die later zou opgaan in de Nederlandse Spoorwegen. De NCS had de spoorlijn Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen aangelegd, opende daarna enkele lokaalspoorlijnen in de provincie Utrecht en exploiteerde ook elders in Nederland een paar tramlijnen. De lijn Zwolle-Blokzijl nam een bijzondere plaats in, want het was in Nederland de enige smalspoorlijn (breedte 1067 mm) die door een spoorwegmaatschappij werd geëxploiteerd.
.
In functie van 1914-1934
In 1912 werd begonnen met de aanleg en in januari 1914 vond de eerste proefrit plaats. Er bleken nog vele moeilijkheden te overwinnen. De tramlijn was nog niet helemaal klaar, de kruising met de weg op de dijk voor Hasselt was onoverzichtelijk en in Zwartsluis bleken gebouwen te verzakken. Verder bleek het spoor onvoldoende verlicht en sloten de rails bij sommige bruggen niet goed op elkaar aan. Op sommige trajecten werd de maximum-snelheid al bij voorbaat ingeperkt. De dienstregeling was al wel klaar en voorzag in vijf ritten per dag van Zwolle naar Blokzijl en weer terug. Vanuit Blokzijl reed op vrijdag nog een extra tram naar de veemarkt in Zwolle. Het traject Zwolle-Zwartsluis werd geopend op 11 maart 1914, op 26 maart was de hele lijn tot Blokzijl in bedrijf. De reis Blokzijl-Zwolle vergde in het begin ruim 2 uur. Later, toen de maximum-snelheid verhoogd kon worden van 20 naar 35 km per uur, werd het 1 uur en 3 kwartier. Een retourtje koste f 1,05. Een deel van het gezaagde hout van Houtzagerij Loos werd per stoomtram afgevoerd, maar personenvervoer was de hoofdzaak. Vanaf Blokzijl konden passagiers verder per boot naar Steenwijk doorreizen. Om hun reis over de weg te kunnen vervolgen zouden ze nog tot 1950 moeten wachten.
.
1934: Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl opgeheven
De voorgeschiedenis tot de oprichting bleek uiteindelijk langer te hebben geduurd dan de periode die de stoomtram daadwerkelijk in functie was. De exploitatie was niet elk jaar rendabel en vooral in de crisisjaren liep het vervoer sterk terug, mede door de jarenlange staking bij houtzagerij Loos. De techniek had intussen niet stilgestaan. Ondanks de smalle wegen bleek personen- en vrachtvervoer met bussen en vrachtauto's goedkoper en sneller. De Spoorweg-Maatschappij riep een busdienst in het leven, De Noordwesthoek. Op 31 augustus 1934 reed de laatste tram tussen Blokzijl en Zwolle; de volgende dag nam de busmaatschappij het personenvervoer over.
--
Waarschijnlijk heeft Gerrit Jan ook als machinist op het traject Zwolle - Dieren gereden.
.
Spoorlijn Apeldoorn - Hattem.
Tegelijkertijd met de spoorlijn Apeldoorn - Dieren legt de Koninklijke Nederlandse Locaalspoorweg-Maatschappij in de jaren '80 van de negentiede eeuw de spoorlijn Apeldoorn - Hattem aan. Behalve op het Apeldoornse station sluit de spoorlijn in Apeldoorn ook aan op de Loolijn, de spoorwegverbinding tussen de Oosterspoorweg en paleis Het Loo. De spoorlijn wordt in de loop van 1887 in delen geopend. Net als bij de andere lijnen van de KNLS gaat de exploitatie naar de HSM. In 1950 staakt NS het reizigersvervoer op de verbinding. Ruim twintig jaar later volgt ook het goederenvervoer en wordt de spoorlijn opgebroken.
.
De spoorlijn Apeldoorn - Hattem wordt in 1887 in gebruik genomen. In juli dat jaar is de verbinding tussen het Apeldoornse station en het station bij Het Loo gereed. In september volgt het traject naar Epe. In november wordt tenslotte het baanvak Epe - Hattem geopend. In Hattem eindigt de spoorlijn nabij het station van de NCS aan de Centraalspoorweg. In juni 1888 wordt de spoorlijn verlengd tot het voorplein van het station. Een jaar later is de verbinding met de NCS-lijn gereed en gaan tussen Apeldoorn en Zwolle rechtstreekse treinen rijden. De spoorlijn krijgt al snel de bijnaam Baronnenlijn.
.
Tussen 1910 en 1913 legt de KNLS als zijtak van Baronnenlijn een spoorlijn van Hattem naar Kampen aan. De spoorlijn wordt in oktober 1913 in gebruik genomen en na ruim twintig jaar alweer gesloten.
.
In oktober 1950 staakt NS het reizigersvervoer tussen Apeldoorn en Hattemerbroek. Het baanvak tussen Heerde en Wapenveld wordt bovendien ook voor het goederenvervoer gesloten. Tot 31 augustus 1970 vindt echter nog incidenteel vervoer op de verbinding plaats. Die dag wordt ook het baanvak Wapenveld - Hattem gesloten. Twee jaar later wordt ook het goederenvervoer op de resterende trajecten Apeldoorn - Heerde en Hattem - Hattemerbroek opgeheven. Ondanks dat er bij de plannen van NS rondom 'Spoor naar '75' stemmen opgaan om de verbinding opnieuw voor het reizigersvervoer in gebruik te nemen, wordt de spoorlijn in de eerste jaren na de sluiting geheel opgebroken.
.
Vrijwel het gehele trace van de voormalige spoorlijn is in gebruik als verhard fietspad. Verder zijn er weinig restanten terug te vinden.
.
Dienstregeling
De treindienst tussen Apeldoorn en Zwolle gaat voorzichtig van start. De eerste jaren rijden dagelijks zo'n vijf treinen tussen beide plaatsen. De meeste treinen rijden tevens van en naar Dieren. Enkele jaren later is de frequentie verdubbelt. Het aantal doorgaande treinen van en naar Dieren daalt tot zo'n twee per dag. Na de invoering van de motortractie op het baanvak in 1924 rijden de treinen nog niet regelmatig, maar wel vrijwel elk uur.

