Parmentier werkte van 1920 tot 1924 bij Fokker. Tijdens zijn militaire dienst haalde hij in 1927 zijn vliegbrevet, waarna hij in 1929 in dienst trad bij de KLM.
In 1934 vloog Parmentier als gezagvoerder van de Douglas DC-2 Uiver in de Melbourne race (de MacPherson Robertson International Air Race) van Engeland naar Australie. Hij won daarin een eervolle tweede plaats. De snoep- en chocoladefabrikant Sir MacPherson Robertson wilde het honderdjarig bestaan van Melbourne en de Australische staat Victoria vieren met een luchtrace van bijna 20.000 kilometer lang. De Uiver was het eerste vliegtuig van de KLM dat volledig uit metaal bestond.
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog vloog Parmentier op 13 mei 1940 met de DC3 PH-ARZ Zilverreiger naar Engeland. Hij kreeg een militaire onderscheiding voor zijn verdiensten tijdens de oorlog. De PH-ARZ bleef lang vliegen in de oorlog en werd in 1946 de PH-TBE (info BvI)
Na de oorlog werd hij bij de KLM eerst chef vliegdienst, en later hoofd vliegbedrijf. In de nacht van 20 op 21 oktober 1948 verongelukte Parmentier tijdens slecht weer bij het vliegveld Prestwick in Schotland met een Lockheed Constellation door tegen een hoogspanningskabel aan te vliegen.
Er ist verheiratet mit Maria Margaretha Nukoop.
Sie haben geheiratet am 8. Dezember 1927 in Amsterdam , er war 23 Jahre alt.Quelle 1
Koene Dirk Parmentier | ||||||||||||||||||
1927 | ||||||||||||||||||
Maria Margaretha Nukoop |