Een andere reden voor schorsing of ontslag was het nietop orde zijn van of het gesjoemel met de financiële administratie. Een dergelijk geval deed zich voor bij sluis acht van de Zuid-Willemsvaart, zo'n twee maanden na het dodelijk ongeluk bij sluis 13.
De sluiswachter aan die sluis, A. Duijvelaar, werd eind oktober 1852 ontslagen
"vanwege het geldelijk beheer der wegen en vaarten in zijne dienst.
Wat er precies was voorgevallen is niet geheel duidelijk maar omdat het ontslag betrof mag aangenomen worden dat het een ernstige vorm van financieel wanbeheer betrof, danwel een herhaling van een eerdere overtreding. Curieus aan deze zaak is de opvolgingskwestie. Toen het er namelijk naar uit ging zien dat Duijvelaar niet meer gehandhaafd kon worden op z'n post, stelde ingenieur L. Rijsterborgh voor om de scheepstimmerman Gerrit de Graaff als opvolger te benoemen. De hoofdingenieur nam die voordracht over in een advies aan de Staatsraad-commissaris van Noordbrabant.
Bij hetzelfde besluit alswaarmee Duijvelaar werd ontslagen, volgde de benoeming van De Graaff per 1 november 1852 als zijn opvolger.
Hij is getrouwd met Catharina Hoeflak.
Zij zijn getrouwd op 30 maart 1850 te Mierlo, Noord-Brabant, Nederland , hij was toen 31 jaar oud.Bron 4
Kind(eren):
Antonij Duijvelaar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Catharina Hoeflak |