Haben Sie Ergänzungen, Korrekturen oder Fragen im Zusammenhang mit Gerrit Jan van WENDEL?
Der Autor dieser Publikation würde gerne von Ihnen hören!


Zeitbalken Gerrit Jan van WENDEL

  Diese Funktionalität ist Browsern mit aktivierten Javascript vorbehalten.
Klicken Sie auf den Namen für weitere Informationen. Verwendete Symbole: grootouders Großeltern   ouders Eltern   broers-zussen Geschwister   kinderen Kinder

Abbildung(en) Gerrit Jan van WENDEL

Vorfahren (und Nachkommen) von Gerrit Jan van WENDEL


Mit der Schnellsuche können Sie nach Name, Vorname gefolgt von Nachname suchen. Sie geben ein paar Buchstaben (mindestens 3) ein und schon erscheint eine Liste mit Personennamen in dieser Publikation. Je mehr Buchstaben Sie eingeben, desto genauer sind die Resultate. Klicken Sie auf den Namen einer Person, um zur Seite dieser Person zu gelangen.

  • Kleine oder grosse Zeichen sind egal.
  • Wenn Sie sich bezüglich des Vornamens oder der genauen Schreibweise nicht sicher sind, können Sie ein Sternchen (*) verwenden. Beispiel: „*ornelis de b*r“ findet sowohl „cornelis de boer“ als auch „kornelis de buur“.
  • Es ist nicht möglich, nichtalphabetische Zeichen einzugeben, also auch keine diakritischen Zeichen wie ö und é.

