Predikant in 1587 Bommenede
Gillis van den Houte
Nederlands-hervormd predikant te Bommenede
Periode : 1587-1588
Bron : F.A. van Lieburg, Repertorium vanNederlandshervormde predikanten tot 1816, deel 2 :gemeenten(Dordrecht 1996)
Hiervan kan geen kopie worden besteld / No copy canbeordered
«i»ntbl Bron: Predikanten Ned. Herv. kerk Zeeland 1572-1815
++
Predikant in 1588 's-Gravenpolder
Gillis van den Houte
Nederlands-hervormd predikant te 's-Gravenpolder
Periode : 1588-1594
Bron : F.A. van Lieburg, Repertorium vanNederlandshervormde predikanten tot 1816, deel 2 :gemeenten(Dordrecht 1996)
Hiervan kan geen kopie worden besteld / No copy canbeordered
ntbl Bron: Predikanten Ned. Herv. kerk Zeeland 1572-1815«/i»
predikant
Filips II (1555-1581), zoon van Karel V, zetdecentralisatiepolitiek voort. Opkomst vanhetprotestantisme. Hoge en lage adel verzetten zich tegendecentralistische politiek van Filips II.
Uit het boekje Kerkeraad te Sluis:
Gillis is dus predikant van Sluis geweest van eind 1581tot5 Augustus 1587, toen viel de stad Sluis in handen vandeSpanjaarden. In die periode werd hij 2 keer totvoorzitteren 1 keer tot scriba van de kerkeraad verkozen.
Op 29 December 1584, 27 Juni 1585, 14 April 1586 enbeginOktober 1586 vertegenwoordigde Gillis de kerkeraadvanSluis bij de classis Walcheren.
Op 3 Februari 1585 kreeg Gillis ruzie met z'nmedepredikant, Wilhelmus Commantius. Waar de ruzie om gingisniet bekend, maar een week later werd de ruzie bijgelegd.
Het salaris van Gillis vanden Haute te Sluis bedroeg432gulden per jaar.
Preek van Gillis vanden Haute.
De in het acteboek opgenomen preek van Vanden Haute,handeltin twee opeenvolgende predikaties over het derdehoofdstukvan het boek Exodus. Allereerst bespreekt hijExodus 3,
vs. 1-10 : de roeping van Mozes. Daarbij gaat eenvermanendwoord uit naar zijn gehoor. Het, in die dagen,veelvoorkomende oneerbiedig gedrag van de kerkganger wordtaande kaak gesteld. Verder veroordeelt hij depaapseceremoniën en bedevaartsoorden. Centraal staat echterbijhem de godsbelofte, de verlossing van het volk Israëluitde Egyptische slavernij; want God heeft oog voor Zijnvolk.Daaruit trekt Gillis vanden Haute de conclusie dat diteentroost mag zijn voor alle gelovigen die in nood enellendeverkeren.
In een tweede predikatie behandelt hij Exodus 3, vs. 11-22:de opdracht die Mozes van God krijgt om de IsraëlietenuitEgypte te leiden. Deze vrij lange preek isonderverdeeld intwee grote delen.
Ten eerste, vs. 11-12 en vs. 13-15 (tegenwerpingenvanMozes; de bekendmaking van God).
Ten tweede, vs. 16-22, op zijn beurt onderverdeeld invier"stucxkens": vs. 16-17 (Gods bevel het volk teverzamelen);vs. 18 (verzoek aan de farao om te vertrekken);vs. 19(voorspelling van farao's weigering) en vs. 20-22(deberoving van Egypte en de uittocht).
De summa van deze preek wijst de rebellie tegen de vanGodaangestelde overheid af, maar wanneer die regeringovergaatin tirannie dan heeft het volk het recht in opstandtekomen tegen de tiran.
Met dank aan Dick van den Houten
Gent (Frans: Gand) is de hoofdstad van de VlaamseprovincieOost-Vlaanderen en van het Arrondissement Gent inBelgië.Gent telt ruim 237.000 inwoners (2007) en heefteenoppervlakte van 156,18 km². De stad ligt aandesamenvloeiing van de Schelde en de Leie, en wordt ookwelde fiere stede of de Arteveldestad genoemd.
De patroonheiligen van Gent zijn de HH. LievenenPharaïldis. Sint-Bavo (stichter van de Sint-Baafsabdij)isde patroonheilige van het bisdom Gent.
Wegens haar ligging te midden van een uitgestrekt gebiedvanbloemen- en plantenkwekerijen wordt Gent ook deBloemenstadgenoemd.
De inwoners van Gent dragen de bijnaamStropdragers("Stropkes").
In Gent spreekt men het Gents, een dialect datbehoorlijksterk van de andere Oost-Vlaamse dialectenafwijkt.
In het Hof Ten Walle, het latere Prinsenhof, werd op24februari 1500 de latere Keizer Karel geboren. In destadwerd ook de Pacificatie van Gent (1576) en de VredevanGent (1814) ondertekend.
Kind(er):
Die angezeigten Daten haben keine Quellen.