Hij is getrouwd met Catharina de Wale.
Zij zijn getrouwd
Kind(eren):
Ook genoemd: Dirk Govertsz
Katholiek
Kerkhuismeester Gasthuiskerk Amsterdam
==
Van papisme beschuldigd
Goverts oudste zoon Dirck Wuijtiers (1588 -1658) volgt zijn vader op als koopman. Aan het eind van het Twaalfjarig Bestand (1609-1621) heeft hij een vermogen opgebouwd van 140.000,- en behoort tot de 50 rijkste burgers van Amsterdam. Hij heeft belangrijke nevenfuncties. Hij is luitenant en later kapitein van de schutterij, de verdedigers van zijn wijk. Hij is kerkmeester van de Gasthuiskerk en regent van het Binnengasthuis. Sinds 1578 is het de familie voor de wind gegaan.
Tijdens het Twaalfjarig Bestand zitten steile en minder steile calvinisten vooral elkaar in de haren en hebben de katholieken weinig te duchten. Maar als de vijandelijkheden tussen Spanje en de zelfverklaarde Republiek zijn hervat, worden katholieken gevangen gezet op verdenking van heulen met de vijand. Als protestant zit Dirck Wuijtiers goed, maar onverwacht weigeren in het vendel waarvan hij kapitein is enige schutters aan hem gehoorzaamheid, die hem beschuldigen te zijn Papist. Dat is in 1626. Zijn gezin wordt onder druk gezet te verhuizen. Als hij niet meer in deze schutterswijk woont, kan hij er formeel geen commandant zijn. Op de nieuwe grote grachten heerst het antikatholieke sentiment minder dan in de oude binnenstad. Dus verhuist de familie Wuijtiers noodgedwongen wegens hun geloof naar Herengracht 214 bij de Hartenstraat.
Aanleiding voor de beschuldiging van de schutters is de aankoop (in 1621) door Dirck Wuijtiers van een terrein aan de Herengracht ten zuiden van de Wolvenstraat (nu 330-332). Daar laat hij twee huizen bouwen. Nummer 330 verhuurt hij aan zijn nichtje Elisabeth Poppen, dochter van Jacob Poppen. Op nummer 332 komt Dircks broer Jan Banning Wuijtiers te wonen (hij heeft de naam van zijn moeder Diewertje Banning aangenomen). Dat huis oogt klein omdat de gevel aan de grachtzijde nog geen 3,5 meter breed is. Maar eigenlijk is het een brede gang naar het achterhuis, een imposant woonhuis dat doorloopt achter Herengracht 330 en 334-336 met een kolossale tuin. In 1627 kopen Dircks zus Anna en haar man 334 en 336, en Dircks zus Eva wordt met haar echtgenoot eigenaar van 338 en 340. Zo ontstaat aan de Herengracht een aaneengesloten Wuijtiers-bastion.
Alweer van het verkeerde geloof
Broer Jan Banning Wuijtiers is in 1619 in het geheim tot priester (Joannes) gewijd en leeft sindsdien in Gods armoe, zonder pracht en overdaet. Hij is een rustend priester, een die werkt in familieverband. Dit is de reden om aan te nemen dat het smalle pand Herengracht 332 in feite de toegang is van een huiskapel in het vanaf de gracht onzichtbare grote achterhuis. Het vermoeden van de schutters dat Dirck Wuijtiers het katholieke geloof beleed, was wel terecht! Want de eerwaarde Joannes heeft behalve broer Dirck ook zijn vier zussen Agatha, Levina, Eva en Anna weten te bekeren.
Die hangen dat niet aan de grote klok. Zeker voor hun naaste familieleden brengt de geloofsovergang risicos met zich mee. De vermogende Hendrick Cromhout, de man van Agatha, is immers kerkmeester van de protestantse Walenkerk. Jan de Wale, schoonvader van Eva, één van de tien rijkste mannen van de stad, is ook kerkmeester en wel van de Oude Kerk. En Levinas echtgenoot Jacob Poppen, bij zijn dood in 1624 de rijkste man van Amsterdam, wordt in 1622 niet zonder gemor herkozen tot burgemeester omdat men hem (met recht) verdenkt van roomse sympathieën. Opnieuw doen de Wuijtiersen er beter aan hun religieuze overtuiging geheim te houden. Alweer zijn ze van het verkeerde geloof.
Dirck Wuijtiers overlijdt in 1658, een jaar na zijn vrouw Catarina. Zijn dood betekent het einde van een generatie kleinkinderen van een protestantse immigrant die katholiek werden in een tijd dat zon overstap zeer riskant was. Maatschappelijk brachten zij grote offers, hun sociale contacten en economische ontplooiing zijn er uiteindelijk weinig door geschaad. Wát men ook van elkaars ideeën vond, in de praktijk konden ondernemende Amsterdammers, protestant en katholiek, niet buiten elkaar. Want zaken zijn zaken.
Bron: http://onsamsterdam.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1098%3Aseptember-2011&catid=29%3Atijdschrift-jaargang-2011&Itemid=51&limitstart=4
==
Woonde in 1650 op Welna, een hofstede aan den Amstel, waar in dit jaar de onderhandelingen tusschen
Prins Willem II en de regeering van Amsterdam gehouden zijn tijdens het beleg van de stad.
==
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.