Er ist verheiratet mit Alida Gerardina BOUMAN.
Sie haben geheiratet am 11. Februar 1925 in Schiedam, Zh, Nld , er war 25 Jahre alt.
Kind(er):
Busmaatschappij Gebr. Korpel te Schiedam,
Toen in het begin van de twintigste eeuw vele steden een explosieve groei meemaakten groeide ook de behoefte aan openbaar vervoer. De stad Schiedam had in het begin van de vorige eeuw het oog laten vallen op een stuk gors *(buitendijks land) ten zuiden van de stad voor uitbreiding van het woning bestand. Nog voordat het gros was volgebouwd ?de wijk kreeg de toepasselijke naam Gorzen- waren er al vier busondernemingen actief met het vervoeren van passagiers in Schiedam zelf en naar Rotterdam. De gebroeders Korpel Jacob 25 jaar, Jan 23 jaar en aanvankelijk ook hun broer Hendrik van 22 jaar begonnen op 17 december 1923 met de exploiteren van een geregelde lijndienst. Deze begon op het Rozenburgerplein en eindigde in de Diergaardelaan in Rotterdam. Korte tijd heeft men als beginpunt ook nog het nieuw aangelegde Sterrenbos gehad. De eerste bus waarmee gereden werd was een Ford. In het jaar 1926 werd het wagenpark uitgebreid met drie (Amerikaanse) Brockway-bussen en een jaar daarna nog eens met drie stuks. Door wildgroei in het openbaar vervoer ging Ged. Staten spoedig orde op zaken stellen. Er verscheen op 14 juni 1929 een nieuwe wet op de Openbare Middelen van Vervoer, die op 24 augustus van datzelfde jaar in werking trad. Iedere Autobusonderneming die een interlokale dienst wilde exploiteren moest binnen zes maanden, dus uiterlijk 24 februari 1927, een vergunning aanvragen bij Ged. Staten van Zuid-Holland. Hun broer Hendrik was tussentijds al uit het ondernemingsschap gestapt, bij zijn huwelijk op 26 januari 1927 staat als beroep vermeld loodbrander. Ondertussen was de oprichting van de Rotterdamse Elektrische Tram (R.E.T.) een feit geworden. Deze vervoersmaatschappij was al druk doende om zijn vleugels uit te slaan naar de omringende gemeenten. Zij legde hiervoor contacten met gemeentebesturen, wat meestal resulteerde in een soort van samenwerkingsverband. Zo vond een samenwerkingsverband ook plaats tussen de R.E.T. en de gemeente Schiedam. Dat resulteerde in de exploitatie van twee tramlijnen, nl. lijn 4 en 8, van Rotterdam naar de Koemarkt in Schiedam. Het valt te begrijpen dat menige particulieren Autobusondernemingen daarvan nadelige gevolgen ondervond. Anderzijds ondervond de R.E.T. op haar beurt ook de nodige concurrentie, maar zij had uiteindelijk de langste adem. Mede door het feit dat de nieuwe Brockway-autobussen nogal te maken hadden met de nodige kinderziektes, de bussen stonden soms meer in de garage dan ze op de weg reden- betekende dit de nekslag voor de particuliere ondernemingsschaap van de
Gebr. Korpel. Op 3 juni 1930 trok Ged. Zuid-Holland de vergunning in. Uit het faillissement kwam uiteindelijk Jacob nog het beste terecht: Hij werd chef werkplaats bij de grote concurrent, de R.E.T. Voor zijn broer en compagnon Jan was deze mogelijkheid niet weggelegd: Hij overleed in jaar 1929 voor het faillissement op 29-jarige leeftijd.
Op het tragische korte leven van deze Jan Korpel werd al ingegaan bij de genealogie van zijn broer en compagnon Jacob en hun met zoveel inzet en enthousiasme begonnen Autobusonderneming. De doodsoorzaak van de 29-jarige leeftijd overleden Jan is ons niet bekend.
Zijn op dat moment zwangere vrouw Alida Gerardina Bouman beviel vier maanden later van hun dochter Hendrina.
Achtergebleven met 2 jonge kinderen hertrouwde zij op 24-04-1930 te Schiedam met Franciscus Simon de Goede geboren 06-12-1901. Alida overleed in 1974 op 70-jarige leeftijd.
Die angezeigten Daten haben keine Quellen.