Diese Information wurde zuletzt aktualisiert am 1. April 2022.
Familie von Dimpna PEETERMANS
Notizen bei Dimpna PEETERMANS
Fernand Huts, een ondernemer met een exponentieel groeiende kunstcollectie, verwierf in 2010 acht panelen met scènes uit het leven van heilige Dimpna. Ze maakten oorspronkelijk deel uit van een altaarstuk uit 1505 van Goossen Van der Weyden, de kleinzoon van de beroemde Brusselse schilder Rogier Van der Weyden.
Het verhaal, gesitueerd in de zesde eeuw in Ierland, leest als een strip. Een kuise koningsdochter slaat op de vlucht omdat haar vader haar wil huwen. Ze belandt in de Kempen en schenkt er gulle giften voor de ziekenzorg. Uiteindelijk wordt ze gevat, onthoofd en later heilig verklaard.
In Geel ontstond een hele cultus rond Dimphna, of Dimpna, zoals ze hier heet. Al rond 1240 circuleerde de legende, een vergeestelijkte vorm van het rauwe sprookje. De martelares werd aanvankelijk aangeroepen voor allerlei pijntjes en kwaaltjes, en vanaf de 15de eeuw voor diverse vormen van geestesziekte. Nog later groeide Geel uit tot een bedevaartsoord, waarbij een negen dagen durend noveen of boetedoening tot de therapie behoorde. Vanaf de 19de eeuw kreeg de bijzondere vorm van psychiatrische opvang in Geel, waarbij inwoners de patiënten in huis namen, vaste vorm.
Bron : De Standaard - Hoe een Ierse prinses in Geel belandde - Geert Van der Speeten - 31 maart 2022
Geben Sie beim Kopieren von Daten aus diesem Stammbaum bitte die Herkunft an: Hugo Wellens, "Familienstammbaum familie Wellens - Huysmans", Datenbank, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/stamboom-wellens-huysmans/I6105.php : abgerufen 5. Mai 2024), "Dimpna PEETERMANS (1775-????)".
Kopierwarnung
Genealogische Publikationen sind Urheberrechtlich geschützt. Auch wenn Daten meistens aus öffentlichen Quellen kommen, erzeugt das suchen, interpretieren, sammeln, selektieren und ordnen von ein einzigartiges Werk. Urheberrechtlich geschütztes Werk darf nicht einfach kopiert oder neu veröffentlicht werden.
Halten Sie sich an die folgenden Regeln
Bitte um Erlaubnis, Daten zu kopieren oder zumindest den Autor zu informieren, es besteht die Möglichkeit, dass der Autor die Erlaubnis erteilt, oft führt der Kontakt auch zu mehr Datenaustausch.
Benutzen Sie die Daten erst, wenn Sie sie kontrolliert haben, am besten bei der Quelle (Archiv).
Vermelden Sie Ihre Quelle, idealerweise auch seine oder ihre Originalquelle.