Verwandschaft Gerrit Jan van WENDEL

Quellen

  1. Aktenummer 22 Blokzijl, Historisch Centrum Overijssel.
  2. Akte burgerlijke stand aktenummer 3 Blankenham

Historische Ereignisse

  • Die Temperatur am 18. Mai 1896 war um die 12,1 °C. Der Luftdruck war 77 cm. Die relative Luftfeuchtigkeit war 97%. Quelle: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) war von 1890 bis 1948 Fürst der Niederlande (auch Koninkrijk der Nederlanden genannt)
  • Regentes Emma (Huis van Oranje-Nassau) war von 1890 bis 1898 Fürst der Niederlande (auch Koninkrijk der Nederlanden genannt)
  • Von 9. Mai 1894 bis 27. Juli 1897 regierte in den Niederlanden das Kabinett Roëll mit Jonkheer mr. J. Roëll (oud-liberaal) als ersten Minister.
  • Im Jahr 1896: Quelle: Wikipedia
    • Die Niederlande hatte ungefähr 5,1 Millionen Einwohner.
    • 4. Januar » Utah, das bisherige Utah-Territorium, wird nach Einigung zwischen den dort vorherrschenden Anhängern der Kirche Jesu Christi der Heiligen der Letzten Tage und der US-Bundesregierung der 45. Bundesstaat der USA.
    • 20. März » Die erste belegte öffentliche Filmaufführung Österreichs findet in der Wiener Lehr- und Versuchsanstalt für Photographie und Reproduktionsverfahren durch die Brüder Lumière statt.
    • 20. August » Auf den Philippinen wird gegen die Kolonialherrschaft Spaniens revoltiert. Den Behörden war die Existenz des Geheimbundes Katipunan bekannt geworden.
    • 27. November » In Leipzig findet die Uraufführung des lyrischen Dramas Kukuška von Franz Lehár statt.
    • 8. Dezember » Das Passagierschiff Salier des Norddeutschen Lloyd prallt vor Cabo Corrubedo (Nordspanien) im Sturm auf ein Riff und sinkt, alle 279 Menschen an Bord kommen um.
    • 25. Dezember » John Philip Sousa komponiert The Stars and Stripes Forever – die heimliche US-Nationalhymne.
  • Die Temperatur am 1. April 1920 lag zwischen 3,6 °C und 11,8 °C und war durchschnittlich 7,7 °C. Es gab 3,1 mm Niederschlag. Es gab 1,2 Stunden Sonnenschein (9%). Die durchschnittliche Windgeschwindigkeit war 3 Bft (mäßiger Wind) und kam überwiegend aus Süd-Süd-Osten. Quelle: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) war von 1890 bis 1948 Fürst der Niederlande (auch Koninkrijk der Nederlanden genannt)
  • Von 9. September 1918 bis 18. September 1922 regierte in den Niederlanden das Kabinett Ruys de Beerenbrouck I mit Jonkheer mr. Ch.J.M. Ruys de Beerenbrouck (RKSP) als ersten Minister.
  • Im Jahr 1920: Quelle: Wikipedia
    • Die Niederlande hatte ungefähr 6,8 Millionen Einwohner.
    • 1. April » Das Gesetz über die Gründung der Deutschen Reichsbahn tritt in Kraft. Damit werden in Umsetzung der Weimarer Verfassung die vormaligen Länderbahnen der Hoheit des Deutschen Reichs unterstellt.
    • 1. Oktober » Das Groß-Berlin-Gesetz tritt in Kraft und macht Berlin zu einer Vier-Millionen-Stadt.
    • 1. November » In der Tschechoslowakei wird das Frauenwahlrecht eingeführt.
    • 9. Dezember » Der parteilose Wirtschafts- und Sozialpolitiker Michael Hainisch wird von der Bundesversammlung zum Bundespräsidenten der Republik Österreich gewählt. Er wird der Gruppe der Fabier zugerechnet.
    • 16. Dezember » Das Erdbeben von Haiyuan mit der Stärke 7,8 auf der Richterskala erschüttert die Provinz Gansu in China und fordert mehr als 200.000 Todesopfer.
    • 22. Dezember » In Deutschland beginnen regelmäßige Rundfunksendungen durch den Sender Königs Wusterhausen.
  • Die Temperatur am 11. März 1973 lag zwischen 1,2 °C und 9,3 °C und war durchschnittlich 4,6 °C. Es gab 0.3 mm Niederschlag während der letzten 0.4 Stunden. Es gab 3,6 Stunden Sonnenschein (31%). Es war schwer bewölkt. Die durchschnittliche Windgeschwindigkeit war 2 Bft (Schwacher Wind) und kam überwiegend aus Nord-nord-west. Quelle: KNMI
  • Koningin Juliana (Huis van Oranje-Nassau) war von 4. September 1948 bis 30. April 1980 Fürst der Niederlande (auch Koninkrijk der Nederlanden genannt)
  • Von Donnerstag, 20 Juli, 1972 bis Freitag, 11 Mai, 1973 regierte in den Niederlanden das Kabinett Biesheuvel II mit Mr. B.W. Biesheuvel (ARP) als ersten Minister.
  • Von Freitag, 11 Mai, 1973 bis Montag, 19 Dezember, 1977 regierte in den Niederlanden das Kabinett Den Uyl mit Drs. J.M. den Uyl (PvdA) als ersten Minister.
  • Im Jahr 1973: Quelle: Wikipedia
    • Die Niederlande hatte ungefähr 13,4 Millionen Einwohner.
    • 12. Februar » Das in Wiesbaden beheimatete Bundesinstitut für Bevölkerungsforschung wird durch einen Erlass des von Hans-Dietrich Genscher geführten Bundesinnenministeriums gegründet.
    • 10. Mai » Bei einer Versammlung an der mauretanischen Grenze wird die Befreiungsbewegung Frente Polisario ins Leben gerufen. al-Wali Mustafa Sayyid wird zum Generalsekretär der neuen Organisation gewählt, die auf die Unabhängigkeit der Kolonie Spanisch-Sahara abzielt.
    • 5. September » Palästinensische, radikale Aktivisten überfallen die Saudi-Arabische Botschaft in Paris.
    • 20. Oktober » Im Zuge des Watergate-Skandals kommt es zum „Saturday Night Massacre“, bei dem US-Präsident Richard Nixon hintereinander zwei Justizminister feuert, weil sie sich weigern, den Chefermittler Archibald Cox zu entlassen. Erst der dritte Justizminister an einem Tag, Robert Bork, kommt Nixons Befehl nach.
    • 3. November » Die NASA startet im Rahmen ihres Mariner-Programms die Raumsonde Mariner 10 Richtung Merkur, um diesen am 29. März 1974 zu erreichen.
    • 21. Dezember » Das brasilianische Indianerstatut wird veröffentlicht. Es regelt die Beziehungen von Staat und anderer Bevölkerung zur indigenen Bevölkerung Brasiliens.


Gleicher Geburts-/Todestag

Quelle: Wikipedia

  • 1893 » Friedrich Sieburg, deutscher Journalist, Schriftsteller und Literaturkritiker
  • 1894 » Edmund Adam, deutscher Fernschachspieler und Schachfunktionär
  • 1896 » Ernst Emil Jung, deutscher Reeder
  • 1897 » Frank Capra, US-amerikanischer Filmregisseur
  • 1898 » Hans Kroll, deutscher Diplomat, Botschafter in Belgrad, Tokio und Moskau
  • 1899 » Adelmo Melecci, kanadischer Organist, Komponist und Musikpädagoge

Quelle: Wikipedia


Über den Familiennamen Van WENDEL

  • Zeigen Sie die Informationen an, über die Genealogie Online verfügt über den Nachnamen Van WENDEL.
  • Überprüfen Sie die Informationen, die Open Archives hat über Van WENDEL.
  • Überprüfen Sie im Register Wie (onder)zoekt wie?, wer den Familiennamen Van WENDEL (unter)sucht.

Die Genealogie Meeldijk-Veröffentlichung wurde von erstellt.nimm Kontakt auf
Geben Sie beim Kopieren von Daten aus diesem Stammbaum bitte die Herkunft an:
J. Meeldijk, "Genealogie Meeldijk", Datenbank, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/genealogie-meeldijk/I55250.php : abgerufen 27. Mai 2024), "Gerrit Jan van WENDEL (1896-1973)".